Aaron Copland

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lyst til å gjøre meg litt mer kjent med denne karen, og spørsmålet er jo som vanlig hvilke(n) innspilling(er) jeg bør velge. Navnet Bernstein dukker jo opp. Kanskje Andrew Litton eller Michael Tilson Thomas? Eller kanskje noen helt andre?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg leste meg litt opp på temaet, og landet på denne:

    copland.jpg


    Den har fått gode omtaler på flere fronter, og "Vol 1" kan jo tyde på at det kommer mer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva med Coplands egne? De finnes på RCA/SONY - eller gjorde det i hvert fall. Sikkert ikke de mest optimale rent lydmessig, men det kan jo vanskelig bli mer autentisk.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg tenkte på den også. Men etter å ha lest Gramophones anmeldelse i marsnummeret av Wilsons versjon, bestemte jeg meg for den.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    81c7yz4oOUL__SL1500_.jpg


    Det finnes ingen bedre versjon av Appalachian Spring enn med Bernstein fra 60-tallet. Anbefales. Variations on a shaker melody er helt fantastisk.
     

    jhh2

    Fersking
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Jeg er ganske svak for Appalachian Spring, skjønner ikke hvorfor man bare skal spille en Suite fra den - den tåler å spilles i sin helhet. Innbruddet av religiøse fanatikere skaper en fin kontrast i den mest rolige, joviale musikken (totalt ca. 35 min).
    Jeg har to innspillinger av hele verket begge med San Fran. SO dir. Michael Tilson Thomas:
    - orkesterversjonen, sammen med andre cowboy-balletter (BillyKid, Rodeo) på RCA, og
    - originalversjonen (kammerversjon) for 13 instrumenter. Denne er sammen med Ives: New England Holidays Symphony, en annen komponist og verk jeg liker godt. På SFS Media Keeping score CD.

    Av disse to versjoner er kammerversjonen min store favoritt (har ikke hørt så mye på orkesterversjonen) - musikken blir veldig intim her. Den viskende, stille avslutningen er noe av det søteste jeg vet i musikk.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Interessant. Appalachian Spring har jeg faktisk hørt en del på, men da i en billigutgave med Bernstein. Skjønner at det er mer i vente. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spennende den der med John Wilson. Så ham med hans eget orkester (ja, ikke normalt nå til dags!) på TV her for en stund siden, og har lest og hørt en del. Wilson har peiling, og vet hva han vil. Tror jeg kjøper disse Copland-innspillingene hans.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Inspirerende tråd. Må innrømme at det jeg har utforsket denne komponisten. Fant disse i hylla:
    20161101_205609_resized.jpg
    20161101_205601_resized.jpg
    20161101_205530_resized.jpg

    Copland dirigerer Copland

    20161101_205720_resized.jpg
    20161101_205658_resized.jpg
    20161101_205647_resized.jpg

    + litt ymse.

    Må nok spille gjennom disse nå.
    GunnarS
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå kan jeg melde at tredje album i John Wilsons serie kommer i januar 2018. Det er planlagt i alt 4 album, så når det fjerde kommer, har vel mest akademisk interesse.
     

    tah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    115
    Antall liker
    38
    Copland fekk nettopp ny aktualitet for meg!
    Det var under jakta på rett komponist i musikkeksempel 7 i søndagens "Rebus". Det stykket var av den irriterande sorten: kjenner stykket, og har tittelen på tunga.
    Under leitinga kom eg innom Copland, og fekk ei fin lyttestund med "Appalachian Spring", i Bernsteins innspeling. Djupt original, tankevekkande og vakker musikk.
    Oppg 7 i Rebus var forresten av D. Milhaud. Også bra musikk.
    TA
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Bare lurte litt når jeg leser her. Hvor ble det egentlig av trådstarteren her? S_L var veldig aktiv i disse klassisk trådene og skulle mer enn gjerne sett at han var med videre.....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har også savnet Steinar. Han har bare forsvunnet, håper det står bra til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn