Rørutstyr 6P3S-E (6P3S-E/6П3С-Е) vs 5881/6L&-udgangsrør i Leben CS-600

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    01.01.2023
    Innlegg
    29
    Antall liker
    11
    Sted
    København, Danmark
    Kloge mennesker,


    Tilbage i marts fik jeg fantastisk feedback på en række spørgsmål om preamp/-driverrør af 6CS7-typen til min Leben CS-600-forstærker (tråden kan læses her for dem, der kunne været interesserede), som jeg det tidspunkt lige var skiftet til fra en Sugden A21SE Signature (og før den en Audio Note P2SE).

    Efter at have fokuseret på at skaffe en tilstrækkelig samling af 6CS7-rør har jeg de seneste par måneder brugt lidt tid på at eksperimentere med udgangsrør - indtil videre er det blevet til de Sovtek-rør, forstærkeren blev leveret med, samt et sæt El34 rør fra tyske RFT og senest russiske rør af typen 6P3S-E fra Reflector; det skulle efter sigende være produceret omkring 1980. Jeg fik idéen til 6P3S-E/6П3С-Е-rørene fra en blogpost på Jeff's Place (som ofte er ca. 10 år forud mig).

    Jeg er kommet i tvivl om, hvordan CS-600'eren indstilles bedst dog, hvorfor jeg stiller spørgsmålet hér.

    Min CS-600'er har to kontakter:

    1) 'Plate voltage', som kan indstilles til enten 350V/DC og 410VV/DC?
    2) 'Cathode resistor' kan indstilles til 680 ohms og 460 ohms?

    Værdierne har jeg fra manualen til CS-600X'eren. Men jeg er usikker på, om de samme gælder for CS-600'eren (uden X)? Jeg er også i tvivl om, hvilke værdi gælder for kontakternes placering som henholdsvis op og ned. Begge kontakter stod til 'op' fra fabrikkens side med Sovtek 6L6WGC-rør, hvor i mod begge kontakter anbefales til 'ned' ved EL34-rør.

    Og endelig er vi nu fremme til spørgsmålet: Hvilke værdier gælder for en CS-600-forstærker? Er der forskel på de parametre mellem CS-600 og CS-600X? Og slutteligt: Hvilke indstillinger ville I vælge til 6P3S-E (6P3S-E/6П3С-Е)-rør? Jeg går ud fra, at der kan være en trade-off mellem vellyd og levetid på rørerne?

    Prismæssigt ligger 6P3S-E (6P3S-E/6П3С-Е) -rørene rigtig, rigtig godt. Jeg har ikke, som landet ligger lige nu i hvert fald, økonomi til NOS-rør i 6L6-familien.

    Manual til CS-600X ->

    Jeff's Place-post om indstillingerne for udgangsrør CS-600 ->

    Diagrammet hos Jeffs er klart mest overskueligt i forhold til valgmulighederne. Diagrammet i manualen for CS-600X'eren er forholdsvis forvirrende - og det ser ikke ud til, at der umiddelbart er overensstemmelse mellem de to, hvilket vel kan betyde, at der er forskel på forstærkerne og/eller der er en fejl i et af de to. Kilden på Jeffs er mig lidt uklar.

    Glæder mig til at høre jeres inputs.


    Stor tak på forhånd for hjælpen,

    Kasper
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Best og trolig enklest:
    Sett inn rørene du vil prøve.
    Legg Leben på ryggen og skru av bunnplaten.
    Mål spenningene.
    Anodespenming og katodespenning.
    Da ser du enkelt om røret har det greit eller blir stresset.
    Eller om det bare hviler og lager dårlig lyd.
     
    Ble medlem
    01.01.2023
    Innlegg
    29
    Antall liker
    11
    Sted
    København, Danmark
    Best og trolig enklest:
    Sett inn rørene du vil prøve.
    Legg Leben på ryggen og skru av bunnplaten.
    Mål spenningene.
    Anodespenming og katodespenning.
    Da ser du enkelt om røret har det greit eller blir stresset.
    Eller om det bare hviler og lager dårlig lyd.
    Tak for dit svar. Det er ikke et projekt, jeg kommer til at kaste mig ud i. Dels har jeg hverken udstyr eller kompetencer, dels vil jeg mene, at det betyder, at garantien bortfalder.

    Så jeg må 'nøjes' andre teori og andres oplevelser fx Jeffs. Og måske, hvis jeg er heldig, oplevelser hér på forummet fra andre Leben-ejere (på samme vis som ift 6CS7-rørene i sin tid) :)
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    0 =nedX=opp,Trekant/pyramide =opp /ned,,,,,,Samme skjema som bilde Ovenfor bare m Tegn

    Tok utgangspunkt i KT77 rør,,,men er nå i tvil selv da,,,ganske forvirrende egentlig så ta Mitt svar M en klype salt,,,,

    Har selv forsterker m 5881/6L6 /6L6GTB rør ,,,og i tillegg de rør du refererer til, de russiske da uten den E til slutt.6N3C.
    Forsterkeren min-Golden Tube Audio SE40.
    Med de rør i min forsterker som har manuel bias så måtte eg en god del ned i bias på de rør (russiske uten E bak på rør)
    mulig de rør du refererer til er mere robust.

    Var også inne på Jeff`s place eg også ,,,,,men de e mere en 10år siden så har glemt forskjellen på de rør eg har.
    Å det Russiske du refererer til.

    Mvh Roy
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    IMG_3689.jpeg

    IMG_3690.jpeg

    Dette er fra manualen til CS-600
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sist redigert:
    Ble medlem
    01.01.2023
    Innlegg
    29
    Antall liker
    11
    Sted
    København, Danmark
    Kjøpte for flere år siden, gjennom NSD, matched quad av disse rørene. Eksakt de samme som ble testet og omtalt på Jeff’s Place.
    https://jeffsplace.positive-feedback.com/6n3ce-vacuum-tubes/
    Disse kjører du med begge vendebrytere inoperative posisjon.
    Fornemt! Mange tak for svar og delingen af manualen.

    Jeg er bange for, at jeg ikke forstår den sidste sætning (måske en sprogudfordring):

    "Disse kjører du med begge vendebrytere inoperative posisjon."

    Begge kontakter pegende op (som for 6L6)? Eller op + ned (som for 6L6GB)?

    Skemaet/diagrammet angiver begge muligheder, så vidt jeg kan se.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ :ROFLMAO:
    Autokorrektur som gjorde den setningen heeelt uforståelig. Rettet opp nå, og det skulle stå: i opp posisjon
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, vil ikke tro det, all den tid man kjører høyere spenning.
     
    Ble medlem
    01.01.2023
    Innlegg
    29
    Antall liker
    11
    Sted
    København, Danmark
    0 =nedX=opp,Trekant/pyramide =opp /ned,,,,,,Samme skjema som bilde Ovenfor bare m Tegn

    Tok utgangspunkt i KT77 rør,,,men er nå i tvil selv da,,,ganske forvirrende egentlig så ta Mitt svar M en klype salt,,,,

    Har selv forsterker m 5881/6L6 /6L6GTB rør ,,,og i tillegg de rør du refererer til, de russiske da uten den E til slutt.6N3C.
    Forsterkeren min-Golden Tube Audio SE40.
    Med de rør i min forsterker som har manuel bias så måtte eg en god del ned i bias på de rør (russiske uten E bak på rør)
    mulig de rør du refererer til er mere robust.

    Var også inne på Jeff`s place eg også ,,,,,men de e mere en 10år siden så har glemt forskjellen på de rør eg har.
    Å det Russiske du refererer til.

    Mvh Roy
    Tak for dit svar - tror, din læsning af X, O og trekant er helt rigtig - omend en ret forvirrende måde at gøre det på. Kan se, at samme symboler bruges i CS-600-manualen, som der gavmildt er blevet delt to billeder af i tråden.

    Jeg lavede lidt research i Leben-gruppen på Facebook og blev frarådet 6N3C uden -E-suffiket, fordi rørene simpelthen var for forskellige.

    Hvordan lyder de i din SE40?
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei Kasper
    Lyden av de ,,,,, ja de spilte som 6l6 lyden,kan ikke huske de var noe dårligere. Plugget de rett i ,men en del lavere Bias.
    Bruker nå noen meget gode rør i samme box. Tung sol7581.
    De spiller flott å tåler en del. Skrud opp bias på box etter det, men husker ikke hvor høyt eg gikk. Vist eg ska tippe så er det ca35 mV. Eller noe over ,
    Står for tiden i overskudd lager da eg har mere en 15 eff trinn ,SS og rør boxer Spiller for tiden balansert/XLR med Mod Wright LS 36,5 pre,og Cary Cad 808 R eff.på Tannoy Glenn air 15.Mvh Roy 🔊🎸🔊
    DFA1BE9E-3207-48F8-B39C-DD5E37A88123.jpeg 7F4D9F67-213F-4039-9573-F90977E8D45E.jpeg
     
    Ble medlem
    01.01.2023
    Innlegg
    29
    Antall liker
    11
    Sted
    København, Danmark
    Hei Kasper
    Lyden av de ,,,,, ja de spilte som 6l6 lyden,kan ikke huske de var noe dårligere. Plugget de rett i ,men en del lavere Bias.
    Bruker nå noen meget gode rør i samme box. Tung sol7581.
    De spiller flott å tåler en del. Skrud opp bias på box etter det, men husker ikke hvor høyt eg gikk. Vist eg ska tippe så er det ca35 mV. Eller noe over ,
    Står for tiden i overskudd lager da eg har mere en 15 eff trinn ,SS og rør boxer Spiller for tiden balansert/XLR med Mod Wright LS 36,5 pre,og Cary Cad 808 R eff.på Tannoy Glenn air 15.Mvh Roy 🔊🎸🔊
    Tak for inputs / feedback! Lækre, lækre sager du har dér :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn