8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Langesund
    Svovel høl?
    Buss og båt ut til Nisyros. Passe tur for en som ikke er helt i form til langdistanseturer til fots. Ja i bunnen på en vulkan. Bakken var visst noen steder opp i mot 60 grader så vi fikk beskjed om å ikke stå stille der nede. Skulle du kjenne på bakken var det veldig viktig og ikke ta seg i fjeset før etter en god vask. Mye svovel ja. Største byen der på øya hadde hele 750 innbyggere. Fint sted og serverte en av de beste pizzaene jeg har smakt.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenker på Island når jeg hører dette, men der var det ikke varmt på bakken. Kun i oppkomme vi badet i stinket av det vannet også.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.423
    Antall liker
    3.631
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Håper dere vasket fingrene etterpå, mulighet for salmonella infeksjon fra reptiler:oops:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Langesund
    Håper dere har hatt noen fine dager! 🤗
    Jo fin tur, men litt kødd med ryggen i starten. Første dagen i dag uten "dop" Det har gått fint. Har hatt mange utflukter i regi tui, og en herlig to timers massasje på hotellet - Kostet litt, men det var det verdt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Langesund
    Kom hjem i natt og var litt spendt på om anlegget hadde overlevd lyn og tordenværet. Hadde slått av men ikke dratt ut kontakter - det er slapt.
    Heldigvis virker det som alt er normalt :)
    Og det var det, omtrent som jeg kan huske fra tidligere. Da er det bare tørke litt støv og støvsuge så alt er klart til helgens inntog av gjester. Kanskje opp mot fire i tallet......på skift vil jeg tro. Gleder meg og står foreløpig rett som en prest, men det kan endre seg. Har heldigvis noe å styrke meg på. ;)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Omsider har jeg fått låne øre til det sagnomsuste anlegget i Langesund!

    Skal her sammenfatte inntrykkene etter en relativt kort lytteseanse i går kveld, så ta høyde for at opplevelser endrer seg med tid, vanligvis. Merk en viktig ting innledningsvis: Tor A. har bevisst valgt sterk romdemping, noe som fører til svært kort etterklangstid. En slik (mangel på) klang vil av enkelte oppfattes unaturlig, mens det av andre vil være en velfungerende løsning for å fjerne alle romresonanser. Begge deler kan være rett; selv hører jeg med til dem som sliter med akustikken i ei snøhule; jeg ønsker meg rombidrag for at jeg skal oppleve min verden naturlig. Jeg tror noe av grunnen til folks svært forskjellige oppfatning av dette anlegget ligger nettopp her, altså i romakustikken.

    Men det er enkelte sider ved dette anlegget som er utenfor debatt:
    - Kapasitet. Dette anlegget er så å si grenseløst. Det har evnen til å omsette de mest absurde utblåsninger fullstendig uanstrengt, nærmest noe som bare skjer mens anlegget er opptatt med å spille musikk allikevel.
    - Detaljering. Her er det en såkalt "nattsvart" bakgrunn, ingen forstyrrelser, ingen støy, ingen forvrengning. Det skaper en helt avsindig presisjon, og et detaljfokus som er fullstendig i toppskiktet. Jeg betviler at jeg har hørt anlegg med større evne til å fortelle eksakt hva som finnes i innspillingen. Jeg hadde flere opplevelser av å høre nye ting i nesten ihjelspilte låter jeg var 100% sikker på at jeg kjente inn og ut. Ta eksempelet med Nazareth's "Whisky drinkin' woman", der Dan McCafferty faktisk synger synkront i to innspillinger, på hhv. høyre og venstre side. Aldri tenkt på før, faktisk, det var en ren aha-opplevelse.
    - Pinpointing. Som en fortsettelse av forrige punkt, er evnen til plassering i horisontalplanet fullstendig strålende. Det er superenkelt å "se" hvor hvert enkelt instrument er plassert, samt høre egenlyden i hver enkelt del av innspillingen.
    - Slagkraft og smekk (inkl. "plutselighet"). Enten det spilles av skarptrommer, stortrommer, synth'er eller hva som helst annet, smekker dette til som de råeste PA-oppsett på planeten, dog betydelig mer forfinet og elegant. Joda, det foregår i et moderat stort rom, men dog. I lag med kapasiteten nevnt i første punkt, skaper det en live stemning som kun kan kopieres av digre hornsystemer. Og de har faktisk ikke den brutale basskapasiteten som dette anlegget formidler.

    For min egen del sliter jeg litt med å avgjøre om dette er det beste jeg har hørt, eller om det er noe fundamentalt galt her. Og i sistnevnte tilfelle snakker jeg om romakustikken, selvsagt. Jeg opplever f.eks. svært liten dybde (3D) i lydbildet, mens andre opplever en fantastisk dybde i den samme innspillingen i samme lytteposisjon. Spennende. Psykoakustikk er åpenbart ganske subjektivt, og med en såpass kort etterklangstid i rommet vil det kunne oppstå diametralt forskjellige opplevelser fra det samme utgangspunkt. For øyeblikket heller jeg (som vanlig) i den retning at jeg liker litt mer slurv (les: bidrag fra rommets gulv, vegger og tak), slik at noen (en god del) detaljer forsvinner, mens en (for meg) naturlig helhet kryper fram, og erstatter den ekstreme renhet dette anlegget er mester for. Men uansett skal det ikke stikkes under en stol at det dette anlegget leverer, udiskutabelt er helt ekstremt i de fleste positive betydninger av ordet. Her får du alt, absolutt alt, og det i generøse mengder, også. Så får det bare være at enkelte bakstrevere (les: meg), alltid skal sutre over en eller annen form for "magi". eller noe annet bullshit. Det er sånn vi har det i denne hobbyen.

    Uansett meinar eg at her kan han Tor Arne Kvile i roleg i vissheit om at han har arbeida seg fram til noko heilt unikt!

    Og tusen takk for at jeg fikk oppleve dette fantastiske oppsettet i hyggelig selskap! :)
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    348
    Antall liker
    1.095
    For en saklig og fornuftig tilbakemelding i et av Norges mest "bøllete" systemer.
    At du kan se igjennom dine egne preferanser rundt akustikk er helt kanon.

    Artig lesning og det frister enda mer for en visit.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Langesund
    Takk for usedvanlig gode refleksjoner fra Håkon.
    Vi andre fortsetter hifi helgen. Roald var nødt til å komme en tur når han hørte Bergens store sønn var her. Var visst noe han ikke var enig i.
    Skål.
    20240601_192507.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.062
    Antall liker
    3.308
    Min mening er at det kræver en vis tilvænning at analysere et anlægs egenskaber. D.v.s. man skal høre musik i det pågældende rum adskillige timer, for at tillade sig at sætte ord på den eksisterende lyd.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.523
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    :unsure: Er det Bergens store sønn til venstre?
    Han er vaffal en usedvanlig velholdt utgave av «mann 60» til å være fra Bergen eller fra noen andre steder for den saks skyld.
    Jeg får stadig større tiltro til alkoholens impregnerende egenskaper. 😊

    Prima balansert tilbakemelding @Håkon_Rognlien 🙏👍
    Om det er noe som mangler, eller om man liker et tillegg, er spennende funderinger. 😊

    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Langesund
    Omtrent første gangen jeg har sittet i ss denne helgen - Deilig. Har også plutselig ramlet inn tett på ti tusen nye blues-spor. Skal kosen meg med musikk framover litt nå. :)
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, hva skal man si etter å vært på tur til Langesund 😊

    Det startet med en flott biltur over fjellet i nydelig vær. Vel fremme slet jeg litt med å finne riktig adresse, men det er jo selvfølgelig helt intuitivt at en snekker bor i det eneste murhuset i Langesund. Jeg fant etter hvert frem, og Tor fikk pekt ut hvor jeg skulle parkere. Det var sikkert helt på sin plass at jeg måtte brøyte meg gjennom et kratt med brennenesler for å komme ut av bilen. Vel oppe på terrassen fikk jeg en øl i lanken, og etter denne begynnelsen på turen kom det ikke som en overraskelse at den var utgått på dato. Deretter bar det ned i husets katakomber. Riktig mørkt og utrivelig var det, og jeg var hele tiden på vakt på om snekkeren skulle forsøke å misbruke en uskyldig blomst på 60 år. Heldigvis var jeg såpass på vakt at jeg fikk sikret at hender ble holdt i riktig bukselomme.

    I mørket skjelnet jeg til en viss grad litt forskjellige greier i rommet. Mannen er jo snekker og hadde laget en masse pussige kasser i forskjellig størrelse. Videre var noen gamle norske forsterkere plassert sentralt i rommet. Sikkert bra greier for 20 år siden, men en hver oppegående skalle ville nok levert slikt på gjenbruksstasjonen for flere år siden. I midten sto en Lynx Aurora, og alle vet at slikt ikke skal finnes i et møblert hjem, men i lydstudioer hvor de har greie på hva de driver med.

    Etter hvert begynte snekkeren å spille musikk. Han har alt plassert på en harddisk hvor han prioriterer kvantitet knallhardt på bekostning av kvalitet. Det blir noe patetisk over skrytet av volum på samlingen når du hverken kan spa frem noe av De Musikalske Dvergene eller Hair of the Dog med Nazareth. Viselig nok var størrelsen på skriften på PC skjermen så liten at den egnet seg best for frimerkesamlere med forstørrelsesglass. I tillegg var skjermen plassert på en måte som gjorde den best egnet for slangemennesker med unik kroppsbeherskelse. At snekkeren lurer på hvorfor ryggen hans innimellom slår seg vrang fremstår som en gåte for meg. For å avhjelpe på søken etter musikk fyrte Tor etter hvert i gang en anleggs-lyskaster. Det avhjalp litt på problemet med å finne musikk, og så får en heller leve med at det også medførte svidd nakke og snøblindhet.

    Det var selvfølgelig også noe positivt med seansene i den lokale katakomben. Etter å ha blitt utsatt for dypbass på raust volum, husker jeg ikke sist jeg hadde en helg med så god avføring.

    IMG_6548.jpeg


    Hva skal ellers skrive etter en helg i katakomben i Langesund. For de som ikke fikk med seg at ovennevnte er ironi, kan jeg rapportere at Tor er verdens hyggeligste vert. Helt strålende å tilbringe tid sammen med! Lyden han har oppnådd etter utallige timer med jobbing og opparbeidelse av kompetanse er absolutt det beste jeg noen gang har hørt, og jeg har etter hvert hørt en del rundt omkring hos folk og på messer i inn og utland!

    Jeg støtter stort sett den meste av det Rognlien har skrevet, så jeg har ikke allverden å tilføye. Det er også for meg uvant å lytte i et så dempet rom uten rombidrag. Jeg synes det er vanskelig å si om det gjør noe med klangen. Min lydhukommelse er såpass dårlig at da måtte jeg hatt noen kjente testspor å spille i et «vanlig» rom litt nært i tid. Klang, eller utfordringer med klang, var i alle fall ikke noe jeg bet meg merke i. Jeg har tidligere hørt rom hvor eier har vært for raus med dempingen og drept det meste av liv i musikken. Så er i mine ører langt fra tilfelle i dette rommet! Det eneste jeg bet meg merke i er at jeg måtte ha litt mer volum enn normalvolumet til Tor for å oppleve det beste av anlegget. Kanskje det handler om mine ører eller kanskje det bare er en vanesak, hvem vet.

    Der jeg hadde en annen opplevelse enn Rognlien er på dybde i lydbildet. I mine ører handler dette rett og slett om innspillingen, og innsyn i produksjonen er foruten kapasiteten det mest imponerende med anlegget. Jeg er sjeldent veldig opptatt av kvaliteten på innspillingen når jeg lytter til musikk, men hos Tor ble jeg veldig fascinert og opptatt av dette. Dette anlegget avkler nådeløst kvaliteten på opptaket. Hva produsenten har gjort eller burde har gjort kommer veldig tydelig frem. Søken etter high fidelity er for meg en tullete diskusjon med ukjente variabler, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er så nærmt man kommer. Merk forøvrig at når jeg skriver at innspillinger blir avkledd nådeløst, medfører det ikke at dårlige innspillinger låter hoggorm!

    I det hele tatt er det en smått absurd opplevelse å spille musikk man trodde man kjente. Floskelen om at det blir en helt ny låt gir faktisk litt mening. Det er en helt utrolig opplevelse å oppleve en masse dynamikk og detaljer som ikke kommer skikkelig frem på mer normale oppsett.……for ikke å snakke om lyd nedover i frekvens når det ligger i opptaket.

    Tror jeg runder av her. Takk for en utrolig hyggelig sosial helg og hifi-opplevelse! By the way, man skjønner Langesund er i nærheten av Sørlandet og har et avslappet forhold til adjektiver når verten uttaler; jeg synes det låter greit hos meg nå. Jeg hadde nok helt sikkert brukt panegyrisk terminologi hvis det var mitt oppsett 😄
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Glemte forresten å skrive det. Veldig hyggelig at Roald tok turen fra lørdag til søndag. Har jo sagt hei og hallo et par ganger, men veldig kjekt å tilbringe tid sammen og bli litt bedre kjent 😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Langesund
    Glemte forresten å skrive det. Veldig hyggelig at Roald tok turen fra lørdag til søndag. Har jo sagt hei og hallo et par ganger, men veldig kjekt å tilbringe tid sammen og bli litt bedre kjent 😊
    Ja ble litt ordvekslinger mellom dere debattmennesker. Selv var jeg litt på sidelinjen der.
    Du glemte forresten igjen noen øl her og du vet jo hvordan det går. En eller annen får de slengt de i hånden etter at de har gått ut på dato.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    2.574
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hva skal man si etter å vært på tur til Langesund 😊

    Det startet med en flott biltur over fjellet i nydelig vær. Vel fremme slet jeg litt med å finne riktig adresse, men det er jo selvfølgelig helt intuitivt at en snekker bor i det eneste murhuset i Langesund. Jeg fant etter hvert frem, og Tor fikk pekt ut hvor jeg skulle parkere. Det var sikkert helt på sin plass at jeg måtte brøyte meg gjennom et kratt med brennenesler for å komme ut av bilen. Vel oppe på terrassen fikk jeg en øl i lanken, og etter denne begynnelsen på turen kom det ikke som en overraskelse at den var utgått på dato. Deretter bar det ned i husets katakomber. Riktig mørkt og utrivelig var det, og jeg var hele tiden på vakt på om snekkeren skulle forsøke å misbruke en uskyldig blomst på 60 år. Heldigvis var jeg såpass på vakt at jeg fikk sikret at hender ble holdt i riktig bukselomme.

    I mørket skjelnet jeg til en viss grad litt forskjellige greier i rommet. Mannen er jo snekker og hadde laget en masse pussige kasser i forskjellig størrelse. Videre var noen gamle norske forsterkere plassert sentralt i rommet. Sikkert bra greier for 20 år siden, men en hver oppegående skalle ville nok levert slikt på gjenbruksstasjonen for flere år siden. I midten sto en Lynx Aurora, og alle vet at slikt ikke skal finnes i et møblert hjem, men i lydstudioer hvor de har greie på hva de driver med.

    Etter hvert begynte snekkeren å spille musikk. Han har alt plassert på en harddisk hvor han prioriterer kvantitet knallhardt på bekostning av kvalitet. Det blir noe patetisk over skrytet av volum på samlingen når du hverken kan spa frem noe av De Musikalske Dvergene eller Hair of the Dog med Nazareth. Viselig nok var størrelsen på skriften på PC skjermen så liten at den egnet seg best for frimerkesamlere med forstørrelsesglass. I tillegg var skjermen plassert på en måte som gjorde den best egnet for slangemennesker med unik kroppsbeherskelse. At snekkeren lurer på hvorfor ryggen hans innimellom slår seg vrang fremstår som en gåte for meg. For å avhjelpe på søken etter musikk fyrte Tor etter hvert i gang en anleggs-lyskaster. Det avhjalp litt på problemet med å finne musikk, og så får en heller leve med at det også medførte svidd nakke og snøblindhet.

    Det var selvfølgelig også noe positivt med seansene i den lokale katakomben. Etter å ha blitt utsatt for dypbass på raust volum, husker jeg ikke sist jeg hadde en helg med så god avføring.

    Vis vedlegget 1029178

    Hva skal ellers skrive etter en helg i katakomben i Langesund. For de som ikke fikk med seg at ovennevnte er ironi, kan jeg rapportere at Tor er verdens hyggeligste vert. Helt strålende å tilbringe tid sammen med! Lyden han har oppnådd etter utallige timer med jobbing og opparbeidelse av kompetanse er absolutt det beste jeg noen gang har hørt, og jeg har etter hvert hørt en del rundt omkring hos folk og på messer i inn og utland!

    Jeg støtter stort sett den meste av det Rognlien har skrevet, så jeg har ikke allverden å tilføye. Det er også for meg uvant å lytte i et så dempet rom uten rombidrag. Jeg synes det er vanskelig å si om det gjør noe med klangen. Min lydhukommelse er såpass dårlig at da måtte jeg hatt noen kjente testspor å spille i et «vanlig» rom litt nært i tid. Klang, eller utfordringer med klang, var i alle fall ikke noe jeg bet meg merke i. Jeg har tidligere hørt rom hvor eier har vært for raus med dempingen og drept det meste av liv i musikken. Så er i mine ører langt fra tilfelle i dette rommet! Det eneste jeg bet meg merke i er at jeg måtte ha litt mer volum enn normalvolumet til Tor for å oppleve det beste av anlegget. Kanskje det handler om mine ører eller kanskje det bare er en vanesak, hvem vet.

    Der jeg hadde en annen opplevelse enn Rognlien er på dybde i lydbildet. I mine ører handler dette rett og slett om innspillingen, og innsyn i produksjonen er foruten kapasiteten det mest imponerende med anlegget. Jeg er sjeldent veldig opptatt av kvaliteten på innspillingen når jeg lytter til musikk, men hos Tor ble jeg veldig fascinert og opptatt av dette. Dette anlegget avkler nådeløst kvaliteten på opptaket. Hva produsenten har gjort eller burde har gjort kommer veldig tydelig frem. Søken etter high fidelity er for meg en tullete diskusjon med ukjente variabler, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er så nærmt man kommer. Merk forøvrig at når jeg skriver at innspillinger blir avkledd nådeløst, medfører det ikke at dårlige innspillinger låter hoggorm!

    I det hele tatt er det en smått absurd opplevelse å spille musikk man trodde man kjente. Floskelen om at det blir en helt ny låt gir faktisk litt mening. Det er en helt utrolig opplevelse å oppleve en masse dynamikk og detaljer som ikke kommer skikkelig frem på mer normale oppsett.……for ikke å snakke om lyd nedover i frekvens når det ligger i opptaket.

    Tror jeg runder av her. Takk for en utrolig hyggelig sosial helg og hifi-opplevelse! By the way, man skjønner Langesund er i nærheten av Sørlandet og har et avslappet forhold til adjektiver når verten uttaler; jeg synes det låter greit hos meg nå. Jeg hadde nok helt sikkert brukt panegyrisk terminologi hvis det var mitt oppsett 😄

    Ja det var hyggelig, men dette var nok ikke bare ironi, jeg ble da uttrykkelig forklart mangel på kvalitet i musikksamlingen og tar det til etterretning så får vi se…

    Når det gjelder brukervennligheten støttes klagen og dere blir jo ikke yngre så en ipad med stor skrift burde gjøre det lettere å finne rett musikk
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.707
    Antall liker
    65.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja det var hyggelig, men dette var nok ikke bare ironi, jeg ble da uttrykkelig forklart mangel på kvalitet i musikksamlingen og tar det til etterretning så får vi se…

    Når det gjelder brukervennligheten støttes klagen og dere blir jo ikke yngre så en ipad med stor skrift burde gjøre det lettere å finne rett musikk
    Hehe, at det skulle være noe galt med kvantitet var godmodig ironi, men ikke at alle Bergensere bør snike inn De Musikalske Dvergene i en hver oppegående musikksamling, og Hair of the Dog hører ALLTID med! 😎😄 Noen vil hevde at dette handler om musikksmak. De tar selvfølgelig feil 😆
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En diger skjerm i fronten.
    Men det slipper ikke inn i grotte til Tor tror jeg.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    601
    Antall liker
    724
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gøy å lese beskrivelsene av oppsettet ditt @The Shy !!

    Har du målt ekko-tiden i rommet?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Langesund
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.523
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du skroller ned til innlegg 11011 fra der denne linken begynner, har du fått med deg omtrent hvordan dette oppsettet måler
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-275#post-3676911
    Eventuelt var det allerede 8 år før oppsummert på denne måten:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn