8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Jepp .. leste litt om Doors nylig . Måtte høre på LA Woman igjen , fantastisk musikk
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Ja du sier noe.

    Men nå har jeg koblet opp noe, og kunne jo fått lyd hvis det var om og gjøre. Kan vel vente noen dager til så pc'en blir stående der jeg har planlagt.

    Led arbeidslampe som fotolys.

    oppkobling (2).JPG
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Kan på det varmeste anbefale Supra sine. Jeg bruker 2stk 10 metere og en 5 meter. Fikk det ikke helt stabilt før jeg kjøpte de. Ikke nevneverdig dyrere en annet.
    Sikkert en fin kabel, og tydeligvis vanskelig å få tak i. Bestilte 09.01.2022 og fikk bekreftet levering. 24.01.2022.
    Nå har jeg fått ny leveringsdato. 17.03.2022. Da får jeg finne på noe annet i mellomtiden, veldig kjedelig uten musikk så lenge.
    Koble opp pc i midten igjen eller skaffe en annen 5 meters kabel.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert en fin kabel, og tydeligvis vanskelig å få tak i. Bestilte 09.01.2022 og fikk bekreftet levering. 24.01.2022.
    Nå har jeg fått ny leveringsdato. 17.03.2022. Da får jeg finne på noe annet i mellomtiden, veldig kjedelig uten musikk så lenge.
    Koble opp pc i midten igjen eller skaffe en annen 5 meters kabel.
    Hvor bestilte du denne?
    Jeg ser BRL har disse på tilbud og på lager (så klart ikke i 5m lengde :))

     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bestilte akkurat div. Supra kabler fra BRL, bla. Cat-8 kabler. Over halvparten mangler selv om de står som lagerført og de kunne ikke si når de kom på lager...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld at jeg spør men i hvilken sammenheng trenger man USB kabel til i Hifi idag? Fra PC til DAC,? Men hvorfor det …Det meste kan jo strømmes over over wifi eller kablet nettverkskabel eller? Spør for å lære..
    Mvh
    Amatør
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Unnskyld at jeg spør men i hvilken sammenheng trenger man USB kabel til i Hifi idag? Fra PC til DAC,? Men hvorfor det …Det meste kan jo strømmes over over wifi eller kablet nettverkskabel eller? Spør for å lære..
    Mvh
    Amatør
    Dette er et anlegg som ikke følger siste mote, og kabelen går fra pc til en Lynx aurora 8 dac med usb option. Godt nok til at det går ann å høre musikk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Fått lyd i anlegget igjen og satt å lyttet en liten stund. Satan så mye mellomtone tenkte jeg.o_O.

    Fram med måleutstyret for å sjekke. Her må det tas nye målinger og ny runde med kalibrering. Har gjort småting med rommet men trodde ikke det skulle slå ut såpass....kanskje det er de nye kablene som booster opp mellomtonen:D

    Sånn så det i hvert fall ut
    mye mellomtone.png
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det sier seg selv at det må være USB kabelen med forsterker! ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Pøh, du har stilt boksene stolt opp og ført kabler som best du vet. Kjøper ikke et sekund at du ikke kan verdsette de estetiske aspekter rundt et oppsett. 😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Har ikke stil jeg, og det lever jeg godt med.

    Men ny Audiolense-måling og kjapp kalibrering er gjort. Ettermåling med REW ble slik. Ganske så identisk med simulert frekvensrespons - som vanlig når Rew-målingen er gjort der Audiolense- målinge var gjort.

    Mer balanse nå men noe kjedelig og kanskje en smule mye bass. Vi lar den få litt tid.

    02.02.2022.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ploppilopp.png


    Jeg har ikke tatt noen måling i dag, men endra litt på target i ettermiddag ifm. testobjekter for mellomtone.
    Ikke så ulik respons/target her. (jeg kappet av mitt bilde på 20 Hz streken for mest mulig lik visning)

    Har ikke lært meg REW ennå. Lat og tiltaksløs som jeg er.
    Jeg bruker simulert respons som en pekepinn, men øra avgjør til slutt hvilke filter/targets og ikke minst hvilke testobjekter som får tommel (y) eller (n)

    Nuværende testobjekter ser ut til å få ...ikke bestått. (n)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jepp.
    Alu Bliesma låter knall den, og det er ikke der skoen trykker i akkurat denne testrunden.
    Tenkte at Be Bliesmaen skal få hvile ifm denne testen.
    Det er nok 6,5 tommerne som kommer til kort her, men nye 6,5" fra 18Sound er på vei fra Italia.
    Da blir det ny testrunde.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Fra fredag blir det en kort uke på hytta, men etter det er de bare komme for en lytt hvis det skulle være av interesse. Trenger andres innspill på klangbalanse.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg trenger å høre anlegget for å innse hva de ekstreme dynamiske evnene og fravær av rombidrag gjør. Men voicingen trenger jeg ikke høre på.

    Innspillet fra meg blir mer mellombass … rettere linje på target. Det slakke søkket i hundre-Hz området gir mindre rytmisk driv og av og til farging i et kritisk område for herrestemmer og endel instrumenter.

    Og gjerne flatere kurve også. I mine ører skal det ikke mer enn et par dB fall i kurven for å få nok varme hvis mandkrur opp litt. Jeg synes 4-6 dB fall er bra på moderate lydnivåer.

    Smak og behag, selvsagt….
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    I rommet mitt er målinger uten kroppen i lytteposisjonen er ikke helt å stole på. Sitter jeg i stole mens det måles forsvinner mesteparten av dumpen ved 150 Hz, men resten ser mindre bra ut siden refleksjoner fra hode kropp skaper ganske stor avvik. Fyller jeg dumpen, så en rew måling ser rettere ut, har det lett for at det blir ullent.
    Tamtrommer ligger ofte i det området og kan ikke si jeg savner så mye der.


    Har planer om å hanke inn folk med mengder med preferanser fra den virkelige verden. Det pleier å bli noen knepp opp
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    På den annen side .... når du har kroppen din ute og hører på live musikk, så vil vel den også påvirke frekvensbalansen. Tror du ikke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn