8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Jep har hørt dem flere gange . Hver gang er jeg blevet dybt skuffet. Jeg er og har altid været stor JBL fan. Så første gang havde jeg det bare sådan at denne højttaler bare måtte lyde godt. Men nej :(
    Det skal siges selv jeg ikke husker udstyret var den samlede pris over en million. Virkelig en dårlig højttaler ... Synes jeg
    Har også vært litt betenkt hver gang jeg har hørt dette flaggskipet til JBL. Har mye bedre erfaring med lillebroren(k2)
    Tror likevel jeg gir skylden til rommet og folket som har satt det opp.
    K2 er vel mye enklere å ha med å gjøre plasseringsmessig enn Everest, kan det være at de som da har gjort demo på Everest ikke helt vet hva de holder på med eller rett og slett ikke har rom til å kjøre dem slik de skal være....
    Tro mig de folk som sælger disse dyre højttalere gør vel alt for at de skal spille så godt som muligt og ER opstillet rigtigt i forhold til Jbl forskrivelser
    Men det er et sted vigtigt for mig at nævne at man skal på ingen måde være enig med mig.
    Dette er bare min oplevelse :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å virke flåsete, men K2 og Everest spiller jo ikke bass:>)
    Rekker ikke Tor Arne sitt til ankelsokkene engang.
    Bass som skal spille realistisk krever AREAL. Så enkelt er det.
    Dette er jo enkelt å forstå, hva skulle en " kjøpe" høyttaler ha kostet da.
    Gjør man det selv er det stort sett ingen vanlig ht som kan henge med.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Everest er vel av den gamle JBL-skolen mens M2 er av den nye årgang med bakgrunn i funnene Harman gjorde via forskningen til Toole, og dermed toppmodellen rent lydmessig?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Med andre ord kan det se ut til at en nøytral reproduksjon av lavere frekvenser tradisjonelt ikke har vært prioritert av høyttalerbransjen, og bransjen kunne igjen støtte seg på (den tidlige) forskningen som behandlet bassområdet grovt og forenklet.

    Så slår det meg at en del DIYere som The Shy har valgt en helt annen vei. Det vil si den kompromissløse vei for nøytral reproduksjon helt ned til «gulvet». Et valg som for øvrig er i tråd med nyere psykoakustiske modeller, som Moores Equivalent Rectangular Bandwidth (ERB), som først ble beskrevet i 1983.

    Når jeg ser på høyttalerbransjen, kan det virke som om de lavere frekvensene endelig får den oppmerksomheten de endelig fortjener. Først ute med en kardioidløsning for romakustiske utfordringer var ME Geithain, for over 15 år siden (https://www.me-geithain.de/de/assets/media/products/highend/ME901K/PPThomsen-RL901K-02-05.pdf og https://www.me-geithain.de/de/assets/media/presse_pdf/Studiomagazin-Physik-02_02.pdf). 15 år etter ME Geithain kom både Kii og Dutch & Dutch med samme løsning, presentert som om det var en nyvinning. I forrige uke kom Genelec med sin egen løsning på bassproblemet, W371 (https://www.genelec.com/w371), et «adaptivt woofersystem» med en 14 og en 12 tommer i samme boks som vha. DSP gir flat respons under 20 hertz i rommet. I mine øyne er denne løsningen mer nyvinnende enn Geithain, Kii og DD fordi den integrerer DSP, romakustiske målinger og flere basskilder med relativt stort membranareal. Både Kiis bassløsning BXT og Genelecs bassløsning W371 er på den dyrere siden.

    Poenget mitt er at det kan virke som om bassen er tatt inn i varmen av ledende, forskningsorienterte høyttalerprodusenter, som går nye veier for å gi lytteren en så nøytral bassreproduksjon som mulig. Med nye veier mener jeg at de ikke bare har en subwoofer i sortimentet, men integrerer subfrekvensene med frekvenser helt opp til 300, 400 og 500 hertz i en løsning som integreres med hovedhøyttaleren. Sånn sett gjelder ikke bemerkningen fra 1988 lenger om at høyttalerprodusenter blåser i kvaliteten på bassen.

    Står vi overfor en bassrevolusjon, hvor folk endelig kan få øynene opp for nøytral reproduksjon av musikk med informasjon nedover i frekvens - uten at man må ta veien til The Shy for å høre hva som ligger der nede?
    Ja, enig. DSP-styrte arrays med f eks kardioidekarakteristikk gir helt andre muligheter og gjør det plutselig mulig å gjengi noenlunde bra bass i et lytterom av normale dimensjoner. Morsomt at Genelec også har kommet med en kardioidebass. W371 ser veldig interessant ut. Spredningsmønsteret på s 13 av brosjyren sier egentlig det meste: https://www.genelec.com/sites/defau...gues/genelec_the_ones_brochure_2019_web_0.pdf

    Jeg har forresten Fastl & Zwicker (2007) "Psychoacoustics: Facts and Models" som pdf på iPaden. http://zhenilo.narod.ru/main/students/Zwicker_Fastl.pdf
    De nevner ikke ERB i det hele tatt. ???
    Takk for lenken til Fastl & Zwicker. Jeg hadde den på Kindl, til $70, så der har andre lesere penger å spare ;)

    (Pdf-versjonen har sågar bedre lesbarhet enn den dårlige Kindl-utgaven).

    Ja, det er litt pussig at Zwicker ikke går dypere inn på Moores ERB, en modell som er mer logaritmisk (dvs. åpner opp for flere frekvensgrupper nedover i frekvens hvor antall hertz blir få). Zwicker var en høyt respektert psykoakustiker, dekorert med flere tyske og internasjonale utmerkelser. Bidragene hans ble verdsatt innenfor områder som taleforståelse i utviklingen av høreapparater (han fikk bl.a. «Preis der Hörgeräte-Akustiker i 1988 ). Kanskje han ikke var en audiofil, men mer opptatt av forskning som fungerer på andre områder enn ekstrem-hifi? Eventuelt kan fraværet av mer kritiske bånd nedover i frekvens skyldes at han ikke fant dem selv, og dermed forelsket seg for mye i egen forskning? Vanskelig å si i dag, men man vet heldigvis mer om vår medfødte evne samt evne til å trene opp sansene våre til å høre mer over tid i dag enn man klarte å bevise før.

    Uansett synes jeg det lille dykket ned i gamle forskeres håndtering av lavere frekvenser er interessant fra et utviklings- og designståsted. For man har jo alltid ant hva sannheten er og hatt klare forestillinger om den. Og sannheten reflekteres i idéen om en nøytral gjengivelse av hele spektret fra null til hundre (la oss si fra 0 hertz til 100 kHz), for å si det veldig enkelt. Fordi svært lite musikk går dypere enn 16 hertz, har man imidlertid satt en pragmatisk grense for «sannheten» på 16 hz, i stedet for null, selv om det finnes rekordforsøk med mennesker som viser at stemmen går helt ned til 0,189 hertz osv. Lyden av motor i bil, en lyd mange kjenner, kan også gå veldig dypt. Filmer legger av og til på lydeffekter som går mye dypere enn 16 hertz. 16 hertz synes derfor å være nok et kompromiss som både har med psykoakustikk og det praktiske å gjøre (å skape dype lyder med høyt lydtrykk krever enorm plass og driverkapasitet). The Shy har imidlertid blåst i alt dette og lager lyd nesten helt ned til gulvet. Sånn sett er han en sannhetssøker utenom det vanlige. Sett fra et 1980-tallsperspektiv, er det ingen tvil om at nyere forskning (la oss si etter Moore, 1983) har gitt The Shy mer rett i sin tilnærming. Og det er en påminner om at det å søke sannheten, i stedet for en psykoakustisk optimalisert sannhet à la Zwicker forskning fra 1950-tallet, av og til kan være verdt innsatsen; dvs. at av og til kommer forskningen diltende etter sannheten med innsikter som i ettertid virker åpenbare.

    Men The Shy går ikke helt opp i hundre (la oss si 100 kHz). Her støtter han seg på dagens konsensus i psykoakustisk forskning, som tilsier at alt over ca. 20 kHz ikke er hørbart. Jeg ville ikke bli overrasket om forskningen over tid åpner opp for at man har ubevisste mekanismer som får med seg noe over 20 kHz, men i dag er det vel mye som tyder på at det er meget gode grunner til å gå under 20 hertz, mens det ennå ikke er påvist grunner til å gå over 20 kHz.

    Litt langt innlegg igjen, men poenget mitt var å reflektere over The Shys tilnærming som enn så lenge er i tråd med nyere forskning mht. fokus på frekvensgrupper. Jeg tror jeg en gang kalte The Shys rom for et lydlaboratorium, og den merkelappen var kanskje ikke så dum?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Musikk er vanligvis delt opp i 12 halve trinn pr oktav. Jeg kan ikke si at hørbarheten av tonaliteten minsker nedover i frekvens. Musikalsk sett er det tvert imot. Man lytter seg inn for å intonere nedover og ikke oppover.

    Å skille halve tonetrinn i oktaven 20-40hz må gode oppsett klare for å gjengi tonaliteten i musikken bra. Holder derfor en knapp på logaritmiske oktavvisning.
    Ser poenget ditt, men prøver å forstå hva Zwicker egentlig mener om de 24 frekvensgruppene, som er mer lineære nedover i frekvens. Lurte bare på om Bark-skalaen var kjent for bassmesteren og ham som lager Audiolense (og eventuelt andre, som Asbjørn ).

    Skal man tro Zwicker, slik jeg leser ham, er det ikke så viktig å fokusere relativt mye på bassen. Dette er for øvrig i tråd med gjeldende trender hvor det går mer og mer i øreplugger og små Pod-bokser. Selv Kii prøvde jo å få folk til å tro at størrelse ikke teller for noen år siden.
    Bark-skalaen beskriver bredden på kritiske bånd, dvs hvor følsomt øret er for om to toner oppleves som samme eller forskjellig frekvens. Betydningen for våre formål er ikke viktigheten av de enkelte frekvensbåndene, men hvor smale kanselleringer må være for ikke å være sjenerende. En topp og en bunn i frekvensgangen innenfor samme kritiske bånd vil gå opp i opp hvis de spilles samtidig, mens en topp og en bunn lengre fra hverandre vil oppleves som ujevnt og farget.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_band

    Hvis man gjør en måling med REW og bruker psykoakustisk glatting er det Bark-skalaen (eller noe lignende) som brukes, mens hvis man bruker f eks 1/3 oktav i stedet brukes logaritmiske bånd ved alle frekvenser. Jeg bruker begge deler, logaritmiske bånd for å forstå hva som foregår og psykoakustisk glatting for å forstå om det er hørbart. Da unngår jeg å bruke unødvendig smale eq-pådrag på ting som uansett jevner seg ut i øret.

    Båndene som oppgis for Bark-skalaen virker forresten veldig brede. Alt mellom 20 og 100 Hz behandles som samme bånd. Så enkelt er det jo ikke, siden vi gjerne vil at toner med mye smalere båndbredde ved ulike frekvenser også skal være omtrent like sterke.
    (@The Shy , beklager hvis jeg roter i tråden din med lange innlegg, men kanskje er det noe her av perifer interesse likevel?)

    :)

    Jeg gravde litt mer i materien og det viser seg at Zwickers kollega, Fastl, skrev en artikkel i 1986 med tittelen «Critical bandwidth at low frequencies reconsidered» (https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4613-2247-4_34). Der skriver forfatterne Fastl og Schorer at Zwickers Bark-skala med de 24 frekvensgruppene skulle inn i en internasjonal ISO-standard. Som kjent må man av og til ta noen snarveier når det lages standarder. Standarden ble fastsatt bl.a. vha. hodetelefoner. Jeg synes denne fremstillingen av historikken bak Bark-skalaen - og den nyere ERB-modellen - gir en fin bakgrunn:

    «The Bark scale
    This has lead to the definition of the Bark scale, a frequency scale on which equal distances correspond with perceptually equal distances. Above about 500 Hz this scale is more or less equal to a logarithmic frequency axis. Below 500 Hz the Bark scale becomes more and more linear.

    The ERB-rate scale
    Measuring the critical bands below 500 Hz appeared to be quite difficult, due to the fact that, at low frequencies, the sensitivity and the efficiency of the auditory system rapidly diminishes, while headphone technology caused leakage of acoustic energy at low frequencies. More accurate measurements of the auditory-filter bandwidth have now lead to the ERB-rate scale. These measurements have used notched-noise maskers to measure the auditory filter bandwidth. In general, on this ERB-rate scale the auditory-filter bandwidth, expressed in equivalent rectangular bandwidth (ERB), is smaller than on the Bark scale, a difference which becomes larger for lower frequencies. (From the towns of the research groups where they were developed, Hartmann, 1997, has doped the ERB-rate scale the Cambridge scale, while he doped the Bark scale, the Munich scale.)».

    Hvem visste at man hadde noe som het henholdsvis München- og Cambridge-skalaen? ;)

    Med andre ord ser vi at den tidlige psykoakustiske forskningen var litt grov i fastsettingen av psykoakustiske frekvensgrupper (arbeidet med disse 24 tidlige frekvensgruppene strekker seg tilbake til 1957 og ISO-standarden ble lagd i 1961), med det resultat at lavere frekvenser ble stemoderlig behandlet.

    Den stemoderlige behandlingen var synlig også blant produsentene av høyttalere. I 1988, i artikkelen «Subwoofer performance for accurate reproduction of music», av Fielder og Benjamin (AES E-Library » Subwoofer Performance for Accurate Reproduction of Music), skrev forfatterne at det er «... evidently believed in the loudspeaker industry that distortion in low-frequency drivers is not particularly important. As a result, there are few drivers that are sufficiently linear. It should be noted that less than a dozen systems were measured and found to be inadequate. Therefore the results should not be considered representative of all subwoofer systems available. Instead, our survey results imply only that adequate performance characteristics are hard to find».

    Med andre ord kan det se ut til at en nøytral reproduksjon av lavere frekvenser tradisjonelt ikke har vært prioritert av høyttalerbransjen, og bransjen kunne igjen støtte seg på (den tidlige) forskningen som behandlet bassområdet grovt og forenklet.

    Så slår det meg at en del DIYere som The Shy har valgt en helt annen vei. Det vil si den kompromissløse vei for nøytral reproduksjon helt ned til «gulvet». Et valg som for øvrig er i tråd med nyere psykoakustiske modeller, som Moores Equivalent Rectangular Bandwidth (ERB), som først ble beskrevet i 1983.

    Når jeg ser på høyttalerbransjen, kan det virke som om de lavere frekvensene endelig får den oppmerksomheten de endelig fortjener. Først ute med en kardioidløsning for romakustiske utfordringer var ME Geithain, for over 15 år siden (https://www.me-geithain.de/de/assets/media/products/highend/ME901K/PPThomsen-RL901K-02-05.pdf og https://www.me-geithain.de/de/assets/media/presse_pdf/Studiomagazin-Physik-02_02.pdf). 15 år etter ME Geithain kom både Kii og Dutch & Dutch med samme løsning, presentert som om det var en nyvinning. I forrige uke kom Genelec med sin egen løsning på bassproblemet, W371 (https://www.genelec.com/w371), et «adaptivt woofersystem» med en 14 og en 12 tommer i samme boks som vha. DSP gir flat respons under 20 hertz i rommet. I mine øyne er denne løsningen mer nyvinnende enn Geithain, Kii og DD fordi den integrerer DSP, romakustiske målinger og flere basskilder med relativt stort membranareal. Både Kiis bassløsning BXT og Genelecs bassløsning W371 er på den dyrere siden.

    Poenget mitt er at det kan virke som om bassen er tatt inn i varmen av ledende, forskningsorienterte høyttalerprodusenter, som går nye veier for å gi lytteren en så nøytral bassreproduksjon som mulig. Med nye veier mener jeg at de ikke bare har en subwoofer i sortimentet, men integrerer subfrekvensene med frekvenser helt opp til 300, 400 og 500 hertz i en løsning som integreres med hovedhøyttaleren. Sånn sett gjelder ikke bemerkningen fra 1988 lenger om at høyttalerprodusenter blåser i kvaliteten på bassen.

    Står vi overfor en bassrevolusjon, hvor folk endelig kan få øynene opp for nøytral reproduksjon av musikk med informasjon nedover i frekvens - uten at man må ta veien til The Shy for å høre hva som ligger der nede?
    Jeg tror ikke vi nødvendigvis står overfor en slik revolusjon, og det er det flere grunner til. For det første er folk mer interessert i å betale for tull og fjas. Husker du Gaia? Den hadde også kardioide-bass, og waveguider fra nedre mellomtone og hele veien opp. Og den hadde 4x15" radial neo-drivere pr høyttaler. Den hadde med andre ord kapasitet, kvalitet også ved høye lydtrykk, spredningskontroll og full korreksjon (DEQX) hele veien. Det kostet penger, men i forhold til hva man fikk var den jo direkte grisebillig. Allikevel kunne man altså langt lettere selge et par høyttalere med passivt delefilter, et par midt på treet 10" basser i en bassreflekskasse og en mellomtone og en diskant, til omtrent samme pris. Det var, og er fortsatt, mange produkter i tilsvarende prisklasse som stort sett byr på helt marginale fordeler sammenliknet med høyttalere til rett under 100 000 kr.

    Dette illustrerer litt hva forbrukerne egentlig vil ha. Et annet aspekt som er interessant i den sammenhengen er hva folk forventer av produktene sine. Man kan godt få henvendelser om enkle og rimelige løsninger. Mange av disse kundene ønsker gjerne en del oppfølging, og de kan irritere seg over avvik i klangbalanse, støy, ting som kunne vært mer funksjonelle osv. Det er forståelig, man ønsker jo perfeksjon. Men hva så om man tilbyr løsninger til 10 ganger prisen? Da skjer det merkelige at folk ikke forventer mer. En ting er om de forventer at det låter bedre, men man hører generelt ikke mer fra kundene som har kjøpt dyre ting (annet enn når de eventuelt kommer tilbake for å handle mer), enn fra de som har kjøpt rimelige ting. Om en kunde kommer med et krav man kanskje synes er "litt drøyt" er det faktisk oftere knyttet til et relativt rimelig produkt enn til et relativt kostbart produkt, og da har jeg ikke en gang justert bildet for hva tingene koster og hva man derfor burde kunne ha rimelig grunn til å forvente.

    Man skal passe seg vel for å karakterisere enkeltpersoner ut fra trender, men jeg tror allikevel vi kan se en tendens til at en del kjøp av svært kostbart utstyr handler om en følelse av å ha kjøpt noe kostbart. Vi vet jo at man i alle andre sammenhenger ser at det er lite sammenheng mellom kompetanse og kapital, og det er ingen grunn til å tro at det er særlig annerledes her.

    Så poenget mitt er at med mindre man kan tilby en rimelig løsning med skyhøy kvalitet, nesten uendelig brukervennlighet, skikkelig smuk design, full spredningskontroll, plug-n-play romkorreksjon som låter grisebra osv, så får man neppe skikkelig fotfeste for spennende teknologi hos forbrukerne. De opplyste kundene som kjøper nisjeprodukter vil alltid finnes, men de er ikke særlig mange og har begrenset samlet kjøpekraft. Brorparten av kjøpekraften finnes enten hos massene (fordelt på veldig mange personer) eller hos de rike som ikke er spesielt beleste på fagområdet. Hard core entusiaster som The Shy og andre finner ut av ting og kommer frem til gode løsninger på mangt og mye, men de bidrar jo i begrenset grad til å holde liv i høyttalerprodusenter som lager fornuftige forbrukerrettede ting. Det kan virke som at etter hvert som kompetansen kommer beveger man seg bort fra de forbrukerrettede produktene.

    Jeg synes Harman group sine publikasjoner i forbindelse med trendene i hodetelefonmarkedet er en skremmende påminnelse om nettopp dette.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jep har hørt dem flere gange . Hver gang er jeg blevet dybt skuffet. Jeg er og har altid været stor JBL fan. Så første gang havde jeg det bare sådan at denne højttaler bare måtte lyde godt. Men nej :(
    Det skal siges selv jeg ikke husker udstyret var den samlede pris over en million. Virkelig en dårlig højttaler ... Synes jeg
    Har også vært litt betenkt hver gang jeg har hørt dette flaggskipet til JBL. Har mye bedre erfaring med lillebroren(k2)
    Tror likevel jeg gir skylden til rommet og folket som har satt det opp.
    K2 er vel mye enklere å ha med å gjøre plasseringsmessig enn Everest, kan det være at de som da har gjort demo på Everest ikke helt vet hva de holder på med eller rett og slett ikke har rom til å kjøre dem slik de skal være....
    Tro mig de folk som sælger disse dyre højttalere gør vel alt for at de skal spille så godt som muligt og ER opstillet rigtigt i forhold til Jbl forskrivelser
    Men det er et sted vigtigt for mig at nævne at man skal på ingen måde være enig med mig.
    Dette er bare min oplevelse :)
    Det at "eksperter" setter opp et system betyr ikke at det er bra, var på intro på Audio Physic Cardeas Plus+ hvor Dieter Kratochwil og en til fra Audio Physic var der, høyttalerne sto limt opp til en vegg og med en skikkelig "mudrete" bass og vanvittige første refleksjoner... låt ikke bra, men Cardeas Plus+ er nok faktisk en bra høyttaler hvis den blir satt opp bra :rolleyes:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Ikke for å virke flåsete, men K2 og Everest spiller jo ikke bass:>)
    Rekker ikke Tor Arne sitt til ankelsokkene engang.
    Bass som skal spille realistisk krever AREAL. Så enkelt er det.
    Dette er jo enkelt å forstå, hva skulle en " kjøpe" høyttaler ha kostet da.
    Gjør man det selv er det stort sett ingen vanlig ht som kan henge med.
    Med all respekt :)

    Det er ikke alltid så enkelt som dette: jeg tor Jim Thiel bruke noe slikt som 3 år på å utvikle CS 3.7... både kabinett og drivere, og da høyttaleren var "ferdig" måtte Jim bruke ett år ekstra for å få til å spille bra nok, så med på kjøpet på høyttaleren fikk du vel kanskje noe slikt som 10.000 timers research, pluss at det er helt custom elementer som er umulige å få tak i off-the shelf... nå selges de jo ikke lenger da...

    Jeg leste en thread, som jeg ikke kan finne igjen nå, hvor det stod at John Dunlavy brukte flere intense år på utvikling av Dunlavy SC -IV, hvor mye av tiden gikk med på å finne riktig måte å avstive kabinettet på og minimalisere interne refleksjoner .... snakk om å prøve en drøss med forskjellige dempematerialer for å finne ut hva som måler best og låter best... Mange tusen timer, inklusive hundrevis av timer med måling og justering i anekoisk kammer....

    Overhode ingen kritikk, kun at jeg mener det ikke er så enkelt og rett fram nødvendigvis som du hevder...

    Man får utrolig mye bra med selvbygg, men man mister også noen elementer som en DIY'er ikke kan gjøre, mener jeg :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    K2 er vel mye enklere å ha med å gjøre plasseringsmessig enn Everest, kan det være at de som da har gjort demo på Everest ikke helt vet hva de holder på med eller rett og slett ikke har rom til å kjøre dem slik de skal være....
    Tro mig de folk som sælger disse dyre højttalere gør vel alt for at de skal spille så godt som muligt og ER opstillet rigtigt i forhold til Jbl forskrivelser
    Men det er et sted vigtigt for mig at nævne at man skal på ingen måde være enig med mig.
    Dette er bare min oplevelse :)
    Det at "eksperter" setter opp et system betyr ikke at det er bra, var på intro på Audio Physic Cardeas Plus+ hvor Dieter Kratochwil og en til fra Audio Physic var der, høyttalerne sto limt opp til en vegg og med en skikkelig "mudrete" bass og vanvittige første refleksjoner... låt ikke bra, men Cardeas Plus+ er nok faktisk en bra høyttaler hvis den blir satt opp bra :rolleyes:
    Minder mig om en HiFi udstilling i København for nogle år siden. Kom kun for at lytte til et sæt hundedyre Wilson Audio højttalere . Jeg Havde bla en cd med med afgrunds dyb bas . Min første tanke var nu skulle jeg høre/mærke Dyyyyb bas. Men næ nix nope .. Fyren der betjente anlægget havde fået besked på at der måtte på ingen måde spilles højt. Så vi lyttede til musikken en smule højere end vores tale. Dybt skuffende

    Men det gjorde jo ikke denne oplevelse højttaleren dårlig/ Demoen var dårlig.

    For mit vedkommende er det først i år at jeg synes at være nogenlunde i mål med basgengivelsen :)
    I min verden kræver det masser af areal :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å virke flåsete, men K2 og Everest spiller jo ikke bass:>)
    Rekker ikke Tor Arne sitt til ankelsokkene engang.
    Bass som skal spille realistisk krever AREAL. Så enkelt er det.
    Dette er jo enkelt å forstå, hva skulle en " kjøpe" høyttaler ha kostet da.
    Gjør man det selv er det stort sett ingen vanlig ht som kan henge med.
    Med all respekt :)

    Det er ikke alltid så enkelt som dette: jeg tor Jim Thiel bruke noe slikt som 3 år på å utvikle CS 3.7... både kabinett og drivere, og da høyttaleren var "ferdig" måtte Jim bruke ett år ekstra for å få til å spille bra nok, så med på kjøpet på høyttaleren fikk du vel kanskje noe slikt som 10.000 timers research, pluss at det er helt custom elementer som er umulige å få tak i off-the shelf... nå selges de jo ikke lenger da...

    Jeg leste en thread, som jeg ikke kan finne igjen nå, hvor det stod at John Dunlavy brukte flere intense år på utvikling av Dunlavy SC -IV, hvor mye av tiden gikk med på å finne riktig måte å avstive kabinettet på og minimalisere interne refleksjoner .... snakk om å prøve en drøss med forskjellige dempematerialer for å finne ut hva som måler best og låter best... Mange tusen timer, inklusive hundrevis av timer med måling og justering i anekoisk kammer....

    Overhode ingen kritikk, kun at jeg mener det ikke er så enkelt og rett fram nødvendigvis som du hevder...

    Man får utrolig mye bra med selvbygg, men man mister også noen elementer som en DIY'er ikke kan gjøre, mener jeg :)
    Mener vi vinner mer en vi taper.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Ikke for å virke flåsete, men K2 og Everest spiller jo ikke bass:>)
    Rekker ikke Tor Arne sitt til ankelsokkene engang.
    Bass som skal spille realistisk krever AREAL. Så enkelt er det.
    Dette er jo enkelt å forstå, hva skulle en " kjøpe" høyttaler ha kostet da.
    Gjør man det selv er det stort sett ingen vanlig ht som kan henge med.
    Med all respekt :)

    Det er ikke alltid så enkelt som dette: jeg tor Jim Thiel bruke noe slikt som 3 år på å utvikle CS 3.7... både kabinett og drivere, og da høyttaleren var "ferdig" måtte Jim bruke ett år ekstra for å få til å spille bra nok, så med på kjøpet på høyttaleren fikk du vel kanskje noe slikt som 10.000 timers research, pluss at det er helt custom elementer som er umulige å få tak i off-the shelf... nå selges de jo ikke lenger da...

    Jeg leste en thread, som jeg ikke kan finne igjen nå, hvor det stod at John Dunlavy brukte flere intense år på utvikling av Dunlavy SC -IV, hvor mye av tiden gikk med på å finne riktig måte å avstive kabinettet på og minimalisere interne refleksjoner .... snakk om å prøve en drøss med forskjellige dempematerialer for å finne ut hva som måler best og låter best... Mange tusen timer, inklusive hundrevis av timer med måling og justering i anekoisk kammer....

    Overhode ingen kritikk, kun at jeg mener det ikke er så enkelt og rett fram nødvendigvis som du hevder...

    Man får utrolig mye bra med selvbygg, men man mister også noen elementer som en DIY'er ikke kan gjøre, mener jeg :)
    Mener vi vinner mer en vi taper.
    Ja, det kan jeg godt være enig med deg i.... men ennå en stor utfordring er å lage store bass-systemer som er pene nok til å sette i en stue. ,mange av oss har ikke "furterom", jeg har kun stue.... nytter ikke å sette et sub bass system slik Tom har i min stue i alle fall ;D

    og lurer på hvordan i all verden en kar med 12 tommeltotter skal få laget noe slikt med 6 stk basser i hver kasse. Hvis noe kan settes sammen feil, så gjør jeg det ;)

    Det blir vel med profesjonell snekkerhjelp, men da begynner pengene å løpe....
    eller, kanskje det ikke er så ille hvis alt er kuttet veldig presist?
    Persona sub.PNG
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Ikke for å virke flåsete, men K2 og Everest spiller jo ikke bass:>)
    Rekker ikke Tor Arne sitt til ankelsokkene engang.
    Bass som skal spille realistisk krever AREAL. Så enkelt er det.
    Dette er jo enkelt å forstå, hva skulle en " kjøpe" høyttaler ha kostet da.
    Gjør man det selv er det stort sett ingen vanlig ht som kan henge med.
    Med all respekt :)

    Det er ikke alltid så enkelt som dette: jeg tor Jim Thiel bruke noe slikt som 3 år på å utvikle CS 3.7... både kabinett og drivere, og da høyttaleren var "ferdig" måtte Jim bruke ett år ekstra for å få til å spille bra nok, så med på kjøpet på høyttaleren fikk du vel kanskje noe slikt som 10.000 timers research, pluss at det er helt custom elementer som er umulige å få tak i off-the shelf... nå selges de jo ikke lenger da...

    Jeg leste en thread, som jeg ikke kan finne igjen nå, hvor det stod at John Dunlavy brukte flere intense år på utvikling av Dunlavy SC -IV, hvor mye av tiden gikk med på å finne riktig måte å avstive kabinettet på og minimalisere interne refleksjoner .... snakk om å prøve en drøss med forskjellige dempematerialer for å finne ut hva som måler best og låter best... Mange tusen timer, inklusive hundrevis av timer med måling og justering i anekoisk kammer....

    Overhode ingen kritikk, kun at jeg mener det ikke er så enkelt og rett fram nødvendigvis som du hevder...

    Man får utrolig mye bra med selvbygg, men man mister også noen elementer som en DIY'er ikke kan gjøre, mener jeg :)
    All denne utviklingstiden, man lærer jo en del underveis. Man kan på sett og vis inkludere hele sin utdannelse og hele sitt erfaringsgrunnlag i utviklingstiden for en høyttaler. Det gjelder jo forsåvidt alle andre produkter også. Det finnes jo enkelte produsenter som har så mange utviklingstimer "dokumentert" i markedsføringen at det må være snakk om mange titalls millioner, og som allikevel har en akkumulert fortjeneste på noen hundre tusen kroner. Det blir noen ganger litt sånn "dette har jeg grublet på, ikke bare mens jeg har gått tur med hunden, men også mellom telefonene på den egentlige jobben min!". Ser vi på Reidar Person for eksempel, så har jo han utviklet høyttaleren sin i 20 år. Det er allikevel ikke riktig å si at det ligger 20 årsverk i utviklingsarbeid bak den, eller 15 millioner kroner i utviklingskostnader.

    Det er også fornunderlig hvordan man finner tildels grove feil i produkter med "tusenvis av timers utvikling". Enda mer undrer jeg meg over hvordan man kan finne så mange bransjetypiske løsninger, men også regionalt pregede løsninger i produkter. For eksempel, når en produsent lanserer en ny modell, så likner den gjerne overraskende mye på den forrige, selv om de har lagt ned "5000 timer i utvikling" på den nye. Mange helt alminnelige entusiaster klarer seg med 12 sekunder før de har pekt ut 10 store mangler ved produktet, og allikevel har de, etter tusenvis av timer, endt opp med noe som er nesten identisk med den de hadde. De hadde muligheten til å "fikse det". Etter tusenvis av timer eller mange år, burde man jo ha rikelig med muligheter for å frigjøre og tenke en smule ut av boksen.

    Det er også påfallende hvordan aktører bruker mer penger på utvikling jo større de blir, men ender opp med omtrent akkurat samme mengde nyttig innovasjon som de som bruker 1% av beløpet på utvikling.

    Stjerneeksempelet må være Apple, som kan bruke tosifrede dollarmilliarder på å utvikle "nye" ting som ikke på noen som helst måte er verken nytt eller banebrytende. De bare har så mye penger at det er bare å slå seg løs når man skal velge løsninger til et nytt produkt.

    Det blir liksom litt som å bruke et lass med penger på å utvikle "en ny farge", som egentlig bare er en "ny" blanding av blått og rødt. Som har fått et eksklusivt navn som det alene tok to år å utvikle. Som har fått bakgrunnhistorien dokumentert i en egen hardcover bok signert av sjefsutvikleren selv. Som har fått et 60 siders dokument som beskriver prosessen med å utvikle fargen, alle de fantastiske tekniske aspektene, hvor vakker man har forsket seg frem til at denne fargen er for både mennesker og papegøyer... Også er det egentlig bare lilla...

    Da er det litt skremmende å tenke på at de pengene kunne vært brukt til å snu økonomien i et helt land.

    Men vi ser jo også stadig hvordan "forskningsarbeid" foregår i audiobransjen, og går litt skeis. Jeg skal holde meg unna "kabelforskningen" denne gangen. Men et par ting jeg har lyst til å trekke frem er et ganske omfattende dokument som forsøker å beskrive hvor ubrukelig bassrefleks er. Tror det stammet fra et nederlandsk firma. Det ringer sikkert en bjelle hos noen, det har vært linket til flere ganger. Jeg vil også gjerne trekke frem kondensatorer. Det finnes drøssevis med "audiofile" kondensatorer, men INGEN av dem har noen beskrivelse av applikasjonsområdene. Det er jo nemlig slik at en kondensator kan være glimrende til en ting, og håpløs til noe annet, rett og slett på grunn av typen kondensator. Det hjelper ikke hvor mye den koster, den er allikevel best egnet til en bestemt ting. Man kan forske til krampa tar en på hva som gjør en kondensator til "verdens beste", men om man ikke forstår viktigheten av å knytte den til relevante applikasjoner er forskningspapiret best egnet til toalettrullholderen.

    Men for ikke å holde meg heeeelt unna "kabelforskningen". Hvem har ikke sett en standard hyllevare audiokabel med feiende flott innpakning, prislapp som er 6-sifret, og påstander om tusenvis av timer i utvikling? Hva pokker har de brukt tusenvis av timer på der? Å lære seg HTML så de fikk sydd sammen en nettbutikk?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Virkelig god dypbass handler om samspill med rommet, og et så kort etterslep som mulig så langt ned som mulig. Hva som dytter luft der nede er nesten uviktig, bare kapasiteten er stor nok, og det, ned til godt under 20 Hz.

    Ukalibrert respons fra 4-30 Hz. Dette er innenfor et par db kalibrert (+/-1 db)

    Rød/Blå = Høyre /venstre
    4-30 Hz.jpg
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ikke for å virke flåsete, men K2 og Everest spiller jo ikke bass:>)
    Rekker ikke Tor Arne sitt til ankelsokkene engang.
    Bass som skal spille realistisk krever AREAL. Så enkelt er det.
    Dette er jo enkelt å forstå, hva skulle en " kjøpe" høyttaler ha kostet da.
    Gjør man det selv er det stort sett ingen vanlig ht som kan henge med.
    Med all respekt :)

    Det er ikke alltid så enkelt som dette: jeg tor Jim Thiel bruke noe slikt som 3 år på å utvikle CS 3.7... både kabinett og drivere, og da høyttaleren var "ferdig" måtte Jim bruke ett år ekstra for å få til å spille bra nok, så med på kjøpet på høyttaleren fikk du vel kanskje noe slikt som 10.000 timers research, pluss at det er helt custom elementer som er umulige å få tak i off-the shelf... nå selges de jo ikke lenger da...

    Jeg leste en thread, som jeg ikke kan finne igjen nå, hvor det stod at John Dunlavy brukte flere intense år på utvikling av Dunlavy SC -IV, hvor mye av tiden gikk med på å finne riktig måte å avstive kabinettet på og minimalisere interne refleksjoner .... snakk om å prøve en drøss med forskjellige dempematerialer for å finne ut hva som måler best og låter best... Mange tusen timer, inklusive hundrevis av timer med måling og justering i anekoisk kammer....

    Overhode ingen kritikk, kun at jeg mener det ikke er så enkelt og rett fram nødvendigvis som du hevder...

    Man får utrolig mye bra med selvbygg, men man mister også noen elementer som en DIY'er ikke kan gjøre, mener jeg :)
    Tror det like gjerne kan være motsatt. De som skal utvikle ting for salg har mange kommersielle hensyn å ta, som pris/avanse, utseende, salgbarhet, markedstilpasning osv. De som lager ting til seg selv kan bruke hvor lang tid som helst på utvikling, uten å måtte kalkulere det inn i utsalgspris, kan lage noe man selv liker utseendemessig, kan bygge hvor stort som helst osv. Man trenger selvsagt kunnskap, men det får man etter hvert, og å lære er jo noe som iallefall for meg beriker hobbyen. Mye av det som presenteres som nitidig utvikling er jo også ofte bare fjas som må til for å ha en historie for å selge produktet. Andre ganger viser det seg selvfølgelig at de som holder på med dette på heltid faktisk har en del kunnskap som menigmann bare kan drømme om. Likevel må de forholde seg til kalkyler og kommersielle hensyn...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Virkelig god dypbass handler om samspill med rommet, og et så kort etterslep som mulig så langt ned som mulig. Hva som dytter luft der nede er nesten uviktig, bare kapasiteten er stor nok, og det, ned til godt under 20 Hz
    Klinger i mine ører og høres fornuftig ut, er min kommentar :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kommersiell utvikling dreier seg i veldig stor grad også om hva som er visuelt akseptablet og salgbart. En stor og støgg høyttaler vil ha et svært begrenset marked, uansett hvor flott den spiller.... Som allerede nevnt - svært få har egen hule....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt klart... jeg har 100kvm uinnredet kjeller.... så får vi se...:cool: Men, - det skal være plass til en del andre ting også..
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Virkelig god dypbass handler om samspill med rommet, og et så kort etterslep som mulig så langt ned som mulig. Hva som dytter luft der nede er nesten uviktig, bare kapasiteten er stor nok, og det, ned til godt under 20 Hz.

    Ukalibrert respons fra 4-30 Hz dette er selvfølgelig innenfor et par db kalibrert (+/-1 db)
    Vis vedlegget 553962
    Har du gjort RT60 i samme område?

    Tror jeg vet svaret, men det finnes vel et sted langt ”der bak” ;D
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Helt klart... jeg har 100kvm uinnredet kjeller.... så får vi se...:cool: Men, - det skal være plass til en del andre ting også..
    Hva i alle dager ... hva kan være viktigere enn et musikkanlegg? :eek: LOL ...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Virkelig god dypbass handler om samspill med rommet, og et så kort etterslep som mulig så langt ned som mulig. Hva som dytter luft der nede er nesten uviktig, bare kapasiteten er stor nok, og det, ned til godt under 20 Hz.

    Ukalibrert respons fra 4-30 Hz dette er selvfølgelig innenfor et par db kalibrert (+/-1 db)
    Vis vedlegget 553962
    Har du gjort RT60 i samme område?

    Tror jeg vet svaret, men det finnes vel et sted langt ”der bak” ;D
    RT60 går vel ikke så langt ned, og vannfallet sier mer fornuftige ting.
    Har ikke samme kontroll der som ned til 50 hz. Ganske bra men som sagt en del å jobbe videre med.

    Sånn burde det se ut helt ned, men det er selvfølgelig en utopi
    vannfall 50-150.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Virkelig god dypbass handler om samspill med rommet, og et så kort etterslep som mulig så langt ned som mulig. Hva som dytter luft der nede er nesten uviktig, bare kapasiteten er stor nok, og det, ned til godt under 20 Hz.

    Ukalibrert respons fra 4-30 Hz dette er selvfølgelig innenfor et par db kalibrert (+/-1 db)
    Vis vedlegget 553962
    Har du gjort RT60 i samme område?

    Tror jeg vet svaret, men det finnes vel et sted langt ”der bak” ;D
    RT60 går vel ikke så langt ned, og vannfallet sier mer fornuftige ting.
    Har ikke samme kontroll der som ned til 50 hz. Ganske bra men som sagt en del å jobbe videre med.

    Sånn burde det se ut helt ned, men det er selvfølgelig en utopi
    Vis vedlegget 553996
    Utopi å ha fullt trøkk til 1 Hz, men et bra vannfall i dypbassen er innenfor rekkevidde. Når bølgelengdene blir så lange at alle flater i praksis spiller i fase så er det enkelt å korrigere. De største utfordringene er fra den første kanselleringen og oppover...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Virkelig god dypbass handler om samspill med rommet, og et så kort etterslep som mulig så langt ned som mulig. Hva som dytter luft der nede er nesten uviktig, bare kapasiteten er stor nok, og det, ned til godt under 20 Hz.

    Ukalibrert respons fra 4-30 Hz dette er selvfølgelig innenfor et par db kalibrert (+/-1 db)
    Vis vedlegget 553962
    Har du gjort RT60 i samme område?

    Tror jeg vet svaret, men det finnes vel et sted langt ”der bak” ;D
    RT60 går vel ikke så langt ned, og vannfallet sier mer fornuftige ting.
    Har ikke samme kontroll der som ned til 50 hz. Ganske bra men som sagt en del å jobbe videre med.

    Sånn burde det se ut helt ned, men det er selvfølgelig en utopi
    Vis vedlegget 553996
    Utopi å ha fullt trøkk til 1 Hz, men et bra vannfall i dypbassen er innenfor rekkevidde. Når bølgelengdene blir så lange at alle flater i praksis spiller i fase så er det enkelt å korrigere. De største utfordringene er fra den første kanselleringen og oppover...
    Det er vel ikke akkurat helg enkelt å få god RT60 under 40 Hz, det krever jo mye absorpsjon, og for å dempe noe i disse frekvensene må det være SVÆRE saker, i praksis er det vel opp mot 1/4 bølgelengde :eek: = IKKE kompatibelt med normale oppholdsrom (stue f.ex) :eek:
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    RT60 går vel ikke så langt ned, og vannfallet sier mer fornuftige ting.
    Har ikke samme kontroll der som ned til 50 hz. Ganske bra men som sagt en del å jobbe videre med.

    Sånn burde det se ut helt ned, men det er selvfølgelig en utopi
    Vis vedlegget 553996
    Utopi å ha fullt trøkk til 1 Hz, men et bra vannfall i dypbassen er innenfor rekkevidde. Når bølgelengdene blir så lange at alle flater i praksis spiller i fase så er det enkelt å korrigere. De største utfordringene er fra den første kanselleringen og oppover...
    Det er vel ikke akkurat helg enkelt å få god RT60 under 40 Hz, det krever jo mye absorpsjon, og for å dempe noe i disse frekvensene må det være SVÆRE saker, i praksis er det vel opp mot 1/4 bølgelengde :eek: = IKKE kompatibelt med normale oppholdsrom (stue f.ex) :eek:
    Det er også lite nytte i det da lydtrykket uansett raskt faller under grensen for hva man hører på så lave frekvenser.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    RT60 går vel ikke så langt ned, og vannfallet sier mer fornuftige ting.
    Har ikke samme kontroll der som ned til 50 hz. Ganske bra men som sagt en del å jobbe videre med.

    Sånn burde det se ut helt ned, men det er selvfølgelig en utopi
    Utopi å ha fullt trøkk til 1 Hz, men et bra vannfall i dypbassen er innenfor rekkevidde. Når bølgelengdene blir så lange at alle flater i praksis spiller i fase så er det enkelt å korrigere. De største utfordringene er fra den første kanselleringen og oppover...
    Det er vel ikke akkurat helg enkelt å få god RT60 under 40 Hz, det krever jo mye absorpsjon, og for å dempe noe i disse frekvensene må det være SVÆRE saker, i praksis er det vel opp mot 1/4 bølgelengde :eek: = IKKE kompatibelt med normale oppholdsrom (stue f.ex) :eek:
    Det er også lite nytte i det da lydtrykket uansett raskt faller under grensen for hva man hører på så lave frekvenser.
    Hvor langt ned i frekvens gir det mening å slåss med bass traps?
    Ser jo at Tom har noen sinnyke svære corner traps :eek:
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Threshold of hearing gir en god pekepinn i forhold til å tenke på når refleksjoner eller forvrengning ikke lenger har noen vesentlig betydning for lytteoplevelsen.
    440A14C0-90E7-471E-9FF7-4074204EC8A8.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De er da ikke store:=)
    Men alt er relativt, min bassfelle er på 6,4 x 2,4 x 0,7 meter, er ikke digert det heller. Men slik blir det skal du rydde skikkelig opp.
    Galskapen lenge leve, ikke sant Tor Arne?
    Du har jo også en diger tank på bakveggen som svelger en del.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RT60 er ikke spesielt veldefinert for lave frekvenser i små rom. Det hele domineres av stående bølger i rommet, og med et støygulv på kanskje 35 dB ved lave frekvenser skal det være litt av et testsignal for i det hele tatt å kunne måle tiden det tar for 60 dB decay. https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_rt60.html
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    RT60 er ikke spesielt veldefinert for lave frekvenser i små rom. Det hele domineres av stående bølger i rommet, og med et støygulv på kanskje 35 dB ved lave frekvenser skal det være litt av et testsignal for i det hele tatt å kunne måle tiden det tar for 60 dB decay. https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_rt60.html
    Helt enig, og det er også isophon grafene en god indikasjon på. I frekvensområdet over et roms Schrøderfrekvens, eller kanskje 200hz + så er de hørbare effektene av kort eller eller lang decay langt mer merkbare.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    De er da ikke store:=)
    Men alt er relativt, min bassfelle er på 6,4 x 2,4 x 0,7 meter, er ikke digert det heller. Men slik blir det skal du rydde skikkelig opp.
    Galskapen lenge leve, ikke sant Tor Arne?
    Du har jo også en diger tank på bakveggen som svelger en del.
    Du må passe deg for de legene med hvite frakker ;D

    Det var en gang jeg trodde en subwoofer med 350 liter bruttovolum var stort, sånn kan det gå ;D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    De er da ikke store:=)
    Men alt er relativt, min bassfelle er på 6,4 x 2,4 x 0,7 meter, er ikke digert det heller. Men slik blir det skal du rydde skikkelig opp.
    Galskapen lenge leve, ikke sant Tor Arne?
    Du har jo også en diger tank på bakveggen som svelger en del.
    Du må passe deg for de legene med hvite frakker ;D

    Det var en gang jeg trodde en subwoofer med 350 liter bruttovolum var stort, sånn kan det gå ;D
    Mine har akkurat 350 nettovolum/ per element - 2800 liter totalt. Brutto litt over 3000 liter. Det er ganske stort.
    Helmholtzen på bakvegg er omtrent like stor.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den Equal Loudness-grafen har jeg aldri forstått meg på. Jeg må altså ha 120 dB på 20 hz for at det skal oppleves likt i volum som 80 dB mellom 200-2k hz?
    Hvordan måles dette, med pink noise?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det er vel ikke akkurat helg enkelt å få god RT60 under 40 Hz, det krever jo mye absorpsjon, og for å dempe noe i disse frekvensene må det være SVÆRE saker, i praksis er det vel opp mot 1/4 bølgelengde :eek: = IKKE kompatibelt med normale oppholdsrom (stue f.ex) :eek:
    Det er også lite nytte i det da lydtrykket uansett raskt faller under grensen for hva man hører på så lave frekvenser.
    Hvor langt ned i frekvens gir det mening å slåss med bass traps?
    Ser jo at Tom har noen sinnyke svære corner traps :eek:
    Dobbelt gips med rockwool bag virker lige så godt og er pænere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De er da ikke store:=)
    Men alt er relativt, min bassfelle er på 6,4 x 2,4 x 0,7 meter, er ikke digert det heller. Men slik blir det skal du rydde skikkelig opp.
    Galskapen lenge leve, ikke sant Tor Arne?
    Du har jo også en diger tank på bakveggen som svelger en del.
    Du må passe deg for de legene med hvite frakker ;D

    Det var en gang jeg trodde en subwoofer med 350 liter bruttovolum var stort, sånn kan det gå ;D
    Ser meg over skulderen hele tiden;>)
    Ingen lege tør å komme nær slike som oss.
    De har gitt opp.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    RT60 går vel ikke så langt ned, og vannfallet sier mer fornuftige ting.
    Har ikke samme kontroll der som ned til 50 hz. Ganske bra men som sagt en del å jobbe videre med.

    Sånn burde det se ut helt ned, men det er selvfølgelig en utopi
    Vis vedlegget 553996
    Utopi å ha fullt trøkk til 1 Hz, men et bra vannfall i dypbassen er innenfor rekkevidde. Når bølgelengdene blir så lange at alle flater i praksis spiller i fase så er det enkelt å korrigere. De største utfordringene er fra den første kanselleringen og oppover...
    Det er vel ikke akkurat helg enkelt å få god RT60 under 40 Hz, det krever jo mye absorpsjon, og for å dempe noe i disse frekvensene må det være SVÆRE saker, i praksis er det vel opp mot 1/4 bølgelengde :eek: = IKKE kompatibelt med normale oppholdsrom (stue f.ex) :eek:
    Det er også lite nytte i det da lydtrykket uansett raskt faller under grensen for hva man hører på så lave frekvenser.
    Men selv om man ikke hører det er der mærkbar fysisk forskel. Du "hører" det med kroppen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn