8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Bruker 16dB gain på slutttrinn med 90 dB høyttalere her, hører sus med øret inne i høyttaler på 28db gain, men knapt noe på 16dB. Hører aldri noe 20cm fra høyttaler uansett gain. . Effektive høyttalere krever støysvake komponenter ja..
    Har du prøvd Rothewell Attenuators? Effektivt om man har for høy gain på sluttrinn
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Ok. La oss si at 0 dBFS ut fra DAC'en gir 120 dB fra høyttaleren. Når man ser på energi innholdet i musikk vil man se at i diskanten er nivået mye lavere enn i bass og mellomtone. La oss si 30 dB. Da har du allerede der tapt 30 dB oppløsning = 5 bit. Ratter du volumet 30 dB ned fra max taper du 5 bit til, og har 9-10 bit igjen.

    Ga det mening?
    Ja men det ødelegger dagen .. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Har selv døjet med sus fra kompressions drivere, løste det ved at sætte en 10K ohm modstand på indgangen af diskant forstærkeren. Gainede op i DSP uden at klippe signalet, problem løst.

    P.S. håber at der er lyd i hulen medio august ;)
    Klart det vil være lyd, og bitte lite støy får dere gratis på kjøpet. Sånn jeg har skjønt det, får dere også høre et støyfritt anlegg på turen deres.

    - Her flyttet jeg mikk til 10 cm avstand. Skal vel i teorien minke 6 db ved dobling av avstand, men tror ikke det er akkurat slik når det nærmer seg 0 db.
    - Slo av og på DPforsterkeren. Da forsvant mesteparten av de peakene som stikker opp i gjennom den hvite støyen.
    - Satte også DAC til lavest gain.

    Da ble det stillere gitt. nesten13 db ned.

    med tilltak.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du kvitter deg med de DP forsterkerene kommer det til å bli dønn tyst. Det garanterer jeg 😇
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    253
    Antall liker
    472
    Svært fuldstændig at undgå støj eller sus med højeffektive diskanter, mit eget mål er at det ikke må være hørbart i SS.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Ja det kan sikkert være sant, men lyden ellers da?:LOL:
    Hehe er det ikke som ellers i verden tru. En får jo pokker ikke i pose å sekk noen steder 😁 for å være litt seriøs. Så synes jeg at buffer pre med null forsterkning hjalp mye på støy her hos meg 😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Ja,

    Når jeg har laget et Audiolense filter, så ser jeg på filtrene i programmet og hvis det er noen av kanelene som ligger langt nede (altså at høyeste nivå på filteret feks er på -15db - så prøver jeg å justere ned gain på signalveien der. slik at filtrene ligger med minst mulig demping.
    Sånn ser korreksjonsfilteret ut.
    Det blir jo bassene som må justeres ned i gain her da, da høyeste nivå der ligger på -8 db.

    Ellers er jo høyeste nivå på resten av kanalene på mellom -1 og -3 db.
    korreksjon..png
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Ellers takker jeg alle for engasjement. Det og få noen konstruktive innspill, gjerne i form av et leggspark eller stikk, er jo bare til hjelp videre. Er ikke særlig tilhenger av rævsleikere og medhårsklappere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sånn ser korreksjonsfilteret ut.
    Det blir jo bassene som må justeres ned i gain her da, da høyeste nivå der ligger på -8 db.

    Ellers er jo høyeste nivå på resten av kanalene på mellom -1 og -3 db.
    Vis vedlegget 823817
    Tja.. kanskje ikke? Sjekk energi-innholdet ved lave frekvenser her (utklipp av noe jeg fikk fra Asbjørn)

    1654585575376.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja.. kanskje ikke? Sjekk energi-innholdet ved lave frekvenser her (utklipp av noe jeg fikk fra Asbjørn)
    Her er det kun snakk om gain opp i mot ønsket target kurve. Så om deter mulig å reduserer gain på bass.amp med 5dB så er det bra. Men det er jo ikke noe stort problem her. Hvis det er et problem, så er det vel snarere at det er for mye gain i systemet over hele linja.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ellers takker jeg alle for engasjement. Det og få noen konstruktive innspill, gjerne i form av et leggspark eller stikk, er jo bare til hjelp videre. Er ikke særlig tilhenger av rævsleikere og medhårsklappere.
    Jepp, så tett på et uklanderlig anlegg som du har må man jo pirke på detaljene. Da starter jeg kampanjen om brukervennlighet til høsten!:alien:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det blir feil å bare se på gain og nivåer i filtre. Man må ta høyde for energi-innholdet i musikk for de aktuelle frekvensbåndene også. Hvis man kikker på metrene på DAC/lydkort vil man fort se om bassen koser seg midt i smørøyet rundt -20 til -30 dB, mens diskanten er ved -60.

    Man trenger mye mer overhead i bass og mellomtone, enn i diskanten.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Tja.. kanskje ikke? Sjekk energi-innholdet ved lave frekvenser her (utklipp av noe jeg fikk fra Asbjørn)

    Vis vedlegget 823829
    Du er kanskje inne på noe i forhold til energien i musikken, men dette handler om og bevare mest mulig nivå gjennom en audiolense korreksjon. Mister fort mye der hvis det ikke er noen lunde likt.
    Kanskje følge denne linjen. Den streken markere god der hvor anlegget "svikter" først, eller når rødlampene på dp'en blunker. Plater med ekstremt nivå rundt 150 hz og i området 600-700 Hz har trigget slike "problemer" - da er nok nivået nærmere 125 db, så derfor problem i anførselstegn.
    korreksjon 1.png
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Burde ikke bassen heller heves 8 dB?
    ....om du skulle følge target best mulig?
    Jeg skjønner ikke tegninga.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Burde ikke bassen heller heves 8 dB?
    ....om du skulle følge target best mulig?
    Jeg skjønner ikke tegninga.
    Dette er korreksjonen. Den trekker i fra i bassen. Litt mindre gain inn der så ville korreksjonen ligget nærmere 0 db
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir feil å bare se på gain og nivåer i filtre. Man må ta høyde for energi-innholdet i musikk for de aktuelle frekvensbåndene også. Hvis man kikker på metrene på DAC/lydkort vil man fort se om bassen koser seg midt i smørøyet rundt -20 til -30 dB, mens diskanten er ved -60.

    Man trenger mye mer overhead i bass og mellomtone, enn i diskanten.
    Enten skjønnner jeg ikke helt hva du mener, ellers er vi uenig ;-).

    Jeg tenker jo at vi her snakker om flere "uavhengige" forhold.

    Gainstruktur
    Gainstrukturen (som jeg har diskutert) bør settes opp på en slik måte at når volumet i digital avspiller står på 0dB eller 100%, alle level meterne i den digital mikseren står på 0 (altås maks), Audiolensefiltrene har ingen unødvendig nivåregulering av noen kanaler - så spiller anlegget så høyt som du vil det skal på maks.
    Altså da er det rett og slett ikke mulig å spiller høyere - alt står på maks. Da har du en situasjon med best mulig signal/støy forhold. his trådstarter, vil nok dette innbære å redusere gain i ampene.

    Headroom
    Headroom handler jo mer om kapasiteten til anlegget til å spille så høyt som beksrevet ovenfor. Er det slik at elementene da beveger seg ut mot X-max, må ampene da levere så mye strøm at railspenningen begynner å droppe osv. Headroom handler om å levere ønsket lydtrykk uten at systemet presses mot ytelsesgrensene. Det er jo ikke på volumkontrollen man ønsker headroom - altså jeg kan skru opp volument 20dB til (men da kneler ampene og diskanten brenner opp) - det er på ampene og elementene at du ønsker headroom.

    Innspillingene
    Til slutt er det jo energiinnholdet i musikken. Og der er det sikkert slik at det er mye mer energi og nivå i frekvensene jo lavere du kommer. Men dette er jo gitt eksternt og ikke noe vi behøver å bry oss med. Men det vil jo selvsagt påvirke de vurderingene man gjør rundt nødvendig headroom. Dersom det er slik at nivået i diskanten på innspillinger gjerne ligger på minus 20dB, mens den i bassen gjerne ligger i området 0 til minus 3dB - så sier jo det litt om at du trenger mer headrom i bassen en for diskant. Men dette har jo ikke noe med signalnivå og gainstruktur å gjøre.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Er jo ikke så rart, islendingen og jeg er jo på plass om ikke alt for lenge:devilish:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Til mer avvik det må korrigeres for i de forskjellige kanalene, slik at audiolense må dempe signalet, til lavere amplitude vise i stepresponse.

    Får ut så mye nivå nå.

    stepp respons 12.PNG
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette er korreksjonen. Den trekker i fra i bassen. Litt mindre gain inn der så ville korreksjonen ligget nærmere 0 db
    Ok, da skjønner jeg.

    Jeg har min egen sære måte å unngå støy/sus på.
    Har ca 7-8 forsterkere med varierende ut gain.
    Alt fra ca.10-12 dB til ca 30 dB.
    I mine utallige mockup sprell, så setter jeg inn forsterkere der dem passer best ifm. gain....som følger nogenlunde target kurven ved max nivå.
    Det gir som regel plenty headroom, og fullstendig fravær av støy/sus.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    @OMF
    Poenget mitt var å bringe signalet i alle frekvensbånd så nær 0 dBFS som mulig ut fra DAC. Da minimerer man støy og maksimerer oppløsning.

    Jeg mener Audiolense har et intert headroom her også på minst 10 dB.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Audiolensefilteret senker utgangsnivået med det samme som korreksjonen evt hever nivået for å unngå digital klipping. Hvis hevingen for eksempel er max 6 db vil ikke filteret senkes noe mer. Tror jeg @Bx
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det varierer litt hvor nullpunktet havner … og mengden demping er jo strengt tatt veldig frekvensavhengig. Jeg pleier å tallfeste det ved å se på frekvensresponsen til den aktuelle korreksjonen.

    Med 6 dB Max boost pleier korreksjonen å dempe 6-9 dB.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Det varierer litt hvor nullpunktet havner … og mengden demping er jo strengt tatt veldig frekvensavhengig. Jeg pleier å tallfeste det ved å se på frekvensresponsen til den aktuelle korreksjonen.

    Med 6 dB Max boost pleier korreksjonen å dempe 6-9 dB.
    Kan du forklare litt om hvorfor amplituden på stepresponsen har så forskjellig nivå på oppsett rundt om.

    Når jeg kalibrere så pent jeg klarer for å få en god frekvensrespons og godt resultat, blir amplituden rundt 0,7. Hvis jeg kjører meget hard korrigering og sette maks for korrigering til 20 db, blir amplituden 0,4 - lavere klarer jeg ikke få til. Da merker jeg tydelig lavere nivå
    Ser det er en del andre som får tall mellom 0,1 og 0,2 i amplitude - hva er grunnen til det?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Da må jeg gå inn i koden og kikke. Men modus operandi på mye i Audiolense er normalisering. Tror nok jeg har gjort det samme her. Men jeg skal sjekke.

    På målingen har jeg normalisert til maks noen dB over null.

    Det eneste som er 100% korrekt ift nivå er selve korreksjonen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Etter en uke borte på jobb er det deilig å komme hjem til oppsettet og innse at det spiller i aller høyeste divisjon, og formidler musikk på en ekstremt engasjerende måte. Tror det er fint lite en egentlig kan gjøre med lyden for å heve nivået videre. De nye planene blir vel bare en sideveis forflytning kan jeg tenke meg.

    Det som slår meg når det er en stund siden jeg har hørt anlegget er evnen til å differere i dybden etter hva som er på plata og opptaket - helt rått egentlig

    Har jo hørt litt av hvert og drar fram to tilfeldige oppsett som får en del omtale for bra lyd, og det stemmer. De spiller meget bra.....men differering i dybden og skape den ekstra dimensjonen er noe de ikke gjør så bra. En parameter jeg setter pris på.

    Det ene oppsetter er et meget påkostet hjemmeanlegg, og det andre er nyskapende ting av ny Norsk aktør.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    De nye planene blir vel bare en sidevis forflytning kan jeg tenke meg.
    Skal ikke undervurdere sideveis, forandring fryder. De nye elementene tror jeg blir kule. Håper de i det minste leverer på nivå med det du har nå, men litt annerledes, da er jo planen vellykket! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Forandring fryder sa gubben og tok for seg hos naboen..... bare så synd at naboen på en ene siden er arbeidskollega og på andre, et par som faller utenfor interesse.:D men det er vel best å holde seg til små forandringer i hifi'en
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Etter en uke borte på jobb er det deilig å komme hjem til oppsettet og innse at det spiller i aller høyeste divisjon, og formidler musikk på en ekstremt engasjerende måte. Tror det er fint lite en egentlig kan gjøre med lyden for å heve nivået videre. De nye planene blir vel bare en sideveis forflytning kan jeg tenke meg.

    Det som slår meg når det er en stund siden jeg har hørt anlegget er evnen til å differere i dybden etter hva som er på plata og opptaket - helt rått egentlig

    Har jo hørt litt av hvert og drar fram to tilfeldige oppsett som får en del omtale for bra lyd, og det stemmer. De spiller meget bra.....men differering i dybden og skape den ekstra dimensjonen er noe de ikke gjør så bra. En parameter jeg setter pris på.

    Det ene oppsetter er et meget påkostet hjemmeanlegg, og det andre er nyskapende ting av ny Norsk aktør.
    Med lange lytteavstander (dvs. over la oss si en meter) blir rommet fort en betydelig bidragsyter. Ditt rom er spesielt og bidrar ikke/bidrar annerledes enn andre rom. Derfor er det nok rombidrag, eller fravær av dette, som gjør opplevelsen forskjellig.

    Ved å lytte til høyttalere som er konstruert for å summere driverne i ultranærfelt - si avstander på bare 30-80 cm - opplever man andre ting i lydbildet enn om samme høyttalere lyttes til over noe lengre avstand.

    Rommet bidrar. Rommet teller.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Rommet roter til. Rombidrag er fordreining av lyden. Livlig akustikk blir aldri litt bra en gang.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Mener du at det beste er å prøve å fjerne alt bidrag fra rommet? Vil tro smak og behag spiller inn og😀
    Rommet kan bidra, men ikke før etter 20 ms etter direktelyd. De som har mye bidrag før 20 ms kan godt sitt å klappe seg selv på skulderen å være fornøyd. Selvbedrag kalles det
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg foretrekker helt klart at det skal være litt rombidrag. Blir andelen direktelyd for stor i forhold til rombidraget så forsvinner "atmosfæren", og jeg synes det blir sterilt. Ja - det blir mer oppløst, mer riktig og man hører sikkert mer detaljer. Men min erfaring så langt er at det musikken blir litt borte.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Jeg foretrekker helt klart at det skal være litt rombidrag. Blir andelen direktelyd for stor i forhold til rombidraget så forsvinner "atmosfæren", og jeg synes det blir sterilt. Ja - det blir mer oppløst, mer riktig og man hører sikkert mer detaljer. Men min erfaring så langt er at det musikken blir litt borte.
    Synes det er en del atmosfære på opptak. Varierende i mengde selvfølgelig. Rommets bidrag før 20 ms føles for meg som et teppe og det blir mye av den samme atmosfæren på alt. Sånn vil ikke jeg ha det. For mye rombidrag før 20 ms vanner ut instrumentklang og dynamikken også, det etter, beriker uten redusere stinget i musikken. Det er fane ikke lett å få til i et lite rom.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes det er en del atmosfære på opptak. Varierende i mengde selvfølgelig. Rommets bidrag før 20 ms føles for meg som et teppe og det blir mye av den samme atmosfæren på alt. Sånn vil ikke jeg ha det. For mye rombidrag før 20 ms vanner ut instrumentklang og dynamikken også, det etter, beriker. Det er fane ikke lett å få til i et lite rom.
    Jeg har nok ikke kontroll på helt hvor lang etterklang det er snakk om.

    Men synes det er interessant at du synes lyden hos meg har beveget seg i feil retning, mens jeg synes jeg har tatt et stort steg i riktig retning når jeg byttet ut horn med Magnepan.

    20 ms var en tøff grense synes jeg - selv i mitt relativt store lytterom, er det ingen flater som er lengre enn 20ms unna.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Hvilken ferie? Mangel på ferie må det være. 85 timer på en uke nå - søndagen var hellig.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn