8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Noe annet som jeg synes var litt rart, var jo at kalibreringen nå trakk ned amplituden mye mer en før. Mye lavere nivå på korreksjonsfilen. Hvorfor ble det slik BX? Noen triks for å lure den opp litt.

    Fint med så høyt nivå som mulig ved avspilling, siden da bakgrunnsstøyen skjules noe mer. Armand hadde også andre gode løsninger på å få senket støynivået en del. Det er noe jeg kommer til å gruble litt på
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Jeg synes lyden var helt strålende jeg da. Det er sånn det blir når man overdimensjonerer i alle ledd. Alle elementer har mye større båndbredde tilgjengelig enn de blir brukt, mer enn nok power, høy følsomhet, timingkorrigert på nanosekundet osv osv. Ikke noe dill. Bare solid, og et vanvittig headroom.
    Her var det mye å like, og enda manglet det visst litt på kalibreringen.. Imponerende greier.
    Takk, og takker også for en knallgod jobb med ampene.
    Var en liten tur ned for noen toner på morgenen - ikke så verst dette :)
    ucd2k Nye amper.JPG
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Følger med i kulissene og kommer på lynvisitt så fort du er klar!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå er det bare spørre Tosken pent om å få navnene på de han hadde notert ned på blokka. De som visstnok får folk rett inn i fosterstilling.
    Ringer bergenseren i første omgang han er jo en av de mest kresne her til lands, og så har jeg jo emokid rett borti her - ganske nådeløs han også :LOL:
    Nå er jo du og bergenseren for nærmest rompiser å regne. Forskjell på fosterstilling og ligge i skje...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Noe annet som jeg synes var litt rart, var jo at kalibreringen nå trakk ned amplituden mye mer en før. Mye lavere nivå på korreksjonsfilen. Hvorfor ble det slik BX? Noen triks for å lure den opp litt.

    Fint med så høyt nivå som mulig ved avspilling, siden da bakgrunnsstøyen skjules noe mer. Armand hadde også andre gode løsninger på å få senket støynivået en del. Det er noe jeg kommer til å gruble litt på
    Ta en kikk på frekvensresponsene til korreksjonsfiltrene. Kanskje det er noe der som blir boosta men ikke bør bli det? I så fall er det litt tweaking som skal til ... delefilter, target, korreksjonsprosedyre...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    @Armand , er denne viftestyringen noe dere lager selv? Mulig å kjøpe ferdige viftekontrollere for bruk i egne prosjekter, eller er de for "intern" bruk?
    Denne viftekontrollen er noe jeg har laget selv ja. Det kan hende at dette blir et produkt som kan kjøpes etter hvert, men det er ikke noe som er ferdig nå.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Etter fjorten forsøk på å ta en ny måling fikk jeg en igjennom uten tull. Kan virke som Audiolense inneholder en milliard bugs noen ganger. Måtte ned på 3sek sveip.

    Nøyere mikrofonplassering og nøytralisering av det i nærheten av mik.
    En god måling er lettere å jobbe med og fører til en mye bedre simuleringer, nesten på gammelt nivå.
    Låter noe bedre nå, men må nok også jobbe mer med target. Men tar litt og litt.
    20230425_190551.jpg
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Etter fjorten forsøk på å ta en ny måling fikk jeg en igjennom uten tull. Kan virke som Audiolense inneholder en milliard bugs noen ganger. Måtte ned på 3sek sveip.

    Nøyere mikrofonplassering og nøytralisering av det i nærheten av mik.
    En god måling er lettere å jobbe med og fører til en mye bedre simuleringer, nesten på gammelt nivå.
    Låter noe bedre nå, men må nok også jobbe mer med target. Men tar litt og litt. Vis vedlegget 915010
    Hvordan ser target ut nå?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du "simulerte" gainstruktur med nye amper for noen innlegg siden.
    Nå som de er på plass... hvordan ser det ut i praksis?

    Og det har ikke vært så mye omtale av de nye mellom lyd dingsene fra Bliesma.
    Høres det lovende ut, vs morellene?
    Hva er bedre, eventuelt verre?

    ;)

    ...eller er det flere ting som må jobbes med før dommen faller?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Her er en glattet måling, og som du ser ligger det rundt 0 db. Eneste som ikke treffer helt er overgang mellom middbass og mellomtone. Ekstrem følsomhet på de 15" der oppe. Kan senke middbass med 4 db gain, men da treffer det mindre bra med bassen - skal prøve etter hvert. Mellomtone og diskanten følger hverandre over et langt området.
    Litt for tidlig å si noe om lyd. Ikke vær engstelig, det blir bra ;)

    Delinger nå er 80/ 700 /3000hz
    20230425_203706.jpg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Teit spørsmål og kanskje ikke relevant, men polariteten ut-inn på gammel amper er lik de nye?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Her er en glattet måling, og som du ser ligger det rundt 0 db. Eneste som ikke treffer helt er overgang mellom middbass og mellomtone. Ekstrem følsomhet på de 15" der oppe. Kan senke middbass med 4 db gain, men da treffer det mindre bra med bassen - skal prøve etter hvert. Mellomtone og diskanten følger hverandre over et langt området.
    Litt for tidlig å si noe om lyd. Ikke vær engstelig, det blir bra ;)

    Delinger nå er 80/ 700 /3000hz
    Vis vedlegget 915032
    For meg ser det ut som at grønn og rosa er lavere i nivå i forhold til blå og rød. Kanskje det er årsaken til at du får lavere nivå på korreksjonen? Grattis med amp og ferdig system😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Med disse målingene fikk jeg mye høyere nivå ut
    1682455847724.png

    Her ligger en strek med 8 db fall, noe som er ofte den tilten jeg har havnet på. Med en knekk da.

    Har aldri hatt noe som følger såpass som nå
    Ny måling med skrå target.png
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er jo godt nok!

    (Men har du mulighetene til å øke gain på diskanten med 3-4dB, evt senke den på de andre ampene (avhenging om du har for mye eller lite gain i hele kjeden) - så blir et jo litt bedre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Dette er jo godt nok!

    (Men har du mulighetene til å øke gain på diskanten med 3-4dB, evt senke den på de andre ampene (avhenging om du har for mye eller lite gain i hele kjeden) - så blir et jo litt bedre.
    Den kan flyttes fra 26 til 30 db. Verdt et forsøk
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva med et passivt 6db/oct filter på diskanten for korrigere for waveguide effekten, for så justere gainen opp. Dvs mindre digital korrigering.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    De nye bassforsterkerne skal være slik at når pinne 2 (+) er positiv i forhold til pinne 3 (-) så skal det bli positivt på den røde terminalen i forhold til den hvite. (Altså ikke inverterende).
    Vi sjekket med batteri at når kabelen koblet til rød terminal er positiv i forhold til den hvite så slår bassene utover.
    MEN, det kan jo hende at de gamle ampene var motsatt. Det vet jeg ikke.

    Men hvis audiolense fikser det er det jo ikke noe stress uansett...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Dette er jo godt nok!

    (Men har du mulighetene til å øke gain på diskanten med 3-4dB, evt senke den på de andre ampene (avhenging om du har for mye eller lite gain i hele kjeden) - så blir et jo litt bedre.
    Så at denne targeten jeg brukte gikk rett ut i diskanten. Ved å la den rulle av 5 db fra 17 kHz til 20kHz i stede for å gå rett ut fikk jeg ekstremt mye mer amplitude på korrigeringen.

    Høyeste til nå tror jeg, og følger taret som den skal
    20230426_060738.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Følger med i kulissene og kommer på lynvisitt så fort du er klar!
    Er vel på sporet av noe nå, og det er nå jeg trenger litt påvirkning fra utsiden. Har mine ting jeg ikke synes er helt der oppe, men den infoen sparer jeg til du har hørt og vurdert.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Etter fjorten forsøk på å ta en ny måling fikk jeg en igjennom uten tull. Kan virke som Audiolense inneholder en milliard bugs noen ganger. Måtte ned på 3sek sveip.

    Nøyere mikrofonplassering og nøytralisering av det i nærheten av mik.
    En god måling er lettere å jobbe med og fører til en mye bedre simuleringer, nesten på gammelt nivå.
    Låter noe bedre nå, men må nok også jobbe mer med target. Men tar litt og litt. Vis vedlegget 915010
    Hei Tor,

    Jeg kjenner at jeg blir litt tappet for energi når du hevder milliarder av bugs.

    Hvis/når jeg engang forstår hvorfor disse måleproblemene oppstår så vil jeg forsøke å gjøre noe med det.

    Dette er nedslående fordi jeg ikke helt har kontroll over situasjonen. Og det som gjør det verre er at andre opplever liknende problemer.

    Utover det med målinger så krangler jeg for øyeblikket med min nettbutikkleverandør som er mer opptatt av å fakturere timer enn at nettbutikken fungerer og er åpen. Den har vært mer eller mindre ubrukelig i nesten to måneder. Så det er en del vondt blod og jeg har innsett at jeg må finne en ny løsning. Jeg lener meg mot å lage alt fra scratch selv ... det virker enklere enn det jeg har styrt med de siste årene. Så der kommer det inn en ny hasteoppgave som jeg strengt tatt ikke ønsker. Og kanskje/trolig må jeg bytte regnskapsløsning og regnskapsrådgivning i samme slengen fordi alt er i samme selskap. Jeg vil egentlig bruke all tid på videreutvikling og support, og har stort sett vært flink til å rigge meg sånn at jeg bruker minimalt med tid på byråkrati, men sånn er livet.

    Du har sikkert opplevd mye dritt som håndtverker i din tid, selv om du og alle andre her vet at du er 110% kvalitet. Og en del av den tynen jeg får er helt sikkert mer fortjent enn den du får, bare så det er sagt ... selv om det delvis skyldes faktorer som jeg har lite kontroll over. Jeg tåler mange frustrasjonsutløp, spesielt her på HFS, og enda mere spesielt fra deg. Og mange av de er både forståelig og fortjent. Men om du kunne konkretisere et par av de milliarder av bugs du møter så hadde jeg kanskje fått en retning og litt energi.

    Nesten alle problemer som Audiolense-brukere opplever for tiden er langt i ytterkant av hva jeg har kontroll over: I målemodulen bruker jeg en velprøvd open-source-løsning som er brukt av mange små audio-selskaper. Jeg vet at det er problemer, og jeg har gravd dypt i koden, men vet ikke hvor problemet ligger. Jeg vet ikke engang om problemet er i koden. Jeg har en slags road-map for å lage egen spillerløsning, men det er et så langt lerret å bleike at jeg vet ikke når jeg kommer dit. Og det er jo ikke engang sikkert at problemet er i spilleren. Jeg tror mye av det som har skjedd av problemer de siste årene er knyttet til utviklingen i Windows og at det er mange dårlige lydkortdrivere ute og går. Jeg har kikket på en del lydkortdrivere, og selv på det overflatiske nivået jeg opererer er det graverende feil,. Så jeg antar at det også er issues der software møter hardware. Disse problemene er av et slag der jeg ikke er i stand til å finne årsaken. Det eneste jeg evt kan gjøre er å prøve noe annet for å se om det hjelper. Hvert forsøk krever mye og garanterer intet så lenge årsakene er ukjent. Og hva Lynx sine drivere angår, så har jeg gjort noen skuffende funn når det gjelder Lynx Hilo. De har noen supre drivere på PCI-kort osv, men alt som har med USB å gjøre har de kjøpt utenfra, og det jeg har sett er ikke imponerende. Hvis du har en god venn med en multikanals RME....

    Det er dog mange lyspunkter: HR som hjelper meg å lage spennende GUI-løsning for fremtiden, mange positive tilbakemeldinger fra folk som opplever bedre lyd enn noen sinne og mye positivt her om AL. Men jeg har en tendens til å konsentrere energien min rundt det som ikke fungerer, og akkurat nå som jeg har levert skilsmissebegjæring til nettbutikkleverandøren og leser om milliarder av bugs, så blir det litt i mye.

    Jeg deler din frustrasjon. Jeg tar inn alt fra alle som møter problemer ... og så har jeg litt ekstra på toppen akkurat nå. Livet er litt kjipt når det gjelder Audiolense akkurat nå, men jeg holder koken.

    Hvis du kan gi meg noen mer spesifikke tilbakemeldinger neste gang du sliter så kan det bidra til at jeg finner en løsning på noe av dette etterhvert. Dette er ikke enkelt, for alle de "store problemene nå skjer i samspill med lydkort og operativsystemet. Men jeg har noen dekader igjen før jeg legger inn årene og ting pleier å ordne seg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Synes det er vanskelig å forklare hva som skjer egentlig. Knepp, lyder, modulerendelyder som inntreffer under måling. Mye forskjellig og på forskjellig tidspunkt i målingen. Noen ganger høres det greit ut men likevel er delay tallene helt koko. Flere hundre millisekunder forskjell høyre og venstre. Da slår vi av audiolense og starte opp på ny. Har en følelse av at det hjelper og nullstille de gamle delay tallene som ligger der, når jeg tar ny måling, men jeg vet ikke jeg.

    Siste gangen var dataen og audiolense litt ekstra kranglete. Sikkert for at kona satt oppe, og jeg hadde ytret et ønske om minimalt volum på tv og ingen trasking rundt på stuegulvet de nærmeste to minuttene.

    Sikkert noen konflikter ett eller annet sted i pc'en Er jo mange lydinnstillinger, avanserte og ikke så avanserte. Lydkortet har også en del innstillinger for buffring og sampingrate som kan forandres på.

    Jeg hater denne delen og data er noe drit og en av tingene verden har funnet opp som setter fortgang mot jordens undergang.

    Men noe som veier opp faenskapen er god lyd, og der kommer jeg jo i mål med Audiolense.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk tips om å hytte med neven jevnt og trutt når baler med pc. Det fungerer utrolig bra. Hytting er undervurdert!

    Men seriøst, skal en finne en feil så må en gå konkret til verks for å identifisere det, da først kan en starte prosessen med utbedring.

    @Bx , det er i motbakke det går oppover, trist at du møter slik motstand.
    Selv om jeg ikke har Audiolense og jobber med egne løsninger, stå på videre, for vi trenger Audiolense!
    Det løser seg nok!

    Et innpill fra innbytterbenken; kan det være en ide å hoppe tilbake noen versjoner og prøve?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har jo også holdt på med dette en stund, men ikke opplevd slik problemer i noe omfang. Og om det er har vært en liten bug på en måling, har det ltid fungert 100% på ny måling.

    Det som kan skape trøbbel som slår ut i alle mulige retninger er hvis det brukes eldre lydkort hvor driverne ikke er oppdatert. Det er mulig det er bedre nå - men jeg synes USB interfacet og Software som fulgte med Aurora var helt håpløst når jeg prøvde det for sikkert10 år saiden. Lynx AES kortet har annen software og fremstod langt mer stabilt og ryddig (den gangen).

    Så - har man mye slik uforklarlig trøbbel ville nok jeg anbefalt:
    1) Kjøre en komplett nyinstallering av all software på PC.
    2) Hvis det ikke løser problemet - vurdere å skaffe deg et Lynx AES kort. (Da kan du jo også oppgradere til noen Topping Dacer etterhvert).
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke du PC-en stående offline og uten oppdateringer Tor? Da er det jo i så fall veldig merkelig at det skal snike seg inn bugs?

    For ordens skyld: du har forsøkt å tømme bufferen i AL?

    Føler med deg @Bx . Å jobbe for å holde ting kompatibelt med Windows må være et mareritt for en mann alene. Jeg anbefaler alle AL brukere om å kjøpe en dedikert AL-pc som man lar stå offline og uvirksom bortsett fra målinger og filterlaging. Skru av automatiske oppdateringer. Før jeg begynte med AL hadde jeg lest nok til at jeg forstod at jeg måtte kjøpe en dedikert PC før jeg lastet ned AL. En ny billig PC kan man få rimelig i dag. Da blir det hvertfall minimum av behov for "hytting av never". Never change a winning team.

    Lynx og USB fungerer som en klokke her forresten og er glad i den medfølgende Remoten. Hva er det du reagerte på med softwaren OMF?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det sure i dette tilfellet er at problemene også er på RME sine kort/drivere.. Jeg har de samme tilløp til trøbbel med allt oppdatert i Win 11 og siste drivere /firmware på lydkort.
    En måling kan starte fint og plutselig kommer det som jeg beskriver som lyden av et maskingevær...
    Eller ved repeterende målinger lukker bare Audiolense seg og må åpnes på nytt og da har det glemt innstillingene og...
    Og til slutt er det litt forskjellig resultat av målingen som kan utspille seg som at filteret låter hardt og skarpt... Dette inkluderer en setting som kun bare en forsterker er byttet ut, allt annet er likt....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Kommer ikke til å gjøre noe som helst før jeg kjøper ny dac, og det kan jo skje en gang i framtiden. :)
    Ellers er problemene kun under målig.
    Når målingen endelig er godkjent er det bare kose seg i lange baner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn