Rørutstyr 845 -EL 34 rør kontra 300B rør.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er vel PSE det? Joda man kan parallellkoble og kjøre OPT med halvparten av impedansen så går det brillefint. Kan sikkert parallelle det også med tilhørende OPT og få enda mer effekt?
Har vel hørt om 300b presset mot 11W mener jeg? Spørs jo også hvordan man måler klippingen ;)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Står to rør per kanal i mine. Kanskje en viktig opplysning. Men det øker fleksibiliteten i forhold til valg av høyttaler.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Står to rør per kanal i mine. Kanskje en viktig opplysning. Men det øker fleksibiliteten i forhold til valg av høyttaler.
Og det kreves god match (selektering) ut over det "vanlige". 300B testes vanligvis ved 300V, mens de opereres ved 400V eller mer. Fort gjort at kurvene spriker en del ved høyere spenning. Det enkle er ofte det beste: Et utgangsrør og et inngangs-/driverrør. Men det er nå interessant med push-pull også. Og det kan bli veldig bra.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
effekten på en SE 300B avgjøres og av om primæren på OPT er 2K5, 3K5 eller 5K, som er de vanligste verdiene
mvh
Leif
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Angående EL34 får man ikke optimalt ut av røret i push pull.Prøv å fjerne et el34 på hver kanal i et A/B effekt trinn! Hvis det da ikke forvrenger vil du oppleve hva et EL34 virkelig gir av godlyd!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Angående EL34 får man ikke optimalt ut av røret i push pull.Prøv å fjerne et el34 på hver kanal i et A/B effekt trinn! Hvis det da ikke forvrenger vil du oppleve hva et EL34 virkelig gir av godlyd!
Ikke alvorlig ment dette vel?
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Det er alvorlig ment, men tror ikke alle forsterkre takler dette uten å forvrenge.En venn har en t Dynaco kit USA made.Igrunnen en sjeløs affære uten dymamikk, bittelitr lydbilde,, ingen dynsmikk elle3D.Et av EL34rørene blåste av (Mullard fra meg) og jeg dro til han med nytt! Jeg la merke til at kanalen med kun et fungerende rør låt betraktelig bedre! Fjernet så, uten særlige forventninger, et i den andre.Nå LÅTER Dynaco forsterkeren ekstremt bra! På min intergrerte med kt88, fungerer dette ikke og kan ingen forklaring giKanskje du kan Hans?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er alvorlig ment, men tror ikke alle forsterkre takler dette uten å forvrenge.En venn har en t Dynaco kit USA made.Igrunnen en sjeløs affære uten dymamikk, bittelitr lydbilde,, ingen dynsmikk elle3D.Et av EL34rørene blåste av (Mullard fra meg) og jeg dro til han med nytt! Jeg la merke til at kanalen med kun et fungerende rør låt betraktelig bedre! Fjernet så, uten særlige forventninger, et i den andre.Nå LÅTER Dynaco forsterkeren ekstremt bra! På min intergrerte med kt88, fungerer dette ikke og kan ingen forklaring giKanskje du kan Hans?
Skulle nesten tro det er feil på forsterkeren.
Hvis du tar ut et (eller halvparten / ene siden) rør i en PP forsterker lager du voldsom ubalanse i utgangstrafoen. Med to rør vil hvilstrømmene (DC) i trafoen kansellere hverandre og hindre at kjerna går i metning. I et SE trinn må det være nok jern til at dette ikke skjer. Derfor er utgangstrafoer i PP forsterkere relativt små i forhold til SE.
Et annet forhold er jo at i et PP trinn vil hvert rør (hver side) jobbe med hver sin halvperiode av signalet. Summert på utgangen kan det bli ganske bra lyd av to halve signaler:)
Dette skjer ikke med kun et rør. Ved små signaler eller lave nivåer og høy bias kan det kanskje bli lyd som ikke er helt ødelagt. To forhold altså: Trafoen kommer i veldig ubalanse eller kanskje i metning og det er langt på vei kun et halvt signal som blir forsterket.
Nei. Jeg har ingen forklaring på hvorfor dette høres bra.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Det ingeiørmesiige kan du,Kise,mens Leif Christensen er blitt en manisk virituos i drittkasting i tråd etter tråd på sentralen!!Dette opplevde med Dynaco og burde muligens ikke gi generelle råd utifra det!
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ha - ha en åpenbar fleip og du oppfører deg som en liten unge.....
snakk om hårsår
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Jeg fatter bare ikke denne trangen til å komme med plumpe kommentarerer og nå har du prestert en til!Jeg hører opp imot 16000HZ og vil ikke ha noe problem med å ta deg i håndbak!Derimot vil jeg ikke konkurere med deg om hvem som har det beste musikk-anlegg.Det overlater jeg til Harald Haber!Nok om det!!
En årsak kan være og jeg gjentar -kan- er at rørene er paralellkoblet.Da er og utgangstrafo konstruert deretter og vil ikke bli utsatt for den belastning Kise så korrekt beskriver om PP trafoer!Disse dynaco forsterkene er fra slutten av 50 tallet-begynnelse av 60 tallet og sannsynligheten for at likeretteren er blitt så sliten at den makter ikke å levere nok anodestrøm og gitterforspenning til 4 EL34,men derimot fikser den å levere nok til to EL34!Dette er muligens hvorfor jeg opplevde en betraktelig elevering i lydkvalitet!De to gjenværende rørene fikk riktige arbeidsbetingelser!Koriger meg hvis jeg tar feil?
Mvh.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ingen std Dynaco-kits hadde paralell-koblet-SE
Hafler & co gjorde Dynaco kjent med UL-(& PushPull) kobling, unikt for sin tid.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og det å kalle meg manisk virtuos er liksom ikke drittkasting?
hva faen vet du om mine håndbak kunnskaper? er det håndbak og rævkrok kapasitet som setter den intellektuelle standarden?
forøvrig kjenner jeg langt mere sympatiske Floreliuser enn deg
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Nå driter du på ditt eget drag LMC!Håndbaken var en utstrakt hånd!Viste ikke at du hadde aspirasjoner på det området også!
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Cobra!
Da har jeg tatt feil igjen,bortsett for at fler har bekreftet min opplevelse av Dynaco som bedre med et rør i hver kanal.Selv en av de mer sympatiske Floreliuser kan verifisere det!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Isåfall var den merkelig?
Foreslår vi bare glemmer hele greia
Mvh
Leif
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Siden mange Dynaco-forsterkere ble levert som kit, kan den jo selvfølgelig være en modifisert utgave...
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Dere må bare fortsette kranglingen . Dette var skikkelig artig . :cool:
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Når jeg leser om prøvingen med og uten rør i denne tråden, så får jeg assosiasjoner til TV-serien "Dette må du ikke gjøre hjemme" og serien "Fysikk på roterommet" UTEN Hr. Øgrim og Hr. Ormestad.

Mvh
Kjell
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Ikke i denne varmen. Nå skal jeg til sjøen og røre i vannet@
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Mine er ikke Push Pull, men det forstod du kanskje.

Håvard

Står to rør per kanal i mine. Kanskje en viktig opplysning. Men det øker fleksibiliteten i forhold til valg av høyttaler.
Og det kreves god match (selektering) ut over det "vanlige". 300B testes vanligvis ved 300V, mens de opereres ved 400V eller mer. Fort gjort at kurvene spriker en del ved høyere spenning. Det enkle er ofte det beste: Et utgangsrør og et inngangs-/driverrør. Men det er nå interessant med push-pull også. Og det kan bli veldig bra.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mine er ikke Push Pull, men det forstod du kanskje.

Håvard

Står to rør per kanal i mine. Kanskje en viktig opplysning. Men det øker fleksibiliteten i forhold til valg av høyttaler.
Og det kreves god match (selektering) ut over det "vanlige". 300B testes vanligvis ved 300V, mens de opereres ved 400V eller mer. Fort gjort at kurvene spriker en del ved høyere spenning. Det enkle er ofte det beste: Et utgangsrør og et inngangs-/driverrør. Men det er nå interessant med push-pull også. Og det kan bli veldig bra.
Jo da. Det er viktig med så like rør som mulig uansett SE eller PP. Det enkleste er SE med et rør:)
Desom en tar ut et rør eller setter in noe helt annet enn det konstruktøren har spesifisert og det låter bedre, så er det noe riv ruskende galt et sted.
Et eller annet sted:confused:
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
På min gamle paralell koblete 300B SE kunne jeg spille med kun et rør pr.kanal
Det tok ingen skade, kunne heller ikke oppleve endring i lydbildet, bare ikke spille så høyt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Ved nærmere ettertanke så gikk det også an på Audio Note L4 blokka jeg hadde. Oppdaget tilfeldig at det ene røret var gåent. Spilte på 3 til jeg fikk 4 nye.
Den bruker EL34.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Alt går. Bilmotorer kan gå på tre av fire sylindere også. Det vil de fleste merke. At det ikke er spesielt lett å merke om et rør eller to i en forsterker er borte eller kaputt er noe underlig.
 
Topp Bunn