9" arm vs 12" arm, fordeler og bakdeler

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.591
Torget vurderinger
1
Som overskriften sier; hva utgjør forskjellen på en 9" arm og en 12" arm?
Ser at den del eldre spillere bygges om til (i mine øyne) meget lekre spillere hvor en del benytter 12" arm på spilleren, det gjør meg våt i øynene og vel så det. Men hva er eventuelle fordeler med en så lang arm versus en 9"? På sikt har jeg veldig lyst på en vintage platespiller og ser litt på ulike ombyggingsprosjekter med eksempelvis Garrard og Lenco hvor noen benytter 12" arm, noen som har erfaring med slike?

Lenco L 78 (new Plinth from birchwood) and Jelco 12%22 Arm Benz ACE S:H.jpg

T

TT.

Gjest
I første omgang vil en 12’’ arm ha mindre sporingsavik enn en 9’’ arm i ytterkantene. For å begynne med noe

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke bare i ytterkantene, men alle andre steder enn i nullpunktene, altså overalt der det finnes vinkelfeilforvrengning, vil en lengre arm ha mindre av det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.645
Torget vurderinger
24
Samme gjelder for horisontal vinkel - merkbart når en spiller plater som ikke er helt slette, og med litt kilen musikk hvor Pitch er kritisk/lett hørbart, f.eks. utklingning av piano.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.645
Torget vurderinger
24
"nork" er herved skrevet. Skrev mer!

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.546
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Kjenner ikke til ulemper ved lengre armer, som sagt over blir vinkelfeil mindre,
men 12-tommere gir fabrikantene litt mer utfordring i forhold til å oppnå akseptabel stivhet
og vridningsmotstand.

/ Morten

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.909
Sted
Sølvbyen
Et par stykker jeg har snakket med dette om har sagt at ja, man får bedre armgeometri, men man får også mer masse og ressonanser i en 12" så det krever mer av konstruksjonen for at det skal bli bra. Har også blitt fortalt at de hørbare forskjellene er tvilsomme.

Men hvis man vil ha en Ortofon SPU er visst 12" bortimot optimalt.

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.591
Torget vurderinger
1
Takker for innspill, jeg regnet med at det ville påvirke sporingen i positiv forstand samtidig som en er avhengig av godt materiale for å unngå ressonans.
Jeg har aldri hørt Ortofon SPU utenom på nettet, men den ser unektelig lekker ut, her er den på en 12" Ortofon replica arm og Lenco 75.
Lenco L75 12%22 Ortofon replica arm.jpg

Ellers liker jeg ordspill og vurderer å redigere overskriften, i alle fall om det kommer like gode eksempler på fordeler også ;)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.909
Sted
Sølvbyen
Ortofon SPU er veldig kul å se på, og etter det jeg leser hadde jeg nok likt hvordan den låter også. Eneste jeg angrer på ved at jeg gikk for spiller med 9" istedenfor 12" er at en SPU ikke er plug & play som det ellers ville vært med en 12".

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Lånte en SPU (GM ?) av Vermin og likte denne svært godt på på mye musikk, særlig rytmisk musikk med behov for litt slam og trøkk. Neste prosjekt her i huset blir SPU i Schick-armen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.909
Sted
Sølvbyen
Lånte en SPU (GM ?) av Vermin og likte denne svært godt på på mye musikk, særlig rytmisk musikk med behov for litt slam og trøkk. Neste prosjekt her i huset blir SPU i Schick-armen.
Finnes SPU i litt forskjellige prisklasser heldigvis, men har virkelig tro på at de kunne passet min smak lydmessig såvel som visuelt. Noen formening om mulighet for å bruke SPU med 'fixed headshell' i en 9" arm? Ellers må det vel gå an å få laget et armbord til en Spacedeck som tillater 12" også. Hvis man gidder. Som sagt et lite irritasjonsmoment akkurat det med SPU og 9" arm.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Dersom armen er laget med «standard» avstand fra fatning til der stiften skal treffe så spiller det ingen rolle hvor lang armen er. Schick lager armer tilpasset SPU i både 9 og 12 tommer. De lager til og med armer tilpasset kort (A) SPU, på samme måte som f.eks EMT 997.

Dynavector bruker ikke standard avstand så jeg kan f.eks ikke bruke SPU eller mine EMT-pickuper på 507MKII uten å justere selve pickupen i huset, og det er ikke mulig på EMT sine pickuper.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.909
Sted
Sølvbyen
Dersom armen er laget med «standard» avstand fra fatning til der stiften skal treffe så spiller det ingen rolle hvor lang armen er. Schick lager armer tilpasset SPU i både 9 og 12 tommer. De lager til og med armer tilpasset kort (A) SPU, på samme måte som f.eks EMT 997.

Dynavector bruker ikke standard avstand så jeg kan f.eks ikke bruke SPU eller mine EMT-pickuper på 507MKII uten å justere selve pickupen i huset, og det er ikke mulig på EMT sine pickuper.
Jeg har en 9" Jelco SA 750 DB mener jeg den heter, men syns det blir litt sjansespill å kjøpe en SPU bare for å teste om det går.

T

TT.

Gjest

Jeg har en 9" Jelco SA 750 DB mener jeg den heter, men syns det blir litt sjansespill å kjøpe en SPU bare for å teste om det går.
Burde være mulig å få lånt en?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Jeg hadde en Jelco 12 tommer på Thorens 521 og det var moro. Skal ikke love at det går på 9-tommeren.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
297
12" aftegner en mere "lige streg" indover, hvilket ses/høres som et mindre beskåret, mere helt, billed.
9" har mindre masse. Spiller mere levende med større kontrast på transienter.
Der bliver den samme forskel, med længden på cantilever.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.909
Sted
Sølvbyen
Burde være mulig å få lånt en?
Kan vel hende en eller annen vennlig, ukritisk sjel ville tatt sjansen på det, men er egentlig ikke så veldig komfortabel med å låne dyre og skjøre ting. Selv om jeg bruker silkehansker er det alltids skadepotensiale med småbarn i huset. :)

Jeg hadde en Jelco 12 tommer på Thorens 521 og det var moro. Skal ikke love at det går på 9-tommeren.
Tenker jeg legger det litt på is og har det som et framtidig mål å ha SPU. Har uansett en ART-9 jeg enda ikke har fått prøvd og sjekket om funker til min type musikk, eller om var et bomkjøp. :)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.727
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja, han sa så, gutten.... "Takk for at du skrev... skrev mer...!
håper du skrever snart igjenn.....
Eller som gutten sa, hadde jeg vist att du var jomfru skulle jeg tatt meg bedre tid.
Da jenta svarer, hadde jeg vist att du hadde bedre tid skulle jeg tatt av meg strømpebuksa...........
Men dette var en avsporing:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.645
Torget vurderinger
24
Enkel sjekk; hvordan ser du at jenta har strømpebukser? Den buler ved anklene når hun promper :D:D

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
297

Er det ikke muligt flytte Dynavector-507 frem/tilbage i armboardet?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.909
Sted
Sølvbyen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28

Er det ikke muligt flytte Dynavector-507 frem/tilbage i armboardet?
Det kommer an på spiller og armbord, ikke armen. Satt på en Avid kan du ikke, satt på en Garrard, ja.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
297
Ok,
Trodde Dynavector 507, kunne føres frem/tilbage i basen sin, ligesom SME-arme.:)

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.546
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Ellers må det vel gå an å få laget et armbord til en Spacedeck som tillater 12" også. Hvis man gidder.
Det er standard hyllevare hos Nottingham, bare å bestille.

/ Morten
Finner lite om det på hjemmesiden til NAS. Men ser det står at Ace Space også kan bruke 294 mm tonearmen dems. Ingenting om man faktisk trenger å bytte armbord.

Tone Arms – Nottingham Analogue Studio
Det var en ganske enkel hjemmeside, enig i det, men de har ikke hatt hjemmeside før, så antar at denne er ganske ny og i sin barndom.
Deres polske distributør har en mer utfyllende side, her er noen eksempler på armbaser:

http://nottinghamanalogue.pl/en/products/cat/armbase

Ellers la du sikkert merke til feltet for å sende Nottingham en mail på siden du linket til, de er eksepsjonelt serviceinnstilte, tenker du får gode og
utfyllende svar. Evt stod også tlf nr der, Penny er en hyggelig dame som hjelper deg skal du se.

/ Morten

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ellers må det vel gå an å få laget et armbord til en Spacedeck som tillater 12" også. Hvis man gidder.
Det er standard hyllevare hos Nottingham, bare å bestille.

/ Morten
Finner lite om det på hjemmesiden til NAS. Men ser det står at Ace Space også kan bruke 294 mm tonearmen dems. Ingenting om man faktisk trenger å bytte armbord.

Tone Arms – Nottingham Analogue Studio
Det eneste hjemmesiden er brukbar til er å ta kontakt med Penny, som er hjelpsomheten selv. :)

Topp Bunn