8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    :unsure:



    Beskylder du meg for å ha hatt rett i noe…
    Du fikk med deg bassen min som trakk mot venstre ved et f-område. Det var riktignok ikke 100Hz, men 80. Nå er det adressert og jeg gikk samtidig gjennom spekteret for å luke ut andre avvik. (y)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Du fikk med deg bassen min som trakk mot venstre ved et f-område. Det var riktignok ikke 100Hz, men 80. Nå er det adressert og jeg gikk samtidig gjennom spekteret for å luke ut andre avvik. (y)
    👍 da kom det jo noe nyttig ut av besøket og ikke bare hygge
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Med små ankepunkter kommer nevrosene og en er i gang.

    104 hz og 80 hz er veldig langt fra hverandre. Så jo raskt på analyseapparatet og så at det var noe manglende nivå rett under 104hz som ble nevt som topp. Kanskje den målte for lite ved 80Hz
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Det "perfekte anlegget" finnes det? Ei heller "verdens beste". Hvem skal i så fall bedømme det objektivt?
    Har kommet til at det viktigste er å være fornøyd selv
    Nei det finnes ei, men likevel moro å jakte på det en selv mener er i nærheten.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Med små ankepunkter kommer nevrosene og en er i gang.

    104 hz og 80 hz er veldig langt fra hverandre. Så jo raskt på analyseapparatet og så at det var noe manglende nivå rett under 104hz som ble nevt som topp. Kanskje den målte for lite ved 80Hz
    Nå prøvde jeg å være hyggelig og anerkjennende. Han hørte et avvik, tok en spansk en, la telefonen i fanget under ABBA og latet som han hadde gehør. Nei, mangler ikke nivå ved 80.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Njåja Helan og Helan nå må dere ikke omskrive historien bare for å plage Halvan, min appledings kom vel bare frem grunnet protester fra bakerste rad der det gikk i ymse bakervarer fra vertens kone, men tar selvkritikk på at jeg bommet med 20hz. Det kom sikkert av den kjappe tørre bassen så 80 hørtes ut som 100hz, sikkert beslektet med fenomenet til den Danske kabelselger der kablene er så kjapp at det ikke blir romproblemer
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Helan har i påsken gått 9 skiturer, og det er ganske bra synes jeg, men det øker også matlysten så badevekta kom med dårlige nyheter i etterkant.
    Ellers synes jeg ikke toskens bass er av det tørreste slaget, så det burde jo vært andre veien - at 120 hørtes ut som 100Hz:D
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Tar fortsatt noe tid før mine amper blir ferdig. Modushop er på oppgraget med ferdighullede kabinetter.
    Onsdagen er det likevel en sjans for at det blir lyd da det kommer inn en låneforsterker som blir stående til bass-ampene blir ferdig. Den burde klare brasene, den er på 4x1600w - omtrent det samme som de jeg venter på
    Har vært litt småpjusk noen dager så forsterker kommer på fredag i stede.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Ellers har jeg jo levd et par uker med stor ubalanse i lyden uten at det har hindret meg helt i å spille litt musikk. Ganske korte økter, men bedre enn ingenting. Må også spille lavt.
    Frekvens og forvrengning(2 og 3 harmonisk på Mellomtone)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Litt testing av effekt på bass-ampene.

    Pynta litt på den ene peaken så det skulle se best mulig ut. Men dette er definitivt ikke ampene med minst forvrengning, men til bass - gode nok
    bass-amp effekt.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Ser det er vagt et Seas element til et ambisiøst prosjekt, og når jeg har kikket litt gjennom hva Hificompass har testet er det helt i toppen på ytelse når det skal deles under 500Hz

    Men, til mitt lille prosjekt ville de ikke passe like godt i forhold til følsomheten på resten. Tenker deling på 700 Hz og 3000Hz. Trekker delingen såpass langt ned fordi nivået tross alt er nede 6 db ved krysningspunktet.

    Sammenligninger ved samme volum - nesten
    Har ikke lagt ut current HD, men der ligger også bliesma 10 db lavere på 2 og 3
    seas vs. bliesma.png

    seas bliesma 2.png
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Her er en måling av forvrengning som funksjon av effekt. Så lenge man holder seg under 800W er ikke forvrengningen over 0,03% Det holder i lange baner til bassene.

    1681477451270.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Kjapt simulert ble det 142 db. Så høyt har jeg aldri spilt her og skal heller ikke gjøre det.

    Og 99% av tiden er jeg under 5watt til hvert element, altså 10 fra hver kanal. Da er jo forvrengning ennå lavere
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Forslag til front led lys.
    Ingen strøm tilkoblet, ingen lys.
    Strøm tilkoblet, forsterker av, rødt lys
    Strøm tilkoblet, forsterker på, grønt lys
    Det blir et par grønne dioder for å vise at den er påslått - enkelt og greit
    Fikk tilbud om grønt som gikk over til rødt ved klipping, men kan ikke si det har så mye fore seg siden de aldri skal klippe og at de står skjult fra lytterposisjonene.
     
    Sist redigert:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Det blir et par grønne dioder for å vise at den er påslått - enkelt og greit
    Fikk tilbud om grønt som gikk over til rødt ved klipping, men kan ikke si det har så mye fore seg siden de aldri skal klippe og at de står skjult fra lytterposisjonene.
    Rett farge!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    I påvente av lyd har jeg sett litt på følsomheten på systemet og hvor riktig det treffer på gain.
    Har lagt inn de forskjellige driverne med deling 70/700/3000hz. 4 ordens LR


    Dette er den ene siden og har gitt subbsystemet 4 watt inn, og 1 watt på midd/mellomtone og diskant.
    Hvorfor jeg har gjort det slik kommer av at bass-amp har 33 i gain og resten står på 26.

    Da er vel gainstrukturen forholdsvis godt ivaretatt i systemet, så for vi se hvordan det funker i virkeligheten.
    delinger og nivå.PNG
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Hvilket program har du brukt til å vurdere gain-strukturen? 🙂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Hvilket program har du brukt til å vurdere gain-strukturen? 🙂
    Et veldig enkelt program, så dette må tas med en liten klype salt
    Diskanten trenger kanskje en forklaring.

    Der har jeg lagt på 4 db for Waveguide og lagt et LP bessel filter ved 17kHz for å vise ca wavguidens avtagende virkning.
    program.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Litt info i forhold til bass-ampene.
    Når en setter de beste på oppgaven for bygging, føler man en trygget på at det blir så bra det kan bli.
    Under veis har denne følelsen bare blitt sterkere.

    Dette blir jo amper som leverer mye effekt, men som meget sjelden vil går annet en på lav tomgang. Likevel har konstruktøren vært meget bevist på at kjøling bør være god nok til at ampene kan pøse ut maks effekt i timevis.

    Et par bilder og litt tekst fra Nattens nerding.

    Melding fra konstruktør

    Hei.
    Jeg har nerdet med vifter og temperaturer i natt for å få dette bra. Jeg har valgt å montere temperatursensoren øverst på kondensatorene på power supply. Det er disse som tåler varme minst.
    Med forsiktig spilling med 35W i snitt (280W peak) går det bra uten vifter og man ender på 45 grader med lokket på. Drar man på til 280W i snitt ( 1300W peak) så stiger temperaturen til 51,5 grader i løpet av en halv time og forsterkeren går i shutdown. Ved å sette inn vifte synker temperaturen til 47 grader ved 280W i snitt (1300W peak) og den kan kjøre på dette så lenge man vil.
    Med vifte montert og 35W i snitt (280W peak) synker temperaturen til 42 grader.
    Her ser du hvordan varmen utviklet seg fra klokken 22:48 til 06:00 med forskjellige laster og med og uten vifte.
    1682249964020.png

    Viftens hastighet styres av temperaturen, og under 41 grader vil den stoppe. Vifteprofilen ser slik ut:
    1682250038487.png

    Den starter altså opp på 12% ved 41, og vil holde seg på 12% opp til 45 grader før den gradvis vil gå fortere etter hvert som det blir varmere. Det skal imidlertid noe til for at det blir over 45 grader, og opp til 50% er viften ikke hørbar.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Egentlig skulle jeg levere forsterkerne i dag. Jeg var jo "nesten" ferdig i går og skulle bare lodde "noe småtteri" i dag tidlig, men jeg er og blir en tidsoptimist. Mange små ting tar til sammen mange timer.... Jeg måtte ta en telefon og utsette til i morgen.

    Aldri så galt et det ikke er godt for noe er det noe som heter. Dette betydde nemlig at jeg kunne leke litt med forsterkerne i lytterommet kveld

    Forsterkerne fikk i oppgave å riste liv i 4 stk Faital Pro 18HP1040 18" basser i to 300l kasser tunet til 19Hz. De er på 8 Ohm, så ikke den tyngste lasten for disse monsterforsterkerne som kan drive 2 Ohms last.

    Etter litt tuning mot hovedhøyttalerne med delefrekvens på 70Hz og en helt grei bassheving på noen dB var det tid for å dra på litt. Fytti grisen dette var heftige greier! Jeg måtte ta på hørselvern for å kunne skru opp til maks. På 8 Ohms elementer leverer de to forsterkerne totalt 3200W og jeg spilte til det blinket gult i lampene foran som indikerer klipping. Galskap som førte til at familien lurte på om huset skulle rives :D

    Via en USB tilkobling kan jeg overvåke temperaturen i forsterkerne, og etter noen timers drift ligger de å lunker rundt 40 grader.
    Jeg er overbevist om at forsterkere lever lengre hvis de har god kjøling, og det har disse kabinettene i godt monn. Hver forsterkermodul har en hel overdimensjonert heatsink hver, så disse blir ikke mer enn pisslunka. Strømforsyningen har imidlertid en del komponenter som utvikler varme. Ikke alle er koblet til kabinettet, og spesielt transformatoren lager en del varme. Skal man holde temperaturen under kontroll er det dermed vifte som gjelder.
    Jeg fikk akkurat plass til en 140mm vifte som er montert i en ramme med vibrasjonsdempende oppheng. (Den låses av et tilsvarende oppheng i lokket).

    Viften har PWM styring slik at hastigheten kan kontrolleres fra en mikroprosessor. Mikroprosessoren måler temperaturen midt mellom de to øverste kondensatorene (man kan se den svarte sensorledningen på bildet under) og styrer viften basert på temperaturen der. Under 41 grader står viften stille, og mellom 41 og 45 grader kjører den på minimum og er da 100% lydløs på 180 RPM. Allikevel lager dette nok bris til at det skal mye til for at temperaturen stiger over 45 grader. Over 45 grader vil den gradvis øke på. Det er også en funksjon som kjører viften til maks ved påslag av forsterkeren og kontrollerer at den virker som den skal. Ved eventuell feil vil det pipe i 3 sekunder når man skrur på. Viften er en Noctua Redux NF-P14s 1200 RPM med MTTF på 150000 timer (17 år) så den skulle holde en stund.
    1682289423073.png


    Gleder meg til å høre hvordan dette fungerer hos TheShy i morgen.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    @Armand , er denne viftestyringen noe dere lager selv? Mulig å kjøpe ferdige viftekontrollere for bruk i egne prosjekter, eller er de for "intern" bruk?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Kort innpå.
    Det er lyd etter to raske forsøk, men mangler litt på å nå nivået jeg hadde før. Hadde heller ikke regnet med det på første, eller andre forsøk. Armand hørte første forsøket, som ble litt tamt. Der oppstod det noe rart jeg ikke har sett før. Simulert respons klarte ikke følge target fra 60 til 120 hz - manglet 3 db

    Kommer nok til å bruke litt tid før jeg blir fornøyd, men dette er litt gøy dette også. Bra blir det :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Det er Guds straff for å lefle med klasse D greier. :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Tja... tvangsuke i Begen med tkr/karmanas musikk 24/7 ....😳
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Det er Guds straff for å lefle med klasse D greier. :cool:
    Ja, det var der feilen var???......har jo hatt det i mange år da. Feilen ligger i at jeg har brukt gammel korrigeringsprosedyre og gammel target, Det passer ikke helt nå.
    Det låter ikke helt på tryne da.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Plutselig kom jeg jo på at jeg skrøt Til Armand at målingen skulle bli gjort med masse isolasjon for å nøytralisere stolen - det ble jo helt glemt i farten. Helt hjernedød en liten periode. Med så mange dustete feil vet jeg jo at det er mye å gå på. Ny runde i morgen. Ingen god måling ingen god lyd....sånn er det bare.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg synes lyden var helt strålende jeg da. Det er sånn det blir når man overdimensjonerer i alle ledd. Alle elementer har mye større båndbredde tilgjengelig enn de blir brukt, mer enn nok power, høy følsomhet, timingkorrigert på nanosekundet osv osv. Ikke noe dill. Bare solid, og et vanvittig headroom.
    Her var det mye å like, og enda manglet det visst litt på kalibreringen.. Imponerende greier.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Nå er det bare spørre Tosken pent om å få navnene på de han hadde notert ned på blokka. De som visstnok får folk rett inn i fosterstilling.
    Ringer bergenseren i første omgang han er jo en av de mest kresne her til lands, og så har jeg jo emokid rett borti her - ganske nådeløs han også :LOL:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn