811 DIY forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Hei !

    For en 6 - 7 år siden bygget jeg et par 811 forsterker basert på Eric Barbour sin konstruksjon, som jeg ikke ble helt ferdig med.

    Da jeg var ferdig og skulle prøve dem, var alle 3 glødingene ok. Med likeretter røret satt inn, var høyvolt over 500 vdc, men den var ubelastet og jeg regnet med at den ville synke med rørene i. Da jeg satt inn 6EM7 og 811 A røret og slo på strømmen, synes jeg å se gnister fra 6EM7 røret og jeg skrudde av med en gang. Etter det ble de ryddet vekk og har stått siden da.

    I etterkant har jeg tengt at mulig 6EM7 røret fikk for høy volt, da 20 H drosselen anntaglig ikke har nok ohm til å senke strømmen med 70 volt. Her må jeg nok ha en motstand i etterkant. Litt senere leser jeg at forsterkeren kun er konstruert for å bruke Svetlana 811-10 rør. Hvis det er tilfelle, kan det også være en feil her da jeg brukte 811 A rør.
    Er det noen som vet om det går ann og bytte verdier på noen av komponentene for å gjøre det mulig og bruke 811 A rør ?
    Hvis det ikke er mulig, hvilket av 811-10 og 572-10 rør bør jeg satse på ?
    Når disse rørene har ca 500 vdc på platene, hva kan man forvente utgangseffekt (Watt) ?


    Mitt valg av deler var å bruke mest mulig av hva jeg hadde fra før, så det er litt tilfeldig hvordan den har blitt. Strømtrafoen og 10 H er fra Demostenes. Noen motstander og rør fra Motron. Kondensatorer, likeretter, motstander, etc er fra Elfa. Mesteparten av kabling er finsølv 4N fra Rassmusen på Hamar og teflon isilasjon. For ca 2 uker siden fikk jeg en eske med oljekondensatorer 6 mfd 600 vdc Aerovox og Micamold Radio Corp. samt 2 sett med likerettere fra generøse Matzov på Nesodden. Det var i grunn at jeg fikk disse olje kondisene at jeg tok fram forsterkerne da jeg hadde satt av plass til dem og at jeg nå har mulighet til å gjøre dem helt ferdig.

    Hvis noen har noen kommentarer, kritikk eller tips, setter jeg stor pris på det.

    Mvh
    Frode
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.800
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kult
    hvilken utgangstransformator bruker du ?
    (Ref spørsmålet om ventet effekt)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Er ikke 811a og SV811-10 totalt og da mener jeg totalt forskjellige rør?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Hei !
    Utgangstrafoen er Hammond 1628 sea. 5 K 30 W
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    160! O-boi. Da er det vel enklest og billigst (for å si det mildt) å kjøpe nye SV811-10 hvis de fortsatt er i salg.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Hei Hans !

    På kretstegningen jeg kom over på nettet står det at 811-10 kan byttes med 572-10. Det er øverst på tegningen og kom ikke med på bildet som jeg postet her. Det er ikke Eric Barbour som skriver dette, så jeg vet ikke hvem som kommer med påstanden.

    Du mener at 572-3 er det mest egnede 572 røret ?
    Jeg trodde at 811 var 811, og tengte ikke mer over det før jeg bestilte. Hadde lyst på nos Europeisk eller Usa rør da de som oftest låter bedre en Russiske. Forstår nå at jeg må kjøpe nye rør.
    Han som skriver på tegningen sier at 572 er dyrere og bedre en 811. Dere er jo enig så da går jeg for 572. Men ønsker å finne ut av hvem av 572-10 og 572-3 som er best egnet. Du har mere kunnskap på dette omeråde en meg, så jeg tar gjerne imot råd, så jeg kan bestille de riktige denne gangen.

    Mvh
    Frode
     
    Sist redigert:

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Har kikket litt på spesifikasjonene på 572-10 og 572-30. Det virker som at 572-30 forsterker 3 ganger mer en 572-10. Hva vil det medføre i denne forsterkeren ? Vil den få mer watt og mindre rafinert lydbilde ? Eller er det bare at den forsterker litt mer, så man ikke trenger å skru volumen på forforsterker like mye som før for å få samme lyd styrke ?
    For å si det på en annen måte: Hvis jeg spiller med -10 rør og bytter til -30 rør, hva vil dette gjøre med lyden i teorien ?

    Mvh
    Frode
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Alt annet likt så blir forsterkeren 3 ganger mer følsom med -30 i stedet for -10. Eller som du selv sier så trenger du ikke å skru volumet på forforsterkeren like mye som før for å få samme lydstyrke.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Alt annet likt så blir forsterkeren 3 ganger mer følsom med -30 i stedet for -10. Eller som du selv sier så trenger du ikke å skru volumet på forforsterkeren like mye som før for å få samme lydstyrke.
    Riktig så enkelt er det vel ikke? Husk at forsterkningen i et slikt oppsett også bestemmes av rørets indre motstand (rp) i forhold til lasten og at -30 har omtrent dobbelt så høy rp som -10.
    Med andre ord, alt annet blir ikke likt ved bytte av rør.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Alt annet likt så blir forsterkeren 3 ganger mer følsom med -30 i stedet for -10. Eller som du selv sier så trenger du ikke å skru volumet på forforsterkeren like mye som før for å få samme lydstyrke.
    Riktig så enkelt er det vel ikke? Husk at forsterkningen i et slikt oppsett også bestemmes av rørets indre motstand (rp) i forhold til lasten og at -30 har omtrent dobbelt så høy rp som -10.
    Med andre ord, alt annet blir ikke likt ved bytte av rør.
    Du har selvfølgelig rett, men tror du misforsto meg når jeg skrev "alt annet likt". Alt annet er selvfølgelig sjelden eller aldri likt.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Russiske Svetlana laget noen rør for Audio ut fra 811 og 572 rørene. Disse hadde gain på 3, 10, 30 og 160 og heter SV811.
    De originale 811 og 572 var senderrør som hadde 160 i gain. Disse har Topcap, mens SV rørene tror jeg ikke hadde Topcap.

    Ikke lenge siden jeg så disse Svetlana rørene hos Brynjar, men de går ut nå.

    811A er brukt i klasse A2 etter Shishido brukte dette i Wavac's forsterkere.

    http://www.one-electron.com/Randall/ganti_811A.pdf

    VH. Bernt
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Hei !

    Takk for fin tilbakemelding !
    Det virker på meg forløpig at -10 rør er det som er tryggest å gå for, da det er det Barbour har spesifisert. Jeg har troen på at 572 rør er et bedre rør en 811.

    Da jeg ikke sitter med den kunskapen som skal til for å forandre noe i en krets, vil jeg helst at et 572-10 rør må være direkte ombyttbart med 811-10. Er det ikke det, blir jeg litt usikker på valget.

    Fikk et innspill om at forsterkeren er uten bias, og at det muligens kan være problematisk. Har noen erfaring eller kunskap om forsterkere uten bias ?

    Mvh
    Frode
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    DSC00174.jpg
    DSC00175.jpg
    DSC00176.jpg


    Hei !

    Jeg har nå gjort forsterkerne klare til å prøves.
    Jeg har montert inn en ny kondensator strømforsyning. Den består av 51 uf olje kondensatorer etter 10 H. Etter 20 H har jeg 12 uf olje, og 28 uf polypropolen type kondensatorer.

    Da jeg klarte å få plass til flere oljekondensatorer en trodde, og det kun manglet 28 uf for å få det uten elektrolytter, brukte jeg kondensatorer her, da jeg hadde dem liggende. ( utenom 10 uf før 10 H ) De har også blitt en god del tyngre og håndtere.
    Alle olje kondensatorne er limt med et sterkt monteringslim, og sitter godt.

    Jeg har ikke koblet dem til, tengte å bruke de 120 uf elektrolyttene jeg har koblet til. Da den fungerer og jeg er trygg på den, kobbler jeg dem til, og forhåpentlig vis synes det låter bedre.

    Det eneste som mangler er motstanden mellom 20 H og 6em7 for å senke volten til 430 vdc.

    Med litt puss på aluminiumsplaten, samt sparkle og male trerammen, så bør jeg være i mål.

    Mvh
    Frode
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn