Rørutstyr Aauuu!

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Ikke bra

Jeg jobber i et elektrofirma.
Hvis en montør får strømgjennomgang skal han/hun inn til kontroll hos fastlege samt oppfølging med EKG.

Bør tas alvorlig.

Sonicfrontiers
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Ikke bra

Jeg jobber i et elektrofirma.
Hvis en montør får strømgjennomgang skal han/hun inn til kontroll hos fastlege samt oppfølging med EKG.

Bør tas alvorlig.

Sonicfrontiers
Er sikkert lurt, men...
Har gjort dette noen ganger (alt for mange egentlig). Er vel litt for uvøren. Hjertet slår fortsatt så da tror jeg det går bra.
R
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Ikke bra

Jeg jobber i et elektrofirma.
Hvis en montør får strømgjennomgang skal han/hun inn til kontroll hos fastlege samt oppfølging med EKG.

Bør tas alvorlig.

Sonicfrontiers

Dette er faktisk viktig!

Hva gj?r du hvis du f?r str?m? | Sikkerhverdag

Strømgjennomgang
Når strøm ledes gjennom en persons kropp, for eksempel fra hånd til hånd eller hånd til fot, kalles det strømgjennomgang eller elektrisk sjokk. Personer som får elektrisk sjokk skal alltid raskt til sykehus.
 
A

ANM

Gjest
Åååh, sykkelhjelm generasjonen slår til igjen. Han fikk vel bare en karamell lokalt gjennom de pølsene han dyttet bortpå. Drar vel faen ikke til legen for en liten karamell. Tøysegutter!
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Her var det fristende og spille litt videre på strømgjennomgang og psykiske plager ( innhold på linket side ) men skal selvfølgelig ikke gjøre dette..
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Åååh, sykkelhjelm generasjonen slår til igjen. Han fikk vel bare en karamell lokalt gjennom de pølsene han dyttet bortpå. Drar vel faen ikke til legen for en liten karamell. Tøysegutter!
Håper dette var ment som fleip.
Jeg kjenner en, nei vent litt. Kjente en som ikke dro til lege.........
Resten kan dere tenke selv.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.025
Antall liker
380
Åååh, sykkelhjelm generasjonen slår til igjen. Han fikk vel bare en karamell lokalt gjennom de pølsene han dyttet bortpå. Drar vel faen ikke til legen for en liten karamell. Tøysegutter!
Håper dette var ment som fleip.
Jeg kjenner en, nei vent litt. Kjente en som ikke dro til lege.........
Resten kan dere tenke selv.

I overkant flåsete svar, men i praksis er det SVÆRT sjelden det får følgekonsekvenser med såpass lite gjennomgang. Det er helst om man får gjennomgang f.eks med begge hender altså GJENNOM hjertet. Om man far en liten karamell vil det ha liten betydning. Men man skal etter boka innlegges på Akuttmottak på obs post ett døgn med telemetri..
 
A

ANM

Gjest
Håper dette var ment som fleip.
Jeg kjenner en, nei vent litt. Kjente en som ikke dro til lege.........
Resten kan dere tenke selv.
Håper virkelig du fleiper! Du vet overhodet ikke hva jeg har opplevd i livet! Slik moraliserende, sensurerende utspill setter jeg enda mindre pris på en hysteriet guttene over kom med!:mad:
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Tror sjansen for å lære blir mindre og mindre hver gang du gjør dette :p
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Her er det viktig å ha kontroll på definisjonene,

Strømgjennomgang
Strøm ledet gjennom en persons kropp, f.eks fra hånd til hånd eller hånd til fot. Strøm gjennom for eksempel bare en hånd eller fra hånd til albue på samme arm, regnes ikke her som gjennomgang.

Mao, her er det ingen fare for hjertetrøbbel eller lignende. Kan fortsatt få brannskader, nerveskader osv - men fare for liv er det neppe.

Ved strømgjennomgang må man på sykehus, IKKE til fastlege.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Ikke bra

Jeg jobber i et elektrofirma.
Hvis en montør får strømgjennomgang skal han/hun inn til kontroll hos fastlege samt oppfølging med EKG.

Bør tas alvorlig.

Sonicfrontiers
Alle elektromontører bør melde ifra minst en gang, dette for å kunne få erstatning ved evt senskader.

Det er store mørketall her, da jeg jobbet som montør var det ingen som orket alt bråket i etterkant av strømgjennomgang, derfor ble det ikke meldt ifra med mindre det var vitner tilstede.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Venstre hånd til høyre fot er vell per definisjon den aller verste.
Men ille uansett hånd til fot.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Som hobbyelektriker (!) har jeg fått noen smeller selv uten at det har bekymret meg nevneverdig, men jeg skal være bra sikker på at det ikke er strøm å finne hvis jeg bruker begge hender !

Når det er sagt; hva er den beste metoden for å tømme kondensatorer med full sikkerhet ?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Kondensatorene kan du tømme ved å koble en resistor mellom terminalene. Ofte blir de tappet av resten av kretsen iløpet av noen minutter.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Som hobbyelektriker (!) har jeg fått noen smeller selv uten at det har bekymret meg nevneverdig, men jeg skal være bra sikker på at det ikke er strøm å finne hvis jeg bruker begge hender !

Når det er sagt; hva er den beste metoden for å tømme kondensatorer med full sikkerhet ?
Parallellkople en passende motstand over kondensatoren.
R
(Var litt sent ute)
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.218
Sted
Oslo
Du skal til legen når du starter å spy og er svimmel og alltid ved gjennomgang .
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Strømgjennomgang gjennom hjertet er ikke akutt farlig når du først oppdager at du har overlevd. :cool:
Det er forekomst av atrieflimmer/-flutter og/eller senskader av perifere nerver som er problemet og bør sjekkes opp.

Bleedermotstandere over kondensatorer og en hånd i lomma under slike operasjoner er å anbefale.
 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Du er vel klar over at man kan dø af det?

Suicide wish?
 
A

ANM

Gjest
Verdt å merke seg å merke seg at DC er mindre farlig for deg, da det i hovedsak bare stopper hjertet. ;D AC gir større sjanse for flimmer som vanskeliggjør gjenoppliving.
 
A

ANM

Gjest
Tror ikke en ufaglært stakkar får så mye igjen på forsikringen for å stikke pølsene ett sted de ikke hører hjemme sånn på privaten.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Du er vel klar over at man kan dø af det?

Suicide wish?
I'm alive and kicking ;)
R
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Du er vel klar over at man kan dø af det?

Suicide wish?
No pain no gain. Når en sikring ryker så må den jo byttes, uansett om man kan dø eller ikke. Hva skulle jeg gjort? Sittet og sett på den? Sende den til reparasjon for å bytte sikring?
Det er mye man kan dø av!
R
 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
:mad::mad::(

At jeg aldri skal lære. Måtte bytte en sikring på en av monoblokkene og dytta fingrene inn med ny sikring, og der...
:mad::mad::mad:
fullada lytter med 430 V...:mad::mad:...
Jeg lærer ikke. Lurer på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og at en ALDRI skal lære.
Ble brannsår og vannblemme (og en arm som vibrerer).
R
Du er vel klar over at man kan dø af det?

Suicide wish?
No pain no gain. Når en sikring ryker så må den jo byttes, uansett om man kan dø eller ikke. Hva skulle jeg gjort? Sittet og sett på den? Sende den til reparasjon for å bytte sikring?
Det er mye man kan dø av!
R
Byttes ja, helt enig, og gør det selv - men brug tynde gummihandsker næste gang O0
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Ved 400V+ er det ikke ett (visst) faremoment med blodkok/koagulering, som iværste fall kan ende opp i hjernen? Blodpropp...
 
Topp Bunn