56fwb sitt anlegg og musikkspa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicman skrev:
    56fwb skrev:
    Hva slags "kokeplate" er det du har fått fatt i nå Tommy....??
    og hvor??... ???
    Det er hemmelig Fredd ;D
    Bare vær slik du musicman, og se hvor mange du får..... ;D 8)

Men vi har jo en felles venn langt ute i bya et sted - har vi ikke....?? ;)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Takker for tips "fingeren" :)

Den plata og artisten er helt ukjent for meg... :eek:
    Hva slags musikk sjanger er dette...??

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    I dag har bestemor og bestefar vore
    barnevakt for Andreas..
    Selv om været har vert fint, har det også vert svært kaldt
    og vi har for det meste hatt innedag sammen med
    4 år gamle Andreas... Godt å slappe av etter en travel
    uke på jobb og ikke minst i barnehagen for de små..

Før Andreas kom kl 1000 og mens hu mor sov
    fekk jeg ha stua for meg selv.

Desse platene ble spillt i denne stille stund

Stan Getz

Serenity
    Dette er en meget lyttbar plate og Getz viser til
    fulle sitt potensiale...

Miles Davis

Kommentarer unødvendig.
    Denne kjenner de fleste :)

Patricia Barber

Barbers Modern Cool er en meget god plate. Jeg blir omtrent
    ikke "ferdig" med den. Denne har den altoppslukende "magien" syns jeg.

Så kom verdens hyggligste gjest :) :D
    Andreas:)
    Han og "mommo" hadde bakedag

med meget godt resultatt.
    De to snekkret sammen horn og kringler
    med fyll av vaniljekrem --mmmmmm :D ;D

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig Fred!
    De er verdifulle de der timene vi har for oss selv om morgenen i helgene.
    Og musikkvalget ditt er framifrå.

Barnebarn er stor stas, her snakker kona stadig oftere om hvordan det skal bli den dagen det kommer. Jeg forholder meg rolig og tar det som (hvis) det kommer.

Jørgen

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jøgga skrev:
    Herlig Fred!
    De er verdifulle de der timene vi har for oss selv om morgenen i helgene.
    Og musikkvalget ditt er framifrå.

Barnebarn er stor stas, her snakker kona stadig oftere om hvordan det skal bli den dagen det kommer. Jeg forholder meg rolig og tar det som (hvis) det kommer.

Jørgen
    Du og alle andre som ikke har fått den lykken å bli besteforeldre, har noe stort å se frem til.
    Husk at: Barnebarn det er livets dessert :D :D

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    musicman skrev:
    56fwb skrev:
    musicman skrev:
    He he, Campingvogna er bestillt ;D

Signalkabelen er ikke innspillt enda, trenger noen dager tydeligvis. Låter greit allerede, men ikke bedre enn den jeg har. Blir vel større forskjell når den er innspillt og nye høyttkabler er på plass. Synergieffekten skal jo være stor på disse kablene ifølge de som HAR PRØVD. Blir noen spennende dager fremover nå.

mvh
    Heisann.
    Du må ha meeeget stort tolmod Tommy ;) ;D

her er svaret jeg fikk fra Raymond vedr innspillingstid på Energetic kablene

"... Etter 100 timer bør de begynne å løsne, men etter dette og frem til ca. 500 timer
    vil de "svinge" fra veldig bra til veldig dårlig, men svingningene blir mindre og mindre..."

Dette ER ganske lang tid og Energetic trenger det helt klart...
    Vel,,,tålmodighet er ikke min sterkeste side,,,,derfor denne ;D
    Heisan, litt cable talk her.
    Jeg holder på med en sammenligning mellom å spille balansert kontra ubalansert.
    Fikk da Energetic "rå kabel" av Celius og for å spare tid, samt at det i seg selv er lydforbedrene, ble de brent inn i 2-3 døgn tror jeg.
    Jeg synes det er litt merkelig at man bare antar innbrenningstiden. Der jeg fikk innbrent mine ble tiden beregnet etter kvadrat, type og tykkelse på isolering, samt type kontakt. Dette i følge tabeller som følger med maskinen.
    Det er jo forskjell på effekt og måten de blir innbrent på fra maskin til maskin, så jeg er litt forundret at man skal gjette seg til når nok er nok. Noen må man manuellt endre nivå på under veis, mens andre gjør dette automatisk. ( Begynner med høy effekt for mot slutten å trappe ned) Andre, enkle varianter har ikke denne funksjonen i det hele tatt.
    Jeg er langtfra noen ekspert, men har fått det forklart og tiden de skulle brennes er ganske viktig.
    Jeg bare setter et spørsmålstegn..

Mvh
    RBN

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.018
    Oblivion skrev:
    65finger skrev:
    hvor mye er en time kok versus en time normalavspilling?
    Godt spørsmål....

Arild på HiFi-Guiden hadde et kabel sett som var innbrent i noen døgn og så spilt på noen måneder.
    Arild skulle på ferie i tre uker og lot det innspilte settet stå på kontinuerlig innspiling,
    og tok samtidig et "ferskt" kabel sett og monterte i kabel brenneren som stod til innbrenning i tre uker..

Nå han kom tilbake sammenlignet han sammen med "kwil" de to kabelsettene og hvis jeg ikke tar feil spilte det settet som hadde stått tre uker i brenneren vesentlig bedre enn det andre...

Hvis "kwil" leser dette kan han kanskje kommentere som har førstehånds informasjon..
    hei, hei
    Dette stemmer godt med det jeg husker. (lenge siden og jeg er medlem av korttidsminneforeningen h. Kan ikke lenger si hva det var som opplevdes bedre under akkurat denne seansen, må jo ta med at det var en kort test men opplevelsen var entydig positiv med den lange innbrenning, DET husker jeg. ;)

Vil tillegge at jeg er stor "fan" av koking. Jeg er deleier i en Audiodharma Cablecooker og den gjør etter min vurdering stor nytte. (hvordan skulle ellers Armkabel og phonokabel bli innspilt? (Ved hjelp av min 0.5mv pu ::)?)

Iflg. instruksjonene til kokeren er det mulig å overkoke, det er retningsgitt antall timer for de ulike kabletyper, men dette må prøves og tilpasses (Overkoking står altså i kontrast til den umiddelbare positive virkningen vi opplevde hos Arild B ved laaaaaang koking) Dvs. det kan vi ikke si, fordi det er godt mulig det samme skjedde hos han som jeg opplever tilstadighet, nemmelig at det fulle utbytte ikke kommmer før etter noen dager i annlegget igjen. Dette samsvarer noe med Oblivions lenge hevdede påstand, at kablene hans spiller bedre når de har stått tilkoplet over tid (ikke nødvendigvis bare selve spillingen som da spiller rolle)

Altså om veldig lang koking er tingen skal jeg ha usagt, hos meg forholder jeg meg i hovedsakt til instruksjonene til kokerprodusenten og er meget godt fornyd med ressultatet.

Kokte netopp inn en balnsert Energetic for RBN som han tester vs. sin single ended kabel. Tilbakemeldingen var at mye hadde skjedd kontra "råkabel". Dog rapporterte han, det samme som tidligere hevdet,at det tok ett døgn (eller så) innkoblet før det hele falt på plass (altså selv om kabelen var kokt)

mvh.
    kwil

Edit: Så ikke RBN`s innlegg før nå, men hvis det er ift. brenneren her det refereres så er det nok ikke akkurat noen tabell for innbrenningslenge, snarere retningsgivende anslag av timer for de ulike typer (Strøm, Høyttaler og signalkabler).
    De anbefaler utprøving for å finne rett nivå. "overkokte" kabler vil gå seg til igjen etter noe tilspilling. Tror f.eks. masse teflonisolering krever lengre innbrenning, grøvre kvadrat tilsier det samme.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    kwil skrev:
    Oblivion skrev:
    65finger skrev:
    hvor mye er en time kok versus en time normalavspilling?
    Godt spørsmål....

Arild på HiFi-Guiden hadde et kabel sett som var innbrent i noen døgn og så spilt på noen måneder.
    Arild skulle på ferie i tre uker og lot det innspilte settet stå på kontinuerlig innspiling,
    og tok samtidig et "ferskt" kabel sett og monterte i kabel brenneren som stod til innbrenning i tre uker..

Nå han kom tilbake sammenlignet han sammen med "kwil" de to kabelsettene og hvis jeg ikke tar feil spilte det settet som hadde stått tre uker i brenneren vesentlig bedre enn det andre...

Hvis "kwil" leser dette kan han kanskje kommentere som har førstehånds informasjon..

Kokte netopp inn en balnsert Energetic for RBN som han tester vs. sin single ended kabel. Tilbakemeldingen var at mye hadde skjedd kontra "råkabel". Dog rapporterte han, det samme som tidligere hevdet,at det tok ett døgn (eller så) innkoblet før det hele falt på plass (altså selv om kabelen var kokt)

mvh.
    kwil

Edit: Så ikke RBN`s innlegg før nå, men hvis det er ift. brenneren her det refereres så er det nok ikke akkurat noen tabell for innbrenningslenge, snarere retningsgivende anslag av timer for de ulike typer (Strøm, Høyttaler og signalkabler).
    De anbefaler utprøving for å finne rett nivå. "overkokte" kabler vil gå seg til igjen etter noe tilspilling. Tror f.eks. masse teflonisolering krever lengre innbrenning, grøvre kvadrat tilsier det samme.
    Hallo kwil
    Vi sier heller 2-3 døgn før det falt på plass. Vet forsatt ikke om den er helt i mål rent ytelsesmessig. Er noen parametre jeg tror kan bli bedre. Vet ikke enda, men den står på med musikk kontinuerlig så tiden får vise. Kanskje det skal låte slik det gjør nå? Skal opp å lytte nå og sammenligne litt. Det er bare å vri på en bryter bak på Halcro'n så switcher jeg mellom dem. Enkelt.
    Beklager jeg missforsto dette med tabell. Retningsgivende anslag er noe helt annet ja.

Mvh
    RBN

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei og god dagen godtfolk... :)

I går fikk jeg ny forsyning med strømkabler fra Oblivion etter at
    Mr. musicman fra "Bya" stakk av med de jeg hadde - til odel og eie :) :D

I kveld går difor turen til HFS medlem nfgw like ned i gata, for demo av
    full pakke med Oblivion Energetic i hans oppsett med
    Hegel komponenter:
    CDP 4aMkII, P4A mkII Forforsterker, H4A mkII Effektforsterker og Sonus Faber Cremona..
    Dette oppsettet skulle vere kapabelt nok til å gjengi enhver forandring og i iflg Raymond så skal Energetic passe godt til Hegel og SF - også. :)
    Det skal bli spennende og høre hva slags resultat en får...
    Med disse vakre kreasjoner:

:) :)

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    På morgenstunden i dag ble desse
    to platene lyttet til..

Beth Gibbons

Rustin Man Out
    Dette er en herleg plate og Beth
    har en artig og god stemme som hun
    varierer med stor innlevelse
    Hele platen består av store variasjoner og det er ikke et kjedelig
    spor. Anbefales.. :)

og denne

Andrera Borcelli

Vivere.

Det er kort og godt herlegt avslappende å lytte til hans
    nydelege stemme og sang.. :)

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Rapport fra "Kabeltest" hos HFS-medlem nfgw:

I går søndag kl 1800 ;) ble fullt kabelsett med Oblivion Energetic, nett- signal- og høyttalerkabler, satt inn i nfgw/Gunnar sitt oppsett med Hegel og SF Cremona. Gunnar bruker: to sett med XLR signalkabler av for meg ukjent opphav og DiY HT-kabler: SC-Sølv i Olje - en "Mork kreasjon" som er hollt for å vere gode..

Etter oppmontering og før testen ble Energetic kablene og anlegget "renset" med Densen's Avmagnetiserings-cd.

Gunnar sette så inn i Cd-spilleren: Patricia Barber "Mythologies" spor 9 "WhiteWorld/Oedipus" som ble spillt helt ut. Da sporet var sluttspillt kom følgende kommentar fra Gunnar: Jeg syns at det skjedde mye: bedre oppløsning med bedre utklinging og mye mere detaljer, bedre oppløsning og vekt på detaljer i mellomtone, bassen fekk også bedre oppløsning samtidig som den gjekk dypere og fekk mere trøkk. Jeg hadde forventet å høre noe forskjell, men ikke at forskjellen skulle bli SÅ stor.
    Altså:Mye bedre over hele linja med Oblivion Energetic :D

Etter hvert så kom Karl (larkus) og Jon Magne (JMolnes) også.
    Vi spilte mye forskjellig musikk til kl 2210. Undervegs kommenterte Karl flere ganger at det låt bra/meget bra. Karl sa også at han helt hadde glemt hele kabeltesten mens vi hørte på musikken - altså vi koste oss med herleg musikk.. :) Før han gjekk kom han med kommentaren at: "...desse kablene gjør ikke skam på seg.." Vi hadde da avsluttet med "White World"

Jon Magne og Karl drog nå hjem og Gunnar og eg monterte ned Energetic kablene, og på igjen med Gunnar sine kabler og vi sette inn "White World" for å høre om det var forskjell...

Hørte vi forskjell??!! Dæsken døtte!!! :eek: Karl og Jon Magne dere drog 10 minutter for tidleg. For det som nå skal fortelles burde dere verkeleg ha hørt! (Vi såg faktisk etter dere - ut vinduet..!)

Dette vart omtrent på og så av med lyset forskjell i forhold til Energetic-kablene..
    Lydbildet "forsvant" bakover og lydnivået vart mye lavere. Gunnar måtte faktisk skru opp volumet for å kompensere for tapt lydtrykk. Å jada - Volumet var på samme innstilling som tidligere ved start - kontrollert av Gunnar :)

Bass og nedre mellomtone "forsvant" (langt??) bak på "scenen" med redusert oppløsning og trøkk. Oppløsning, detaljeringsnivået og utklingingen i øvre mellomtone og diskanten ble også redusert. Gunnar bekreftet og sa det samme. "...Da fekk jeg rett i at jeg hørte forskjell i begynnelsen også..." sa Gunnar.

Jeg oppfattet lyden i forhold nå som noe "flat, grå og ullen" - nesten som om det var hengt et teppe foran høytalerene. Altså en del av dynamikken forsvant -også. Som jeg sa med Gunnar: tilsvarende lydforskjell måtte en ha betalt mye for ved bytte av en av komponentene i racket. Gunnar sa at han tenkte det samme.
    "Og så er det noen som sier at det ikke er forskjell på kabler Gunnar..." var en av mine kommentarer. Gunnar nikket. Han var overrasket over at forskjellen var så stor som den var - og det var jeg også.."

"...En tror det ikke før en har hørt det..." kan nok vere en svært så passende kommentar her..

"...Kabeltester - det er fali det. En kan faktisk komme til høre forskjell..." sitat fra en kjenning av meg. ;D

Ja,ja, kabler kan vere skumle greier..... :) 8)

nfgw/Gunnar: du får om nødvendig komme med utfyllende og event korrigerende kommentar.Jeg tror likevel at dette er ganske berskrivende for det vi opplevde i fellesskap og snakket om :)
    mvh :)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann Luvaton

Da setter vi stednavn på bildet ditt :) :)

Storetinden Sandhornet Kvandalshesten Litledalshornet
    Kvandalsvatnet Bjørdalen
    Kvanndalen

Et flott bilde Luvaton. Sett gjerne inn fleire slike. :) De mottas med takk! ;)
    Har fått hjelp av HFS medlem nfgw med å setje navn på dei forskjellig fjella.
    Han er også ein ivrig Naturfotograf..

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    hel-elt skrev:
    Hei!
    Dagens musikkanbefaling:
    Den har jeg Helge :)
    Jeg liker den meget godt jeg også.
    Det er en stund siden den var i Cd-spilleren. På tide å
    hente den frem fra hylla igjen... ;D

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    a
    56fwb skrev:
    hel-elt skrev:
    Hei!
    Dagens musikkanbefaling:
    Den har jeg Helge :)
    Jeg liker den meget godt jeg også.
    Det er en stund siden den var fremme. På tide å
    hente den frem fra hylla igjen... ;D
    Jeg har lånt den på biblioteket, har ikke hørt den før, meget bra!
    Nå hører jeg på denne:Siri Svale band Blackbird,

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Desse tre platene ble bestillt i dag:

To av disse platene ble spillt hos nfgw/Gunnar i går
    da vi testet Energetic kabel:
    Dave Grusin "Homage to Duke" og Inger Marie Gundersen "By Myself"
    Dette var nye bekjentskaper for meg.
    De sporene som ble spillt av desse platene gjorde at eg fekk "må Ha følelsen"
    Anbefaler de selvsagt. :)

N'Jie, Haddy har jeg kun hørt på Radio og Tv. Hun virker svært
    lovende og jeg syns hun har en meget god stemme. Det blir spennede og høre
    henne på anlegget :)
    Denne måtte inn i samlinga.

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Edit: Hel-elt.

Blackbird er en kjempeplate med meget god lyd :)
    Den blir ofte også brukt som testplate og da spor 1.
    Dette fordi Siri her synger med mikrofonen omtrent inne i munnen.
    Det har lett for å bli en del skarpe og kvasse sssss'er av slikt :) om
    ikke oppsettet holder mål... Ikke skal de vere for avdempet heller ;)

Elles så er det en del dype toner på spor 7 bla...

Kos deg med en fantastisk plate. :) :) :)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    På ettermiddagen i dag har jeg
    hatt desse to i dCS'en..

Marianne Thorsen
    Trondheimssolistene

Mozart Violin Consertos

Dette er virkeleg "A Record To Die For.."
    Fantastisk fiolinspill, fantastisk lydkavlitet,
    fantastiske 2L og (selvfølgelig) den beste komponisten... :) ;)
    Unødvendig å si at denne ANBEFALES!!

og denne
    Mathias Eick

The Door

Nyyyydeleg.
    Anbefales...

Vedlegg

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Hei :)

Kirken du ser på bildet ligger på Frogner i Sørum :) Noen mil nord for Oslo, og sør for Gardermoen :D
    Ser forøvrig ut som om jeg er i rute mht lyttekveld på torsdag :D Får endelig beskjed om alt er klart hos kunden i morra :)
    Her er det forøvrig denne som danner bakteppe til familiens OL- interesse ;D

Vedlegg

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    56fwb skrev:
    Edit: Hel-elt.

Blackbird er en kjempeplate med meget god lyd :)
    Den blir ofte også brukt som testplate og da spor 1.
    Dette fordi Siri her synger med mikrofonen omtrent inne i munnen.
    Det har lett for å bli en del skarpe og kvasse sssss'er av slikt :) om
    ikke oppsettet holder mål... Ikke skal de vere for avdempet heller ;)

Elles så er det en del dype toner på spor 7 bla...

Kos deg med en fantastisk plate. :) :) :)
    Enig! en fantastisk plate, litt skarpe ssss-er får jeg nok ved å sku opp volumet på spor 1, men ikke mer enn det som føles naturlig. I dag har jeg og limt på de tidligere omtalte remsene med skum i stedet for P listene på diskantene, høres ut for å gjøre samme jobben de og. Kona er på tur med kameraet, bilder av skumlistene kommer når hun og kameraet er i hus igjen.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    donnerwetter skrev:
    Hei :)

Kirken du ser på bildet ligger på Frogner i Sørum :) Noen mil nord for Oslo, og sør for Gardermoen :D
    Ser forøvrig ut som om jeg er i rute mht lyttekveld på torsdag :D Får endelig beskjed om alt er klart hos kunden i morra :)
    Her er det forøvrig denne som danner bakteppe til familiens OL- interesse ;D
    Da har vi vert nesten naboer en gang i tiden Øistein... :)
    Jeg bodde på Lørenfallet i Sørum i fire år 1984 -1988 og så flyttet vi
    til Volda.. Vi hadde da 11 år bak oss i Oslo/Grynerløkka og på Sørum.
    En herleg tid både i då trygge og herlege Oslo og på nydelege Lørenfallet..
    Mange gode minner som strømmer på gitt.... :)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    RBN skrev:
    musicman skrev:
    56fwb skrev:
    musicman skrev:
    He he, Campingvogna er bestillt ;D

Signalkabelen er ikke innspillt enda, trenger noen dager tydeligvis. Låter greit allerede, men ikke bedre enn den jeg har. Blir vel større forskjell når den er innspillt og nye høyttkabler er på plass. Synergieffekten skal jo være stor på disse kablene ifølge de som HAR PRØVD. Blir noen spennende dager fremover nå.

mvh
    Heisann.
    Du må ha meeeget stort tolmod Tommy ;) ;D

her er svaret jeg fikk fra Raymond vedr innspillingstid på Energetic kablene

"... Etter 100 timer bør de begynne å løsne, men etter dette og frem til ca. 500 timer
    vil de "svinge" fra veldig bra til veldig dårlig, men svingningene blir mindre og mindre..."

Dette ER ganske lang tid og Energetic trenger det helt klart...
    Vel,,,tålmodighet er ikke min sterkeste side,,,,derfor denne ;D
    Heisan, litt cable talk her.
    Jeg holder på med en sammenligning mellom å spille balansert kontra ubalansert.
    Fikk da Energetic "rå kabel" av Celius og for å spare tid, samt at det i seg selv er lydforbedrene, ble de brent inn i 2-3 døgn tror jeg.
    Jeg synes det er litt merkelig at man bare antar innbrenningstiden. Der jeg fikk innbrent mine ble tiden beregnet etter kvadrat, type og tykkelse på isolering, samt type kontakt. Dette i følge tabeller som følger med maskinen.
    Det er jo forskjell på effekt og måten de blir innbrent på fra maskin til maskin, så jeg er litt forundret at man skal gjette seg til når nok er nok. Noen må man manuellt endre nivå på under veis, mens andre gjør dette automatisk. ( Begynner med høy effekt for mot slutten å trappe ned) Andre, enkle varianter har ikke denne funksjonen i det hele tatt.
    Jeg er langtfra noen ekspert, men har fått det forklart og tiden de skulle brennes er ganske viktig.
    Jeg bare setter et spørsmålstegn..

Mvh
    RBN
    Hei Runar... :)

Hva blir/er resultatet av sammenligningen mellom Energetic RCA og -XLR
    Er de eventuelle forskjellene hørbare og i favør hvem av de...?

Greit å vite slikt... :D 8)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    På ettermiddagen/ tidleg kveld fekk jeg ha
    huset for meg selv i et par timer :)
    Følgende plater ble spillt på passe høyt volum
    til min store tilfrdstillelse ;D

Kanke ha det bedre enn dette - tror jeg...

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Tror det er lenge siden jeg
    delte et fotgrafisk øyeblikk fra Sunnmørsnaturen med dere:

Slogen og Smørskredtindane

Bildet er tatt ved
    Svartetinden i Stranda

Paa Fjellveg

Her gjeng eg rædd i fæle Fjell
    med Hugen kvævd og sprengd.
    Aa hu! Visst aldri ut eg held
    aa gaa slik innestengd.

Det legg seg tungt for Barmen trong;
    eg fær kje ande ut.
    Eg skjelv og tenkjer Gong paa Gong:
    han fell, den tunge Nut.

Det stengjer Vegg og Rygg og Kamb
    for Syn og Sans og Sinn.
    Den graae Bergufs skyt seg fram
    og vil meg byggje inn.

Her er kje Raad, her er kje Rom,
    her er kje Vind og Luft!

Men rundt i Fjelli døyvde Ljom
    som Rop fraa Djuv og Kluft.

Og um fraa ville Kampe-Heid
    eg fæli burt meg snur,
    so stengjer paa den andre Leid
    den blaae, bratte Urd.

Aa hu, so myrkt og trongt og villt!
    Det kolnar meg um Kne.
    Og hu, som her er audt og stilt!
    Eg er som gravi ned.

Vedlegg

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei
    Kan komme med tilbakemeldinger senere. Det tar jo mer enn et vondt år før disse kablene er i mål rent lydmessig. Satte kablene inn i systemet forrige onsdag, etter innbrenning, og det var først i går kveld den begynte å nå samme nivå som RCA kabelen. Det tar altså ganske så lang tid og det er lett å høre disse endringene. Jeg har dannet meg en formening...........
    De som du demonstrerer kablene for, får en god indikasjon på hvordan lyden blir i anlegget, men det er først etter lang tid med spilling at disse kablene virkelig viser hva de er gode for. Gjerne en innbrenning også. Jo mer oppløst og gjennomsiktig anlegget er, jo mer løfter dissse kablene opplevelsen.

Skal teste litt på laugsmedlemmene som kommer på besøk i morgen og fredag. Begge kablene er koblet til, så det er bare å vri over en bryter på Halcro'n og justere nivå, så spiller enten den ene eller den andre. Enkelt.

Mvh
    RBN

Hei RBN/Runar ( ja,ja, dette skulle vere eit innlegg, men eg har - ved et uhell 8) - trykt på redigeringstasten i stadenfor..... 8) ;D
    Viser til blå og rød utheving - spes det siste..
    Det er dette som er så vanskeleg å få folk til å forstå. Det er ikke få som himmler med øynene og får et aldrig så lite og skjevt smil i munnviken når en sier dette. ;) Derfor er det bra at du også sier dette offentleg... :)

Blir spennede å høre hva du kommer frem til. Mange mener at det ikke er noen forskjell på RCA og XLR og like mange hevder det stikk motsette. Nå kan kanskje du finne ut av dette.
    Men det blir jo kanskje uansett ikke en fasit annet enn for ditt anlegg vil noen hevde - og med rette?? Andre anlegg/oppsett kan/vil sannsynlegvis gi andre svar - eller??!!?

Ha en strååålendes dag.. :)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei igjen
    Alle som sier noe om kabler er i utgangspunktet sett på som gale (og vi har det godt), så jeg er vel en av dem. Har tykk nakke så den tåler vel et hugg eller to.
    Ser i innlegget mitt at jeg har formulert meg litt diffust rundt dette med nivå justering, noe som er ganske viktig ved denne type sammenligninger. Embla spilleren gjør dette automatisk. Da slipper jeg å måle osv.

Ang. redigeringen: Pølsefingre i dag Fredd ;D

Mvh
    RBN

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann og god kevelden.
    Jeg har vert noe opptatt med kabelsalg og div annet siste kveldene..
    mange som skal ha svar - både positive og negative 8)

Vi begynner med et Naturbilde.
    I dag har jeg lyst til å vise et bilde av min far på
    toppen av
    Hornindalsrokken 1529 moh

Sprek kar på 73 år da dette bildet ble tatt. :D

]
    Desse to bildene er hentet på Google

Fra toppen av Hornindalsrokken er det vidt utsyn.
    Den er også grensepåle mellom kommunane
    Ørsta, Stranda og Hornindal kommune
    I tilleg er den et dele mellom fylka
    Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

Fantastisk fin topp
    Anbefales for folk som
    er vant med å ferdes i fjellet.. :)

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra de bildene ser jeg at det en gang var mye furu i dalen der ser det ut til. Bjørka pleier å trives der det har blitt snauhogd barskog. Ofte overtar bjørka når sånt skjer. Disse forfedrene var flinke til sånt: snauhogst.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    I de siste dagene har jeg tweeket litt igjen.. :) :)

Som tidligere nemt har jeg Black Diamond Racing Cones og Pucks
    under min dCS P8i Cd-spiller.

Hva er Black Diamond Racing underlag?

Black Diamond Racing er en amerikansk fabrikant av underlag til hifiutstyr. DJ Kassier, grunnlegger av BDR, brukte over 2000 timer på å komme frem til konstruksjonen, og han lot et stort antall hifientusiaster og fabrikanter beta-teste produktet før det endelige resultatet ble patentert. Produktene gjør om vibrasjon til varme, og jo flere produkter som kobles sammen, jo større blir effekten. For enkelte kan sikkert dette høres ut som voodoo, men vi anbefaler at du prøver før du kommer med din mening.

Cone og Puck er skrudd sammen tilen enhet ved hjelp av en senterskru hos meg.
    Tre slike enheter har vert plassert under min dCS med spissen ned mot underlaget.

BDR sier at spissen skal/bør plasseres mot den resonante delen som ofte er underlaget.
    Men for cd-spillere: sitat....
    På cd-spilere har det vist seg at det kan være smart å vende tuppen
    opp under selve drivverket som er resonant,
    mens du kan la de andre conene vende tuppen ned.

Spissen på BDR-puck/conen som var under drivverket med pucken opp
    ble nå plassert med spissen opp under driverket og tilnærmet nøyaktig i senter
    på hullet i cd-platen når den er inne i spilleren.
    Slik:

Resultat:
    Jeg syns faktisk at jeg fikk ennå litt bedre klarhet og renhet i toppen. :D
    Hverken mere eller mindre. Denne plasseringen er kommet for å bli :)

Vedlegg

M

MPT

Gjest
    Bruker BDR under selve racket (Audio Magic Hepta) og under hver hylleplate og der etter under komponentene. Gir renere lyd og lydbildet går litt mot det varme, noe jeg liker.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei..

Begynner med et par "turbilder" i dag..
    Vi har lenge hatt svært fint vær på Sunnmøre
    Sol, klarvær og kulde i flere veker. :) :D 8).
    Det er nesten så det blir for mye av det gode.
    Vi Sunnmøringer er vande med litt mere skiftende vær.. :)
    Men herlegt er det... ;)

@Edit:Luvaton... :)

Kjenner DU deg igjen på dette bildet...?

Snø/skygge i motlys
    Kan se slik ut - også..

Det er noe vakkert, stilt og roligt med slike motiv.. :)

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Elles så har jeg som tidligere nemnt, fått ny
    forsyning frå Oblivion

Disse fantastiske Nettkablene

Som nå er lange nok til å nå til vegguttaket
    slik at de slipper "turen" inn om en padde får å hente strøm. ;)
    Både min dCS og spesielt min DP A1 liker å få strømmen servert
    direkte fra vegguttaket - uten konkurranse om leveransene fra andre. ;)

Dempingen med Vibrapodden og grønn sorbotan? er for at vibrasjoner
    fra gulvet ikke skal nå kablene og slik bli videreført inn i komponentene. :)
    Har dere forsøkt å sette fingetuppene på gulvet når det spilles musikk og samtidig
    føle med fingertuppene (på andre hånden :D) på kablene som ligger direkte på gulvet??!.
    VIBRASJONER... 8) :eek:
    Jo mindre vibrasjoner, jo bedre lydkvalitet... ;) :)
    Samtidig løfte Vibrapodden mm, kablene opp slik at de ikke henger for hardt nedover i vegguttaket.
    Jada, jeg vet at noen mener dette er Voodoooo 8) But what the heck.... ;) 8)

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    MPT skrev:
    Hva er prisen på Oblivion nettkabene?
    Spørr du meg så spørr jeg deg MPT... :D
    Det kommer jo også ann på hvor lange du skal ha de... ;)
    Foreslår at du sender en PM til Raymond
    han har nicket "Oblivion" på HFS

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Er vel bare hifi-tullinger som meg som syns slike bilder er stilig ;D

Er helt med på tanken om demping av kabler.

Men har du standard vegguttak?

M

MPT

Gjest
    56fwb skrev:
    MPT skrev:
    Hva er prisen på Oblivion nettkabene?
    Spørr du meg så spørr jeg deg MPT... :D
    Det kommer jo også ann på hvor lange du skal ha de... ;)
    Foreslår at du sender en PM til Raymond
    han har nicket "Oblivion" på HFS
    Ja...Tenkte pr meter. ;) Takk!

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    gwikse skrev:
    Er vel bare hifi-tullinger som meg som syns slike bilder er stilig ;D

Er helt med på tanken om demping av kabler.

Men har du standard vegguttak?
    Jepp ;D Men det er 16amp kurs... ;)

Det er ikke så lett å få til en egen jordet kurs når hele stuen fra
    børjan av er lagt opp med strømstikk uten jord. En må da ha/få til en sikkerhetssone fra jordet
    til ujordet stikk på 2,5m. i flg foreskrifter.. Akkurat det skal jeg nok få til, men
    får en bedre lydkvalitet med jordet kurs?
    Noen mener det, mens andre er sterkt uenige etter å ha forsøkt med begge deler.. ???
    Uansett så skal jo ikke alle komponentene jordes helller
    med fare for å få jordsløyfe...

Lyden er iallefall meget bra som den er. :) :) :D
    Vi får se i tidens fylde - som det så vakkert heter... :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn