9 cm med konstant BL

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Dette er ikke TC Sounds sin oppfinnelse, selv om de prøver å fremstille det slik. De har tatt det fra dette AES paperet:

Non-uniform Voice Coil Winding for Electrodynamic Loudspeaker
Preprint Number: 6152 Convention: 116 (May 2004)
Authors: Mazin, Victor; Lee, Yong-Sang

Jeg bygde en høyttaler med en slik spole for vel et år siden. Det virker bra, men ulempen er dårligere utnyttelse av magneten siden man må åpne gapet for å få plass til de ekstra lagene med viklinger på endene av spolen.

BM
 
C

century

Gjest
Den samme ulempen går igjen på Extremis 6,5"
Men med litt ICE i drinken er det håp ?
 
T

theStig

Gjest
Bevares, fyrer vi på med en 1200W ICEpower forsterker, så blir det vel liv i disse også.... Men jeg frykter en del power compression i noe med så lav effektivitet.
 
R

Ronny_D

Gjest
Dette er ikke TC Sounds sin oppfinnelse, selv om de prøver å fremstille det slik. De har tatt det fra dette AES paperet:

Non-uniform Voice Coil Winding for Electrodynamic Loudspeaker
Preprint Number: 6152 Convention: 116 (May 2004)
Authors: Mazin, Victor; Lee, Yong-Sang

Jeg bygde en høyttaler med en slik spole for vel et år siden. Det virker bra, men ulempen er dårligere utnyttelse av magneten siden man må åpne gapet for å få plass til de ekstra lagene med viklinger på endene av spolen.

BM
To små tanker:
Ekstra viklinger for å forsterke kraften ved store utslag vvs kortsluttede viklinger i ytterkanten ?

Spoleformen ? Finnes det f.eks en laserskjerer som kan skjære ett kopperrør til en spiral ? Så en eller annen polymer som kunne passe for å gjøre spoleformen selvbærende ? Ved å variere skjerebredden vil man også kunne maniplulere med viklinger pr høyde og oppnå en mere optimal effekt enn å variere antall lag ? Magnetgapet kunne da bli halve lengden.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Den samme ulempen går igjen på Extremis 6,5"
Men med litt ICE i drinken er det håp ?
Extremis har vel 2 magnetgap som står med en avstand på:

1 x viklehøyde - 1 x magnetgaphøyde

Det gjør at man ligger halvveis ute av hvert av magnetgapene og får en x-max p-p på:

2 x viklehøyde - 1 x magnetgaphøyde
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Dette er ikke TC Sounds sin oppfinnelse, selv om de prøver å fremstille det slik.  De har tatt det fra dette AES paperet:

Non-uniform Voice Coil Winding for Electrodynamic Loudspeaker
Preprint Number:    6152    Convention:   116 (May 2004)
Authors:   Mazin, Victor; Lee, Yong-Sang

Jeg bygde en høyttaler med en slik spole for vel et år siden. Det virker bra, men ulempen er dårligere utnyttelse av magneten siden man må åpne gapet for å få plass til de ekstra lagene med viklinger på endene av spolen.  

BM
Av og til blir jeg imponert over hvilken kompetanse som finnes på dette forumet. :D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Som Bidland sier - dårlig utnyttelse av magnetkraften. Dette elementet her har en 4pi følsomhet på kun 74 dB!
Nå ville nok denne følsomheten blitt betraktelig bedre med en lettere membran, men jeg er enig i at dette uansett blir lite følsomme greier.

Det er vel forsåvidt innlysende at man vil få lite ut av magnetkraften med en lineær BL ettersom kraften alltid vil være størst "midtskips".
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Har inntrykk av at alle sånne subber har 50kg membran og en stivhet som får 10cm diamantplate til å rødme. Ikke rart at det kreves tusenvis av watt for å vekke et slikt element til live.

Jeg forstår det simpelt hen ikke. Hvorfor ikke øke mykheten (Høy Vas), lang to-lags spole, kraftig magnet, og lett membran. Ideellt sett skulle membranutsvinget vært uendelig uansett DC-spenning inn på spolen, men et bevis på at oppheng begrenser dynamikk er jo bare å observere at man må øke DC-spenningen en god del for å få membranet til å vandre lenger ut.

Bidland, du som har ressurser i bøtter og spann. Kan ikke du bare lage et basselement med +/- 10cm slaglengde, Mms på 10g, areal på 350cm2, Vas på 500 liter? Dette ville gitt høy følsomhet og lang slaglengde (?).

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Man skulle ikke behøve en høy BxL for å få liv i en 10" med 10g Mms. Riktig nok snakker vi om 20cm p-p, men jeg tror en akseptabel BxL er så lav at den lar seg gjennomføre med omtrent normal magnet.

Verre er det vel å kontrollere spider og bølge ved høyere frekvenser.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Skulle ønske jeg hadde de ressursene, Vidar....

Tør ikke engang tenke på hvor mye magnet som må til for å få opp feltstyrken i det gapet du skisserer her.

Kanskje noe i denne retningen:
http://www.hfml.ru.nl/20t-magnet.html

Den magneten er så kraftig at den får frosker til å sveve i løse luften!
http://www.hfml.ru.nl/pics/Movies/frog.mpg

BM
Klarer du +/- 15 mm så er jo det ganske bra også....

Jeg skulle gjerne sett en excel-serie med litt større evne til å skyve luft enn det som foreligger.

Korreksjon: Med MYE større evne til å skyve luft.
 
T

theStig

Gjest
En enkel, og ikke minst tilgjengelig løsning på problemet finnes jo: mer membranareal. Det finnes 8-tommere med Xmax i området +/- 10 mm, så mulighetene for å flytte anseelige mengler luft er her.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Man kan jo gå for en slik:

http://www.oaudio.com/TC2_PLUS.html

Det er flere som vurderer 12-tommeren i denne serien som en av de mest rentspillende 12-tommere noensinne. I forhold til lydtrykk så koster de heller ikke all verden. Men det hadde jo vært kjekt om Seas hadde noe som matchet dette da. Jeg tror heller ikke det er evnen det står på.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Qts på 0.97 gjør vel dette elementet ubrukelig til alt annet enn dårlig PA. Følsomheten er heller ikke bra.
 
R

Ronny_D

Gjest
Med så lang slaglengde skal det mye til for at opphenget ikke modulerer en lyd. Jeg har større tro på flere paralelle drivere eller en større.

Seas og evnene er sikkert der, men det subwoofermarkedet er jo ganske beklemt etter hva jeg oppfatter. Alikevell kan det være ett hull som ikke er dekket av seas's 26 cm elementer. Det ene er typisk bil element, og det andre har litt for lite displacement for å konkurere med 'long stroke markedet'. Jeg har tro på at det finnes ett marked for en 26 cm long stroke i high end klassen. Ett passe diskret high tek look har de jo fått til med 26cm'en i exellserie og kopperpluggen sammen med magnesium/aluminium. Extended stroke/displacement er kanskje ikke brukt i markedsføring tidligere ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Skal man ha ordentlig slaglengde tror jeg man må tenke nye chassis og andre magneter. Det eneste systemet som tillater særlig lenger slaglengde nå er 134mm-magneten, men på 10" blir det fort for lite BxL. På 8" (som jeg tror man skal kunne sette 134mm på) vil man nok få tilstrekkelig BxL til å kjøre en +/- 10mm, men så spørs det hva chassiset sier til det utsvinget og hvor godt opphenget passer til såpass lange utsving.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Roger:

På den siste linken som jeg la opp varierer Qts fra 0,23 til 0,37. Hvor du har 0,97 fra vet jeg ikke.

Ronny D:

Jeg tror det er mye penger i subwoofer markedet, og Seas har internasjonal anerkjennelse for elementer med lav forvrengning. Jeg har også tro på at Seas har et marked for long stroke elementer. Det trenger ikke være longest stroke heller. Bare noe som er designet for å gi minst mulig forvrengning ved realistiske lydtrykk i kabinetter av moderat størrelse.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Skal man ha ordentlig slaglengde tror jeg man må tenke nye chassis og andre magneter. Det eneste systemet som tillater særlig lenger slaglengde nå er 134mm-magneten, men på 10" blir det fort for lite BxL. På 8" (som jeg tror man skal kunne sette 134mm på) vil man nok få tilstrekkelig BxL til å kjøre en +/- 10mm, men så spørs det hva chassiset sier til det utsvinget og hvor godt opphenget passer til såpass lange utsving.
Du har PM :)
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Roger:

På den siste linken som jeg la opp varierer Qts fra 0,23 til 0,37. Hvor du har 0,97 fra vet jeg ikke.
Han har det høyst sannsynlig fra spesifikasjonene på elementet temaet dreide seg om i utgangspunktet ;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Når folk skriver sånt som dette i en ellers meget interessant tråd, blir jeg VEEEEELDIG nyskjerrig!! Noe fagelig som kan deles med oss andre? Via PM eller noe sånt?
:) :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
En enkel, og ikke minst tilgjengelig løsning på problemet finnes jo: mer membranareal. Det finnes 8-tommere med Xmax i området +/- 10 mm, så mulighetene for å flytte anseelige mengler luft er her.
Problemet med slike løsninger er at det tradisjonellt sett ikke er 15" eller 18" bassere med mms lavere enn 150gr. Langslags 8 tommere finnes jo, men de mest ekstreme er som regel beregnet for å flytte membranen med en blodtrimmet bulldoser. Tymphany har jo for såvidt gjort noe med plassbesparelsen vs. flytte-luft da, men følsomheten er ikke akkurat til å ta og føle på...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
For ordens skyld BX, det var en 15" du fikk blide av, og ikke en 5" slik det kan se ut som.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Han har det høyst sannsynlig fra spesifikasjonene på elementet temaet dreide seg om i utgangspunktet ;)
Det har du jamen rett i, gitt. Jeg er heller ikke vilt begeistret for T/S paramterne til denne driveren. Kanskje Bidland kan svare på om det er mulig å få til en mer normal Qe i en slik driver?
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Roger:

På den siste linken som jeg la opp varierer Qts fra 0,23 til 0,37. Hvor du har 0,97 fra vet jeg ikke.
Qts på 0.97 tok jeg fra den første linken hvor følgende T/S'er er gitt:
Qts: 0.970
Qes: 1.114
Qms: 7.459
Fs: 30.97 Hz
Re: 2.88
Ls: 2.54 mH
Lp: 7.534 mH
Rp: 3.15
Dia:
(% shift) 254 m
21.1 %
Vas: 27.65 L
Mms: 344.2 g
Cms: 76.69 u
Bl: 13.15 T*m
n0: 70.88 m
SPL: 80.5 dB
Sd: 0.0507 m^2
Xmax: 38.5 mm
 
Topp Bunn