8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.970
    Antall liker
    104.564
    Torget vurderinger
    23
    Skulle bare mangle - det er jo DU som har gjort installasjonen, etter din smak og dine lydmessige preferanser. Sånn må det være. Derfor har det liten hensikt for meg å høre på det, like lite som det det har noen hensikt andre veien. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Skulle bare mangle - det er jo DU som har gjort installasjonen, etter din smak og dine lydmessige preferanser. Sånn må det være. Derfor har det liten hensikt for meg å høre på det, like lite som det det har noen hensikt andre veien. :)
    Skjønner ikke tankegangen din der men. Jeg liker å høre hva andre har fått til og mange av besøkene jeg har gjennomført, har hjulpet med dit jeg er i dag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.607
    Antall liker
    3.801
    Torget vurderinger
    96
    Nå må dere to slutte å vasse rundt grøten. Se til å få besøkt hverandre, dere har så lyst. Det er bare stereoutstyr, ikke noe viktig ;)
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.008
    Antall liker
    10.799
    Sted
    Skien
    Da er jeg hos deg i morgen ca kl 10-1030 Tor :)
    SAL blir også med en liten tur :)



    Mvh: Espen L
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.978
    Antall liker
    17.422
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, prøver du samme taktikken på meg nå, Shy? Fortsett, tror du har en fair sjanse :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Da er jeg hos deg i morgen ca kl 10-1030 Tor :)
    SAL blir også med en liten tur :)



    Mvh: Espen L
    Nei det blir han ikke
    What ?

    ok


    Mvh: Espen
    Enkel begrunnelse. Rommet funker optimalt kun ett sted. Vil gjerne at du får den lille tiden der uten avbrubb - jeg må på jobb før kl.13.00. Han har 10 min å kjøre, å kan komme akkurart når det skulle være å få den tiden han trenger.
    Må dere komme sammen så går det vel egentlig greit det også. Får bare mye mindre ut av det.

    Tor
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Kan du legge ut target til oss tastatursnyterne?
    Selv tror jeg at jeg voicer mørkere enn hele banden her inne..
    Kart og terreng stemmer ikke helt her tror jeg, men når jeg får tatt en måling av sluttresultatet skal jeg poste den
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.522
    Antall liker
    4.457
    Torget vurderinger
    10
    Kommer, lenge siden nå! :)
    Vi bytter på SS, ikke noe problem.

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.522
    Antall liker
    4.457
    Torget vurderinger
    10
    Perfekt, trenger skyss, Frøken Fryd har bilen.

    Mvh.
    SAL
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Vekommen skal dere være, og for at det ikke skal bli noe prat om at dette oppsettet kun spiller bra på høyt nivå, velger jeg å låse volumet 25 db under det som er til vanlig. Da vil det peake på rett over 100 db. ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vekommen skal dere være, og for at det ikke skal bli noe prat om at dette oppsettet kun spiller bra på høyt nivå, velger jeg å låse volumet 25 db under det som er til vanlig. Da vil det peake på rett over 100 db. ;)
    125dB peak til vanlig du lissom. Da hører man ikke særlig mye under spikerpistolnivå.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.970
    Antall liker
    104.564
    Torget vurderinger
    23
    Jepp, mye uforløst affeksjon her:rolleyes:.
    Igjen er det deltakerne på sidelinjen som sliter mest, la nå oss ha denne lille greia i fred:)
    Hvorfor sliter? Synes dere er så søte atte med denne "tilnærming/avvisning"-greia!:D
    Å omtale de to nevnte herrer som søte er vel en av tidenes værste fornærmelser - det gjelder både m.h.t. selve begrepet "søt" og selve herrene... Den som i det hele tatt forbinder oss to med begrepet må ha en særdeles skremmende oppfatning av hva motpolen til søt skulle være...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Vekommen skal dere være, og for at det ikke skal bli noe prat om at dette oppsettet kun spiller bra på høyt nivå, velger jeg å låse volumet 25 db under det som er til vanlig. Da vil det peake på rett over 100 db. ;)
    125dB peak til vanlig du lissom. Da hører man ikke særlig mye under spikerpistolnivå.
    Du får prøve å lese en gang til. Jeg låser volumet på -30 db i steden for -5 db i JRiver. Jeg sa ingenting om at det blir brukt -5 til daglig. -5 er bare det som er satt for at anlegget skal holde seg under komfortabel sone på maks. På 99.9% av alle innspillinger er det alt for høyt. Selv på de aller mest dynamiske innspillingene er det for høyt for meg.

    Til vanlig har jeg volumet på mellom -30 til -40 db under lytting, noe som tilsier peak verdier på mellom 90 og 100 db - gjennomsnittet ligger da gjerne 15 db under dette
    Problemet blir når det kommer folk på besøk som har hørt og lest om hvor voldsomt dette er dimensjonert.

    Har vel bare hatt Svart-hvitt og Trompet Nerd på besøk som har lyttet på normale nivåer. Riktignok ble det kjørt en veldig kort demo for SV med hørselsvern og framlagdt lydmåler. Mener den soppet på litt over 132 db - Dette ble bare gjort for å virkelig høre/kjenne litt på kapasiteten i oppsettet.

    Vil påpeke at alle db tall over, er ifra nivåer i bassen(c-vekting)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Dette gikk jo fint. Det ble flittig byttet mellom første og andre rad. Faktisk falt ting bedre på plass på andre rad for disse gutta:).
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.420
    Antall liker
    24.273
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    En eller annen gang kommer jeg høflig til å be om audiens her. Jeg kommer for øvrig til å skuffe deg som gjest siden jeg ønsker å høre AC/DC minst en gang på "det remmer og tøy kan holde"...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    En eller annen gang kommer jeg høflig til å be om audiens her. Jeg kommer for øvrig til å skuffe deg som gjest siden jeg ønsker å høre AC/DC minst en gang på "det remmer og tøy kan holde"...
    Det et bare å komme, men tror det er jeg som kommer til å skuffe deg angående basstrykk på AC/DC. I hvert fall den utgaven jeg har. Den kler bedre et oppsett med 20 db boost i bassen- her er det kanskje tre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får lete opp Who made who. Den har bra middbass trøkk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Du får lete opp Who made who. Den har bra middbass trøkk.
    Dolbytor kan samle det han vil på en minnepinne, så får jeg helle supplere med noe jeg synes funker ok. Middbass-trøkket her er helt ok i følge de som var på besøk i dag, så er det mye på plata kommer det godt fram.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.420
    Antall liker
    24.273
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    For å avklare så er det "Shoot to thrill" og "You shook me all night long" jeg pleier å teste midbassen med. "Who made who" har mye trøkk, men ikke helt på samme vis som de to andre nevnte. Dette er uansett veldig individuelt ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Hifisentralen viser seg å ha veldig mange folk med tilsammen uante mengder med info. Feirer 5 års bryllupsdag på Sankthansaften og vi har bestemt oss, siden det er trebryllup, å kjøpe oss et bonsai tre(ikke plast) Spørsmålet blir da - Hvor får man kjøpt dette?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.799
    Antall liker
    11.306
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig :)

    Kanskje du har en gartner i nærheten som veit litt?
    Ellers så ligger det mange snutter på youtube.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.522
    Antall liker
    4.457
    Torget vurderinger
    10
    Hei og takk for hyggelig lørdags-formiddag!
    Er sikkert 3 år siden sist og på tide med en lytt, mener ALT av høyttalere er byttet ut siden sist?
    Imponerende flott laget alt sammen inkludert rommet, liker godt at alt er satt opp med millimeter presisjon!
    Det spiller stort og dypt med imponerende trykk og kontroll, "bilstereo-tendensene" er borte for lengst. :)
    Vi har alle våre forskjellig preferanser, jeg synes det er noe mørkere/gråere en jeg ønsker.
    Jeg likte faktisk lytteposisjon fremoverlent i sofa bak lytteposisjon best, tror dette kan skyldes spissing på høyttalere.
    Det spiller meget fint selv på lavt volum selv om rommet er veldig dempet. Jeg personlig liker det noe friere og "friskere"
    Likte også godt at bass var fornuftig dosert.
    Du har jobbet meget bra, ett arbeid og innsats som det står respekt av! :)
    Nydelig bakst satte jeg også pris på, takker så mye Tor Arne!

    Mvh.
    SAL
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    8X12TOM, hvem er det som har lagd 24-tommersdriverne dine? Har du en lenke?
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.008
    Antall liker
    10.799
    Sted
    Skien
    Hei og takk for hyggelig lørdags-formiddag!
    Er sikkert 3 år siden sist og på tide med en lytt, mener ALT av høyttalere er byttet ut siden sist?
    Imponerende flott laget alt sammen inkludert rommet, liker godt at alt er satt opp med millimeter presisjon!
    Det spiller stort og dypt med imponerende trykk og kontroll, "bilstereo-tendensene" er borte for lengst. :)
    Vi har alle våre forskjellig preferanser, jeg synes det er noe mørkere/gråere en jeg ønsker.
    Jeg likte faktisk lytteposisjon fremoverlent i sofa bak lytteposisjon best, tror dette kan skyldes spissing på høyttalere.
    Det spiller meget fint selv på lavt volum selv om rommet er veldig dempet. Jeg personlig liker det noe friere og "friskere"
    Likte også godt at bass var fornuftig dosert.
    Du har jobbet meget bra, ett arbeid og innsats som det står respekt av! :)
    Nydelig bakst satte jeg også pris på, takker så mye Tor Arne!

    Mvh.
    SAL
    Hei Tor Arne
    Det som SAL her skriver var ting vi var langt på vei enige om så jeg ramser ikke opp alt han skrev. Men som jeg også nevnte når vi var hos deg så likte jeg også lytteposisjon bedre litt lenger bak, ble mer sammenheng i lydbildet etter mine ører. Noe av det som imponerte meg veldig var den lineære bassen du har fått til! rett og slett rått hvordan jeg opplevde dette uansett hva jeg satt på av musikk! Den var utrulig godt integrert med resten av lydbildet :) Det at du har et enormt trøkk viste jeg før jeg steg ned i mancaven din så det var ikke noe overaskende at det var hinsides! Synes også at lydbildet var homogent selv på lavt volum så dette systemet bør man ikke spille høyt på for å like, selv om det frister med tanke på kapasiteten :)
    Kjempegøy og besøke deg å høre lyd som blir presentert på en litt annen måte en jeg selv er vant til!
    Tar gjerne en tur igjen :)


    Mvh: Espen L
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.758
    Antall liker
    15.034
    Sted
    Langesund
    Takk Espen, du er hjertelig velkommen tilbake - hadde vært morro å gitt deg en demo når resten av byen har lagt seg litt til ro. Mener helt klart det er bedre og mindre bedre tider på døgnet her ute. Er faktisk ganske mye støy og brumm i både høyttalere og effektrinn her til tider
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Så har vi vært her igjen, takker så meget for gjestfriheten din Tor! :)

    La meg bare si det med en gang. Det er så forbanna morsomt å innta sweetspot hos deg, lene seg til bake og kunne gasse på til uante høyder, helt uanstrengt. Ikke det at man må spiller høyt hos deg, det låter aldeles fortreffelig på lavere volum også, men det er det at man kan. Jeg er av det oppfatningen at man trenger litt volum for å skape realistisk lyd fra slikt som blåsere, trommer og andre meget dynamiske instrumenter. Mange gode oppsett gjengir slike instrumenter naturlig men få gjengir dem realistisk, om dere ser hva jeg prøver å få frem her. Da må det også utnyttes når man har med egen musikk og får full kontroll over volumkontrollen. :p

    Helt rått dette oppsettet, så enkelt er det! ;)

    Vi får ta fin-lyttning neste gang. I dag ble det variert musikk hvorav mengder gode og mindre gode innspillinger ble avkledd en etter en. Det er ikke en egenskap man opplever ofte.

    Ha en riktig fin kveld! Er det ikke bra nok lyd på konserten i dag spaserer jeg bare opp til deg. :p


    Geir Arne
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har en snikende følelse at vi skal på samme konsert i kveld Geir Arne. Mulig jeg slår følge opp til 8x12 ;)

    Føler jeg har vokst i fra de som spiller i kveld, men fruen insisterte på å dra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn