6C33 single ended

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
LMC skrev:
Graafen var vel rundt samme temperatur og etter viften kom på plass er den ned på rundt 25-30 grader
mvh
Leif
Etter en passe lang dag og normal romtemperatur har jeg målt 62C på chassis. Med vifteløsningen til (han holder til i Arendal) ble chassis temperaturen redusert med ca 20C.
Det samme tipper jeg skjer på Nesodden. Der er det en litt annen vifteløsning.
Det er viktig med litt gjennomtrekk. Bare basert på at den varmeste lufta stiger opp kan det bli for lite kjøling.
Jeg er ikke helt der ennå. Må vente til nett trafoene er på plass for å se på en fornuftig løsning. Noe med propell må det bli.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og den 12 v 24cm datavifta på 6vdc er dønn tyst! 8)
mvh
Leif
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Bilde fra innsiden:


Ikke så store overraskelser her, det vi ser: 2 stk hardtvinnet glødekabler til hvert sitt filament på 6C33, pluss gløding til 6SL7 og rød/svart til pilotlampe. 1 av 2 katodemotstander, 330 ohm + 330 ohm burde gi 660 ohm som skjemaet tilsier. Og en gammel Phillips 27 ohm kompositt motstand (jeg hadde ikke 22 ohm som det står på skjemaet). Disse er veldig gode som stoppere og tåler veldig mye juling. De er vel ratet til 1w men peaks på flere watt er ikke noe problem.
Ellers går den blå ledningen til utgangstrafoen og den svarte til katodemotstandene pluss avkobling.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ut fra bildene ser det ut til at du kan senke sokklene en god del for å få bedre "trekk".
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig, godt poeng
ingen ulemper heller
mvh
Leif
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Takk for gode råd.
Da har jeg økt avstanden mellom sokkel og overflate fra "to skiver" til "en mutter". En mutter tilsvarer ca 3mm, og med en omkrets på 175mm gir dette et totalt areal på ca 520mm2. For å sette det litt i perspektiv tilsvarer det over 20 stk 8mm hull. Så litt luft må vel passere.



Mer avstand kan jeg for øyeblikket ikke ha, for da blir skruene for korte. Og siden det er mange 10-år siden det eksisterte en jernvarehandel her på stedet, er Molde Jernvare nærmeste butikk (litt drøyt å kjøre 200 km for å kjøpe 4 skruer).
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
om det skulle vise seg fornuftig med mere space=lengre skruer tipper jeg vi er mange her som gjerne donerer.
Sikkert mange nok til at du kan åpne en ny jernvare ;D
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
I dag har jeg gjort noe som jeg burde ha gjort for lenge siden, testet frekvensresponsen til utgangstrafoen. I testoppsettet brukte jeg en generator med 600 ohms kildeimpedans og terminerte trafoen med en resistiv last på 8.2 ohm. 600 ohm er noe høyere enn Rp til 6C33 slik at lavfrekvensresponsen vil blir dårligere i et slikt oppsett enn hva jeg forventer med 6C33 som kilde.
Uansett, målingene viser at trafoen ruller av 1dB ved 22Hz og ved 30kHz, og -3dB ved 10Hz og 54 kHz. Det er bra og det mest positive var mangelen på peaks og dips som ofte skyldes resonanser.

Firkantbølgene gjenspeiler dette. Ved 10kHz viser kurvene noe stigetid som skyldes avrulling av høyfrekvens, men ellers så og si fri for ringing eller andre ulumskheter.
Ved 1kHz kan det ikke bli stort bedre.

(Digitalscopet mitt holder på å ta kvelden, så da må det gjøres på steinaldervis ;D).

10 kHz square:


1 kHz square:


Konklusjon:
22Hz - 30kHz -1dB
10Hz - 54kHz -3dB
Firkantrespons: Bedre enn forventet.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
overraskende bra mao?
mvh
Leif
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Dette ser lovende ut. Som den fordomsfulle snobben jeg er ;D kan jeg godt medgi at dette er i overkant av hva jeg ville ha gjettet på.
Jeg liker at hyllevarer gjør jobben!

En ting jeg har lurt på mange ganger er hvorfor vi dytter firkant puls på 10 khz inn i trafoer
Som har båndbredde godt under 100khz ?
En firkantpuls på ti khz inneholder frekvenskomponenter utenfor jernets båndbredde ?
( eller har jeg misforstått ?)

Skjønner at det gir endel informasjon, kan noen utdype dette ?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
LMC skrev:
overraskende bra mao?
Ja, egentlig.
Det som antagelig er med på å redde denne trafoen er den lave primærimpedansen samt at primærinduktans kan holdes lav. Det betyr at den kan vikles med relativt få tørn. Få tørn betyr lav lekkasjeinduktans, lav viklingskapasitans og gode egenskaper. Dobles antall tørn firedobles f eks lekkasjeinduktansen og det vil gi negative utslag i frekvensgang og resonanser.
Nå kan det sikkert være mange andre faktorer som også spiller inn, det ligger mye erfaring og kunnskap hos de som holder på med dette.

Resonanser som skyldes fenomen som ovenfor pleier å opptre som en dip i frekvensresponsen en plass rundt 30-100kHz. Men som vi ser her, er det ikke noen slik dip, kurven ruller pent og pyntelig av uten noen spesielle krumspring. Og slik fortsetter den opp til 1MHz.



Her er en annen single ended trafo til sammenligning. Denne har en dip ved både 35kHz og 80kHz. Så vidt jeg husker var firkantresponsen for denne full av ringing.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
vega65 skrev:
om det skulle vise seg fornuftig med mere space=lengre skruer tipper jeg vi er mange her som gjerne donerer.
Sikkert mange nok til at du kan åpne en ny jernvare ;D
Pussig at skruer ofte stopper framdriften i slike prosjekter ;D
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
vega65 skrev:
En ting jeg har lurt på mange ganger er hvorfor vi dytter firkant puls på 10 khz inn i trafoer
Som har båndbredde godt under 100khz ?
En firkantpuls på ti khz inneholder frekvenskomponenter utenfor jernets båndbredde ?
Det stemmer det, men det blir litt enklere å se svakhetene når det dyttes inn 10kHz.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
jane skrev:
vega65 skrev:
En ting jeg har lurt på mange ganger er hvorfor vi dytter firkant puls på 10 khz inn i trafoer
Som har båndbredde godt under 100khz ?
En firkantpuls på ti khz inneholder frekvenskomponenter utenfor jernets båndbredde ?
Det stemmer det, men det blir litt enklere å se svakhetene når det dyttes inn 10kHz.
Hvor mange volt signal bruker du fra generatoren?
Roger
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Da begynner det å skje noe. En forsterker er koblet ferdig nok til å testes. Dessverre er digitalscopet mitt bare halvveis i live så måling av THD og slike ting får vente litt. Som en start har jeg satt inn et Russisk 6V6GT i drivertrinnet (sammen med et Tysk Ultron 6SL6GT). Det gjør at forsterkeren kjøres litt lettere, med rundt 30mA i drivertrinnet og ca 175mA gjennom utgangen. 6V6 er tradisjonelt regnet som et bedre audiorør enn 6L6 men om det er slik i denne kretsen vet jeg sannelig ikke.

6V6GT (6P6S) som driver:


Som gir dette strømtrekket:



For de som husker planen for layout i driversteget så den slik ut:


Og det ble til noe slik:


Jeg er ikke helt fornøyd fordi det ble litt dårlig lys i går kveld, men det fungerer etter hensikten.

Det første jeg la merke til når jeg koplet til høyttalere var at det var helt tyst. Det kan jo enten være et godt tegn eller et veldig dårlig tegn. I dette tilfellet var det det første. Ellers har jeg som sagt ikke gjort noen målinger og heller ikke lyttet så mye. Det er begrenset hvor lenge det er moro å høre på bare en kanal. Men nå vet jeg at forsterkeren oppfører seg etter hensikten og da er det jo bare å skru sammen den andre kanalen og se om jeg finner meg et nytt digitalscop/analysator.

Jan E Veiset
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
jane skrev:
Det første jeg la merke til når jeg koplet til høyttalere var at det var helt tyst.
Jeg venter fortsatt på ny analysator [], men jeg har et Pico-scope 2000-serie til rådighet og det sier noe om fordeling og nivået på støyen. Som vi ser ligger average peak på 184µV ved 50Hz og det tilsvarer vel S/N=-75dB ref 1Vp og en god del lavere (bedre) ref full utgangseffekt.



At disse 184µV eller -75dB er 50Hz (og ikke 100Hz) forteller meg at det ikke er strømforsyningen (høyspenning) som forårsaker dette, men antagelig gløding eller annen indusert nettspenning. Uansett er dette på et nivå som ikke er hørbart med mine høyttalere.

Egentlig er disse dB-greiene, 75dB ref ditt eller 100dB ref datt, litt misvisende for den jevne forbruker fordi en må holde tunga rett i munnen og vite hva det refereres til. Sånn sett er støy oppgitt i volt en mer redelig måte å fortelle ting på.

Jan E Veiset


[] Estimatet fra FedEx tilsier at 4262 vil bli levert den 14/3 og innen den tid skal jeg ha den andre blokka oppe og gå også..
http://www.picotech.com/very-high-resolution-oscilloscope.html
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Rimelig stille mao.Det nærmer seg vel grensen for hvor stille det kan bli ?
Bra jobbet dette !
Skalaer og referenser som får meg til å føle meg dum er noe dritt ;D
Så takk for en ordentlig microvolt.

Sleng gjerne ut noe info og betraktninger vedr nytt scope når du har noe å fortelle.
 
Topp Bunn