8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Må være noe fundamentalt galt med anlegget hvis vinyl ikke låter bedre enn digitalt. Manglende oppløsning, dårlige ører, elendig elektronikk og mangel på skikkelig audiofilt delefilter - for ikke å snakke om kabler - er alle eksempler på ting som må være langt under pari.

    Dette bekrefter bare at DIY aldri kan nå opp til kompetansen og den nitidige testingen som alle produsenter gjennomfører i utviklingsleddet. Det er litt dumt at du måtte ty til livredning i form av et lastebillass med Glava for å kvele mesteparten av ubrukeligheten med alle digitale artifakter når du bare kunne gått for skikkelige produkter i utgangspunktet.

    Men slap off, Shy. Alt er ikke helt bortkastet. Vi kan tross alt bruke din historie som et dårlig eksempel på hvordan det kan gjøres! :D
    Det var liksom ingen klar giveaway her, men jeg velger å tolke dette som total ironi fra ende til annen :p
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Må være noe fundamentalt galt med anlegget hvis vinyl ikke låter bedre enn digitalt. Manglende oppløsning, dårlige ører, elendig elektronikk og mangel på skikkelig audiofilt delefilter - for ikke å snakke om kabler - er alle eksempler på ting som må være langt under pari.

    Dette bekrefter bare at DIY aldri kan nå opp til kompetansen og den nitidige testingen som alle produsenter gjennomfører i utviklingsleddet. Det er litt dumt at du måtte ty til livredning i form av et lastebillass med Glava for å kvele mesteparten av ubrukeligheten med alle digitale artifakter når du bare kunne gått for skikkelige produkter i utgangspunktet.

    Men slap off, Shy. Alt er ikke helt bortkastet. Vi kan tross alt bruke din historie som et dårlig eksempel på hvordan det kan gjøres! :D
    Tusen takk for oppsummering.:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hørtes slitsomt ut det der.
    Best å bare skaffe seg "kjøpelyd" så man ikke havner i uløkka :rolleyes: :rolleyes:
    Alt er kjøpelyd. IKEA er kjøpemøbler selv om du må skru sammen skiten. Veldig få DIYere lager sine egne drivere eller koker kobber for egen kabelproduksjon. Selvbergings-HIFI finnes ikke ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Alt er kjøpelyd. IKEA er kjøpemøbler selv om du må skru sammen skiten. Veldig få DIYere lager sine egne drivere eller koker kobber for egen kabelproduksjon. Selvbergings-HIFI finnes ikke ;)
    Vel, nå kaller jeg hjemmebakte boller for hjemmebakte boller, selv om jeg ikke kjærner smør og kværner mel selv.
    Ta deg en bolle. :p
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Vi skal være glad vi lever i et samfunn med arbeidsdeling og spesialisering. Bare 2-3 generasjoner tilbake «lagde» folk kjøttet de spiste, de sådde sine egne avlinger, sydde sine egne klær og bygde sine egne hus. Heldigvis er det et tilbakelagt stadium. I bl.a. Amazonas lever en del slik fortsatt.

    DIY i overflodssamfunnet vårt bringer nok noe av gleden med det grunnleggende tilbake. Det tror jeg er sunt. Hobbyer er gjerne sunne, de er et avbrekk fra hverdagen for øvrig.

    Men er IKEA bedre enn Fritz Hansen fordi førstnevnte er DIY, mens sistnevnte er kjøpemøbler? Er ikke skillet mht. hva som er best litt kunstig? Hva legger man i «best»?

    :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Man komponerer og setter sammen høyttalersystem selv fordi det man ønsker eksisterer overhode ikke å få kjøpt ferdig.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Man komponerer og setter sammen høyttalersystem selv fordi det man ønsker eksisterer overhode ikke å få kjøpt ferdig.
    Det gjelder spesielt utformingen av og tiltak i rommet, dvs. en svært viktig del av den helheten som utgjør et system for reproduksjon av lyd.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvor får du kjøpt noe liknende det The Shy har s-h, og til hvilken pris?

    IKEA blir bare kleint å nevne i denne sammenheng ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvor får du kjøpt noe liknende det The Shy har s-h, og til hvilken pris?

    IKEA blir bare kleint å nevne i denne sammenheng ;)
    Hadde ikke @The Shy i tankene når jeg snakker om diy generelt. Jeg har tidligere kalt Shy for «nutty professor» og rommet hans for et «laboratorium», med glimt i øyet og i den beste mening. Shys anlegg er ganske unikt, og det ser - og hører - alle. Men i diy-verdenen er det mye som er på et helt annet nivå enn dette. Og da blir det fort en blanding av «IKEA» og andre ting. Jeg har noe fra IKEA selv og har stor respekt for det svenskene har fått til med diy på møbelsiden; sånn sett snakker jeg ikke nedsettende når jeg bruker ordet «IKEA», tvert om.

    Hele diskusjonen om diy startet fordi det for meg virket som om noen hadde litt dårlig samvittighet for å drive med «kjøpelyd». Det ser jeg ikke noen grunn til.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Er vel egentlig ikke mange ting her i livet som har nazi lignende tilnærming for min del. Det meste nærmer seg nesten uansvarlig uorganisert og ustrukturert. Rett og slett en rotekopp. Har to punkter, og det er jobb og hobby. Der er et nøyaktig og godt sluttresultat viktig for meg. I jobbsammenheng tror jeg de fleste er enig i at det er bra, men i hobbyen er det mer delte meninger om sluttresultatet.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hele diskusjonen om diy startet fordi det for meg virket som om noen hadde litt dårlig samvittighet for å drive med «kjøpelyd».
    Hadde jeg vært en kompetent møbelsnekker hadde jeg nok hatt dårlig samvittighet. Heldigvis fantes det ferdig produserte produkter på markedet jeg hadde lyst på.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Koser meg med lyden her hjemme.

    Ikke mye som skjer, og en hel frihelg der ikke skal brukes til annet enn litt musikk, gode venner, litt god mat og noe rødt i glasset.
    Denne falt i hvert fall i smak hos damen på polet da det ble spurt om jeg ville dele...tror det var på grunn av vinen;)

    Ukjent for meg og blir første gasset med vin i år

    brunello.jpg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Om jeg ikke husker feil så er den der helt ok og vel så det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Koser meg med lyden her hjemme.

    Ikke mye som skjer, og en hel frihelg der ikke skal brukes til annet enn litt musikk, gode venner, litt god mat og noe rødt i glasset.
    Denne falt i hvert fall i smak hos damen på polet da det ble spurt om jeg ville dele...tror det var på grunn av vinen;)

    Ukjent for meg og blir første gasset med vin i år

    Vis vedlegget 644402
    Fikk en gavepakke med flere forskjellige med Banfi for en stund tilbake. Gode de.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er jo en super vin du har der. Men man skal ikke kaste perler for svin. Undskyld men jeg kunne ikke dy mig. Ikke alle har samme snak. Var damen god i s.....?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Vinen var god men ikke verd prisen etter min gane. Perler for svin er nok riktig. Er ikke vinkjenner men har en slags smak da.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Niholder som sagt på det gamle treskeverket av en forsterker i mellomtonen - En Dynamic Precision PA 402.
    Spiller som oftest på et så moderat volum at jeg nå synes viftene i forsterkeren er forstyrrende. Mener å høre at det har tiltatt litt. Har sikkert med støv og div på vitebladene. Litt høyere temp i rommet om sommeren påvirker jo også hastigheten.

    Kunne jo forsøkt og rengjøre men har egentlig lyst til å prøve noen av de beste stillegående pc viftene som er å oppdrive. RJEL mener det er borkastet da de er festet med braketter som overfører støy til chassiet.
    Tok noen mål og det kan se ut som 92x92x25 er størrelsen, men går alle på samme strømmen? Den går jo også fortere jo mer forsterkeren belastes.

    https://www.digitalimpuls.no/vifte-...MI9abx7YeT6gIVFs-yCh2zjAkIEAQYBCABEgIq1vD_BwE

    vifte 1.jpg

    vifte.jpg

    vifte 2.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Niholder som sagt på det gamle treskeverket av en forsterker i mellomtonen - En Dynamic Precision PA 402.
    Spiller som oftest på et så moderat volum at jeg nå synes viftene i forsterkeren er forstyrrende. Mener å høre at det har tiltatt litt. Har sikkert med støv og div på vitebladene. Litt høyere temp i rommet om sommeren påvirker jo også hastigheten.

    Kunne jo forsøkt og rengjøre men har egentlig lyst til å prøve noen av de beste stillegående pc viftene som er å oppdrive. RJEL mener det er borkastet da de er festet med braketter som overfører støy til chassiet.
    Tok noen mål og det kan se ut som 92x92x25 er størrelsen, men går alle på samme strømmen? Den går jo også fortere jo mer forsterkeren belastes.

    https://www.digitalimpuls.no/vifte-...MI9abx7YeT6gIVFs-yCh2zjAkIEAQYBCABEgIq1vD_BwE

    Vis vedlegget 646954
    Vis vedlegget 646955
    Vis vedlegget 646956
    DIY oppgradering av vifte høres ut som en god idé. Forsterkeriet ditt er det man kaller “adekvat” og det er nok ikke der slaget står selv om det aller nyeste gjerne er mindre, enda mer kapabelt og kanskje måler bedre.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Det kan være det står en etikett på motsatt side av viftene der det står hvilken type som sitter der. Noctua er nok det beste du kan sette inn. Hvis disse viftene er temperaturregulerte, noe jeg går ut i fra at de er, vil det sitte en temperatursensor en plass. Der kan man se om det ikke også ligger pakket litt støv som hindrer disse i å registrere temperaturen riktig. Det kan også være det finnes en justering som styrer forholdet mellom viftehastighet og temperatur. Om du finner kabelen til viftene, gjerne med plugg, kan du sjekke hvor mange ledere den har. Det sier ikke noe om spenningen, men det utelukker jo noen varianter av vifter i det minste.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Er du sikker på det er 3 pin og 12V Bjørn Erik?

    I såfall er det den Noctua FLX-vifta som gjelder. De har 6 års garanti av en grunn, og de viftene er skikkelig stillegående.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Her er en vifte som vil passe, https://www.komplett.no/product/825...nnkjoeling/vifter/noctua-nf-a9-flx-92mm-vifte . Det er den mest stillegående jeg fant med et raskt søk. Her er en annen som er endel lavere i pris, men fant ikke noe støynivå på den, https://www.dustin.no/product/5010622478/f9 .
    Den ser veldig lik ut den jeg linket til i innlegget mitt. Forskjellen er 4 og 3 pin. Hva er forskjellen og hva trenger jeg?

    Skulle sikkert tatt opp dette i DP tråden, så RJEL hadde kommet på banen - mannen som har vært nede i mange av DP produktene.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    4 pin vifter har et ekstra signal som gjør at hastigheten kan styres fra en mikroprosessor. Tviler på at det er det i DP. Husk på at vifter kommer med forskjellige egenskaper. Det er ikke sikkert Noctua flytter like mye luft som de som sitter der. Antakelig er det tilstrekkelig og så slipper du støyen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ville nok festet de eksisterende i gummioppheng først. Fastspent i chassis er sjelden bra
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Ville nok festet de eksisterende i gummioppheng først. Fastspent i chassis er sjelden bra
    Vet RJEL har prøvd å bytte vifte uten at det hjalp nevneverdig, men hvor stillegående vifte han prøvde er jeg usikker på. Har likevel troen på at det blir bedre med de aller beste(stilleste) som er på markedet nå.
    Har en musikk-pc med tre vifter(tror jeg) og den er i mine ører helt tyst. De er av merket Be Quiet
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Så plutselig at det var samlet opp et firesifret beløp på hifi-kontoen, så sendte forsterkeren til kyndig folk i nærheten her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn