8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.995
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er svært delte meninger om ett punkts målinger vs. fler punkt i diverse DSP løsninger.
    Dette er en diskusjon som har gått lenge, og aldri blir ferdig med en samstemt fasit...trur eg.
    I Audiolense kan man velge mellom ett punkt, og flere
    om ønskelig.
    Dette avhenger nok mye av hvordan akustikken er. Hos 8x12 så er det såpass kontroll på høyere frekvenser at det er ikke grunn til å tro responsen er veldig ulik om man flytter mikrofonene litt rundt i rommet. Har man derimot et rom med mye refleksjoner og kanselleringer - også et stykke opp i frekvens - så kan jo frekvensresponsen endre seg mye om man bare flytter seg litt - og da er langt vanskeligere å finne en god korreksjon. (Man bør strengt tatt begynne med rommet)

Elles er vel target som er postet tett på "konsensus". Mange rulle jo litt av i toppen - men i et godt dempet rom så fuker det sikkert bra.
    Det er vel heller ikke uvanlig å ha litt mer nivå i området 100-200Hz, men det er en vanskelig balansegang. For mye nivå så grumser det litt til og artistene blir veldig store også vil jeg gjette på at 8x12 for nok punch liekvel.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.312
    Torget vurderinger
    1
    Flerpunkts målinger er helst for å summere opp en "boble" man sitter i så lyden fungerer innenfor denne til flere personer innenfor boblen, veldig fint til hjemmekino. Lyngdorf har det samme, med sitt focus shift der man velger egolytting eller løsner litt til boble eller hele rommet der også.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    21.103
    Sted
    Langesund
    Dette avhenger nok mye av hvordan akustikken er. Hos 8x12 så er det såpass kontroll på høyere frekvenser at det er ikke grunn til å tro responsen er veldig ulik om man flytter mikrofonene litt rundt i rommet. Har man derimot et rom med mye refleksjoner og kanselleringer - også et stykke opp i frekvens - så kan jo frekvensresponsen endre seg mye om man bare flytter seg litt - og da er langt vanskeligere å finne en god korreksjon. (Man bør strengt tatt begynne med rommet)

Elles er vel target som er postet tett på "konsensus". Mange rulle jo litt av i toppen - men i et godt dempet rom så fuker det sikkert bra.
    Det er vel heller ikke uvanlig å ha litt mer nivå i området 100-200Hz, men det er en vanskelig balansegang. For mye nivå så grumser det litt til og artistene blir veldig store også vil jeg gjette på at 8x12 for nok punch likevel.
    For en stund siden målte jeg en høyttaler i en tenkt tre meter sofa i rommet. Diskant og bass holder seg meget godt frekvensmessig, mens middbass får avvik på +/- 7. Dette har jeg på følelsen er en del bedre nå etter omgjøring av div tiltak.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-200#post-3064468

100-200 området har alltid hatt en knivegg å balansere på. Nå har jeg sløvet den ned litt i forhold til smekk i grunntoneområdet med vinst i stemmegjengivelse. Likevel mer enn nok smekk i forhold til det meste rundt om .

Jeg er en av de som har vært mest opptatt av driven og rytmen i musikken og latt det med tekst komme i andre rekke. Etter at stemmen har har klarnet opp og fått mye mer nerve, tar jeg meg selv i å lytte mer på tekst

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.995
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - stemmer blir mer definert når nivået 100-200 blir dempet - også blir det litt mer laidback som jeg liker.

(Også er jeg fortsatt litt overrasket over at du - og andre - sliter med å få konsistente målinger - hos meg så har det ikke vært et problem)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    1
    For en stund siden målte jeg en høyttaler i en tenkt tre meter sofa i rommet. Diskant og bass holder seg meget godt frekvensmessig, mens middbass får avvik på +/- 7. Dette har jeg på følelsen er en del bedre nå etter omgjøring av div tiltak.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-200#post-3064468

100-200 området har alltid hatt en knivegg å balansere på. Nå har jeg sløvet den ned litt i forhold til smekk i grunntoneområdet med vinst i stemmegjengivelse. Likevel mer enn nok smekk i forhold til det meste rundt om .

Jeg er en av de som har vært mest opptatt av driven og rytmen i musikken og latt det med tekst komme i andre rekke. Etter at stemmen har har klarnet opp og fått mye mer nerve, tar jeg meg selv i å lytte mer på tekst

Ja det evige gnålet fra en Bergenser om vokal må jo gi noe resultat, musikk uten vokal nytes sjelden her, men vokal er jo like avhengig som resten av hva de har drevet med under rec/mix/mast så noe best på alt tror jeg ikke man får til enn hvor mye man skrur.

Når det gjelder driv og smekk hjelper et stille rom og nok kapasitet, og man trenger ikke spille høyere men store anlegg oppleves bare annerledes.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    21.103
    Sted
    Langesund
    Mens andre "kriger" om hvem som vet hvordan hifi-gåten bør løses med egenpåståtte ferdigheter, like jeg heller å vise fram det jeg har fått til i virkeligheten.

Tror ikke jeg har hatt så god lyd før, men det kan jo være et selvbedrag. Synes det funker på et stort spenn av musikk.
    :LOL:
    Hvis det er noen som føler interesse, er det bare komme på lyttebesøk. Var en god håndfull før jul som virket nysgjerrig nok til å ta turen, men det har blitt fryktelig stille fra disse.
    Roald er meget hyggelig hifi-venn men han bør jo ikke stå for 90% av besøkene her:LOL:
    Om tre uker er jeg tilbake fra en liten ferie og da setter jeg dørene på gløtt. Da får folk litt tid til å planlegge.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.439
    Hva er symptomene? Har en slik i A1s med samme SMD-kort og ikke hullmontert som på A1, og der tente plutselig rød lampe under bruk hvor den ene kanalen var fryktelig varm. Det var en easy fix for Rune hvertfall.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    21.103
    Sted
    Langesund
    Hva er symptomene? Har en slik i A1s med samme SMD-kort og ikke hullmontert som på A1, og der tente plutselig rød lampe under bruk hvor den ene kanalen var fryktelig varm. Det var en easy fix for Rune hvertfall.
    Akkurat det du beskriver. Håper det er et enkelt problem. Den andre ampen hadde litt av samme problem for 6 år siden, og da var det ikke så enkelt

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.439
    Om det er samme greiene så er det en transistor et sted som må byttes. En overflatemontert en. Det var veldig fort gjort virket det som.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    21.103
    Sted
    Langesund
    Denne ble byttet sist, og det var tidkrevende å finn feilen da i hvert fall. Nå er han nok mer forberedt hvis det skulle vise seg å være samme problem.
    1770124250165.png

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.439
    Jepp den som ble byttet på mine. En pga feil og en preventivt. Ble visst byttet med en gang uten at det ble gjort så mye feilsøking, og det var rett.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.878
    Det der er på en måte husflid i internasjonal spitzenklasse👌

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn