Hugh skrev:
Det er bare å beklage, men det er ingen menneskerett å bosette seg innen ring 2 eller, gud forby, ring 3. På St Hanshaugen får du 70m2 for 1.7mill. På Grefsen må du ut med 3.5 mill for rekkehus. Javel! Latterlig sutring. Man kan enten bo mindre eller flytte ut av hovedstaden. I Fredrikstad får du rekkehus for 1.5mill. I Halen for 1.2mill. I Drammen for 1.8 mill. I store deler av Norge er det nesten gratis å bo. Det koster litt ekstra i Oslo, Stavanger, Bergen og Tromsø, men ellers Gratis.
Et «arbeidende» lærerpar har med våre vennligsinnede skatteregler utbetalt 45000 i måneden uten skattefradrag for renter. De kan låne 2.5 x 800000- 300000 = 1700000 glatt (om de sitter med 300000 i gjeld fra før). Kanskje låne 2000000. Med 25 års nedbetaling blir det likevel langt under halvparten av utbetalt lønn. Uff. Bare 8000 å feste for i mnd... etter at sydenturer, cabincruiser og ny Volvo er betalt. Stakkar.
Hugh skrev:
Det er bare å beklage, men det er ingen menneskerett å bosette seg innen ring 2 eller, gud forby, ring 3. På St Hanshaugen får du 70m2 for 1.7mill. På Grefsen må du ut med 3.5 mill for rekkehus. Javel! Latterlig sutring. Man kan enten bo mindre eller flytte ut av hovedstaden. I Fredrikstad får du rekkehus for 1.5mill. I Halen for 1.2mill. I Drammen for 1.8 mill. I store deler av Norge er det nesten gratis å bo. Det koster litt ekstra i Oslo, Stavanger, Bergen og Tromsø, men ellers Gratis.
Et «arbeidende» lærerpar har med våre vennligsinnede skatteregler utbetalt 45000 i måneden uten skattefradrag for renter. De kan låne 2.5 x 800000- 300000 = 1700000 glatt (om de sitter med 300000 i gjeld fra før). Kanskje låne 2000000. Med 25 års nedbetaling blir det likevel langt under halvparten av utbetalt lønn. Uff. Bare 8000 å feste for i mnd... etter at sydenturer, cabincruiser og ny Volvo er betalt. Stakkar.
Slevsagt går det fint å bo utenfor Oslo ring 3, jeg gjør det selv
Ja hvis det er så et lærerpar har utbetalt 45000 i måneden så er det ingen grunn til å klage på lærerlønningene!! Det tilsvarer nemlig en årslønn på 1mill i året om man ikke har rentefradrag..
Min kjære sykepleier kone får derimot utbetalt 17000 kr pr måned i full stilling som avdelingsleder og 20års ansiennitet, og kan bare drømme om lærerlønn... Mitt utgangspunkt var to personer på dette nivået som har studielån å betale på 3000 kr pr måned, bil bensin mat, strøm klær skolebøker.
La oss si de har ett barn, Sifos standardbusdjett gir da:
Standardbudsjett
Person 1: Kvinne mellom 20 og 50 år
Person 2: Mann mellom 20 og 50 år
Person 3: Kvinne mellom 6 og 9 år
Individspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til mat og drikke: 5710
Utgifter til klær og sko: 1470
Utgifter til helse og hygiene: 1250
Utgifter til lek og fritid: 2410
Utgifter til reise (kollektivt): 1675
Utgifter til spedbarnsutstyr: 0
Husholdsspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til andre dagligvarer: 370
Utgifter til husholdningsartikler: 440
Utgifter til møbler: 430
Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450
Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2010
Utgifter til barnehage: 0
Totalt forbruk
Totalt forbruk pr. måned er kr. 17215
............................
La gå at de neppe bruker 2410 kr på fjas og gøy (lek/fritid) ,men det går opp i opp med at barnehage SFO ikke er tatt med.
Dvs at hele lønna til den ene partneren går med til husholding og faste utgifter, så det er da ca 17000 kr igjen.
Men strøm og forsikringer er ikke med i budsjetter, så da sitter de igjen med 15000 kr å bruke på renter og avdrag, men studielånet skal også betales så da er 13000 kr igjen hvis vi er snille og regner med at de fortsatt har lave terminbeløp.
25Års nedbetaling er ikke tilrådelig, bruker det vanlige 20 år, og Gjensidiges lånekalkulator sier da at de kan låne max 2 Mill når skattefradrag er tatt med (8%rente). Ikke rom for noen sydenturer eller festing eller Lada eller vaskemaskin som går i stykker, men greit nok.
Nå bor ca 1 million nordmenn i sentrale strøk, hvor man ikke for stort for 2 mill..
Det er ikke alle som er offentligansatte og kan velge fritt hvor de bosetter seg...feks i Porsgrunn eller Fredrikstad, eller Båtsfjord...
Selv utpå bondelandet på Jæren må "sykepleierparet", strekke seg langt for å få etter etrekkehus..
http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15532208&sid=xz7cbaaxo1p002884&WT.svl=Link
http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15174223&sid=xz7cbaaxo1p002884&WT.svl=Link
Folk får gjøre sine egne valg, selv er jeg ikke villig til å bo meg ihjel i Oslo, og har tatt konsekvensen av det.
Forøvrig så stemmer det nok at levestandarden, er betydelig høyere for en lærer på Toten enn en siviløkonom på Fjongej , takket være boligprisene.
Men noen må jo vaske gulv,pleie de syke og lære de små å lese i pressområdene også..??
Poenget mitt at en nedgang i boligprisene er en velkommen trend, til og med utenfor Oslo2. Boligprisene har seget langt mer enn lønnsutviklingen skulle tilsi, takket være uvanlig lave renter og slepphendte banker
Ha en hyggelig lørdag, nå skal jeg ta på slipset og på fæst ;D
Sleiven