845 SET - Modifikasjon

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei

Har handlet en 845 SET på Ebay for en tid tilbake. Betaling og forsendelse gikk helt fint. Totalt ca 6000kr.
Inntrykket er at det er veldig mye for pengene. Chassi er veldig bra, og komponenter ser ok ut. Utgangsrørene er visstnok bra, men inngangsrørene skal byttes ut.

Innmaten ser ryddig ut:

Har sett litt på kretsskjemaet og forslag til forbedringer av dette.

Orginalt kretsskjema:

http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/schematics 004.jpg

Forslag til forbedringer:

http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/schematics 001.jpg

Har allerede gjort endringer. Jordet støpselet til chassi!!. Har også flyttet kopling mellom første og andre rør. Det er flyttet til oversiden av anode/katodemotstanden i inngangsrøret (istedet for på undersiden)

Målte litt rundt på motstandene. Det viser seg at gittermotstandene på det ene driverrøret (10k) måler 10,3k på den ene og 11,2k på den andre. Er det noe særlig?

Men det er det modifiserte skjemaet jeg ønsker tilbakemeldinger på. Er det noen åpenbare feil der, eller er det ting som burde gjøres annerledes?

Her er linken til siden som ommhandler modifikasjonene: http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/SET triode amplifier Music Angel 845 Hong Kong.html

Slik den står nå, spiller den forøvrig helt ok, men det kan muligens gjøres bedre?

Mvh
Bjørn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.449
Sted
'
Den åpenbare feilen er at første trinnet, som er et SRPP trinn, mater drivertrinnet DC-messig. Hvis det originale skjemaet er korrekt er dette "horror", ja! :p

Jan E Veiset

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei Jan

Der er en kondensator i min versjon ja :)
Ellers er det noenlunde likt.

Mvh
Bjørn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.449
Sted
'
Isbjorn skrev:
Der er en kondensator i min versjon ja :)
Ellers er det noenlunde likt.
Det var godt å høre.
Da har du antageligvis en velfungerende forsterker...

Jan E Veiset

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
jane skrev:
Det var godt å høre.
Da har du antageligvis en velfungerende forsterker...

Jan E Veiset
Ja, den fungerer helt fint :) Har du noen tips om hvordan du ville forbedret kretsen Jan? Du burde jo vite det om det var noe :)

Mvh
Bjørn

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Er vel på sin plass med en gratulasjon :)
Og hvordan låter kraftverket ?

/jan

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Takk takk Jan

Joda den låter fint. Avslappet og fin i lyden, men uten å savne detaljer. Masser av krefter. Har sammenlignet den med min lille Charlize klasse D sak, som slett ikke er dårlig. Det er ikke veldg stor forskjell, men 845'ern spiller med mere kjøtt og blod om du skjønner :) Men den blir veldig varm. Ikke ideelt om sommeren kan du si, men fin som varmeovn utover høsten.

b

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.449
Sted
'
Isbjorn skrev:
Ja, den fungerer helt fint :) Har du noen tips om hvordan du ville forbedret kretsen Jan? Du burde jo vite det om det var noe :)
Veldig vanskelig å si -- det finnes tydeligvis mange forskjellige skjema for denne forsterkeren. Utgangspunket fra fabrikken er vissnok dette: http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/music angel.JPG I denne utgaven er det OK å DC-koble inngang og drivertrinn, men dette skjema inneholder andre fatale feil. Så jeg trenger i det minste et verifisert skjema før jeg drister meg til å si for mye om dette produktet...

Jan E Veiset

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Isbjorn skrev:
Takk takk Jan

Joda den låter fint. Avslappet og fin i lyden, men uten å savne detaljer. Masser av krefter. Har sammenlignet den med min lille Charlize klasse D sak, som slett ikke er dårlig. Det er ikke veldg stor forskjell, men 845'ern spiller med mere kjøtt og blod om du skjønner :) Men den blir veldig varm. Ikke ideelt om sommeren kan du si, men fin som varmeovn utover høsten.

b
Mere kjøtt på beina skjønner jeg :)

En kompis som har lurt på en 845/211 basert amp.
Den der kostet jo ikke skjorta så kanskje noe for han å vurdere.

Mye effekt er det i den ? 20W ?

/jan

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
jane skrev:
Isbjorn skrev:
Veldig vanskelig å si -- det finnes tydeligvis mange forskjellige skjema for denne forsterkeren. Utgangspunket fra fabrikken er vissnok dette: http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/music angel.JPG I denne utgaven er det OK å DC-koble inngang og drivertrinn, men dette skjema inneholder andre fatale feil. Så jeg trenger i det minste et verifisert skjema før jeg drister meg til å si for mye om dette produktet...

Jan E Veiset
Hei

Det skjemaet du linker til der, skal visstnok være orginalskjemet. Det stemmer ikke. Jeg har tracet og målt ut min. Den er i stort sett lik dette:

Eneste forskjellen er koplingskondensatoren mellom inngang og driver. Anodeforspenningen på driveren er 36K i stedet for 24k.

JanR: Den er ca 20watt ja

Mvh
Bjørn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.449
Sted
'
Hvor høy er B+? Omtrent 900V?
Hvis den ligger i det området trenger du ca 110Vp (220Vpp) for å dra 845 til full tilt. Som du ser av lastlinjen jeg har tegnet for drivertrinnet er ikke 220Vpp noe stort problem.

Noe usymmetri vil du få men dette er stort sett andreharmoniske og noe av dette vil igjen kanselleres i 845. Som du ser kjøres hver triode i 6N8P på rundt 2.3mA, jeg tror ikke jeg ville kjørt de med mindre strøm, du nærmer deg da raskt området hvor kurvene starter å knekke ved økende anodespenning. Men slik det er nå virker det å være et godt arbeidspunkt som er valgt for 6N8P.
Er du sikker på verdien for den nederste motstanden i katodene for driveren, 2 ohm er en rimelig odde verdi.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.449
Sted
'
En ting jeg oppdaget i det originale skjemaet: gittermotstanden for 845 er inntegnet med en verdi på 221k. Dette er bra for drivertrinnet men ikke bra for 845. Jo høyere verdi denne motstanden har jo mindre vil den belaste driveren men på den annen side så er den i databladet for 845 spesifisert til maks 100k ved fixed bias. Dette for å forhindre at røret går i termisk runaway. Ved en så lav verdi som 100k vil dette definitivt påvirke lineariteten til drivertrinnet. (forholdet mellom Ra og Rg vil da bli ~1:3 og det vil endre helling på lastlinjen ganske mye).
Hva er verdien på denne motstanden i den virkelige forsterkeren?

Jan E Veiset

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
jane skrev:
Hva er verdien på denne motstanden i den virkelige forsterkeren?
Hei

Den er 140kohm

Forøvrig er den nederste motstanden i katoden for driveren 1 ohm. (brun sort gull gull)

Mvh
Bjørn

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hei Isbjørn!
Har du funnet ut hvilke av de 4 små blå trimmepotmetrene som justerer hva?

De aller nyeste moddene fra Lampizator vises det til en B+ på 370V. Er dette justerbart eller må PSU også ombygges??

Til orientering så er det originale skjemaet over PSU også feil i forhold til virkeligheten...

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Kabeldragern skrev:
Hei Isbjørn!
Har du funnet ut hvilke av de 4 små blå trimmepotmetrene som justerer hva?

De aller nyeste moddene fra Lampizator vises det til en B+ på 370V. Er dette justerbart eller må PSU også ombygges??

Til orientering så er det originale skjemaet over PSU også feil i forhold til virkeligheten...
Hei Kabeldragern

Har ikke sett så nøye på PSU'en enda, så har ikke mye å bidra med på de potmeterene.

Mvh
Bjørn

Topp Bunn