5V4G erstating for 5U4G

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har noen Mullard 5V4G og lurer på om de kan brukes som erstatning for 5U4G i min NMD MC-3R?

Noen datablad på 5V4G viser at en ekstra pinne (1) er i bruk, men for det aktuelle Mullard røret er denne NC. Så fysisk sett er de identiske med 5U4G. Men 5V4G er oppgitt med bare 2A heater current i forhold til 5U4G's 3A. Så jeg antar at i alle fall selve forsterkeren tåler 5V4G røret, men tåler 5V4G forsterkeren? Jeg vil tro røret som er beregnet på 2A heater current nå vil få 3A istedet...
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Glødestrømmen trenger du ikke tenke på, men etter hva jeg fant i farten, kan 5V4 bare levere halvparten av høyspent-strømmen. Om det er nok, kommer an på forsterkeren...

Arne K
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Takk for kjapt svar.

Du har helt sikkert rett i at 5V4G kan levere mindre strøm enn 5U4G. Uansett, jeg smekka inn 5V4G røret og har spilt med det i hele dag. Bortsett fra at det utvikler mindre varme kan jeg ikke si jeg ikke si jeg merker noen forskjell. Jeg får bytte om av og til i tiden som kommer og heller komme med en oppdatering om jeg skulle merke noen forskjell. Uansett, so far, so good.

Håvard
 
Topp Bunn