9" tonearm med Linn-innfesting. Anbefalinger?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det har kommet meg for øre at den billige armen på Pro-Ject Debut'en min kan byttes (bolt-on) med enhver arm med Linn-fatning, og har sett at armer som Basik og Akito, samt Pro-ject 9c og dyrere burde funke mtp. oppheng til stift- og oppheng til spindel-avstander etc. (Den originale 8.6D-armen er bittelitt kortere enn disse, men ikke mer enn at det går, håper jeg. har lest om folk som har gjort denne modifikasjonen før, i alle fall.)

Nå ser jeg etter armer som kan skaffes (brukt) forholdsvis rimelig, og som kan brukes. (9" armer.)

Noen anbefalinger?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.437
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Det har kommet meg for øre at den billige armen på Pro-Ject Debut'en min kan byttes (bolt-on) med enhver arm med Linn-fatning, og har sett at armer som Basik og Akito, samt Pro-ject 9c og dyrere burde funke mtp. oppheng til stift- og oppheng til spindel-avstander etc. (Den originale 8.6D-armen er bittelitt kortere enn disse, men ikke mer enn at det går, håper jeg. har lest om folk som har gjort denne modifikasjonen før, i alle fall.)

Nå ser jeg etter armer som kan skaffes (brukt) forholdsvis rimelig, og som kan brukes. (9" armer.)

Noen anbefalinger?
Er det ikke Jelco som lager armer for Linn?
kan jo hende det er like greit med en sånn. Ikke så dyre heller de. Se på ebay.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
kan jo hende det er like greit med en sånn. Ikke så dyre heller de. Se på ebay.
Jeg har i alle fall observert at det finnes Jelco-armer som skal passe. Ligger bare en rett og en s-formet 12" arm på bukta nå, men jeg skal legge inn et autosøk, jeg.

Takk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Monteringsavstand (spindel til senter på armbasen) er kritisk for å få geometrien til å gå opp. Dvs mål ut avstanden på den armen du har og let etter en arm med tilsvarende avstand. +/- et par-tre millimeter kan gå fint, men ingen garantier utloves.

mvh
KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Monteringsavstand (spindel til senter på armbasen) er kritisk for å få geometrien til å gå opp. Dvs mål ut avstanden på den armen du har og let etter en arm med tilsvarende avstand. +/- et par-tre millimeter kan gå fint, men ingen garantier utloves.

mvh
KJ
Har funnet de dataene hos Vinylengine, og Lenco- og Linn-armene er innenfor, ser det ut til.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
rolfozzy skrev:
Så vidt jeg vet lagde de Ittok, Basik og Akito1 for 20-30 år siden. Etter det er armene laget i Skottland av Linn selv.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
KJ skrev:

mvh
KJ
Har funnet de dataene hos Vinylengine, og Lenco- og Linn-armene er innenfor, ser det ut til.
Det var ikke så lett som først antatt: :(

Dazed skrev:
:( ...Men nå ser det ut som 8.6D-armen på debut har en "spindle to pivot"-avstand på bare 200mm, mens de armene det var aktuelt å se etter, har 210-212mm. Hadde det sittet en Pro-Ject 9-arm på, hadde det vært "hunky dory". Antar at å jukse med 10mm "gal" plassering av pivot-en ikke kommer til å bli noen suksess. (?)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sånn i teorien: Hva vil skje dersom jeg plasserer en arm med opphenget 10mm nærmere spindelen enn der designeren mente den skal stå?

Hvordan vil det påvirke lyden?

Jeg antar at å øke den effektive lengden på armen (oppheng til nålespiss) med 10-12mm ikke har noen negative konsekvenser?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.437
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Sånn i teorien: Hva vil skje dersom jeg plasserer en arm med opphenget 10mm nærmere spindelen enn der designeren mente den skal stå?

Hvordan vil det påvirke lyden?

Jeg antar at å øke den effektive lengden på armen (oppheng til nålespiss) med 10-12mm ikke har noen negative konsekvenser?
Du vil få feil overheng, og dermed blir det vrient og få justert pu riktig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Overhenget påviskes vel bare av armens lengde, og nullpunktene blir jvel bare rotert om spindelen, så det burde vel gå? Er det ikke vel så alvorlig at hodet får en annen vinkel enn det skal ha, så sporings-avviket ytterst og innerst på plata blir større enn ved optimal plassering?

Spørsmålet er om det blir _for_ galt.

Tror ikke eh skal ta sjansen på å kaste bort pengene. :(

Takk igjen!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Overhenget påviskes vel bare av armens lengde, og nullpunktene blir jvel bare rotert om spindelen, så det burde vel gå? Er det ikke vel så alvorlig at hodet får en annen vinkel enn det skal ha, så sporings-avviket ytterst og innerst på plata blir større enn ved optimal plassering?

Takk igjen!
Alle avvik i monteringsavstanden gir seg ditto utslag i overhenget. 10-12mm mener jeg er alt fomye.

mvh
KJ

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.437
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Dazed skrev:

Takk igjen!
Alle avvik i monteringsavstanden gir seg ditto utslag i overhenget. 10-12mm mener jeg er alt fomye.

mvh
KJ
Det blir alt for mye. Og det blir selvfølgelig problemer med vinkel på pu når det er såpass. Skal ikke mange mm. til før det bare blir det.

Dazed, skal du absolutt ha ny arm, så kjøp en arm der det henger en platespiller på. Hvis du ikke finner en arm som passer til Pro-Jecten din. Er ikke sikkert det er så mye og hente med ny arm på den spillern heller. Uten at jeg skal være så sikker.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
OK. Takk enda en gang! :)

Det var dumt. Jeg som var sånn på gli. ;) Nåvel, det skal vel gå an å finne noe annet å kjøpe. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Dazed, skal du absolutt ha ny arm, så kjøp en arm der det henger en platespiller på. Hvis du ikke finner en arm som passer til Pro-Jecten din. Er ikke sikkert det er så mye og hente med ny arm på den spillern heller. Uten at jeg skal være så sikker.
Det har du kanskej rett i. neida, jeg skal ikke absolutt det. Liker bare å fikle litt.

Spilleren har jeg ikke lyst til å bytte. Den låter helt akseptabelt allerede, og den var en julepresang fra kona nå sist, og da er det andre hensyn som tar presedens over min lyst til å ha kul platespiller. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.437
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
rolfozzy skrev:
Det har du kanskej rett i. neida, jeg skal ikke absolutt det. Liker bare å fikle litt.

Spilleren har jeg ikke lyst til å bytte. Den låter helt akseptabelt allerede, og den var en julepresang fra kona nå sist, og da er det andre hensyn som tar presedens over min lyst til å ha kul platespiller. :)
Var ikke armen en julegave fra kjerringa også da? ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Dazed skrev:
rolfozzy skrev:

Var ikke armen en julegave fra kjerringa også da? ;D
veel, jo.

:)

Topp Bunn