8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Tror de låter mer fancy en riktig, typisk en lyd mange faller for. De er jo tydeligvis også påvirket av refleksjonene fra rommet
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Mange snakker om Roger Waters om den hund eksvis
    Med mine store Lowtherhorn er der 180 graders perspektiv grundet den meget dårlige spredning
    det samme med Beveridge skal høres før man tror det
    Hvis man kigger på Snell type A den rigtige fra Peter Snell sidder der et stykke bøjet metal foran enheden så den kun spreder indad

    Se billeder den refleksternde lyd laver fase fuck i tid så man derfor ødelægger dybde perspektiv grundet forsænket lyd fra side vægge
    med Beveridge er der også refeksternde lyd men den er dæmpet meget da den kun kommer fra bagvæggen og da systemet er line source er der ingen stående bølger og lydtrykket falder kun med 3 db pr dobbelt afstand hvor normalen er 6db det vil sige at i en lytte positions afstand på 4 meter er lydtrykket faldet 12 db på en normal ht imens linesource falder den kun med 6db så man skal bruge 4 gange mindre forstærker effekt ved samme drift effekt hygge
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange grader er GOD spredning ?
    ved et faktisk ikke jeg ved bare at Bo hanson var inde på det samme ham fra Opus 3 han spillede også på Lowther i fronthorn
    jeg ved bare at mine horn med Lowther på vinklet i hjørnet kan noget med bredde og dybde som jeg aldrig har hørt på noget andet på nær Beveridge
    Mine store TAD horn komme ikke tæt på fordi de spreder mere
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Mange snakker om Roger Waters om den hund eksvis
    Med mine store Lowtherhorn er der 180 graders perspektiv grundet den meget dårlige spredning
    Er Amused to Death innspilt med MER enn 180 grader spredning?
    Ved opplevelse av mer enn 180° lydbilde......skyldes det feil oppsett av høyttalere?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    jeg siger intet jeg siger bare at Spredning på ht med placering tæt på side vægge ikke duer hygge
    Er klar over det, derfor har jeg 30 cm gjennomtenkt demping i førsterefleksjon på sidene. Har også nesten 30 cm i både tak og gulv, førsterefleksjon. Hører mye direktelyd fra høyttaler, noe som skaper et magisk lydbilde med dybde og bredde og knivskarpe konturer.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    der står faktisk en masse når man søger på beveridge her på sentralen

    Jag tackar och bugar och känner mig välkommen. Jag vill passa på att säga att mina konstruktionsprinciper innebär att högtalarnas reflexer från närstående vägg skall komma inom 1 milisekund. Det är 34 cm sträcka som ljudvågen max får färdas fram till vägg samt tillbaka. Då faller i princip alla högtalare bort utom Vissa av Steinway-Lyngdorfs modeller. Stig Carlssons OA-51 och OA-52 låg också nära. Stig Carlssons Kolbox hade andra konstruktionskriterier för mellanregistret i denna som han sedan övergav.

    Om man även lägger in kriteriet att högtalaren skall sprida ljudet som en sfär och detta inklusive närliggande vägg, ja då kan högtalare inte se ut på så många olika sätt.

    Jag vill också hålla med Peter Lyngdorf att om man inkluderar första reflex från väggar och golv i lyssningsrummet så finns det möjligheter att placera basmoduler på sådant sätt att direktljudet blir mer korrekt och rumsresonanser kan i viss mån undvikas. Då uppnås jämnaste tonkurva och bäst transientåtergivning i bostadsrum.

    Jag hoppas att mitt inlägg inte uppfattas som reklam. Det är lite svårt att skriva en förklarande text utan att det uppfattas som reklam.

    Jag kände Bo Hansson mycket väl sedan 70-talet. Jag var hemma hos honom vid flera tillfällen och han var även hos mig och lyssnade. Hans basåtergivning i sina jättebetonghorn var fenomenal. Jag minns en gång då han skulle visa vad riktig bas är. Då tog Bo fram en LP-skiva med en operett av Gilbert & Sullivan. det var en gammal LP på Decca. På denna skiva var det en manskör som skulle vara soldater och då alla i kören gjorde avstamp d v s gemensamt stampade i golvet på podiet så blev det hos Bo en bastransient som fick hela hans hus att gunga som om det vore jordbävning. Basen var helt distinkt och tog tag i husets betongfundament. Från den stunden blev all discobas överflödig i jämförelse. Bo visade med eftertryck var skåpet skall stå. (Det är ett svenskt ordspråk.) En annan sak med Bo Hanssons högtalare hemma var att han använde Lowthers Audiovectorhorn, men han placerade dessa så att de pekade mot lyssnaren och de var placerade på varsin sidovägg. en på den högra och en på den vänstra sidoväggen. Det är samma placering som Harold Beveridge hade med sina gamla Beveridge högtalare. Eftersom jag på 80-talet var distributör för Beveridges högtalare i Sverige, d v s strax efter Audio Nord, så var jag förtrogen med denna typ av högtalarplacering och vilka fördelar det har. Jag provade detta redan 1975/76 då jag hade OA-6 typ 1 och OA-116. Då blev jag varse om att det är så jag helst vill ha ljudet.

    Som avslutning i detta inlägg vill jag säga, det går att åstadkomma liknande basåtergivning på musik som Bo Hansson hade, kanske inte fullt så brutalt så att hela huset sätts i rörelse inklusive betongfundamentet, men tillräckligt bra och detta med hyfsat små basmoduler som placeras på lämplig plats i rummet. Ha en bra dag.

    Mvh
    Peter
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Er klar over det, derfor har jeg 30 cm gjennomtenkt demping i førsterefleksjon på sidene. Har også nesten 30 cm i både tak og gulv, førsterefleksjon. Hører mye direktelyd fra høyttaler, noe som skaper et magisk lydbilde med dybde og bredde og knivskarpe konturer.
    jeg overvejer at lave en linse foran mine BlieSma domer så de kun spreder indad også som line source med 18 domer i hver side
    har bestilt en stak hos BlieSma da jeg ikke er helt tilfreds med lyden fra TAD så må man prøve noget andet haha never ending story
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Da må du sitte godt i det. Her koster en M74B-6 8kkr ganger vi det med 36 blir det 288 kkr i elementpris. Det er litt over gjennomsnittet av hva diy'ere koster på seg, men kult.
    Du hold på med hifi på 70 tallet, noe tilsier at du er godt voksen - fort deg før det er for sent
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Da må du sitte godt i det. Her koster en M74B-6 8kkr ganger vi det med 36 blir det 288 kkr i elementpris. Det er litt over gjennomsnittet av hva diy'ere koster på seg, men kult.
    Du hold på med hifi på 70 tallet, noe tilsier at du er godt voksen - fort deg før det er for sent
    ja jeg er 58 har bygget og rodet med hifi siden jeg var 15 16 år købte mit første sæt lowther horn af PQ i 80 haha
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Nye bøter etter 1. Februar.

    Er vel av de som farte litt for fort fram langs veien uten å grisekjøre. Savner egentlig bøter for de som ligger 10-15 km/t under fartsgrense over lengre tid.

    Her er nye satser.
    1675859365002.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Ellers savner jeg den siste kanalen i bassen . Hører fortsatt en del musikk men utenfor lytteposisjonen litt bak. Litt bass der

    Tok en måling bare for å se forskjellen fra når anlegget var friskmeldt. Var som jeg trodde, ca 6 db for lite.
    med - uten.jpg
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Du må se at få de forstærkere klar, dette kan da ikke være til at holde ud at høre på :D
    P.S. du overlever det nok
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Tenker litt rund mellomtonene og hvilken kapasitet de får nedover mot middbass. La inn data i WinISD uten at jeg tror det ble helt riktig,
    Bliesma selv sier det tåler ekstremt mye og at det stort sett er slaglengden som setter begrensninger.
    Simulerte deling på 600 Hz - 4 ordens LR HP. 2 elementer og 100 watt til hver ga da 126 db på en meter med p-p 1.1 mm (650Hz) De står oppgitt til p-p 2.4 mm.
    Er det noen med formening om dette, eller har tryggere/bedre simuleringer.

    Blir spennende å måle den virkelige verden
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Da har jeg fått tatt en måling av de nye blieSMa mellomtonene, og det ser ut som planen på deling rundt 600 og 3500Hz har muligheter.

    Her er en sammenligning mellom Morel og BlieSMa. Har hele tiden trodd følsomheten på 4 stykk morel mellomtoner har vært rundt 95 db.
    BlieSMa mellomtonene skulle havne rund 104 db, men som dere ser er nok forskjellen litt mer.

    Må jo si at det måler eksemplarisk med 900Hz til 5kHz innenfor +/- 1 db. i lytteposisjonen. Faller av 5 db ned til 600Hz, så det går jo fint med deling der da.
    1675951825251.png
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skulle jeg hatt et alternativt system for klassisk, ville jeg hatt Beveridge 2SW
    bodde hos kunstner i Stockholm som hadde de sammen med Melco
    ellers mekket jeg de innebygde forsterkerne på et par hos en kompis på Røa i Oslo....ordnet seg da jeg som ansatt i Siemens fikk kjøpt 8KV røntgendioder
    Kavi Alexander i Waterlily hadde de og da han bodde i Sverige...vi møttes ofte hos kunstneren
     

    hifiml

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    33
    Antall liker
    40
    Torget vurderinger
    1
    skulle jeg hatt et alternativt system for klassisk, ville jeg hatt Beveridge 2SW
    bodde hos kunstner i Stockholm som hadde de sammen med Melco
    ellers mekket jeg de innebygde forsterkerne på et par hos en kompis på Røa i Oslo....ordnet seg da jeg som ansatt i Siemens fikk kjøpt 8KV røntgendioder
    Kavi Alexander i Waterlily hadde de og da han bodde i Sverige...vi møttes ofte hos kunstneren
    Hørte Beveridge i 1977, og det er nesten så lyden sitter i øret ennå som det beste jeg har hørt. Var selvsagt et voldsomt sprang fra det jeg hørte på til daglig på denne tiden.
    Dette var det anlegget med Beveridge som fikk en fin artikkel i AUDIO en gang. Tror faktisk jeg har dette bladet liggende en eller annen plass.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.290
    Torget vurderinger
    1
    Dette var det anlegget med Beveridge som fikk en fin artikkel i AUDIO en gang. Tror faktisk jeg har dette bladet liggende en eller annen plass.
    Husker den besøksartikkelen. -Låt fantastisk på klassisk, ræva på blues... Men var det Audio eller Puls HiFi?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du har målt, og det ser ut til å innfri.
    Men....har du hørt litt også?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Bolse kalte ham "sakrale B" :ROFLMAO:
    hadde syk klassisk samling med kartotekskuffer med kort for hver LP
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og Beveridge saker egner seg vel også heller dårlig i mancaves på 30 m2, minus ->
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Du har målt, og det ser ut til å innfri.
    Men....har du hørt litt også?
    Var mest for å stille nysgjerrigheten på kapasiteten og frekvensresponsen i lytteposisjonen. Laget bare en side. . Har fått de svarene jeg trenger for å lage alt ferdig. En mokkup får faen meg holde. :D
    Trenger også å få bassampene på plass før videre progresjon. Påsketider kanskje;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Husker den besøksartikkelen. -Låt fantastisk på klassisk, ræva på blues... Men var det Audio eller Puls HiFi?
    Sånn bør det ikke være i mitt hode. Er det sykt bra på en av sjangerne bør jo ikke den andre falle totalt igjennom.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Husker den besøksartikkelen. -Låt fantastisk på klassisk, ræva på blues... Men var det Audio eller Puls HiFi?
    Han hadde mange hyllemetre med gule Deutsche Grammofon LP rygger... hovedsaklig cembalo 😖😖
    Beveridge er nok ikke noe for trådstarter! Jeg hadde nevroser i flere år etterpå hvergang jeg så en DG skive 🤣
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    skulle jeg hatt et alternativt system for klassisk, ville jeg hatt Beveridge 2SW
    bodde hos kunstner i Stockholm som hadde de sammen med Melco
    ellers mekket jeg de innebygde forsterkerne på et par hos en kompis på Røa i Oslo....ordnet seg da jeg som ansatt i Siemens fikk kjøpt 8KV røntgendioder
    Kavi Alexander i Waterlily hadde de og da han bodde i Sverige...vi møttes ofte hos kunstneren
    Verden er lille de hvide Beveridge som var på billedet købte jeg af Kavi
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Vi lever i en tid hvor man måler og måler både på forstærkere og ht men det desværre godt en pæn del tilbage på en del områder
    Når man først har hørt den oplevelse som eksvis beverige kan så ligger det meget dybt i ens hukommelse
    Kan også huske da jeg hørte Peter forsells system med Krell KRS preamp med 6 stk chassis
    Vi spillede Jarrett still live damm det rykkede havde sku lidt af tænke over i køreturen hjem dengang
    derfor købte jeg Beveridge 20 år senere haha
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn