8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Du "tusen"-tommer,n!
    Har du postet målinger av target/amplitude oen steder? Bare litt nyskjerrig på hvordan du opplever lyden på den du bruker nå.
    Hysj det er damer til stede:cool:
    Den forsvant i den ivrige oppstarten, men mener den er ganske rett med en tilt på 3-4 db fra topp til bunn, også med en forsiktig avrulling i begge ender.
    Spiller ganske bra synes jeg, men jeg er inhabil så du får lese hva andre mener.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenkte vel kanskje å få krokodilla til å kjøre jeg...jeg får se hva det blir til.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Nå er jeg riktignok i ferd med å bli en gammal mann, og noe treg i oppfatningen til tider, men denne tok jeg ikke altså???
    Mener du at vi kommer til å spelle så tårene spretter???
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.739
    Antall liker
    4.249
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Du "tusen"-tommer,n!
    Har du postet målinger av target/amplitude oen steder? Bare litt nyskjerrig på hvordan du opplever lyden på den du bruker nå.
    Hysj det er damer til stede:cool:
    Den forsvant i den ivrige oppstarten, men mener den er ganske rett med en tilt på 3-4 db fra topp til bunn, også med en forsiktig avrulling i begge ender.
    Spiller ganske bra synes jeg, men jeg er inhabil så du får lese hva andre mener.
    Damene må vel "få" litt de og?
    Men! Da mener du tilt på target? Eller misforstår jeg.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Skriver jeg så utydelig;)

    Her får du det inn med teskje Den grønne er en gammel måling, og den svarte er det jeg mener er sånn ca, nåværende target
    Skal prøve meg på noe som ligner på den blå
    target 12.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå er jeg riktignok i ferd med å bli en gammal mann, og noe treg i oppfatningen til tider, men denne tok jeg ikke altså???
    Mener du at vi kommer til å spelle så tårene spretter???
    Tenkte mest på å vise både ydmykhet og takknemlighet for sjåførens velvilje - ispedd litt påtatt melankolsk drama. Når det kommer til stykket så ble det vel heller et miserabelt ordspill :rolleyes:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.739
    Antall liker
    4.249
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Skriver jeg så utydelig;)

    Her får du det inn med teskje Den grønne er en gammel måling, og den svarte er det jeg mener er sånn ca, nåværende target
    Skal prøve meg på noe som ligner på den blå
    Vis vedlegget 394573
    Neida?
    Du er klar og tydelig........Bare jeg som skaper meg litt så du skal irritere deg og legge ut i aggresjon det jeg etterspurte:D
    Takkskarruha!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å høre hva du vil synes om den blå kurven, hos meg ble en slik kurve helt feil, men du driver jo i en helt annen liga:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Besøk av Grenlands sarteste gikk jo også bra, men de var vel ute etter å finne ut om dette spilte bra og ikke bare høyt.
    Tror de synes det var enkelte kvaliteter på oppsettet , selv på moderat volum
    Hyggelig var det i hvert fall.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.664
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Besøk av Grenlands sarteste gikk jo også bra, men de var vel ute etter å finne ut om dette spilte bra og ikke bare høyt.
    Tror de synes det var enkelte kvaliteter på oppsettet , selv på moderat volum
    Hyggelig var det i hvert fall.
    Sarte sjeler? Du får sende dem over til meg for å lytte til kontoranlegget mitt hvis riggen din er i tyngste laget. 20w SET på 84dB høyttalere klarer ikke å skremme selv de sarteste sjelene!
    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har du fått testet
    image.jpg

    Fantastisk stemme, og klokkespillet på låten "don't explaine" fyller hele rommet, nesten som lyden oppstår inne i hodet til tider.
    Noe sus på albummet hos tidal, men det blir fort glemt/fortrengt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.664
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du fått testet
    Vis vedlegget 394955
    Fantastisk stemme, og klokkespillet på låten "don't explaine" fyller hele rommet, nesten som lyden oppstår inne i hodet til tider.
    Noe sus på albummet hos tidal, men det blir fort glemt/fortrengt.
    Beklager å dra tråden litt off topic: klokkespillet er nok spilt inn ut av fase for å oppnå den effekten.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har du fått testet
    Vis vedlegget 394955
    Fantastisk stemme, og klokkespillet på låten "don't explaine" fyller hele rommet, nesten som lyden oppstår inne i hodet til tider.
    Noe sus på albummet hos tidal, men det blir fort glemt/fortrengt.
    Har ikke fått testet ennå fordi musikk-pc for øyeblikket ikke er koblet til nett. Mulig det blir ordnet til onsdagen.
    Hvis det er faseforskyvninger kommer det i hvert fall god fram i dette oppsettet. Etter det jeg forstod på de som var her, så funka Q-sound ganske bra
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Kalle Klovn det har du nok rett i q-sound (vet ikke helt hva du mente med ot)
    8x12 du har noe å se frem til, er nok endel flere instrumenter underveis som er spilt inn i q-sound, eks. hammondorgel i låten "I put a spell on you"
    no går du vell på veggen i spenning ;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er egentlig ikke så glad i Q-sound eller lignende, eller trommesett, piano, gitar som er panorert ut over hele bredden i lydbilde. Da gir faktisk de fleste mono-innspillinger større glede.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.664
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er egentlig ikke så glad i Q-sound eller lignende, eller trommesett, piano, gitar som er panorert ut over hele bredden i lydbilde. Da gir faktisk de fleste mono-innspillinger større glede.
    For meg blir det også en litt kunstig bruk av et akustisk instrument. Hvis det derimot brukes feks en synth, så kan jeg se det (å mikse noe bevisst ut av fase) som et nyttig verktøy dersom man forsøker å skape en illusjon av at lyden svever i rommet. Konseptuelt sett kunne det feks passet noe av Sigur Ros eller Radiohead hvor man kanskje forsøker å skape et lydlandskap og ikke et "bilde" av et band eller en musiker.

    edit: til testbruk er det imidlertid nyttig for å sjekke og stille inn anlegget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lytt i går Tor, ble noe begrenset db ja men sånn er det å bli kjørt av gamlinger ??????
    Synes du har fått til et spennende konsept med knallfokus og slam og attakk i bøtter og spann. Uvant med så dempet rom så jeg får litt "klaus" men man får jo en reise INN i musikken som av og til er litt skremmende og det er veldig morro!!

    Du nevner at det er mange detaljer både på rom og oppsett/målinger så det blir spennende og følge med videre.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takk for lytt i går Tor, ble noe begrenset db ja men sånn er det å bli kjørt av gamlinger ������
    Synes du har fått til et spennende konsept med knallfokus og slam og attakk i bøtter og spann. Uvant med så dempet rom så jeg får litt "klaus" men man får jo en reise INN i musikken som av og til er litt skremmende og det er veldig morro!!

    Du nevner at det er mange detaljer både på rom og oppsett/målinger så det blir spennende og følge med videre.
    Tror det ble spilt høyt nok i massevis selv om vi var ganske moderate på volumen.
    Størst fokus legger jeg på å få så mye ut av platene som mulig uten å farge lyden. Definitivt ikke for alle. Du nevnte anlegget på Heistad som ekstremt dynamisk og med ekstrem spilleglede - der skiller nok vi litt lag på en måte, hvis det ikke har skjedd underverker med nye sølvskinnene som høyttalerkabler;)
    Men moro er det lel. Det fargerike fellesskapet er viktig for at det skal opprettholdes en viss temperatur.
    Detaljene som står for tur her hjemme er nok ting som vil dra dette ennå lengre i min retning.
    Edit: Og bare for å ha avklart det hele, så vil jeg vel tro at det er jeg som er unormal her.:)
    Takk for besøket og tilbakemeldingen.

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    SARTE SJELER:confused: - Vel vel.... 100+ db og tinnitus går sjelden bra sammen, så hvis det er dette du sikter til...eller kan jeg vel bare konkludere som Guran, og legge til at anlegget har noen kvaliteter som omtrent ingen andre anlegg har når det kommer til plassering av artistene langt bak, istedet for foran ht rekka. (I en live setting er det jo slik det vil være ALLTID - imponerende, og uvant) En annen ting var den fantastiske detaljrikdommen i 100 - 500 Hz, men også opp mot 1000. Her kom det frem mye flott detaljrikdom man omtrent aldri hører i et hjemmeanlegg. Men så har heller ingen "normale" hjemmeanlegg den elementbestykningen eller antall elementer for å håndtere nettopp dette området slik du har Tor, sølvkabel eller ikke sølvkabel. For å oppsummere for dem som har vært her før, så var det mer av alt, og anlegget yter mer rettferdighet til musikken også ved lavere volum i forhold til før. Det blir moro å følge utviklingen, og ikke minst høre hva du får ut av tweakingen etterhvert. Personlig kunne jeg tenkt meg å høre en kurve som tilter en grad eller to oppover fra ca 1000 Hz....SART my ass...:p:D Men det var kanskje HiFi-Guran du siktet til, han hang jo nesten ikke sammen...:p
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    SARTE SJELER:confused: - Vel vel.... 100+ db og tinnitus går sjelden bra sammen, så hvis det er dette du sikter til...eller kan jeg vel bare konkludere som Guran, og legge til at anlegget har noen kvaliteter som omtrent ingen andre anlegg har når det kommer til plassering langt bak istedet for foran ht rekka. (I en live setting er det jo slik det vil være ALLTID - imponerende, og uvant) En annen ting var den fantastiske detaljrikdommen i 100 - 500 Hz, men også opp mot 1000. Her kom det frem mye flott detaljrikdom man omtrent aldri hører i et hjemmeanlegg. Men så har heller ingen "normale" hjemmeanlegg den elementbestykningen eller antall elementer for å håndtere nettopp dette området slik du har Tor, sølvkabel eller ikke sølvkabel. For å oppsummere for dem som har vært her før, så var det mer av alt, og anlegget yter mer rettferdighet til musikken også ved lavere volum i forhold til før. Det blir moro å følge utviklingen, og ikke minst høre hva du får ut av tweakingen etterhvert. Personlig kunne jeg tenkt meg å høre en kurve som tilter en grad eller to oppover fra ca 1000 Hz....SART my ass...:p:D Men det var kanskje HiFi-Guran du siktet til, han hang jo nesten ikke sammen...:p
    Takk for velbalanserte ord. Før jeg begynte denne oppbyggingen av nytt oppsett mente jeg forbedringspotensialet var størst i området 70- 400 Hz. Det synes jeg, og som du også never, er blitt vesentlig bedre. Skal prøve og rette opp noen grader fra 1000 Hz og opp. Nå heller det jo sakte men sikkert nedover. Kanskje rett ut blir bra.
    Selv om anlegget spiller, jeg får ta med "i mine øre" en god bedre en det gamle, så tror jeg det er masse å gå på ennå - tiden får vise om jeg har rett eller ikke.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kjempemoro når de likesinna kommer sammen og preiker piss. Latteren sitter løst og skuldrene er på gulvplanet. :)
    Fikk beholde en pinne med noen demokutt som virkelig setter anlegget på prøve.
    Kan jo lure på hva Bjørk har tenkt på med låten Hollow. ???
    The Man-Macine med Kraftwerk er en høydare når det skal testes hvor mye luft som kan flyttes helt nede i dypet(10 Hz)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Likesinna var vel helst myntet på hva ønsket sluttresultatet angår. Det var både horn, OB linjekilde og apekister representert uten at det la noe demper på det hele.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Hehe, fin "banter" mellom deg og Roald, som kom hele veien bare for å høre på Smokie og nesten snudde i døra da han ikke fant den på disken din.
    At han redda kvelden med å sette på Lynni Treekrem er beyond me, men det var uansett en jæskla fin liten session ;)
    Fler av dem, takk!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hehe, fin "banter" mellom deg og Roald, som kom hele veien bare for å høre på Smokie og nesten snudde i døra da han ikke fant den på disken din.
    At han redda kvelden med å sette på Lynni Treekrem er beyond me, men det var uansett en jæskla fin liten session ;)
    Fler av dem, takk!
    Det skal vi jo få til når fintuningen skal begynne, og jeg regner med at det ikke bare er hos meg vi kan ha det litt moro på bekostning av de som ikke er til stede;)
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Hehe, fin "banter" mellom deg og Roald, som kom hele veien bare for å høre på Smokie og nesten snudde i døra da han ikke fant den på disken din.
    At han redda kvelden med å sette på Lynni Treekrem er beyond me, men det var uansett en jæskla fin liten session ;)
    Fler av dem, takk!
    Det skal vi jo få til når fintuningen skal begynne, og jeg regner med at det ikke bare er hos meg vi kan ha det litt moro på bekostning av de som ikke er til stede;)


    Jeg kommer gjerne tilbake for å bli med på en ny gpp session jeg også:D man bør jo kjenne sin besøkelsestid.;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hollow med Bjørk Passer bedre for høyttalere som har litt lite nivå nede ved 30-40 hz. Blir nesten slik at det kommer dypbass fra småhøyttalere med det sporet. Men pass på volumet, det kan være lurt;)
    Skulle gjerne sett denne analysen som ser ut som et flammehav på denne. Flageborg har lagt ut mange av disse.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruker ikke du Jriver Tor? Da kan du ivertfall se hvor dypt sporet går og hvordan output er i forhold til resten av frekvensene. Kan enda til zoome inn på feks 100hz til 5hz.

    Blir ikke en god analyse, men det vil i vertfall vise hvor i bassen mesteparten av outputen ligger
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du kan laste sporet inn i Audacity(gratis program) og gjøre en fft analyse:) Jeg har ikke låten ellers kunne jeg ha gort det for deg.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Bruker ikke du Jriver Tor? Da kan du ivertfall se hvor dypt sporet går og hvordan output er i forhold til resten av frekvensene. Kan enda til zoome inn på feks 100hz til 5hz.

    Blir ikke en god analyse, men det vil i vertfall vise hvor i bassen mesteparten av outputen ligger
    Hvor/hvordan gjør du dette?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Inne på dspen. Samme plass som du setter delefrekvens eq osv. Nederst er det noe som heter analyzor. Der finner du dette. Sett nedrr frekvens til 5hz og øvre til feks 100. Den viser venstre og høyre kanal og samlet respons på hva den sender ut.

    Får i vertfall grove trekk hva som skjer i dypet
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Skulle gjerne sett denne analysen som ser ut som et flammehav på denne. Flageborg har lagt ut mange av disse.
    Som nevnt.....ikke imponerende for "fullrange systems"

    Vis vedlegget 395960
    Har vel ikke nevnt så mye rundt denne du legger ut her, og tenkte vel mest på en analyse av Hollow, men den er vel i samme gata. Mange som tror de har kul dypbass bare det spiller mye rundt 35-40 Hz - dem om det;)
    Og jeg sier det igjen, det er Kraftwerk sin plate som gjeller når det skal testes kapasitet i dypet. Her forteller 99.99% av alle anlegg, ingenting :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn