8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.592
    Antall liker
    8.915
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    A Perfect Circle.
    Har samme vokalist som Tool ( Maynard James Keenan) . Tungt og godt å høre på de også:=)
    Er vel med i Pucsifer også, eller har hvert med.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    13.363
    Maynard James Kernan er vokalist i Tool, A Perfect Circle og Pucifer, og har så vidt jeg vet ikke sluttet i noen av bandene.
    Selv mener han det går for smått med Tool, så han må få utløp for skrivekløe og musisering i de 2 andre bandene i tillegg til å være "heltids" vinbonde med familie.

    Bare vent til du får på Tool - 10 000 days The Shy. Sett på sporet the Pot, slukk lyset og skru opp. Så følger du opp med Rosetta Stone etter på.
    Ta der etter 5 min, så kan du ringe Espen L eller meg og fortelle hvordan du har det ;)
    Førstnevnte låt er for meg an bauta.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Maynard James Kernan er vokalist i Tool, A Perfect Circle og Pucifer, og har så vidt jeg vet ikke sluttet i noen av bandene.
    Selv mener han det går for smått med Tool, så han må få utløp for skrivekløe og musisering i de 2 andre bandene i tillegg til å være "heltids" vinbonde med familie.

    Bare vent til du får på Tool - 10 000 days The Shy. Sett på sporet the Pot, slukk lyset og skru opp. Så følger du opp med Rosetta Stone etter på.
    Ta der etter 5 min, så kan du ringe Espen L eller meg og fortelle hvordan du har det ;)
    Førstnevnte låt er for meg an bauta.
    Har allerede bestemt meg for hva jeg vil si;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Ble en rolig dag i dag på jobb, så har prøv litt kjapt å lage noen profiler til diffusjon. Gjør vel jobben sin selv om jeg ikke plukket de fineste materialene. Har også bare en dewalt spittsag til rådighet - dårlig blad var det også hehe.

    20231208_101451.jpg
    20231208_101052.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Trenger ca 35 meter profil så det klare jeg på en lørdag, Akkurat til dette finner jeg materiale som er gratis. Så spør det om det lønner seg og bruke en hel lørdag på dette i stede for å kjøpe fra et sagbruk/høvleri. Skal bortom å spørre hvor mye det blir per meter.



    1702028986229.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.947
    Antall liker
    4.382
    Dette vil bare fungere på høye frekvenser. Er det det du vil?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Ikke så bevandret i kameraverdenen, så fint med tips om gode kompaktkamera der det å ta bilder prioriteres foran god video funksjon.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    438
    Antall liker
    531
    Sted
    Brøttum
    De fleste mobiler nå i dag klarer en mye bedre jobb ift bildetaking enn alle (vil jeg si) speilreflekser og kompaktkameraer, det har mest med pre/post-prosessering å gjøre. Jeg har ei linse til cirka 10k og et billig(~ish) speilreflekshus, koster sikkert 10k det i dag også. Det er uansett et kamera for "dusk or dawn", det blir ikke bra å ta bilder på dagtid med mindre det ikke er noe sol fremme. Skal du da ta mye bilder av dyr og ting som helikopter, fly, biler, båter i høye hastigheter (og du har kapasiteten til å ta slike bilder, med et godt resultat) så hadde jeg hoppet over speilrefleks/kompaktkamera og kjøpt meg en mobil med ok kamera. Handlet akkurat ny telefon selv, kostet meg 2600 kroner på tilbud og den tar ganske bra bilder. Jeg er fyren som tar bilder med både speilrefleks og mobil, printer det ut på lerretsbilder og henger det på veggen, de færreste tror bildene er selvtatt. Har vel tre mobil-bilder på veggen, ett av de er 160*90cm også, umulig å se at det ikke er knipset med en speilrefleks. ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.592
    Antall liker
    8.915
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja egentlig overasket av hvor sykt bra bilder det blir med de nye mobilene.
    Fikk meg ny S23 ultra nå.
    Når du blåser disse biden opp på en 65" kan jeg ikke si att jeg savner noe.
    Men skal man begynne å ta bilder seriøst eller for å få gode bilder for minnenes skyld?
    For sistnevnte holder en god mobil i bøtter og spann.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.223
    Antall liker
    2.803
    Torget vurderinger
    16
    Ikke så bevandret i kameraverdenen, så fint med tips om gode kompaktkamera der det å ta bilder prioriteres foran god video funksjon.
    Skal du starte med foto som hobby så er det speilløst systemkamera som gjelder (de kan fås ganske så kompakte), men hvis du er ute etter point&shoot så hadde jeg gått for mobil. De beste mobilkameraene er nok i dag iPhone Pro Max eller Samsung s23 Ultra. Jeg har selv en s23 Ultra og den tar veldig bra bilder, men er ikke egnet til action (sport, fugler etc.) og er heller ikke ideell til portrett eller makro. Den fungerer veldig bra i dårlig lys, men etter min mening trenger man ofte blitz for et virkelig godt resultat og det er problematisk med mobil.
    Hvis du med kompaktkamera mener et kamera med fast objektiv så har Fuji noen fine modeller, men de koster fort det samme som en premium mobiltelefon.

    En liten kommentar til at et systemkamera ikke tar bedre bilder enn telefon. Det er feil etter min erfaring, men må MÅ sette seg inn i innstillingene og funksjonene på kameraet sitt. Selv på auto så er det mye man kan og bør endre for å få de fargene og den skarpheten man ønsker. Hovedproblemet med tradisjonelle kamera er hvor utrolig langt etter man er på "connectivity". Det er ufattelig at man må innom PC for å publisere eller dele bilder fra kameraet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.542
    Antall liker
    18.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Et billig kompakt kamera er nok ikke særlig bedre enn en god mobil. Men som nevnt finnes det speil løse systemkamera, som er betydelig bedre, men krever at en aktiv bruker det og ikke bare setter i auto. Tenker at mobiler er knallgode og smarte på auto.. Jeg savner mine fullformat speilrefleks kameraer.. men solgte de da de støvet ned og ble ikke brukt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.627
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så bevandret i kameraverdenen, så fint med tips om gode kompaktkamera der det å ta bilder prioriteres foran god video funksjon.
    Jeg har brukt Canon Powershot G7 X mk III de siste par årene og er godt fornøyd med bildekvaliteten mm (fra før hadde jeg et Panasonic LX5). Grensesnittet for oppkobling til wifi er jeg dog mindre fornøyd med. Wifi-oppsettet kan være litt kronglete og ikke alltid like intuitivt. Canon markedsfører det mot video og blogging men jeg har ikke bruk video noe særlig.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.223
    Antall liker
    2.803
    Torget vurderinger
    16
    Et billig kompakt kamera er nok ikke særlig bedre enn en god mobil. Men som nevnt finnes det speil løse systemkamera, som er betydelig bedre, men krever at en aktiv bruker det og ikke bare setter i auto. Tenker at mobiler er knallgode og smarte på auto.. Jeg savner mine fullformat speilrefleks kameraer.. men solgte de da de støvet ned og ble ikke brukt.
    Man kan fint bruke auto, faktisk så vil jeg si det er å anbefale i mange tilfeller. Det man imidlertid må gjøre er å stille inn kameraet slik at det produserer bilder slik man ønsker. Da vil bildene tatt i "auto" se helt annerledes ut enn med fabrikkinnstillingene. Videre så har de fleste (alle?) systemkamera muligheter til å lage presets slik at man kan kontrollere hvordan auto fungerer, f.eks pre-sette max tillatte lukkertid for action, eller sette max blenderåpning for portrett.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.542
    Antall liker
    18.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Man kan fint bruke auto, faktisk så vil jeg si det er å anbefale i mange tilfeller. Det man imidlertid må gjøre er å stille inn kameraet slik at det produserer bilder slik man ønsker. Da vil bildene tatt i "auto" se helt annerledes ut enn med fabrikkinnstillingene. Videre så har de fleste (alle?) systemkamera muligheter til å lage presets slik at man kan kontrollere hvordan auto fungerer, f.eks pre-sette max tillatte lukkertid for action, eller sette max blenderåpning for portrett.
    Godt poeng. Auto har nok blitt mye bedre med årene😀 I tillegg til f eks scene som som portrett eller landskap.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Ja egentlig overasket av hvor sykt bra bilder det blir med de nye mobilene.
    Fikk meg ny S23 ultra nå.
    Når du blåser disse biden opp på en 65" kan jeg ikke si att jeg savner noe.
    Men skal man begynne å ta bilder seriøst eller for å få gode bilder for minnenes skyld?
    For sistnevnte holder en god mobil i bøtter og spann.
    Har selv S21 ultra og vil vel påstå det har skikkelig ræva kamera. Har Nicon d800 med linser til sikkert 50 tusen, men kona vil ha noe lettere å ta med på tur. Som eks interessert i foto hater hun å ta bilder med telefonen og heller ikke hennes telefon tar spesielt bra bilder.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.223
    Antall liker
    2.803
    Torget vurderinger
    16
    Har selv S21 ultra og vil vel påstå det har skikkelig ræva kamera. Har Nicon d800 med linser til sikkert 50 tusen, men kona vil ha noe lettere å ta med på tur. Som eks interessert i foto hater hun å ta bilder med telefonen og heller ikke hennes telefon tar spesielt bra bilder.
    Vent til januarsalget og se om Fujifilm X100V kommer på salg?
    Jeg har bare hold i det kameraet, men fikk en ganske betydelig "må ha følelse". Utrolig fint kamera med stor retro feel. Fått veldig god kritikk også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Vent til januarsalget og se om Fujifilm X100V kommer på salg?
    Jeg har bare hold i det kameraet, men fikk en ganske betydelig "må ha følelse". Utrolig fint kamera med stor retro feel. Fått veldig god kritikk også.
    Ja, ja, litt over budsjett men så meget bra ut dette Julegave så må kjøpe nå. Blir sikkert kona fornøyd:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.592
    Antall liker
    8.915
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har selv S21 ultra og vil vel påstå det har skikkelig ræva kamera. Har Nicon d800 med linser til sikkert 50 tusen, men kona vil ha noe lettere å ta med på tur. Som eks interessert i foto hater hun å ta bilder med telefonen og heller ikke hennes telefon tar spesielt bra bilder.
    Byttet jo ut min S21 ultra med 23 nå. Det må være noe alvorlig galt hvis 21 din er ræva. Når jeg ser på 65" i kjelleren på de bildene fra 21 er de langt fra ræva, vil hellet si bra. Men å konkurere med linser til 50 frognertiere er jo ikke mulig😆
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Byttet jo ut min S21 ultra med 23 nå. Det må være noe alvorlig galt hvis 21 din er ræva. Når jeg ser på 65" i kjelleren på de bildene fra 21 er de langt fra ræva, vil hellet si bra. Men å konkurere med linser til 50 frognertiere er jo ikke mulig😆
    Alltid noe galt med meg og mine ting:D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.592
    Antall liker
    8.915
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ellers ble jeg bedt på lyd, kaffe og kaker hos en hifi og musikkentusiast fra Langesund. Ikke på forum.
    Spilte meget underholdene og med fin scene og god dynamikk. Revel gjør mye riktig.
    Fem tomler opp.
    En link til en testhttps://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/revel-f328be-speaker-review.17443/
    Vis vedlegget 977553
    Nå må du lære deg å telle, du har ikke 5 ikke 10, heller ikke 11 der en er montert i håndflaten i hver hånd. Men to. Altid noe galt med deg. Tror du :=)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har både stor Nikon, Lumix og selvsagt telelfon... Lumixen er nok den som blir mest brukt - og hovedsak pga størrelse og ikke minst optikk med optisk zoom...
    Sjekk de nyere kompakte Lumix fra 5-6000 kr...
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Har selv S21 ultra og vil vel påstå det har skikkelig ræva kamera. Har Nicon d800 med linser til sikkert 50 tusen, men kona vil ha noe lettere å ta med på tur. Som eks interessert i foto hater hun å ta bilder med telefonen og heller ikke hennes telefon tar spesielt bra bilder.
    Samme erfaring her med S21. Svært skuffet over bildekvaliteten. S10 (min forrige telefon) tok mer naturlige bilder. Selve kameraet er heldigvis ikke sååå ille, så du kan få langt bedre bilder ved å sette kameraet i Pro modus selv om du beholder alle innstillingene på auto om du ikke vet hva du driver med. Da mister du imidlertid HDR, men bildene blir mye bedre kvalitetsmessig. All prosesseringen knyttet til HDR med mer innfører mye grums og unaturlighet i bildet. HDR er imidlertid veldig kjekt der man har mørk/lys kontrast, f.eks fjell mot blå himmel så av og til må man spise en kamel og benytte standard bildemodus.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.973
    Antall liker
    10.872
    Torget vurderinger
    10
    Har andre runde med Fujifilm i 100 serien. Skru av råfiler. Er superbra som jpeg. Jeg er så tøff at jeg bruker filmprofilene on the fly. Har jeg valgt svart hvitt så blir det svart hvitt! 😎

    Kvittet meg med profft systemkamera med 2,8 optikk. Orker ikke styre lenger. Fuji100 gir fotolede. Også trenger man ikke Photoshop med det heller 👍
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.955
    Antall liker
    15.659
    Sted
    Langesund
    Sitter å funderer på om det er en vei videre opp i hifi-himmelen, og må innrømme at det ikke er mye matnyttige tanker rundt det. Ørene er eldre og opplevelsene drifter mer og mer.
    Et mulig cd-samling-kjøp, som inneholder 900 plater bues, er kanskje noe å tenke på. Litt stiv pris kanskje? Sikkert masse en ikke har og ny musikk er alltid velkommen.
    Flageborg inviterer til en lytt på sin løsning på bass og dens, ofte unngåelige problemer. Det kan kanskje gi nye svar?
    Diffusjonen tiltenkt bakvegg går i snegletempo, og blir en 2024 greie.
    2024 bli forhåpentligvis også et år med mange besøk av hififrender og deres løsninger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.542
    Antall liker
    18.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å funderer på om det er en vei videre opp i hifi-himmelen, og må innrømme at det ikke er mye matnyttige tanker rundt det. Ørene er eldre og opplevelsene drifter mer og mer.
    Et mulig cd-samling-kjøp, som inneholder 900 plater bues, er kanskje noe å tenke på. Litt stiv pris kanskje? Sikkert masse en ikke har og ny musikk er alltid velkommen.
    Flageborg inviterer til en lytt på sin løsning på bass og dens, ofte unngåelige problemer. Det kan kanskje gi nye svar?
    Diffusjonen tiltenkt bakvegg går i snegletempo, og blir en 2024 greie.
    2024 bli forhåpentligvis også et år med mange besøk av hififrender og deres løsninger.
    Må reisen forsette inn i evigheten? Det jeg har har hørt fra folk som har lyttet hos deg er at det aldri er en minus tegn foran bassen din. Der er vel knapt ingen som kan matche ditt oppsett( kanskje han galningen med kassettspiller) Å få inn litt diffusjon tror jeg vil gi det ekstra krydderet på resten av lydbildet. La det bli prosjekt 2024 uten stress. Så kan du heller nyte anlegget og oppdaget ny musikk😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn