7" plater... Hjelp

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Hei

Lurte på en ting ang 7" plater.
På mange av desse platene så er det ett stor "hull" i senter på platen.
Bildet sier mer en mine ord;)


Det er då lurer på er kor eg kan få tak i slike som skal inne her for å sentrere den på platespilleren??




God jul og godt nytt år til alle på HFS
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Den "pucken" du trenger fulgte med platespilleren i gamle dager. Må vel være hos noen som selger tilbehør da.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Snodig at en slik adapter/pøkk ikke fulgte med spilleren din, det har det gjort på de jeg har kjøpt.
Jeg vil tro at du kan finne en slik hos bortimot alle som selger platespillere og vinyl.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
el_mariachi skrev:
Den "pucken" du trenger fulgte med platespilleren i gamle dager. Må vel være hos noen som selger tilbehør da.

Den fulgte med på min den første eg kjøpte. Men den selgte eg igjen for å kjøpe noe mye bedre, og då fulgte den ikkje med... Kjipt, for eg har ett par kule 7" som står her og venter på å bli spilt...
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Roberten skrev:
Snodig at en slik adapter/pøkk ikke fulgte med spilleren din, det har det gjort på de jeg har kjøpt.
Jeg vil tro at du kan finne en slik hos bortimot alle som selger platespillere og vinyl.
Har ikkje funner noe som helst hos bigdipper, the garden, soundplanet osv osv.
Syns det er ganske merkelig egentlig...
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Nettsiden til Big Dipper kan være litt ugreie å navigere når det gjelder brukerutstyr, men en kjapp telefonsamtale bekreftet at de har 2 varianter, en i plast og en i metall, så om du ikke finner en i Bergen er det bare å ringe og bestille en.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Se der ja, kjempe mteinum..

Roberten skrev:
Nettsiden til Big Dipper kan være litt ugreie å navigere når det gjelder brukerutstyr, men en kjapp telefonsamtale bekreftet at de har 2 varianter, en i plast og en i metall, så om du ikke finner en i Bergen er det bare å ringe og bestille en.
Ja, syns den er litt rotete, og fant ingen ting på nettsidene deres. Men takk skal du ha som tok deg bryet å ringe til de;) Skikkelig service her inne på sentralen;)

Eg sendte forøvrig nettopp en mail til Hifi-guiden, der eg kjøpte drivverket, for å høre om det skal følge med.

Takk for hjelpen folkens;)
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
jeg har en slik puck liggende. Du kan få den. Men dessverre ikke før over nyttår.

En julehilsen fra Olllie, Bergen Lydlaug.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
GONG skrev:
Jeg bruker en slik i messing,kjøpt hos svalander.Big Dipper selger slike i plast.
mvh
Nice plate du spiller GONG, Motorpsycho splitt singel med TSOOL;)
Har ett par eksemplarer av denne...

Du sjønner vell no kvifor eg gjerne vill ha ett slikt adapter;);)
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
olllie skrev:
jeg har en slik puck liggende. Du kan få den. Men dessverre ikke før over nyttår.

En julehilsen fra Olllie, Bergen Lydlaug.
Det hadde jo vert supert... Skal du på treffet i romjulen, då kunne vi jo ha møttes der...
 

249386

Medlem
Ble medlem
05.12.2005
Innlegg
29
Antall liker
1
Psychonaut skrev:
GONG skrev:
Jeg bruker en slik i messing,kjøpt hos svalander.Big Dipper selger slike i plast.
mvh
Nice plate du spiller GONG, Motorpsycho splitt singel med TSOOL;)
Har ett par eksemplarer av denne og to eks av "3 songs for rut"

Du sjønner vell no kvifor eg gjerne vill ha ett slikt adapter;);)
Ja det er eneste 7"med Motorpsycho som har stort senterhull.God nok grunn til å kjøpe Ep adapter ;)
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
olllie skrev:
jeg har en slik puck liggende. Du kan få den. Men dessverre ikke før over nyttår.

En julehilsen fra Olllie, Bergen Lydlaug.
Det hadde jo vert supert... Skal du på treffet i romjulen, då kunne vi jo ha møttes der...
Nei, dessverre, er på jobb. Nevnte puck er en enkel sak i plast, men gjorde nytten en gang i tiden.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Så lenge den gjør nytten så er det vell egentlig greit nok ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ring til b.dipper å få Andreas til å sende deg en i posten , 30,- pluss frimerke , da får du den 3.juledag ;)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ett hvert velmøblert vinylhjem har flere pucker for hånden. Her hjemme vil jeg tippe at det flyter 20-30 stykker rundt omkring. ;D

Store senterhull var stort sett forbeholdt amerikanske utgivelser den gang god musikk ble utgitt. Resten av verden brukte små (pedofile) hull, men med en krans som kunne trykkes ut til stort hull.

Viktigste grunnen til store hull var/ er enkel, nemlig at den skulle kunne brukes en jukebox. Ikke uvanlig å se europeiske pressinger hvor senter(stjernen) er trykt ut, og kan være en indikasjon på hvor singelen har tilbragt tiden.

I tillegg er store hull langt lettere å betjene. Her spilles det så mye singler at de ofte taes av i fart.
På min Superscoutmaster bruker jeg som oftes en puck i plast med en tynn krans i bunn som går litt utenfor hullet så jeg kan løfte de rett opp. På mine Technics 1210ere bruker jeg helst tunge helfreste metallpucker. Pg.a av filtmatten og tallerkenens evne til å stoppe selv om motoren går, er det null problem å løfte av singelen i et enkelt kjapt håndgrep.

Har vel 6-7000 store hull i samlingen ;D ;D ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje så veldig mange singlar, men når desse skal spelast på min Superscoutmaster, brukar eg ein puck når eg legg dei på. Deretter fjernar eg pucken, og set på platestrammarloddet. Funkar heilt greitt så lenge ein er edru og har god tid.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
cash 63 skrev:
Og store senterhull er fullstændig tabu for samlare av 7"
??tabu??
Det er det overhodet ikke, ihvertfall ikke for oss som samler på US-utgivelser og US-band.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
tabu er det nok ikke , det er Jævlig mange 7" som har dette hullet.....og det er vel lettere å betjene som Erosloveking skriver....

jeg har da sett langt flere med stort hull enn lite . det finnes jo løse "stjerner" å få kjøpt å sette innn , slik at de blir igjen til du velger å ta de ut igjen.....selges i poser , eller stk mener jeg å huske....

kanskje ett alternativ?

For de få singlene jeg spiller , klarer jeg meg utnmerket med Dipperpucken ;D
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Fikk høre av noen samlare att plukke vekk center ringen, senker verdien
på singeln betraktligt, ej org lengre, ble fortalt om ett tilfelle der en kjøper
av en udsedvanlig raritet ville fjerne den for att sette den i jukeboxen, dette
var ikke særlig populært.
Slutsatsen av saken er vel att man inte kanske ska fjerne org center ringer
før att behålla verdien på plattan, mer riktigt så kanske. God Jul
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
cash 63 skrev:
Fikk høre av noen samlare att plukke vekk center ringen, senker verdien
på singeln betraktligt, ej org lengre, ble fortalt om ett tilfelle der en kjøper
av en udsedvanlig raritet ville fjerne den for att sette den i jukeboxen, dette
var ikke særlig populært.
Slutsatsen av saken er vel att man inte kanske ska fjerne org center ringer
før att behålla verdien på plattan, mer riktigt så kanske. God Jul
¨

forusatt at singelen har senterring, noe amerikanske singler så og si aldri hadde.
Les engang til det jeg skriver i mitt første innlegg i tråden ovenfor. ;)
Ingen samler ved sine fulle fem vil forøvrig putte en singel av verdi i en jukebox. Det er på grensen til vinylvoldtekt. ::)
Kan forøvrig ikke se for meg at noen samlere av idag (før for den saks skyld) tar ut senter, det er i såfall helt nytt for meg. Seriøst!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
ErosLoveking
Ok att alla ikke har senter ring org, men i dette tilfelle var
det en køper/samler av singler som hade kjøpt en raritet i
5-6k klassen, som ville plassere den i jukeboxen noe han blev
starkt frarådd att gjøre av noen andre irreterte samlare, då dette var
sjelden utgave. Vad som skedde med singeln vet jag tyverr ikke, men
vi får vel håpe han tog fornuftet til fange, og lyttet på orderne mot og fjerne ringen.
Så tabun er vel att man inte fjerner ringen på en verdifull platta og puttar den i jukeboksen
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
cash 63 skrev:
ErosLoveking
Ok att alla ikke har senter ring org, men i dette tilfelle var
det en køper/samler av singler som hade kjøpt en raritet i
5-6k klassen, som ville plassere den i jukeboxen noe han blev
starkt frarådd att gjøre av noen andre irreterte samlare, då dette var
sjelden utgave. Vad som skedde med singeln vet jag tyverr ikke, men
vi får vel håpe han tog fornuftet til fange, og lyttet på orderne mot og fjerne ringen.
Så tabun er vel att man inte fjerner ringen på en verdifull platta og puttar den i jukeboksen
Hehe, høres ikkje bra ut.... Får håpe det gjekk greit med platen!!!
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
I et øyeblikk av omvendt logikk fremprovosert av litt for mye ron traditional, hecho en Cuba, forsøkte jeg å borre ut
stort nok hull til å få en Dinosaur Jr 7" til å passe i jukeboxen på hytta.
Hullet ble perfekt i størrelse, men den flytende kubaneren forstyrret siktet såpass at sentreringen var heller laber.
Ikke særlig vellykket eller vellydende med andre ord.
 
Topp Bunn