8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.024
    Antall liker
    3.290
    Øh nej ikke fuld men indrømmer noget rødvin. Hvorfor tror du jeg er fuld.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Hvis hun lyder metallisk eller hårdt så er det noget riv ruskende galt med dit opset. ???
    Var bare det at jeg synes dette var et litt merkelig innlegg etter at jeg annonserer en av mine beste lytteopplevelsen ever.

    Hun låt definitivt ikke metallisk, superorganisk vil jeg heller kalle det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Amplitude på 0.002 er ikke så mye da. Går det an og få det helt bort?
    Det så kanskje verre ut enn det var.

    Det går ikke an å få det helt bort, nei. Jeg pleier å bruke log step respons for å se hvor bra det egentlig er. <40dB og lavere ser ut til å være innenfor med relativt god margin. Det har vært langt mellom rapportene om hørbar pre-ringing siden Al 5 ble lanser, så det er ikke et stort problem lengre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Amplitude på 0.002 er ikke så mye da. Går det an og få det helt bort?
    Det så kanskje verre ut enn det var.

    Det går ikke an å få det helt bort, nei. Jeg pleier å bruke log step respons for å se hvor bra det egentlig er. <40dB og lavere ser ut til å være innenfor med relativt god margin. Det har vært langt mellom rapportene om hørbar pre-ringing siden Al 5 ble lanser, så det er ikke et stort problem lengre.
    Hehe, blåst opp ganske mye ja. Var bare en test på om du kjenner programmet ditt. Derfor tok jeg med tallene til venstre. Kikket for øvrig på denne i "log step respons" og den var <82 db Da er jeg innafor da;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Sykt bra.

    Hva slags target landet du på?
    Satte en rett linje mellom 30Hz og 10kHz med 6,5 db fall. Bare for at jeg skulle være helt sikker på at det ikke ble for lyst - det passer dårlig for mine skavanker:).
    Den hørte jeg sikker litt for lite på, men konklusjonen var at morofaktoren var litt fraværende.
    Små forandringer er prøvet uten at jeg klarer å registrere utpreget signatur.

    0,3 db opp ved 70 Hz, ett dobbelpunkt ved 140 Hz med -0,6 db og til slutt 1 db pluss ved 2kHz. bare for å få en litt flatere respons i mellonregisteret.

    Denne må få litt tid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.927
    Antall liker
    8.939
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kult,

    Du må bli litt flinkere til å ta med aksene når du poster skjermbilder.

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Kult,

    Du må bli litt flinkere til å ta med aksene når du poster skjermbilder.

    Mvh
    OMF
    Var det noen spesielle akser du tenkte på? Synes jeg egentlig har vært ganske flink jeg, til og med tegnet og forklart ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du/dere med stålkontroll på rommet, hvor ligger denne brystslag-effekten i frekvens? 70-100, 100-120 eller enda høyere?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Du/dere med stålkontroll på rommet, hvor ligger denne brystslag-effekten i frekvens? 70-100, 100-120 eller enda høyere?
    Er vel ingen direkte fasit på det, og det oppleves forskjellig fra folk til folk. Det er forresten mange typer brystkassesmekk alt avhengig av sammensetningen av frekvensene. Det viktigste er at bassen har god timing. Basspulser sammensatt av flere frekvenser må treffe samtidig og med riktig nivå for å høres troverdig ut.
    Er det overflod av en frekvens blir det ofte entonebass. Er de ute av tid blir det ofte unyansert
    På platen til James Blake med samme navn har du kutt nr.3. Det kikker skikkelig i brystkassa. I hvert fall her og hos emokid. Hoveddelen ligger rundt 55 Hz og det er også en del nivå oppe ved +120Hz området.

    Så smekket har nok hovedtyngden mellom 50-150Hz
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker, det er altså ikke veldig spesifikt, men avhengig av helheten i bassområdet i forhold til tid, frekvens, nivå og kapasitet. Har akkurat lagt 10 cm isolasjon i himling og satte midlertidig opp Kii for å høre litt musikk. Enormt mye bedre bass, ro i lyden, størrelse på lydbilde osv, men uten subwooferne forsvant litt trøkk i mellomgulvet.
    Så får vel bare vente til jeg er ferdig før jeg finner frem subbene og målemikken igjen :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du/dere med stålkontroll på rommet, hvor ligger denne brystslag-effekten i frekvens? 70-100, 100-120 eller enda høyere?
    Er vel ingen direkte fasit på det, og det oppleves forskjellig fra folk til folk. Det er forresten mange typer brystkassesmekk alt avhengig av sammensetningen av frekvensene. Det viktigste er at bassen har god timing. Basspulser sammensatt av flere frekvenser må treffe samtidig og med riktig nivå for å høres troverdig ut.
    Er det overflod av en frekvens blir det ofte entonebass. Er de ute av tid blir det ofte unyansert
    På platen til James Blake med samme navn har du kutt tre som kikker skikkelig i brystkassa. I hvert fall her og hos emokid. Hoveddelen ligger rundt 55 Hz og det er også en del nivå oppe ved +120Hz området.
    Hvilke spor? Følger intr mer her T. Spennede ting på gang nå skjønner jeg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Takker, det er altså ikke veldig spesifikt, men avhengig av helheten i bassområdet i forhold til tid, frekvens, nivå og kapasitet. Har akkurat lagt 10 cm isolasjon i himling og satte midlertidig opp Kii for å høre litt musikk. Enormt mye bedre bass, ro i lyden, størrelse på lydbilde osv, men uten subwooferne forsvant litt trøkk i mellomgulvet.
    Så får vel bare vente til jeg er ferdig før jeg finner frem subbene og målemikken igjen :)
    Da er det nok noe med samspillet som ikke stemmer helt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Du/dere med stålkontroll på rommet, hvor ligger denne brystslag-effekten i frekvens? 70-100, 100-120 eller enda høyere?
    Er vel ingen direkte fasit på det, og det oppleves forskjellig fra folk til folk. Det er forresten mange typer brystkassesmekk alt avhengig av sammensetningen av frekvensene. Det viktigste er at bassen har god timing. Basspulser sammensatt av flere frekvenser må treffe samtidig og med riktig nivå for å høres troverdig ut.
    Er det overflod av en frekvens blir det ofte entonebass. Er de ute av tid blir det ofte unyansert
    På platen til James Blake med samme navn har du kutt tre som kikker skikkelig i brystkassa. I hvert fall her og hos emokid. Hoveddelen ligger rundt 55 Hz og det er også en del nivå oppe ved +120Hz området.
    Hvilke spor? Følger intr mer her T. Spennede ting på gang nå skjønner jeg.
    Skreiv kutt tre, men det heter vel spor tre:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Men? selv om det spiller omtrent som forventet er jeg fortsatt nysgjerrig på å dele lavere mellom diskant og mellomtone, men jeg vil hent opp litt følsomhet i form av en waveguide.

    Ser ut som denne selges av Ljudia, men har litt lite hull

    waveguide 1.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Denne passer bedre og er litt dypere.

    I original tilstand går den litt innenfor. Markert med hvite streker på diskanten.
    waveguide 3.PNG


    waveguide 2.PNG


    satori waveguide.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.966
    Antall liker
    104.534
    Torget vurderinger
    23
    Hmm... kan ikke skjønne at det der skulle utgjøre vesentlige forskjeller i egenskaper, men det koster vel ikke stort å prøve ut
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.608
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Snikinføring av horn på gang her?
    Donald.gif

    Om ett par år står det ett JMLC oppsett med TAD drivere å spiller ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Dessverre ikke så bemidlet, så jeg tviler sterkt på akkurat det. Dette forsøket blir vel det nærmeste jeg kommer horn.

    Og du sluk, du er jo alltid skeptisk til det jeg finner på;)
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    831
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Du/dere med stålkontroll på rommet, hvor ligger denne brystslag-effekten i frekvens? 70-100, 100-120 eller enda høyere?
    Er vel ingen direkte fasit på det, og det oppleves forskjellig fra folk til folk. Det er forresten mange typer brystkassesmekk alt avhengig av sammensetningen av frekvensene. Det viktigste er at bassen har god timing. Basspulser sammensatt av flere frekvenser må treffe samtidig og med riktig nivå for å høres troverdig ut.
    Er det overflod av en frekvens blir det ofte entonebass. Er de ute av tid blir det ofte unyansert
    På platen til James Blake med samme navn har du kutt tre som kikker skikkelig i brystkassa. I hvert fall her og hos emokid. Hoveddelen ligger rundt 55 Hz og det er også en del nivå oppe ved +120Hz området.

    Så smekket har nok hovedtyngden mellom 50-150Hz
    Tror jeg må invitere meg ned for å få hørt på disse anleggene snart. James Blake på sitt beste hadde vært kult å høre. Jeg vet jo hvordan det fungerer på emo 1.0 så hadde vært spennende å sjekke ut hvor stor forbedringen er på 2.0 :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Gooner, du er velkommen her, To litt forskjellige anlegg der han nok har et greit forsprang på smekk og pang og jeg på innsyn i lydbildet.

    Han er jo heller ikke ferdig på samme måte som jeg er, så hvor bra det blir, er jeg spendt på. Føler meg ikke trygg på 3-d heller
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.036
    Antall liker
    12.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hmm...litt skeptisk jeg og.

    Hvor ønsker du å dele? 3 khz?

    Jeg har førsøkt med samme diskant helt ned til 2 khz , mest for testing, men det låt ikke bra.

    Så gikk jeg gradvis oppover til jeg syntes det låt uanstrengt, og da havnet jeg tilslutt på 2,8 khz med bratt deling.
    Det er på grensen, men 3 khz bratt deling uten waveguide tror jeg du fint kan kjøre.

    Her er responsen på samme diskant, i mitt rom hvor jeg nå deler på 3.2 khz.

    20190312_184240.jpg

    Sveipet starter på 1,6 k

    Forresten, er ikke denne Jantzen waveguiden laget for Seas T35? Det er en 1,5" dome.

    Må tilføye her litt:
    Det er få domer som egentlig har imponert meg i større grad, både i kjøpehøyttalere og med DIY tukling.

    Denne Satori beryllium greia må jeg si imponerer.
    Veloppløst og luftig topp
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Du følger som vanlig dårlig med og jeg er like skeptisk til dine vurderinger.... så det så:)

    Hvor stort hull i waveguide tror du er optimalt for at den skal passe den satori-diskanten - Gå å mål.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.036
    Antall liker
    12.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Aner ikke.

    Følger dårlig med....ja, kanskje.
    Er det avstand til mellomtoner og bølgelengde du tenker på?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du/dere med stålkontroll på rommet, hvor ligger denne brystslag-effekten i frekvens? 70-100, 100-120 eller enda høyere?
    Er vel ingen direkte fasit på det, og det oppleves forskjellig fra folk til folk. Det er forresten mange typer brystkassesmekk alt avhengig av sammensetningen av frekvensene. Det viktigste er at bassen har god timing. Basspulser sammensatt av flere frekvenser må treffe samtidig og med riktig nivå for å høres troverdig ut.
    Er det overflod av en frekvens blir det ofte entonebass. Er de ute av tid blir det ofte unyansert
    På platen til James Blake med samme navn har du kutt tre som kikker skikkelig i brystkassa. I hvert fall her og hos emokid. Hoveddelen ligger rundt 55 Hz og det er også en del nivå oppe ved +120Hz området.
    Hvilke spor? Følger intr mer her T. Spennede ting på gang nå skjønner jeg.
    Skreiv kutt tre, men det heter vel spor tre:)
    Var nok litt lite obs når jeg leste. Leste nemmelig 3 kutt. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Sånn som skrotet står nå er det nærme en endelig setting. Det spille ganske balansert og nyansert på mye forskjellig musikk. Det er dønn ærlig mot opptaket og setter kanskje litt for tydelig "spotligt" på enkeltting som ikke har forlatt studio på en like heldig måte, men på ting som er bra produsert er det en fryd.


    Hadde besøk av Emo i går, en av de som har noe å mede når det kommer til lyd. Noen personlig preferanse skiller litt, vi har jo ikke helt lik hørsel, men det meste var innafor for han også.

    Det er vel den mest "nøytrale" lyd jeg har hatt her, subjektivt sett, fortsatt 6-7 db fall og hvis forandring, blir det mot ennå litt mer fall. Det er også noen ønskede avvik fra den rette linjen som må utforskes litt mer.

    Det som er det tristeste opp i det hele, er jo at jeg må skille lag med min beste venn.
    mic (2).jpg
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Hepp, takk for tiden i sweetspot.

    Her var som vanlig de objektivt, vanvittig gode kvalitetene på plass. Trenger ikke gå inn på superlativene her.
    Justeringen som spiller nå synes jeg artikulerte spesielt kvinnevokaler og noe gitar litt mye i kantene. Pustelyder, S-lyder etc er ikke harde, bare litt vel fremtredende.

    I den sammenheng ble også noe av de dypeste oktavene liggende litt lenger ned i nivå enn jeg er vant til og liker. Det er der, men jeg satt litt å venta på fysikken på enkelte spor.

    Dette er flisespikkeri og noe jeg ble både mer vant til og mer glad i etterhvert som tiden gikk. Men, her er det jo enkelt å justere en parameter av gangen og tweake seg til. Anlegget heller litt mer mot nådesløst enn tilgivende på all type musikk, i forhold til tidligere.

    Kantslag og perkussjon ellers er skremmende(!) bra.

    En target med mindre helling enn dette er håpløst, IMO. Jeg tok med meg targeten som ble brukt hjem, og skal teste denne i kveld. Jeg vet allerede at det ikke kommer til å låte likt, da rommene våre er veldig ulike akustisk sett. Men, det blir likevel spennende å sammenligne.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Hepp, takk for tiden i sweetspot.

    Her var som vanlig de objektivt, vanvittig gode kvalitetene på plass. Trenger ikke gå inn på superlativene her.
    Justeringen som spiller nå synes jeg artikulerte spesielt kvinnevokaler og noe gitar litt mye i kantene. Pustelyder, S-lyder etc er ikke harde, bare litt vel fremtredende.

    I den sammenheng ble også noe av de dypeste oktavene liggende litt lenger ned i nivå enn jeg er vant til og liker. Det er der, men jeg satt litt å venta på fysikken på enkelte spor.

    Dette er flisespikkeri og noe jeg ble både mer vant til og mer glad i etterhvert som tiden gikk. Men, her er det jo enkelt å justere en parameter av gangen og tweake seg til. Anlegget heller litt mer mot nådesløst enn tilgivende på all type musikk, i forhold til tidligere.

    Kantslag og perkussjon ellers er skremmende(!) bra.

    En target med mindre helling enn dette er håpløst, IMO. Jeg tok med meg targeten som ble brukt hjem, og skal teste denne i kveld. Jeg vet allerede at det ikke kommer til å låte likt, da rommene våre er veldig ulike akustisk sett. Men, det blir likevel spennende å sammenligne.
    Bare pass på når du bruker den targeten at du laster inn din egen frekvensrespons i target designer, og forandrer avrullingen etter din respons

    Har forresten prøvd og heise punket ved 140 Hz 1,5 db. Gjør litt på brystklang så sibilantene roer seg litt.
    Etter target å dømme ligger da grunntonene i stemmer over 5 db over der de fleste sibilanter opptrer. Tror ikke det gjør noe å tilte ennå et par db her, men kanskje motsatt hos deg. Får vel BX på nakken nå;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.344
    Ørefik og dobbel pris på neste oppgradering :D

    Det spiller forsåvidt ikke noen rolle om det går på objektiv klang eller subjektive preferanser. Det er bra at du klarer å skru lyden dit du vil ha den uten å følge min standardoppskrift.Når det er sagt, så høres dette ganske så "objektivt" ut. Den hardheten og sibilanteriet dere beskriver med flatere target (som jeg foreslo) høres ut som noe jeg heller ikke ville likt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.927
    Antall liker
    8.939
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vil man ikke litt generellt kunne si at jo kortere etterklang man har i bassen, jo mer må man løfte den i AL - siden den uansett ikke "gater" lenge nok til å få med seg noe særlig rombidrag..?

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.752
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Langesund
    Hmm...litt skeptisk jeg og.

    Hvor ønsker du å dele? 3 khz?

    Jeg har førsøkt med samme diskant helt ned til 2 khz , mest for testing, men det låt ikke bra.

    Så gikk jeg gradvis oppover til jeg syntes det låt uanstrengt, og da havnet jeg tilslutt på 2,8 khz med bratt deling.
    Det er på grensen, men 3 khz bratt deling uten waveguide tror jeg du fint kan kjøre.

    Her er responsen på samme diskant, i mitt rom hvor jeg nå deler på 3.2 khz.


    Sveipet starter på 1,6 k

    Forresten, er ikke denne Jantzen waveguiden laget for Seas T35? Det er en 1,5" dome.

    Må tilføye her litt:
    Det er få domer som egentlig har imponert meg i større grad, både i kjøpehøyttalere og med DIY tukling.

    Denne Satori beryllium greia må jeg si imponerer.
    Veloppløst og luftig topp
    Prøver å svare her igjen. Du kommer med et spørsmål om ikke den waveguiden er til Seas T35. Det er den og derfor passer den nesten perfekt nettopp til den Satori-diskanten. senterhuller der lyden kommer ut på waveguiden er på 43,5 mm

    Legger med et par bilder for illusjon.

    Den vil nok øke følsomheter fra 5 k og nedover et stykke og muliggjøre lavere deling uten å presse diskanten. Kan kanskje dele ned ved 2,5 khz i steden for 3,5khz. Problemet blir gjerne at den ramponerer frekvensresponsen fra 10 khz og oppover - må bare prøve for å se om det kan gjennomføreres med gevinst.

    Blir ikke med det første da jeg er tålig fornøyd med lyden nå og kommer til å konsentrere meg om å bruke anlegget til det det skal - spille musikk:)

    To bilder for bergis Det er ca 43,5 mm mellom de hvite strekene
    satori waveguide.jpg

    seas dome.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.036
    Antall liker
    12.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Se der ja.
    Jeg tenkte ikke på det brede kantopphenget til Satori.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn