6H30. Kan jeg også bruke 8223 og 6H6?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Hei,

Etter endel lesing på nett er jeg blitt usikker på hvilke substitutter som finnes for 6H30 røret. (CJ Preamp)

Noen mener 6H6P er en bra (men eldre og teknologisk mindre moderne) og billigere substitutt, andre sier at USA varianten av dette russiske røret er 8223.

Men; har disse 3 like spec's så jeg ikke får svidd min nye preamp? Finner ikke 6H30 i databladet til min rørtester.

Kan jeg teste 6H30 røret med innstillinger for 6H6 på rørtesteren?

mvh Ole
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Siden Brynjar er bortreist, er vel Demostenes den reneste ette til å gi det et kvalifisert svar?

Mener å huske at Brynjar sa det ikke finnes noe pin-kompatibelt erstatningsrør til 6H30pi. Det finnes selfvølglig andre rør som kan erstatte, men ikke uten at du lodder om pinnene og regulerer spenning og strømtrekk.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det stemmer at det russiske 6H30 røret ikkje har nokon direkte vestleg ekvivalent. Det liknar på 6922/ECC 88/E88CC/6DJ8. Sokkelen er kopla på same måte og truleg vil eit av desse i dei aller fleste høve fungerer fint der det står 6H30.
E188CC og E288CC er også ganske likt med 6H30 og alle desse andre. E188CC er så godt som identisk med E88CC så det burde gå heilt greitt. E288CC er det same som det amerikanske 8223 og har same sokkel og relativt like data med dei andre så det burde gå bra.
Det som er heilt klart er at innstillinga på rørtestaren din for 6H6 ikkje kan brukast! 6H6 er eit gammalt dobbeldioderør med octalsokkel til bruk i heilt andre samanhengar enn det vi snakkar om. (eg går ut i frå at du har ein eldre rørtestar..)
Det russiske 6H6 røret er eg ikkje sikker på, det må eg sjekke opp.

Trøbbelet her er den kyrilliske skrifta på dei russiske røra. Det russiske teiknet som liknar ein 'N' vert ofte omsett til 'H' hos oss. 6H30 heiter '6N30' på russisk, og 6H6 heiter 6N6. 6H6 og 6N6 finns faktisk i vesten også, men det er heilt andre rør. Slik kan ein verte skikkeleg forvirra av.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det russiske '6H6' (eigentleg '6N6') har same sokkelkopling og relativt like data med alle desse andre, så du kan bruke det også.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
PX4 skrev:
Det russiske '6H6' (eigentleg '6N6') har same sokkelkopling og relativt like data med alle desse andre, så du kan bruke det også.
Takk for opplysende svar!

Og; på en amerikansk (B&K 747) rørtester kan jeg likevel altså ikke teste et 6H30 rør med innstillinger for 6N6?

Mvh Ole
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ameikanske rørtestere har INGEN instilling for russiske rør, da må du finne et tilsvarende.
Og 6N6 (U.S. rør) er en diode...

Arne K
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Neida, samme konfig, men det var ikke det jeg spurte om...

Arne K
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Cobra2 skrev:
Ameikanske rørtestere har INGEN instilling for russiske rør, da må du finne et tilsvarende.
Og 6N6 (U.S. rør) er en diode...

Arne K
ja, skjønner det, men hvilke USA ekvivalent finnes for det russiske 6H30, jeg er altså på jakt etter hvilke innstilling min amerikanske rørtester (B&K 747) skal ha for å få testet dette 6H30 røret.

Noen som har tips om USA ekvivalenter?

Mvh Ole
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg tror det skal stå en forklaring i brukermanualen til rørtesteren, om hvordan teste ukjente/nye/ikke-registrerte rør...
Nei, det finnes ingen U.S/Euro erstatning for 6N30P

Arne K
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Ole skrev:
ja, skjønner det, men hvilke USA ekvivalent finnes for det russiske 6H30, jeg er altså på jakt etter hvilke innstilling min amerikanske rørtester (B&K 747) skal ha for å få testet dette 6H30 røret.

Noen som har tips om USA ekvivalenter?

Mvh Ole
Las du ikkje det eg skreiv over her?

Arnold
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
PX4 skrev:
Ole skrev:
ja, skjønner det, men hvilke USA ekvivalent finnes for det russiske 6H30, jeg er altså på jakt etter hvilke innstilling min amerikanske rørtester (B&K 747) skal ha for å få testet dette 6H30 røret.

Noen som har tips om USA ekvivalenter?

Mvh Ole
Las du ikkje det eg skreiv over her?

Arnold
Jo, jeg har lest de 3 ganger og det er bl.a. derfor jeg spurte på nytt :)

Du sier "Det russiske '6H6' (eigentleg '6N6') har same sokkelkopling og relativt like data med alle desse andre, så du kan bruke det også."

Begrepet relativt like data gjør meg ikke sikker på at jeg kan bruke hvilken som helst av de nesten-ekvivalenten du viser til som innstillingsgrunnlag på min rørtester.

Men har du eller andre oppklaringer her så tar jeg gjerne mot det!

Mvh Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Da tok jeg sjansen på å teste ut 6H6 rør i min preamp. som er laget for 6H30.

Det låt ikke så verst, men verre var det at etter 2 timer sprakk glasset på røret og det var bare med megen flid jeg klarte å få restene ut av pre'en uten verken å dryppe blod eller glass ned i godsakene.

En telefon til Motron oppklarte at det er meget lite lurt å swappe 6H30 med 6H6, selv om det er drøssevis med sider på nett som påstår at dette er kompatible rør.

Tenkte dette kunne være av interesse for flere å få vite mine erfaringer, selv om årsaken til at glasset sprakk kan være mange.

Mvh Ole
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Ole skrev:
Jo, jeg har lest de 3 ganger og det er bl.a. derfor jeg spurte på nytt :)

Du sier "Det russiske '6H6' (eigentleg '6N6') har same sokkelkopling og relativt like data med alle desse andre, så du kan bruke det også."

Begrepet relativt like data gjør meg ikke sikker på at jeg kan bruke hvilken som helst av de nesten-ekvivalenten du viser til som innstillingsgrunnlag på min rørtester.

Men har du eller andre oppklaringer her så tar jeg gjerne mot det!

Mvh Ole
For å kunne prøve ulike rør i ein forsterkar sokkelkoplinga på røra vere identisk og dei må ha same glødespenning. Dei andre parametera i røra kan variere ein god del utan at det har dramatisk innverknad på lyden. Til dømes kan ein sette inn 12AT7, 5751, 12AU7 og ei rekke andre der det står 12AX7. Dei to første er ganske like 12AX7, medan det siste er mest ulikt.
6922, ECC 88, E88CC, 6H30 og russisk 6N6 er så like at dei kan prøvast ut i same krets, men også her er det slik at dei tre første er svært like, medan dei to siste skil seg noko frå dei andre.
Det er ikkje noko enkelt svar på denne problemstillinga for det kjem an på kva type krets røret står i som avgjer om eit bestemt rør vil fungere godt eller mindre godt. 12AU7 er supert i einl katodefølgar, men ikkje som inngangsrør i ein RIAA forsterkar. Det er akkurat omvendt med 12AX7.

Skal du teste eit ukjent rør i ein rørtestar, må du bruke røret sitt datablad og stille inn sokkelkopinga og dei ulke spenningane røret skal ha manuelt på testaren. Så kan du lese av anodestraum, steilhet, gitterstraum eller det rørtestaren kan måle.

Helsing

Arnold
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
PX4 skrev:
Ole skrev:
Jo, jeg har lest de 3 ganger og det er bl.a. derfor jeg spurte på nytt :)

Du sier "Det russiske '6H6' (eigentleg '6N6') har same sokkelkopling og relativt like data med alle desse andre, så du kan bruke det også."

Begrepet relativt like data gjør meg ikke sikker på at jeg kan bruke hvilken som helst av de nesten-ekvivalenten du viser til som innstillingsgrunnlag på min rørtester.

Men har du eller andre oppklaringer her så tar jeg gjerne mot det!

Mvh Ole
For å kunne prøve ulike rør i ein forsterkar sokkelkoplinga på røra vere identisk og dei må ha same glødespenning. Dei andre parametera i røra kan variere ein god del utan at det har dramatisk innverknad på lyden. Til dømes kan ein sette inn 12AT7, 5751, 12AU7 og ei rekke andre der det står 12AX7. Dei to første er ganske like 12AX7, medan det siste er mest ulikt.
6922, ECC 88, E88CC, 6H30 og russisk 6N6 er så like at dei kan prøvast ut i same krets, men også her er det slik at dei tre første er svært like, medan dei to siste skil seg noko frå dei andre.
Det er ikkje noko enkelt svar på denne problemstillinga for det kjem an på kva type krets røret står i som avgjer om eit bestemt rør vil fungere godt eller mindre godt. 12AU7 er supert i einl katodefølgar, men ikkje som inngangsrør i ein RIAA forsterkar. Det er akkurat omvendt med 12AX7.

Skal du teste eit ukjent rør i ein rørtestar, må du bruke røret sitt datablad og stille inn sokkelkopinga og dei ulke spenningane røret skal ha manuelt på testaren. Så kan du lese av anodestraum, steilhet, gitterstraum eller det rørtestaren kan måle.

Helsing

Arnold
Takk for informasjon. Jeg fikk informasjon fra en annen kilde som jeg også tror kan være rett.
6N6 kan ha et mindre avvik på fysisk spec på sokkel/pinner ift 6H30 og når jeg presset 6N6 ned i sokkelen var det også betydelig trangere enn 6H30. Dette kan føre til spenninger i glasset som igjen kan være årsak til at 6N6 røret sprakk.

Litt usikker nå på om jeg skal tørre å teste dette flere ganger, men husker lyden fra 6N6 som veldig bra og vil gjerne teste ut mer, men ikke om det kan knele forsterkeren.

Men du mener altså at 6H30 og 6N6 er helt swap-bare rent elektrisk?

Mvh Ole
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Det jeg kan bidra med her er at jeg testet 6n6 (6h6) i flere kvaliteter i min VK3 ix SE preamp fra www.balanced.com (B.A.T).

Det var riktig nok mot 6H30 PDR (NOS), lyden ble betraktelig dårligere med 6n6, betraktelig dårligere enn 6H30.

JT
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
J T skrev:
Det jeg kan bidra med her er at jeg testet 6n6 (6h6) i flere kvaliteter i min VK3 ix SE preamp fra www.balanced.com (B.A.T).

Det var riktig nok mot 6H30 PDR (NOS), lyden ble betraktelig dårligere med 6n6, betraktelig dårligere enn 6H30.

JT
Takker. Kan du beskrive litt forskjellene?
Min opplevelse basert på kort lytting før det hele sprakk er at 6H30 er mer oppløst og dynamisk, men 6N6 var rundere og varmere, mer slik mange forbinder med klassisk rør-lyd, og også mer lik det jeg hadde i mitt 90 talls Conrad Johnson oppsett, mens dagens CJ er mer "tett på", friskere og mer oppløst (altså 6H30 lyden)

Mvh Ole
 
Topp Bunn