8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.864
    Antall liker
    8.860
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sitter litt med et inntrykk av at en del her mener man egentlig kan hoppe bukk over hele prosessen med å designe og optimere høyttalere i ekkofrie rom da du uansett bare kan korrigere sluttresultatet i rommet, har du tanker om det?
    Jeg er litt usikker på hvem du tenker på her. De som har vært i tråden her og som brukere av Audiolense - trådeier, undertegnede, Emokid og Trompet - er vel ikke akkurat eksempler på noen som har dårlige råvarer på høyttalersiden (Eller hoppet bukk over akustikken for den saks skyld).

    Men det er klart - med Audiolense er det lettere å sette sammen drivere med ulik følsomhet. Det er enkelt å korrigere for fallende respons osv. Og det er jo utrolig enkelt å få satt sammen et system. Nå kan man selvsagt innvende at man mister litt læring når det er så enkelt og man ikke må slite med analoge filterer i ukevis for å få det til å spille. Jeg er jo forsåvidt et godt eksempel her, som har hatt hornystem et par år, uten at jeg kan noe hornteori, men min påstand er vel at man lærer langt mer ved å investere samme tid/innsats i å leke med ulike delefrekvenser, ulike steilhet, ulike target osv i Audiolense. Nytt filter tar 5 minutter, og du kan bytte mellom to ulike filter fra lytteposisjon med 10 sekunders mellomrom.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    FredrikC, Akkurat det inntrykket du har fått der hadde jeg også noe spørsmål rundt, men hadde tenkt til å vente til jeg var på noe annet enn mobil.
    Nå har OMF stilt spørsmåla.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg deler OMF sine synspunkter her.
    Det er enkelt å få god lyd med Audiolense og ekslusive drivere.
    MEN, det jo en stor hake ved dette.
    Høyttalerkonstruksjon, og prinsipp, kapasitet og sikkert andre ting MÅ være på stell om dette skal fungere.

    Min aller siste DIY øvelse er et bevis på dette.
    Fullstendig skivebom som låt bæsj.:p

    Det er godt å ha ører å stole på for verifisering av sluttresultat. Ting går ikke alltid den veien man ønsker, selv med Audiolense.

    Neste DIY prosjekt kjører jeg en safe vei som jeg VET vil fungere. :)
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er litt usikker på hvem du tenker på her. De som har vært i tråden her og som brukere av Audiolense - trådeier, undertegnede, Emokid og Trompet - er vel ikke akkurat eksempler på noen som har dårlige råvarer på høyttalersiden (Eller hoppet bukk over akustikken for den saks skyld).

    Men det er klart - med Audiolense er det lettere å sette sammen drivere med ulik følsomhet. Det er enkelt å korrigere for fallende respons osv. Og det er jo utrolig enkelt å få satt sammen et system. Nå kan man selvsagt innvende at man mister litt læring når det er så enkelt og man ikke må slite med analoge filterer i ukevis for å få det til å spille. Jeg er jo forsåvidt et godt eksempel her, som har hatt hornystem et par år, uten at jeg kan noe hornteori, men min påstand er vel at man lærer langt mer ved å investere samme tid/innsats i å leke med ulike delefrekvenser, ulike steilhet, ulike target osv i Audiolense. Nytt filter tar 5 minutter, og du kan bytte mellom to ulike filter fra lytteposisjon med 10 sekunders mellomrom.

    Mvh
    OMF
    FredrikC, Akkurat det inntrykket du har fått der hadde jeg også noe spørsmål rundt, men hadde tenkt til å vente til jeg var på noe annet enn mobil.
    Nå har OMF stilt spørsmåla
    Tenkte bare det var interessant å høre hva dere tenker, den var litt rettet mot dere alle så takk for svar. Ja det er utrolig enkelt å få lyd og sette noe sammen med AL, men som Bergfinn her erfarte. Noen ganger kan det likevel bli:
    Fullstendig skivebom som låt bæsj.
    Hva skjedde Bergfinn? :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    FredrikC, jeg vet ikke hva som skjedde.
    Kassa i seg selv, tror jeg er god nok. Ingen antydninger til resonanser. Mellomtonen er også i seg selv god nok tror jeg, Focal Audiom 7k2.
    Kanskje det rett og slett bare var en uheldig match.
    Mulig innvendig demping er feil. Kanskje prøve å få tak i noe saueull?
    Eller at bare Focal's lydsignatur ikke passer mine ører.

    Jeg har mange mellomtoner, og de alle låter svært forskjellig, så det er nok heller ingen "Audiolense signatur" (som flere har snakket om i andre tråder) som setter sitt preg i denne settingen.

    Audiolense er nådeløs mot dårlige og ugjennomtenkte løsninger, det er ikke vanskelig å høre.

    Men det er helt greit for meg å bomme av og til.
    Dette gir god lærdom, og synes ikke sånne ting er flaut på noen som helst måte.
    DIY med AL er fortsatt veldig gøy å holde på med.
    Nå spores det veldig av her.
    Nok fra meg i denne omgang.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Akkurat som det er noe fastsatt spor i denne tråden;) Meningene dine veier minst like mye som andres, så kjør på.

    Gjennom et langt liv har jeg skjønt at det ikke bare er de som kan ting i teorien som kommer sånn noen lunde til et mål, og i denne hobbyen kan det nesten virke som om, for mye teoretisk kunnskap, blir en brems i framdriften. Men pokker å godt det er å ha de klokes ideer og tanker som en grunnleggende rettesnor:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Vidarje, den sangen The Great Pretender med Lester Bowie, hvordan er den hos deg, med det du tørr av pådrag? Her blir den fryktelig tøff i toppen - plagsomme symbaler.

    Synspunkt fra andre er også velkommen.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En stund siden jeg har spilt den, men jeg husker ikke noe spesielt i toppen. Jeg skal sjekke.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Vidarje, den sangen The Great Pretender med Lester Bowie, hvordan er den hos deg, med det du tørr av pådrag? Her blir den fryktelig tøff i toppen - plagsomme symbaler.

    Synspunkt fra andre er også velkommen.
    Du hører for godt. Du må spille litt høyere så du mister litt mer i toppen :rolleyes: skal se det ordner seg automatisk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Kanskje hele mellomregisteret er borte ;) Det går greit med den melodien på lavt, selv om en hører symbalene litt for tydelig da også.

    Det er når en vil ha fram trompeten med live stemning, gjerne peake 115db - den ligger fint bak i lydbildet så da holder det.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ingen sjans å prøve de lydnivåene i dag, men jeg tror det kan bli skrikende. Det kan virke som at cymbalene er EQet litt for lyst sånn at det blir i overkant i toppen. Trompeten synes jeg virker ganske naturlig i klangen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Ingen sjans å prøve de lydnivåene i dag, men jeg tror det kan bli skrikende. Det kan virke som at cymbalene er EQet litt for lyst sånn at det blir i overkant i toppen. Trompeten synes jeg virker ganske naturlig i klangen.
    Da er vi helt på linje - de låter for tynt. Symbaler uten kropp og tyngde er grusomt.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ingen sjans å prøve de lydnivåene i dag, men jeg tror det kan bli skrikende. Det kan virke som at cymbalene er EQet litt for lyst sånn at det blir i overkant i toppen. Trompeten synes jeg virker ganske naturlig i klangen.
    Da er vi helt på linje - de låter for tynt. Symbaler uten kropp og tyngde er grusomt.
    Dårlig master?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Ingen sjans å prøve de lydnivåene i dag, men jeg tror det kan bli skrikende. Det kan virke som at cymbalene er EQet litt for lyst sånn at det blir i overkant i toppen. Trompeten synes jeg virker ganske naturlig i klangen.
    Da er vi helt på linje - de låter for tynt. Symbaler uten kropp og tyngde er grusomt.
    Dårlig master?
    Det er mye bra der, men det var balansen på de symbalene da. Trompeten låter kanon. Er i en innkjøring på hvilken tonal balanse jeg vil ha.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da skal du i alle fall ikke bruke de cymbalene som referanse:) Talking Wind med Marilyn derimot, sånn skal det låte:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Da skal du i alle fall ikke bruke de cymbalene som referanse:) Talking Wind med Marilyn derimot, sånn skal det låte:)
    Tuner etter egen smak og da blir det i mitt tilfelle ofte litt mørk tonal balanse. Ja det kutte satte for et par år siden ny standard for TN når det kom til organisk instrumentklang - tror ikke det har blitt noe dårligere her.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Jeg er litt usikker på hvem du tenker på her. De som har vært i tråden her og som brukere av Audiolense - trådeier, undertegnede, Emokid og Trompet - er vel ikke akkurat eksempler på noen som har dårlige råvarer på høyttalersiden (Eller hoppet bukk over akustikken for den saks skyld).

    Men det er klart - med Audiolense er det lettere å sette sammen drivere med ulik følsomhet. Det er enkelt å korrigere for fallende respons osv. Og det er jo utrolig enkelt å få satt sammen et system. Nå kan man selvsagt innvende at man mister litt læring når det er så enkelt og man ikke må slite med analoge filterer i ukevis for å få det til å spille. Jeg er jo forsåvidt et godt eksempel her, som har hatt hornystem et par år, uten at jeg kan noe hornteori, men min påstand er vel at man lærer langt mer ved å investere samme tid/innsats i å leke med ulike delefrekvenser, ulike steilhet, ulike target osv i Audiolense. Nytt filter tar 5 minutter, og du kan bytte mellom to ulike filter fra lytteposisjon med 10 sekunders mellomrom.

    Mvh
    OMF
    FredrikC, Akkurat det inntrykket du har fått der hadde jeg også noe spørsmål rundt, men hadde tenkt til å vente til jeg var på noe annet enn mobil.
    Nå har OMF stilt spørsmåla
    Tenkte bare det var interessant å høre hva dere tenker, den var litt rettet mot dere alle så takk for svar. Ja det er utrolig enkelt å få lyd og sette noe sammen med AL, men som Bergfinn her erfarte. Noen ganger kan det likevel bli:
    Fullstendig skivebom som låt bæsj.
    Hva skjedde Bergfinn? :D
    Ja det er det vi driver med. Er ikke så mye vi forstår av dette så AL er redningen vår;). FredrikC, vet ikke hva du har av meritter men jeg tar gjerne en lytt på det. Føler meg ganske fattig på kunnskap så aldri for sent å lære noe nytt:)
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte bare det var interessant å høre hva dere tenker, den var litt rettet mot dere alle så takk for svar. Ja det er utrolig enkelt å få lyd og sette noe sammen med AL, men som Bergfinn her erfarte. Noen ganger kan det likevel bli:
    Fullstendig skivebom som låt bæsj.
    Hva skjedde Bergfinn? :D
    Ja det er det vi driver med. Er ikke så mye vi forstår av dette så AL er redningen vår;). FredrikC, vet ikke hva du har av meritter men jeg tar gjerne en lytt på det. Føler meg ganske fattig på kunnskap så aldri for sent å lære noe nytt:)
    Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ironien i innlegget ditt, men regner med du sier det rett ut om du syntes jeg skal pelle meg ut av tråden din ;)

    Mine meritter inkluderer veldig mye middelmådig og halvferdig opp igjennom, ofte kun med mål om å utforske konsepter og forstå høyttalerdesign (kanskje 10-12 høyttalerprosjekter over en fem års peride). Men jeg har lært litt og har vært innom både AL, Dirac og manuell FIR koreksjon via Rephase, så de som tror at jeg er negativ til FIR basert DSP korreksjon tar feil. Dette var også grunnen til at jeg nevnte at jeg har prøvd AL ved flere anledninger, for å vise at jeg ikke kun argumenterer ut fra et teoretisk standpunkt, jeg har faktisk erfart en del av utfordringene jeg nevnte.

    Jeg har ikke hatt en bolig som egner seg for seriøs lyd siden jeg ble student (5 år) og helt uten stereoanlegg på 2 året nå (huff!), men studiene er snart over så håper det blir bolig med mulighet for ordentlig saker om ikke så alt for lenge så får vi se om det blir noe dreis på det. Noe sier meg at du ikke er den letteste karen å imponere :D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Hehe, det er jo dumt å jage bort de som har noe å komme med da. Hvis du orker å bli så er det hyggelig det.
    Er nok noe tunglært når det kommer til en del rundt denne hobbyen, men synes jeg har lært veldig mye av å oppleve resultatene av folks streben etter lydnirvana.
    Har hørt en del gode oppsett opp igjennom, men det er sikkert mange som har gått meg hus forbi også- nysgjerrigheten vil ingen ende ta.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    OMF er inne på noe vesentlig i tråden sin, og er kanskje en god grunn for å roe ned entusiasmen rundt dette med å skvise ut siste lille rest av oppsettet. Blir egentlig bare dumt da det tydeligvis forvirre folket her.
    Det handler om at anlegget spille i massevis godt nok, og sikkert ganske likt som det har spilt i de siste årene, men likevel det er hele tiden små, små ting som kan forbedres... i hvert fall for egen tilfredstillelse. Har jo en egen mening om hvordan jeg vil ha det og de forandringene jeg holder på med nå er sikkert helt uvesentlig for andre. Det som blir "problemet" når folk kommer for å høre dette, er forskjellen på ønsket om hvordan hver enkelt vil at det skal spille, og det er jo ikke noen problem:)
    Vanskelig for meg å si om det for "HCS gjengen" vil vært noen større opplevelse nå i forhold til da de var her. Egentlig hel uvesentlig også så lenge jeg koser meg.


    Merker jeg er ganske lei jaget, så det blir å skaffe seg mer ny musikk å fortsette å slappe av med anlegget - Fin del av hobbyen det også
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørs om ikke en del av jaget også kan komme av at man varierer i hva man hører etter i de samme låtene når man skal finne forbedringspotensiale? Noen ganger er jeg opptatt av bass og fokuserer på det. Andre ganger er det s-lyder som står i fokus, og alle forandringer i klangbalanse står liksom i stil til hvilke detaljer som vies oppmerksomhet i det gitte øyeblikket.

    Noen ganger kunne jeg ønsket meg en slags "randomize target" - knapp som var tilknyttet en database med bruker-opplastede kurver... Neste versjon, Bx? :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vanskelig for meg å si om det for "HCS gjengen" vil vært noen større opplevelse nå i forhold til da de var her. Egentlig hel uvesentlig også så lenge jeg koser seg.


    Merker jeg er ganske lei jaget, så det blir å skaffe seg mer ny musikk å fortsette å slappe av med anlegget - Fin del av hobbyen det også
    Hvem er denne "trivelige" gjengen ? Det vesentlige er vel hva du selv mener, hva andre mener betyr ikke en puck. Aksept søker en på ulike vis, noen får bekreftelse ifht hva de gjør, andre hva de tror. De aller fleste er et sted midt i mellom. Poenget er at en bør trives selv, "beste" lyd for andre er av mindre intr.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det verste med å skru lyd, eller bytte komponenter for bedre lyd, er at lyden man umiddelbart liker godt gjerne ikke er den lyden man trives med i lengden.
    Så hva andre som kommer på besøk i noen få timer måtte mene er i det store og det hele irrelevant.
    Kanskje de hadde ment noe annet med en dag til i lytteposisjon.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det verste med å skru lyd, eller bytte komponenter for bedre lyd, er at lyden man umiddelbart liker godt gjerne ikke er den lyden man trives med i lengden.
    Så hva andre som kommer på besøk i noen få timer måtte mene er i det store og det hele irrelevant.
    Kanskje de hadde ment noe annet med en dag til i lytteposisjon.
    Med meg er det litt motsatt.
    Iallfall når det gjelder forskjellige høyttaler elementer, det være seg i kasser eller dipol.
    Liker jeg ikke lyden umiddelbart, så hjelper det lite å gi det noen dager.
    Skulle gjerne hatt forskjellige comp.drivere og horn også, men det blir så kostbart og plasskrevende med lagring.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig der, Bergfinn. Når jeg starter med å mislike lyd vil det aldri bli bedre med tid, men i motsatt tilfelle opplever jeg ofte at det kan forandre seg fra imponerende til slitsomt, eller behagelig til tamt feks.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Så gnur vi litt til på dette med målinger og hva en bør være obs på.

    Har kalibrert etter en måling jeg i utgangspunktet har trodd var ganske riktig. Tror fortsatt at den er ganske bra men den har et lite avvik jeg har stusset litt på.
    Har nå målt på denne mellomtonen i mange år nå og begynner å kjenne den.


    Spilt mye forskjellig musikk, en del med piano og gitar, og også andre ting. Har registrert en del hardere anslag/energi enn nødvendig i et området, og har notert sangene. Er ikke så god på absolutt gehør, men har gjette på nedre mellomtone sånn omtrent.
    Da må mikken fram og holdes i nærheten av hode i det jeg spiller de sangene jeg har notert meg.


    Registrere at det ligger i området 500-700 Hz

    Her viser jeg målingen som Audiolense bruker som grunnlag for kalibrering.

    En helt klar sammenheng her , og det at Audiolense har kalibrert etter en måleartefakt, og som ikke burde vært heiset i nivå, er nok det som "plager" eieren. Forferdelig bra ører skjønner dere;)

    Dette må jeg finne ut av, men ikke nå med en gang. Kan trøste dere med at det går fint å spille musikk og at dere selv antagelig har større avvik som dere lever lykkelig med.:cool:

    OMF...har passet på å få med y og x aksen

    Vis vedlegget 534183
    Da har jeg forsøkt en annen vri på målemetoden og vips så var dumpen mellom 500-700 Hz borte.

    Piano har fått normalt nivå, og skarptromme har litt mindre snert - mer balansert. Utvilsomt mer riktig
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Så gnur vi litt til på dette med målinger og hva en bør være obs på.

    Har kalibrert etter en måling jeg i utgangspunktet har trodd var ganske riktig. Tror fortsatt at den er ganske bra men den har et lite avvik jeg har stusset litt på.
    Har nå målt på denne mellomtonen i mange år nå og begynner å kjenne den.


    Spilt mye forskjellig musikk, en del med piano og gitar, og også andre ting. Har registrert en del hardere anslag/energi enn nødvendig i et området, og har notert sangene. Er ikke så god på absolutt gehør, men har gjette på nedre mellomtone sånn omtrent.
    Da må mikken fram og holdes i nærheten av hode i det jeg spiller de sangene jeg har notert meg.


    Registrere at det ligger i området 500-700 Hz

    Her viser jeg målingen som Audiolense bruker som grunnlag for kalibrering.

    En helt klar sammenheng her , og det at Audiolense har kalibrert etter en måleartefakt, og som ikke burde vært heiset i nivå, er nok det som "plager" eieren. Forferdelig bra ører skjønner dere;)

    Dette må jeg finne ut av, men ikke nå med en gang. Kan trøste dere med at det går fint å spille musikk og at dere selv antagelig har større avvik som dere lever lykkelig med.:cool:

    OMF...har passet på å få med y og x aksen

    Vis vedlegget 534183
    Da har jeg forsøkt en annen vri på målemetoden og vips så var dumpen mellom 500-700 Hz borte.

    Piano har fått normalt nivå, og skarptromme har litt mindre snert - mer balansert. Utvilsomt mer riktig
    Liten kjapp notis / spørsmål her. Du bruker vel jriver til å spille av musikk? Om du kun kjapt trenger å finne ut hvilken frekvens noe ligger på, så kan du bruke det analyseringprogrammet som ligger i jriver under i dsp studio. Med den så kan du se kurven som spilles av live, inkludert dynamisk spenn osv.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Ja, sikkert en løsning det også, men har lapptopp, rew og umik-1. Også prøver vi bruke ørene samtidig;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ja, sikkert en løsning det også, men har lapptopp, rew og umik-1. Også prøver vi bruke ørene samtidig;)
    Ja, bare tenkte som en kjapp løsning uten å måtte reise seg opp å hente mic osv jeg :) jeg har ofte brukt den for å sjekke hvor i opptaket det ligger mye energi osv. Har vært veldig nyttig. Også til å se hvor dypt en låt går feks.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    5.364
    Sted
    oslo
    Liten kjapp notis / spørsmål her. Du bruker vel jriver til å spille av musikk? Om du kun kjapt trenger å finne ut hvilken frekvens noe ligger på, så kan du bruke det analyseringprogrammet som ligger i jriver under i dsp studio. Med den så kan du se kurven som spilles av live, inkludert dynamisk spenn osv.
    den funksjonen visste jeg ikke om - genialt!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så Retep brukte den da jeg var på besøk, det virket veldig enkelt. Vi med absolutt gehør (særlig) trenger ikke RTA;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Liten kjapp notis / spørsmål her. Du bruker vel jriver til å spille av musikk? Om du kun kjapt trenger å finne ut hvilken frekvens noe ligger på, så kan du bruke det analyseringprogrammet som ligger i jriver under i dsp studio. Med den så kan du se kurven som spilles av live, inkludert dynamisk spenn osv.
    den funksjonen visste jeg ikke om - genialt!
    Gøy å kunne informere om :) veldig kul funksjon som kan vise mye gøyalt. Drar alltid opp den når noen snakker om at en sang går skikkelig dypt osv og så viser det seg ofte å ikke være tilfellet :p
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Ja det er mange som ikke har peiling på dette med frekvenser i dypet. Sikkert mange som ville sagt at en høyttaler med en god Peak ved 30 Hz spiller dypere enn mine basser
    Mine har ikke noe spesielt området som er overfokusert, men måler flatt ned til 4Hz
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Nok en fin tur i dag før en satt nesa i retning Langesund. Ingen bilder i dag så stal et fra nett.

    Ikke sikkert det sier alle like mye, men i dag var det 4-5 kalde eller blå, strålende sol, 0 m/sek vind, og nypreppet løpe på nær en time. Først ut i det sporer i dag faktisk, og løypene slynget seg rundt i Silkedalen - perfekte ski. Hva mer kan en ønske seg
    silkedalen.jpg
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Er det i Silkedalen i Rauland. Eller rettere sagt på Vierli du har hytte :) Satte opp en stor hytte i Silkedalen i fjor. Veldig fint innover der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn