8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Musikk er bra for det meste og muligens fredag skal brukes til dette….


     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Men før det må man tidlig opp og fortsette på prosjekt tak som du og tosken fikk meg til å starte på, så da blir dette kveldens siste låt…

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Når har jeg sitte å lyttet til musikk i noen dager på lavt volum. Synes det spiller meget bra og alle detaljer kommer fram.

    Så da blir det er varsku til de neste besøkende. Volumet er låst på 17% eller -44.5 db de første to timene. De som orker ut tiden, kan så velge volum opp til 80%(-10db) Jeg går ut eller verner ørene

    Å spille bra på lavt volum er den viktigste egenskapen et anlegg har, og kan ikke folk vurdere anlegg på de premissene, kan det være det samme.

    Egentlig lei av at det bestandig skal spilles så jævlig høyt. Hadde det vært hele intensjonen hadde jeg stakket opp noe stygge PA horngreier og samtidig bestilt time hos ØNH avdelingen.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes at hver gang jeg har fått økt kapasitet og eller / mindre forvrenging at nettopp denne disiplinen å lytte på lavt nivå har blitt forbedret.
    Folk, dvs de uinnvigde synes ofte at det er paradoksalt når man forklarer at man har store høyttalere til å kunne spille lavt.
    Men det er gjerne slik at god kapasitet gjør at man holder de dynamiske forskjellene i musikken også på veldig lavt nivå
    Men litt utblåsing innimellom er alltid gøy
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes at hver gang jeg har fått økt kapasitet og eller / mindre forvrenging at nettopp denne disiplinen å lytte på lavt nivå har blitt forbedret.
    Folk, dvs de uinnvigde synes ofte at det er paradoksalt når man forklarer at man har store høyttalere til å kunne spille lavt.
    Men det er gjerne slik at god kapasitet gjør at man holder de dynamiske forskjellene i musikken også på veldig lavt nivå
    Men litt utblåsing innimellom er alltid gøy
    Kunne ikke sagt det bedre selv, med 24 15" til hele bassregisteret spiller det lett.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt der selv. Tillater meg allikevel å påstå at 2 18 tommere og 2 15 tommere gjør noe som et par 6.5 tommere ikke får til
    Men det handler jo om kapasitet, det har jo du og i bøtter og spann.
    Du har det tross alt i stua.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Litt bevegelse i blieSMa "leieren". Mulig det kommer noen mellomtoner til importør i begynnelsen av desember. Vi krysser fingre for en spennende julegave :)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Ville ikke trekke de siste delene før en har fått litt forskjellige inntrykk av de jeg kjenner som besitter god lyd teft :)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Det var ikke det jeg mente i utgangspunktet, men det hadde jo hjulpet betraktelig :love: :ROFLMAO:
    Joda jeg skjønte hva du siktet til og har vel ingen annen unnskyldning enn at det har vært såpass gøy å høre på musikk her nede at prioriteringen har gått til avspilling av musikk. Det er jo ikke så ille med litt musikk, rødvin, Totenflak og noe Hval marsipansjokkis,
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Joda jeg skjønte hva du siktet til og har vel ingen annen unnskyldning enn at det har vært såpass gøy å høre på musikk her nede at prioriteringen har gått til avspilling av musikk.
    Ser jo den! Det er tross alt det å spille musikk som er/burde være hovedinteressen til de fleste her inne… (y) :giggle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skjener vel utom en tur når anledningen byr seg, men venter vel på de nye mellomtonene slik at jeg får enda mer valuta for penga. (y)
    Synes det du har gjort på sidene er veldig fint også. Noen ganger kunne jeg ønske min grotte ikke hadde den peisen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Husk det er viktig å ikke forskuttere, musikken kom jo samtidig som de edle dråper, kan man ha blitt lurt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Skjener vel utom en tur når anledningen byr seg, men venter vel på de nye mellomtonene slik at jeg får enda mer valuta for penga. (y)
    Synes det du har gjort på sidene er veldig fint også. Noen ganger kunne jeg ønske min grotte ikke hadde den peisen.
    Peis er intet problem, han som sitter utålmodig nede i grotta nå påstod i natt at han var en mester med stor pigger :sneaky:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Peis er intet problem, han som sitter utålmodig nede i grotta nå påstod i natt at han var en mester med stor pigger :sneaky:
    Nei, vi må hver og en bli ved vår lest. Du skal aldri bli ferdig med ditt og jeg er dømt til haltepink lyd.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Jepp dukker opp straks.....
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg burde snart få ut fingern og søke om audiens her. Det eneste minuset med det er hvis man skulle finne ut at man MÅ gjøre drastiske tiltak for å heve nivået hjemme…😬 😅
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Jeg burde snart få ut fingern og søke om audiens her. Det eneste minuset med det er hvis man skulle finne ut at man MÅ gjøre drastiske tiltak for å heve nivået hjemme…😬 😅
    Hadde vært moro det, selv om jeg kanskje ikke helt har det ekstra trøkket på AC/DC platen du elsker. Lyden sitte bra her etter min smak, og beskjeden var klar "nå må du holde deg unna justeringsknappene" :)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Skjener vel utom en tur når anledningen byr seg, men venter vel på de nye mellomtonene slik at jeg får enda mer valuta for penga. (y)
    Synes det du har gjort på sidene er veldig fint også. Noen ganger kunne jeg ønske min grotte ikke hadde den peisen.
    Hvis du er glad i å vente så vent til mellomtonene er her - Det vil nok ta litt tid. Synes lyden er på stell så du kan godt komme før også.
    Roald synes det gjorde rommet større med disse nye tiltakene. Å bryte hjørnene på de sideabsorbentene gjorde de mindre duvende. Blir ok når en får trukket de med stoff.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Har han sluttet med "tom hånd" på toppnivå?
    Er nok heller at jeg har vært nede for telling etter at helsevesenet for tolv års tid siden glemte noe innvendig i meg og det har havnet på et lite heldig sted og etter fem forsøk på fjerne det har de nå gitt opp.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Mener du gubben prøvde å påvirke juryen?:unsure: Han vet jo at du er nådeløs.

    Lar meg ikke påvirke og her er opplevelsen.....


    Når man er trygt tilbake i eget rede etter å ha inspisert snekkerens siste modifiseringer, og når det nå omsider har blitt ett løft og ikke en sideveis forflytning får man ta seg tid til å formidle.



    Nå er det jo ikke slik at vi alltid er enig i alt som har med lyd å gjøre selv om det meste er ganske samstemt og det er samtidig viktig å tenke på at i øverste divisjon er det ikke de største endringene det diskuteres om, er heller mer som om den type rødvin skal ha 16 ell 18 grader for å få frem det beste.

    Rommet er jo ganske mye dempet og jeg har med ujevne mellomrom ymtet frempå om litt mer liv i øvre del og eieren dristet seg til å låne noe diffusjon som ble stablet rund på mer eller mindre strategiske steder. Jeg mente at det dro noe i positiv retning og måling viste at det ble litt og da mener jeg litt mer klang, snekkeren var ikke helt enig og kasta det på bålet og gikk heller i gang med egne ider.

    Visuelt er jo endringene til det bedre, rommet virker litt større og luftigere og man er ikke så innpakket i glava, hvor mye som er de fysiske endringene og hvor mye som er ny kalibrering og target er vanskelig for meg å si noe sikkert om, men lyden hadde virkelig hevet seg og for første gang må jeg innrømme at vokalen satt bedre her enn hjemme, bassen som stort sett alltid er bedre enn det meste var også blitt noen hakk kvassere med en grusom snert og plenty detaljer og på toppen av dette mener jeg det var litt mer liv i rommet, muligens grunnet de nye reflekterende dempeplatene i taket.

    Så nå er det bare kontrollere lysten til bare litt finpuss, LA DET STÅ SLIK EN STUND, og det er ikke sikkert nye mellomtoner blir noe annet enn sideveis for dette er helt klart den beste presentasjonen dette anlegget har gjort til nå.

    Og til de som lurer på hvordan ett blodtrimmet rom og anlegg kan spille er det bare å ta turen før fingerkløen tar overhånd.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Takker Roald for en fin tilbakemelding :)

    Ja jeg har mine ideer og egne meninger om hvordan jeg vil ha det. Klare jo faktisk også skru lyden på egen hånd med litt flaks, tosken, hehe. Lar det bli sånn en god tid framover, og venter inn flere autoriteter som kan mye om lyd, så får vi se om andre er på noen lunde lik bølgelengde.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Lar meg ikke påvirke og her er opplevelsen.....
    Her mener jeg du er veldig god, og ser vidt. Har liksom ikke problemer med systemløsning, pris og hvor jævla fancy og fint det ser ut. Det er lyden først :)


    Når man er trygt tilbake i eget rede etter å ha inspisert snekkerens siste modifiseringer, og når det nå omsider har blitt ett løft og ikke en sideveis forflytning får man ta seg tid til å formidle.
    Har jo selv også vært ganske sikker på at jeg har kommet et steg videre, men noen ganger er det greit med enighet.

    Nå er det jo ikke slik at vi alltid er enig i alt som har med lyd å gjøre selv om det meste er ganske samstemt og det er samtidig viktig å tenke på at i øverste divisjon er det ikke de største endringene det diskuteres om, er heller mer som om den type rødvin skal ha 16 ell 18 grader for å få frem det beste.
    Små nyanser vil det alltid være, men skal man være litt objektiv vil jo Svaret på god lyd samles rundt noe som oppleves ekte.

    Rommet er jo ganske mye dempet og jeg har med ujevne mellomrom ymtet frempå om litt mer liv i øvre del og eieren dristet seg til å låne noe diffusjon som ble stablet rund på mer eller mindre strategiske steder. Jeg mente at det dro noe i positiv retning og måling viste at det ble litt og da mener jeg litt mer klang, snekkeren var ikke helt enig og kasta det på bålet og gikk heller i gang med egne ider.
    .
    Skal ikke se bort i fra at det blir et nytt og litt mer iherdig forsøk.
    Visuelt er jo endringene til det bedre, rommet virker litt større og luftigere og man er ikke så innpakket i glava, hvor mye som er de fysiske endringene og hvor mye som er ny kalibrering og target er vanskelig for meg å si noe sikkert om, men lyden hadde virkelig hevet seg og for første gang må jeg innrømme at vokalen satt bedre her enn hjemme, bassen som stort sett alltid er bedre enn det meste var også blitt noen hakk kvassere med en grusom snert og plenty detaljer og på toppen av dette mener jeg det var litt mer liv i rommet, muligens grunnet de nye reflekterende dempeplatene i taket.
    .
    Det er nok endringen i rommet som kommer fram. De problemene i bassen rundt 40 Hz og mellom 150-300 Hz er vesentlig mindre når en ser på rå-målinger.
    Du har alltid hatt stemmer som et viktig punkt så her må jeg si jeg ble litt stolt. Når det kommer til bassen har jeg vel vært ganske klar på at hvis folk ikke liker det de hører, er de ute på glattisen å sykler.
    Så nå er det bare kontrollere lysten til bare litt finpuss, LA DET STÅ SLIK EN STUND, og det er ikke sikkert nye mellomtoner blir noe annet enn sideveis for dette er helt klart den beste presentasjonen dette anlegget har gjort til nå.
    .
    Vi lar det stå til over jul nå kan jeg tenke meg, og ikke selge eller demontere BlieSMa /Morell toppene før andre ting funker bedre.
    Og til de som lurer på hvordan ett blodtrimmet rom og anlegg kan spille er det bare å ta turen før fingerkløen tar overhånd.
    Fortsatt ingen kløe, så alle som er interessert i en lytt får det.

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn