8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    21.520
    Sted
    Langesund
    Besøket gikk jo for så vidt bra men setter i gang en tankeprosess i forhold til min aldrende hørsel. Den er helt klart blitt dårligere og lar seg letter irritere ved høyt volum. Det jeg bet meg merke i var at det denne gangen aldri ble slitsom, selv ved høyt volum. På lavt og middels ble det noe tamt.

Opplever mitt eget anlegg som meget bra med masse nerve og klang på normale nivåer, men at det blir litt slitsomt når det skrus veldig opp.
    Har jo egentlig sluttet helt med å spille høyt så den innstillingen passer meg meget godt

Sakset fra Helse Norge sine sider.

Overfølsomhet for lyd hos mennesker med nedsatt hørsel (recruitment)
    Recruitment er en form for lydømfintlighet som forekommer hos mennesker med nedsatt hørsel. Recruitment gjør at det er kort vei fra at en lyd er hørbar til den rett og slett blir for høy. Mange med nedsatt hørsel kan kjenne seg igjen i at lyd enten er for svak og når den økes noe blir den altfor høy.

Hårcellene dine blir overarbeidet
    Når du har et nevrogent hørselstap, har noen av hårcellene i det indre øret ditt sluttet å fungere. I det indre øret har de ulike hårcellene konkrete frekvensområder de jobber med. Når noen områder er skadet vil enkelte områder være "underbemannet". Dette tilsvarer et piano der noen av tangentene er fjernet. Hjernen på sin side, krever at hvert av områdene er i arbeid, og løser problemene med underbemanning ved å rekruttere (derav navnet recruitment) hårceller fra de områdene som ligger ved siden av. Disse hårcellene må derfor gjøre dobbelt så mye arbeid, eller mer. De tilhører fremdeles sitt eget område, men jobber samtidig i det andre området.

Desto større eller flere områder er skadet, jo mer overarbeidet blir de gjenværende hårcellene. Denne "rekrutteringen" skaper to problemer:

1. Lyden som når fram til hjernen oppleves som mye kraftigere enn normalt. I tillegg vil en økning av lyden oppleves som en kraftigere økning enn hva et friskt øre opplever.
    2. Hørselen oppleves som uklar eller forvrengt fordi hårcellene brukes av flere bånd, og det blir vanskeligere å skille mellom enkelte lyder. For eksempel: "løpe" og "kjøpe", eller "søte", "bløte", "fløte" og "øke". Du får problemer med å skille ord som ligner på hverandre fra hverandre i daglig tale. Øker du lyden for å skille ordene bedre, får du problemene beskrevet i problem 1.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.736
    Jeg kjenner meg igjen. Jeg har hørselskade og tinnitus og bruker høreapparater. Så jeg holder meg under 70-75dB ved lytting.

Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    1.008
    Torget vurderinger
    10
    En søndag i det dunkle rommet hos Shy (Tor) 😊

Når det gjelder det å oppgradere deler av eget system til noe nytt, eller når jeg drar en tur for en ny lytteopplevelse hos andre, har jeg lært meg til å senke forventningsnivået, så øker kjangsen for en opptur.

Søndag formidag på selveste kvinnedagen i gutterommet til the Shy fikk jeg en meget postiv lytte opplevelse, det ble en opptur ! Som alltid foretrekker jeg begynne med noe rolig musikk helst med litt vokal på «utvilte» ører, på ikke for høyt volum. Det ble noe fra Tor sitt kartotek og noe medbrakt.

Mellomtone, Johnny Cash og Odd Børresen låt fantastisk bra, veldig tilstede med nerve, stemmer kom ut i rommet, men heller ikke unaturlig nært helt opp i nesetippen, mellomtonen heller mot det kremete-varme, klar men ikke overdrevet klar/foroverlent med fare for typisk hi-fi preg over lydsignatur. Det var luft foran og bak vokalisten, ganske besnærende !

På mer komplekse spor merkes styrken in oppsettet, separasjon og plassering i bredde og dybde, det var virkelig imponerende på tross av det lille rommet. Personlig har jeg ikke alt for mange referanser i blod-trimma systemer som dette, men for meg var separasjon og plassering det beste jeg har hørt, og det som imponerte meg mest.

Bassen, viste jeg på forhånd gjennom andre var bra hos Tor, den var tørr og definert, med tyngde og kropp i bunn som jeg selv liker. Bass kan lage mye u-lumskheter, påvirke lydbildet generelt og grumse til mellomtone, 3D image osv. , delt på 70HZ integrerte bassen helhetlig veldig fint uten å rote det til. Hjemme hos meg selv sliter jeg endel med å balangsere og tweake bass, og inser at rommet har vanvittig mye å si, demping, hvordan rommet er bygget opp, energien vegger sparker tilbake osv. , så i sum er det for min del kompromier jeg må leve med.

Den totale ryddigheten i lydbildet, plassering og dybde skulle jeg ønske jeg hadde mer av hjemme hos meg selv, jeg vet jeg kan få det bedre men det vil kreve mer måling og teoretisk erfaring. Men å få det så optimalt på høyde med Tor oppsett vil være for optimistisk, da er nok rommet (stua) for lite og «vanskelig» til mitt store hornoppsett.

Er det ting jeg savnet hos Tor som jeg har hjemme ? uten å ha testa flere ulike live opptak utover Jeff Beck og Watherboys på høyt volum, så er det en ting jeg savnet litt kontra mitt eget hornoppsett. På live opptak spilt relativt høyt har midbass hornet et mer vektløst bidrag i forhold til 3x15AES per side, midbass hornet bidrar med mye energi og tilfører den store live romfølelse som fjerner alle tanker om stereo og hi-fi, det er jo nettopp det store horn er god på !

Når du har holdt på med DIY noen år forstår du når et system er blitt jobba mye med, og dette oppsettet er det jobba mye med helt klart, både i audiolence, komponenter, og ikke minst rommet. Eventuelle utbedringer blir egentlig ikke utbedringer, men heller litt justeringer etter smak hva man liker. Et ønske om store endringer her ville kreve å tenke helt nytt fra bunnen av, og hva er vitsen med det når det låter så bra som dette !

Fordelen med DIY er at du står helt fritt, mye handler om kapasitet og atter kapasitet, og at hver enkelt driver får lov å jobbe i sin komfort sone, da blir alt enklere.

På slike oppsett blir gode inspillinger bare enda bedre, men dritt inn blir som oftest fortsatt dritt ut, det avslører veldig, er opptaket for klinisk, foroverlent, og ubalansert innspilt vil det avsløres. Innspillinger har ekstremt mye å si og slike oppsett kan fortsatt ikke «trylle».

Takker for en hyggelig og veldig interssant lytteopplevelse, en sterk lyttereferanse som la seg på harddisken:)

Hilsen Kevlar

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    59.407
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg bet meg merke i var at det denne gangen aldri ble slitsom, selv ved høyt volum. På lavt og middels ble det noe tamt.
    Men en kan vel strengt tatt egentlig bare optimalisere for et lite nivåområde? Vil man ha det freskt og klart ved moderate nivåer kan det fort bli slitsomt om en drar på og vise versa.

Kunne ønsket Trinnov tilbød adaptiv EQ slik at den tilpasset seg volumet man hørte på, kan umulig være vanskelig å implementere.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    21.520
    Sted
    Langesund
    Men en kan vel strengt tatt egentlig bare optimalisere for et lite nivåområde? Vil man ha det freskt og klart ved moderate nivåer kan det fort bli slitsomt om en drar på og vise versa.

Kunne ønsket Trinnov tilbød adaptiv EQ slik at den tilpasset seg volumet man hørte på, kan umulig være vanskelig å implementere.
    Har val aldri vært hos Lars Martin uten at ampen er opp på 60, ( nærmer seg maks på gryphon det) og da er nok innstillingen greit.
    I går var vi aldri nærmere maks en 19 db og da går min innstilling fortsatt greit. Ligger som regel på mellom - 30 til -40 når jeg spiller musikk

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    59.407
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Selv har jeg justert for -30 til -20. Ved lavere volum kan mye fort oppleves som litt lukket kanskje. Ved -20 er jeg kanskje oppe i rundt max 90dB uten vekting. På velskrudd musikk er det en nytelse for meg, men på mye mainstream/eldre musikk blir det fort surt og jeg legger meg på et litt lavere nivå eller setter på vinyl. Gitt opp å håpe på at alt kan låte like bra på samme volum

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn