Høyttalere 6 ohm?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.608
Har kjøpt nye ht - Gradient Revolution mk3.

De er oppgitt til 6ohm, minimum 5. Det er vel da naturlig å koble dem til 8ohms uttaket på forsterkeren?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.165
Sted
Sølvbyen
Med 5-6 ohm ville jeg koblet til 4 ohm utgang, hvis det finnes.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.608
Noen sier du får strammere bass med 8 og fyldigere bass med 4, men det er kanskje ikke noen fast regel?

T

tce-teams

Gjest
Jeg og har høyttalerer som er 6 ohm , og har satte reciveren til 6 ohm. Men hvilken signaler den sender effektforsterkeren min veit ikke jeg , men det låter i hvertfall veldig bra.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Har brukt ørene i disse tilfellene. Tipper dog at 4 ohms utgangen på rørampen rent elektrisk vil være best match for en 6 ohms HT, men det betyr ikke at det er det man liker best ;)

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Noen sier du får strammere bass med 8 og fyldigere bass med 4, men det er kanskje ikke noen fast regel?
Rent teknisk burde det være motsatt. Du vil få en lavere dempningsfaktor ved høyere utgangs impedans.

T

tce-teams

Gjest
Har brukt ørene i disse tilfellene. Tipper dog at 4 ohms utgangen på rørampen rent elektrisk vil være best match for en 6 ohms HT, men det betyr ikke at det er det man liker best ;)
Testet dette litt nå og det låter best når preampen står på 6 ohm

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Tipper Big Swifty har en rør forsterker med 4 og 8 ohms høyttaler utganger Tceteam.

Hvis du kun endrer på pre-ampen din vil det sannsyligvis ikke endre noe som helst om du ikke har noen høyttalere tilkoblet til den. Antar at du har en seperat forsterker og kjører linjeutgang fra en surround receiver til den? Impedans endringen du kan gjøre på en typisk reciever endrer karakstikken på strømforsyningen for å matche høyttaler impedansen, men da må du ha høyttalere tilkoblet den faktiske forstereken du endrer impedans på.

T

tce-teams

Gjest
Men di høyttalerene jeg har er blitt testet at di trives best med 4 ohms forsterkere.

T

tce-teams

Gjest
Tipper Big Swifty har en rør forsterker med 4 og 8 ohms høyttaler utganger Tceteam.

Hvis du kun endrer på pre-ampen din vil det sannsyligvis ikke endre noe som helst om du ikke har noen høyttalere tilkoblet til den. Antar at du har en seperat forsterker og kjører linjeutgang fra en surround receiver til den? Impedans endringen du kan gjøre på en typisk reciever endrer karakstikken på strømforsyningen for å matche høyttaler impedansen, men da må du ha høyttalere tilkoblet den faktiske forstereken du endrer impedans på.
Ja ok jeg har koblet centeren og surround høyttalerene til surround reciveren. Og frontene til ein sherbourn 2 kanals effektforsterker , og den er kompitabel med 4 ohms høyttalere.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.945
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
4 ohms tapningen vil medføre høyest reflektert last til utgangstrinnet i forsterkeren, og vil som oftest låte best.
R

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.608
Forsterkerne er transistor.
Ser nå i signaturen din at det er en MC 1000T.
Men uansett gjelder det samme tekniske grunnlaget. Begge nevnte konstruksjoner bruker en trafo som kan impedans matches.
For ordens skyld: Mc1000 T er preampen. Den er med rør. Poweramp er Mc2kW, som sagt med transistor (og Mcintosh berømte "autoformere", som gir lik power ut, uansett impedans. )

Tusen takk til alle for gode innspill!

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.463
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Om det nå er verdt noe; jeg har en Pioneer Spec-2 poweramp som jeg bruker på Pioneer HPM-150, nominell impedans 6,2 ohm.
I det konkrete tilfellet låter det best med omkobleren på 4 ohm.

nightowl

Medlem
Ble medlem
16.01.2009
Antall liker
25
Når det gjelder Mc-2kW, tror jeg det rent teknisk er likegyldig hvilken trafotapning du bruker på Gradientene. Men 8 ohms-utgangen gir størst

spenningsforsterkning og bør i teorien kunne spille høyest. Men høytalerne tar nok kvelden før du når dit.

mvh

Topp Bunn