7.1-Stereo Aktiv Akustikk Drømmerom

V

vredensgnag

Gjest
Vi har to-kanals stereo fordi det var lett å hente L/R ut av rillen på en LP.

I dag kan vi ha så mange kanaler vi vil, og det finnes 13.1 dekodere.
Men la oss holde oss til 7.1 multikanal. Hva kunne vi brukt de kanalene til om vi ikke var fastlåst i kinosurround?

Aller først - glem begrepet surround. Det er skapt for kino, og er irrelevant til musikklytting. 99,9% av alle musikkopptredener skjer foran oss, og det høres bare rart ut når vi skal trykkes inn i opptredenen. Videre er det dum overkill å bruke side/bakhøyttalere for å lytte til bakklang og spredt applaus mellom numrene. De høyttalerne kan brukes bedre.

I tillegg: stereo-effekten er fattig med bare to kanaler. Selv oppfinneren Blumlein ønsket seg flere, og ihvertfall tre. I patentet sitt drømte han om mange, og han gjennomførte et eksperiment med 80 høyttalere plassert i front.

Så jeg drømmer om et lytterom der jeg bruker 7 kanaler og sub for å skape et stereobilde jeg kun hører maken til på konsert.
De fleste akustiske tiltak er passive, men dette forslaget gjør de ekstra kanalene til aktive akustiske løsninger.

La oss først kikke på et standard rom for hjemmekino, i 7.1:

Fire kanaler på siden og bak, helt ubrukelig i et realistisk stereobilde. Hva kan de heller brukes til?

Vel - det første jeg ønsker er å splitte sub'en, slik at det er to. En i hver L/R posisjon - dette begynner å bli gjengs i gode anlegg, men la oss spesifisere at slik skal det være. Det har virkelig mye å si for troverdigheten i stereobildet.

L/R/C skal være like - og de skal helst være full-range og gjerne fireveis.
Altså at senterkanalen ble utfylt av samme type høyttaler som man har i L/R.
I mikserommet til 2L har man et oppsett med fem høyttalere - tre i front og to bak/på siden.
Så i dette 7.1 forslaget snakker vi om å ha tilsvarende i front - men om å gjøre noe med bruken av side/rear surround kanalene.

I stedet skulle jeg ønske at de som nå arbeider med høyresolusjonsopptak, i multikanal, tenker radikalt annerledes i sin mikrofonplassering.

Her har jeg gjort en ganske betydelig justering i 7.1 skissen.

To av surroundkanalene er flyttet frem, til det vi ellers ville sett på som førsterefleksjonspunktet fra de som opptrer, i forhold til lytteren.
De to bakkanalene er flyttet i front, og henger som om de var på bakveggen i opptaksrommet.
Disse fire høyttalerne er ikke full-range, det trengs ikke. Refleksjoner i konsertauditoriet består av mellomtone/topp, og det skal disse høyttalerne gjengi.
Og ja - man skal plassere mikrofoner under opptak som fanger den ikke rettede refleksjonslyden på de ideelle punktene som representerer hvor lyden fra de som opptrer ville reist i lokalet, fra kilde til lytter. Disse mikrofonene plasseres på første refleksjonspunkt.

Mao. -- opptak av L/C/R med full-range innhold, i et solid og jevnt vektet stereobilde med støtte av high-performance subber i L/R. L/C/R beskriver rettet direktelyd (DL), og siktepunktet er lytteren.

Og i tillegg opptak av det som blir utgangsrefleksjonen - dvs. lyd som egentlig er på vei bort fra lytter, før den reflekteres tilbake til lytteren av lokalets flater. Mikrofonen er plassert der lyden ville truffet reflekterende flate.
Dette signalet avspilles så gjennom høyttalere som er plassert, og selvsagt rettet mot lytter, slik at man får ren refleksjonslyd. Det aktive i denne akustiske løsningen er at man kan kjøre DSP på disse refleksjonene - og simulere ulike typer lokaler; og naturligvis også følge anbefalingene til dem som gjennomførte opptaket, hvilket skjer når man kjører det nøytralt.

Som nevnt i mbares "Jeg fant, jeg fant" tråd er det nå mange høyttalerprodusenter som arbeider med å forsøke å simulere effekten av romrefleksjoner, eller å stimulere romrefleksjoner.
Linkwitz tar dette meget seriøst; Wilson har gjort det til hovedprinsipp i sin top-of-the-range Alexandria høyttaler; mbl er overbevist om betydningen av Radialstrahler på mellomtone/topp; Bolzano-Villetri går i mbls fotspor; og Dave Moulton/Danny LaCarruba utviklet de akustiske linsene som B&O bruker, og som har samme målsetning.
Noen av disse forsøker å la ht generere romrefleksjonsimuleringen, andre ønsker å bruke rommets vegger for å spre refleksjoner til lytter.

Samtlige forsøker å gjøre noe med begrensningene som oppstår fordi man er bundet til tokanalsavspilling. Men vi er ikke bundet til slik avspilling lenger.

Personlig er jeg som nevnt uinteressert i å ha kanaler på siden/bak når jeg lytter til musikk, og det er mye belegg for at det er bortkastet kapasitet i forhold til å plassere disse der de har optimal effekt.
Den modifiserte skissen er et bud på hvor de kunne vært plassert.

I dag har vi enkel adgang til multikanal lagring og avspilling i høyoppløsning, noe som også muliggjør DSP styring av kanalene, for å sikre renest mulig lytteopplevelse. Denne måten å lage stereo-effekt på er verdt å tenke over.

Jeg ville betalt mye for slike opptak.

Til slutt - hvorfor?
I dag fakes refleksjoner (klang) i miksen, på tørre kildeopptak av instrumenter og stemmer, og dette er en av grunnene til at dagens tilsynelatende teknisk perfekte musikk lyder uekte. Vi tror ikke på det vi hører, fordi det er konstruksjoner. Musikk tatt opp på 50/60-tallet lyder langt mer ekte, fordi man der tok med seg den ekte romtonen som musikernes prestasjoner skapte.
En gjenganger her inne er at "man kan aldri få det til å høres ekte ut hjemme, sammenlignet med på konsert."
Det stemmer ikke - og nå har vi anledning til å gjøre noe med det.

Jeg ville betalt mye for opptak gjort etter 2Ls prinsipper, men med denne mikrofonkonfigurasjonen.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
Sjekket Ambisonics jeg viste til i mBare sin tråd? Meridian tilbyr dekoding av Ambisonics, det finnes muligens også softwareløsninger til dette. Iht. min mangelfulle forståelse av det så handler det om å kode inn lydretningene i lytteposisjon i opptaket (kontra bestemte plasseringer av HT som tradisjonell multikanal er basert på), eller kanskje mere presist lydfeltet omkring lytteposisjonen. En vesentlig fordel er at kodingen av kildematerialet/lydkanalene er relativt uvahengig av eksakt HT-plassering ved reproduksjon. Nimbus records skal ha gitt ut noe musikk med Ambisonics.

En mulighet ved flerkanals reproduksjon er også flerkanals «romkorreksjon» som gir flere parametre å spille på (f.eks. kan bak-kanlene brukes til å korigere for romlengden, slik at den akustisk sett blir større, og dermed «plass» til lengre bølgelengder). Jeg er forøvrig enig i reservasjonen mot å plassere lybildet midt i orkestergrava ved multikanals musikk- jeg har ingen ambisjoner om å bli dirigent eller noe i den duren, og luftgitar kan jeg spille der jeg er vant til å høre levende musikk - midt på plattingen foran scenen ;)

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Jeg tror vi som prioriterer musikk vil ha godt av å frigjøre oss fra kinodiktatet når det gjelder surroundkanalenes bruk.
Ambisonics er interessant, men i likhet med 2L og andres nåværende løsning krever det noe helsikes med plass om man skal ha optimale full-range høyttalere på alle punkt. De fleste har det vanskelig nok med å få frigjort en endevegg til hobbyen.
Denne måten å gjøre det på fokuserer på endeveggen de fleste klarer å krangle seg til - og skaper en "musikklinse" der en større komplementær totalenergi presenteres målrettet mot lytter.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Jeg tror vi som prioriterer musikk vil ha godt av å frigjøre oss fra kinodiktatet når det gjelder surroundkanalenes bruk.
Ambisonics er interessant, men i likhet med 2L og andres nåværende løsning krever det noe helsikes med plass om man skal ha optimale full-range høyttalere på alle punkt. De fleste har det vanskelig nok med å få frigjort en endevegg til hobbyen.
Denne måten å gjøre det på fokuserer på endeveggen de fleste klarer å krangle seg til - og skaper en "musikklinse" der en større komplementær totalenergi presenteres målrettet mot lytter.
Slett ikke uenig.

Jeg synes egentlig det er «vanskelig» nok å prioritere og plassere 2 kanaler. Min std. kommentar til venner og kjente som vuirderer hjemmekino fordi det er «inn», er at det bør vurdere om de i det heletatt ønsker å «forsøple» stua med HT i alle retninger, spesielt i lys av at de ofte ikke har klart å prioritere de to HT de har i dag - dvs sjekk først med interiørpolitiet hva spileromet evt. er, dernest optimaliser det to kanalene som er der.

Slik jeg oppfatter Ambisonics så er grunnkonspetet fint i stand til å håndtere en ren «frontprojeksjon» av et «halvt» lydfelt, selv om dette er litt på siden av tanken og spesifikasjonen. Diffusfeltkanaler bak mener jeg imidlertid er viktige med hensyn til reproduksjon av akustikken og atmosfæren i kildematerialet, til dette bruket holder det kanskje med en eller to enveis HT (hovedskalig mellomtone). Det største potensialet for flekanalsmusikk er dog antagelig i integrasjon med en eller annen form for hjemmekino. En av de store utfordringene er å få en standard for produksjon av hermetisk musikk som i større grad samspiller med variasjonen i hjemmlige reproduksjonsforhold - og der tror jeg Ambisonics burde være en soleklar kandidat for det meste av reproduksjon i 2 eller flere kanaler, sammen med en variasjon av «replay gain» og adaptiv dynamisk kompresjon/ekspansjon ettersom forholdene krever eller tillater. Dilemmaet er selvfølgelig at etterspørselen etter slike ting praktisk talt er fraværende.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
En tredje vei er evt å dekode tradisjonell 2 kanalslyd til 4 eller 5 kanaler, evt flere, LR + senter/mono + «ambience» (ambience kanalene kan evt være «simulert» LR). «Ambience» kanalene er differanse ift. LR (dvs L-R og evt R-L ) kan avspilles enten i front fra siden eller bak, det viktigste med dem er kontroll på forsinkelse, og at de ikke skal spille direkte inn i lyttefeltet men «ut» i diffusfeltet. En variasjon over temaet finner vi i Dynvector sine «Super stereo» produkter SS ADP3 og DV SSP5. SS ADP3 (trur eg) ble testet i HighFidelity (DK) med et ok resultat (kanskje noe preget av at det var litt uvant ?), begge to er desverre typisk nok tatt ut av produksjon ...

mvh
KJ

R

RoDa

Gjest
vredensgnag skrev:
Til slutt - hvorfor?
I dag fakes refleksjoner (klang) i miksen, på tørre kildeopptak av instrumenter og stemmer, og dette er en av grunnene til at dagens tilsynelatende teknisk perfekte musikk lyder uekte. Vi tror ikke på det vi hører, fordi det er konstruksjoner. Musikk tatt opp på 50/60-tallet lyder langt mer ekte, fordi man der tok med seg den ekte romtonen som musikernes prestasjoner skapte.
Spennende innlegg, selv om dette foreløpig virker noe utopisk.
Hva skjer med et slikt oppsett når man spiller "ekte" musikk? Altså tatt opp med ekte klang.

Mener du det er slik at "alle" opptak av i dag er tørre og tekniske?

R

V

vredensgnag

Gjest
RoDa skrev:
vredensgnag skrev:
Til slutt - hvorfor?
Hva skjer med et slikt oppsett når man spiller "ekte" musikk? Altså tatt opp med ekte klang.

Mener du det er slik at "alle" opptak av i dag er tørre og tekniske?

R
Vi kan naturligvis ikke skjære alt over én kam.

1. Live-opptak, med minst mulig inngrep, og i lokaler der det er god romtone, lyder rett, også når det er nyere opptak. Selv om teknikerne ofte er fristet til å bruke mikrofoner som er retningsavgrenset, for å unngå romklangen.

2. Opptak av symfoniorkestre. Sjelden de har råd til å holde på lenge i dag, så man forsøker å ta så store biter som mulig, og i egnet lokale, gjerne hvor orkesteret vanligvis holder hus. Her er også romtonen gjerne med.

Men dessverre har det utviklet seg en hang til såkalt close-miking. Dvs at man setter mikrofoner tett på instrumenter/seksjoner, for å ha mer kontroll i miks - noe som også gjelder symfoniorkestre. (Salonens Vårofferet, for eksempel. Og man hører det - det er ikke totallyden jeg lytter til.)

Og det blir aller verst i studio, der det nå er mote å ta det spor for spor, med musikerne separat. Man har et "kjapt" innspilt mastertrack med de fleste musikerne på plass, og så går musikerne inn og følger dette, mens de opptas på nytt, og separat. Ofte med ekstrem close-miking, og med mikrofoner som er ytterst sensitive på selv små posisjonsvariasjoner hos musikeren.
Spør omkring - du vil høre musikere kommentere (klage) over at de kunne ikke bevege seg mer enn et par cm, ellers risikerte de å måtte ta det om. Da blir det vanskelig å følge en groove. ;)

Disse tørre opptakene settes så sammen i en helhet, og gis så klang, enten enkeltvis i sporene, eller/også på helheten. Problemet er at denne klangen er kunstig generert, den er lagt på.

Linkwitz bruker tid på å diskutere dette i sine foredrag og papers, og mener at vår hørsel simpelthen er for god og gjennomskuer slikt, og at vi derfor ikke opplever musikken som organisk - som hel. Han snakker en god del om hvordan det nettopp er refleksjonene (de naturlige) som hjelper oss å posisjonsbestemme det vi lytter til. I tillegg tilfører de kritisk tilleggsinformasjon, og fyller ut tonen, spesielt i midt/topp.

En personlig teori: en av grunnene til at vi er begynt å lytte til opptak fra 50/60/70-tall er at mange av disse ble gjort med minst mulig dill, og at de ble festet på tape med naturlig romtone. Fordi det er så mange tildilla opptak i dag, så har vi fått en referanse, slik at vi faktisk opplever forskjellen, og vi spør oss selv: hvordan er det mulig at jeg foretrekker et opptak fra 1958, over et som er gjort i 2008, med faktorer bedre opptaks- og etterarbeidsutstyr?

Refleksjoner og romtoner ...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
vredensgnag skrev:
Til slutt - hvorfor?
...
Det handler en del om multimikrofon-, spor og -isesjons opptak; det er lite musikk som spilles inn live in studio, men heller et instrument nå og en voklal da. Dersom de respektive insturmenter og vokaler skulle tas opp med hver sin «naturlige» og «levende» akustikk, så blir sluttmiksen en kakafoni -> mange lag med ulik akustikk som «sloss om plassen», jf. f.eks. DG sine multimikkopptak av symfonisk musikk fra slutten av 80-tallet og et stykke ut på 90-tallet (?) som ofte har for god «definisjon» av enkeltinstrumenter på bekostning av helheten og sammenhengen. Deter dog ikke bare akustikken/klangen som blir kunstig, samspillet i musikken blir også lett «syntetisk». «Live in studio» opptak spiles også ofte inn med en død akustikk og med multispor da det ofte er en oppfatning at det er enklere å skru lyden sammen etterpå, enn å sette opp mikrofoner og akustikktiltak tilpasset hver enkelt «sesjon» med henblikk på en «levende og naturlig akustikk». Det er også mye vanetenking blant studiotekningere i dette. Ovennevnte er «std.» på «elektronisk» «populærmusikk», men som nevnt også forholdsvis utbredt på akustisk muskk.

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Vel, nå har vi et formidabelt selskap i 2L.
De finner et akustisk egnet lokale, tilpasset oppgaven og orkestersammensetningen.
Så drar de dit, setter opp mikrofoner, gjør tilpasninger, og spiller inn så direkte og lite etterbehandlet som mulig.

Mitt ene ønske, om jeg får lov ML, er at disse mikrofonene kanskje kan stå litt annerledes ... Vi har nå en unik anledning til å skape et meget solid stereobilde, i vant perspektiv. Og 2L er jo ikke alene om å kikke på multikanalmulighetene - men hvorfor skal kinosurround bestemme perspektivet?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Spennende diskusjon. For min del er surrerundtlyd til film uansett rimelig uinteressant, rett og slett fordi mesteparten av filmene jeg ser er i mono eller høyst i stereo. Jeg kan skjønne morroa hvis du ser en del nyere film som er i surrerundt-lyd og da finnes det jo etterhvert rimelig gode og ikke sjokk-dyre løsning for å få til den typen lyd.

Det jeg syns er problematisk er at så mye av den musikken jeg har og er glad i og vil lytte til, ikke er et resultat av slike opptaksprosesser du beskriver. Og all den tid økonomien er begrenset, så blir jeg mer fokusert på å få til et anlegg som kan spille av også disse platene. Dog: teorien din er spennende og jeg tror jeg følger logikken et stykke på vei og det hadde vært spennende å hørt et slikt anlegg med den typen opptak - omså bare for verdien av å vite hvor "langt" man kan komme i opptaksteknologi.

Et lite praktisk poeng til sist: det å ha to subwoofere kan kanskje løses enklest ved å ha HT med innebygget sub?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mange gode tanker her. vredensgnag skisserer en cost no object drømmehifi, og en slik kunne være fin å ha. Men jeg får den ikke inn i stuen, i motsetning til vg.
Jeg ville nok likt et opptak mikset for et slikt oppsett bedre enn SACD-dirigentpultlyden tror jeg. Jeg skriver tror fordi jeg ennå har til gode å høre et standardoppsett for SACD. Jeprøvde for et par uker siden å ta en ad hoc-tur innom Kontrapunkt for akkurat det, men de hadde intet slikt oppsett stående klart. Det er kanskje et symtom det også, dessverre.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Jeg antar at innlegget er myntet på musikkgjengivelse, og kun det.
For film fra BluRay er jo delefrekvensen for senter ofte myntet på frekvensområdet til dialog, så her er ikke en fulltonehøyttaler lik de andre nødvendigvis en ubetinget suksess. I tillegg vil nok 7.1 surround image for film bli 'feil' uansett kalibrering.
Men til ren musikkformidling så er det jo en besnærende tanke å eksperimentere litt :)

V

vredensgnag

Gjest
Distinctive skrev:
Jeg antar at innlegget er myntet på musikkgjengivelse, og kun det.
For film fra BluRay er jo delefrekvensen for senter ofte myntet på frekvensområdet til dialog, så her er ikke en fulltonehøyttaler lik de andre nødvendigvis en ubetinget suksess. I tillegg vil nok 7.1 surround image for film bli 'feil' uansett kalibrering.
Men til ren musikkformidling så er det jo en besnærende tanke å eksperimentere litt :)
Riktig som du skriver når det gjelder senterkanalen - men det som faktisk skjer der er at all dialog sendes dit (gjelder surround mikser og ikke gamle stereofilmer, selvsagt). Det er ekstremt lite dialog som ligger i L/R. Noe man fint kan teste ved å gå inn i menyen på prosessor og koble fra/til senter under en film. Så vanligvis designer man senterkanal-ht som gjengir dialogspennet godt, den skal ikke formidle effekter.
Men som nevnt ser jeg helt bort fra kinolyd-diktatet på ht-plasseringer her. Tanken er hva som ville vært optimalt, nå som vi har 7.1 lagring og avspilling, i BD eller nedlastet, som potensiell kilde.

Denne utydelige skissen viser hvordan høyttalerne står hos 2L. De tre i front er alle fullfrekvente.

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ikke for å pirke men snakker vi ikke 7.2 oppsett nå? Med to subber.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Aller først - glem begrepet surround. Det er skapt for kino, og er irrelevant til musikklytting. 99,9% av alle musikkopptredener skjer foran oss, og det høres bare rart ut når vi skal trykkes inn i opptredenen. Videre er det dum overkill å bruke side/bakhøyttalere for å lytte til bakklang og spredt applaus mellom numrene.
Det er vel på tide å våkne?

For den som følger med - har de store lydopplevelsene vært tilgjengelig i lang tid, og nå tar de et steg til

Les mer her:
http://www.audyssey.com/technology/dsx.html

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Er det virkelig så mange som henger fast i lydopplevelsens steinalder...... ::)

Prøv heller noe av dette kalibreret

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Her er et bilde av en skikkelig lydopplevelse - eller ???

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Jeg finner ikke noe på hjemmesiden til Audessey om hvordan høyttalere som bør brukes til RW og LW. Er det effekter alà precence som blir mikset inn i disse kanalene, eller er de en fullfrekvent utvidelse av front L og R, og derfor bør være transparente/klangmessig like ift. fronthøyttalere? Sistnevnte løsning kan nok bli i overkant dyrt for veldig mange.

Det er vel kanskje på sin plass og samtidig poengtere at de som mikser filmlyden gjerne sitter med 5.1 oppsett i studio - i beste fall 7.1, og at det er dette lydsporet receiveren får servert fra kilden. Ergo er det receiveren som må gjette seg til via ferdigprogrammerte algorythmer hvordan effekter/lyd skal distribueres til de respektive effektkanalene.

En annen ting som umiddelbart slår meg, er hvordan man skal få plass til dette i norske stuer/rom. Regner med at man må ha en ganske fin bredde på rommet for å følge spec. på hvordan dette skal settes opp. Romkorreksjon er vel også et must for å få 4 fronthøyttalere til å være i samspill.

Siste tanke rundt dette går på stereo. Ved stereo bruker man vel kun L og R, og vil da sitte med 2 høyttalere på hver sin side nære førsterefleksjon. Hvordan påvirker dette L og R, positivt eller negativt.

Med disse kanalene kan man faktisk komme opp i 13.1 oppsett. Forbeholdt dedikerte rom vil jeg tro.

V

vredensgnag

Gjest
Deilig å se fremtiden på gang, Flageborg.

Nøkkelen her er å ha opptaksmikrofoner i disse ht-posisjonene, og ikke å generere dette i post.
Men igjen, bildet du viser har mikrofonene hengende over spillerne, opptaksperspektivet bør endres vekk fra EBU-standarden for surround, til en ny standard for stereomusikk med "multiple speakers."

Selv tror jeg på skissen jeg lagde i åpningsinnlegget, med høyttalere som produserer "direkte-refleks" på sidevegger og som gjengir bakveggsrefleksjon.
Men oppsettet du skisserer, om jeg forstår det rett, ser meget lovende ut.

Men jeg savner senterhøyttaler ...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:

Nøkkelen her er å ha opptaksmikrofoner i disse posisjonene.

Selv tror jeg på skissen jeg lagde i åpningsinnlegget, med høyttalere som produserer "direkte-refleks" på sidevegger og som gjengir bakveggsrefleksjon.

Er det noe i veien for å ta opp med to stereomikker samtidig som en tar opp 7.1 og?

V

vredensgnag

Gjest
Skink_123 skrev:
vredensgnag skrev:

Er det noe i veien for å ta opp med to stereomikker samtidig som en tar opp 7.1 og?
Selvsagt ikke - problemet er perspektivet. EBU har laget en standard for surround-opptak av musikk der man har definert at man "skal være midt i musikken" - med mikrofonene plassert slik at man har musikerne rundt seg. Det er denne standarden f.eks. 2L følger i sin plassering av høyttalere i miksestudio.
MEN - for det første er vi vant til å ha musikken foran oss, og slik vil det fortsette å være så lenge det er grupper/orkestre som opptrer for et levende publikum.
For det andre er det vilt usannsynlig (som Håkon N er inne på) at dette vil få plass hos folk flest, og uansett er det ikke en audiofil forbedring om man ikke er fullstendig kompromissløs i installering av komponenter og behandling av rom.

Det slår meg at det er enklere å sette opp ht foran lytter, men å gjenskape Blumleins "wall of sound" i stereo, med flere kilder, både i opptak og i gjengivelse. Man kan likevel enkelt downmikse til stereo, men i utgangspunktet er det et stereobilde man har ønsket å skape, og ikke surround.

Jeg har gud vet hvor mange surround-opptak med litt bakreflekser og publikumssorl, bare tull å bruke bakhøyttalerne slik; og selv om 2Ls multikanalprinsipp er en opplevelse, så tror jeg det vil være en like så stor opplevelse, og mer gjennomførbart for flere, å arbeide med stereo walls of sound.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Skink_123 skrev:
vredensgnag skrev:

Selvsagt ikke - problemet er perspektivet. EBU har laget en standard for surround-opptak av musikk der man har definert at man "skal være midt i musikken" - med mikrofonene plassert slik at man har musikerne rundt seg. Det er denne standarden f.eks. 2L følger i sin plassering av høyttalere i miksestudio.
MEN - for det første er vi vant til å ha musikken foran oss, og slik vil det fortsette å være så lenge det er grupper/orkestre som opptrer for et levende publikum.
For det andre er det vilt usannsynlig (som Håkon N er inne på) at dette vil få plass hos folk flest, og uansett er det ikke en audiofil forbedring om man ikke er fullstendig kompromissløs i installering av komponenter og behandling av rom.

Det slår meg at det er enklere å sette opp ht foran lytter, men å gjenskape Blumleins "wall of sound" i stereo, med flere kilder, både i opptak og i gjengivelse. Man kan likevel enkelt downmikse til stereo, men i utgangspunktet er det et stereobilde man har ønsket å skape, og ikke surround.

Jeg har gud vet hvor mange surround-opptak med litt bakreflekser og publikumssorl, bare tull å bruke bakhøyttalerne slik; og selv om 2Ls multikanalprinsipp er en opplevelse, så tror jeg det vil være en like så stor opplevelse, og mer gjennomførbart for flere, å arbeide med stereo walls of sound.
Husker jeg hørte Steely Dan sin Gaucho i 5.1, hørtes latterlig ut.

Topp Bunn