5 pin fra platespiller

jakkle

Medlem
Ble medlem
06.12.2023
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Levanger
Heisann godtfolk, holder på med å ordne med xlr kontakter fra platespiller og kunne trengt litt hjelp å funnet denne kontakten så kan jeg få ordnet resten. Er fra en opera t1288 arm.
Takk på forhånd for hjelp.
 

Vedlegg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Den 5-pins kontakten i plastposen er ikke en standard 5 DIN... er det den som passer i armbasen?? Er det ledning mellom den og phonokontaktene?
( 5-pins DIN for platespiller er 5 pinner over 180 grd...)
 

jakkle

Medlem
Ble medlem
06.12.2023
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Levanger
Kontakten jeg har i hånden på bildene er overgangen til phono ja. Tanken var å finne den 5 din også få lage til noe xlr til den. Andre bilde er armbasekontakten.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Om det er ledningsstumper mellom phonokontaktene og pluggen til armbasen, er det selvsagt en mulighet å klippe av phonokontaktene og lodde ledningene til XLR - om de er lange nok... Hvis du ikke vil det, så googler du "5 pin tonearm connector" så finner du flere muligheter for å lage ny kabel.. Cardas er et merke som lager passende kontakter... Hvis det da ikke er noen her som sitter på en passende plugg de vil selge...
 

jakkle

Medlem
Ble medlem
06.12.2023
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Levanger
Jeg er litt for tvær og vil jo beholde originalpluggene. byttesyka kan jo komme en gang og da er det kjekkt å ha liggende. Har googlet en del og finner mestav standard. Har sendt mail til noen selskaper så får vi se.
Takk for cardas tipset, skal prøve der også.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Forskjellen mellom standard DIN og disse pluggene er at en 5-pins DIN for audio har pinnene spredt over 180 grd, mens disse pluggene har 5 pinner fordelt på 240 grd (trur eg)... Derfor passer ikke en vanlig europeisk DIN kontakt som du finner mange ...
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Den pluggen e ikkje vanlig armkabelplugg,her e de jevnt fordelt,ikkje 180(DIN) eller 240 som æ trur e det vanligste på tonearmer

 
Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.298
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
For meg kan det se ut som en Lemo av noe slag...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei, den plugger er av japansk opphav... Jelco leverer denne til sine armer.. da heter den JAC-502... har sett andre benevnelser på den, men husker ikke i farta..
SME har sin egen variant i 4-pins utgave...
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Eg trur at den 5-pin (5P) «DIN» - pluggen det her er snakk om kallast TAC.

Mvh Arild 😊
 

jakkle

Medlem
Ble medlem
06.12.2023
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Levanger
Steiki trodd ikke det ble såppas respons. Da har jeg litt forskjellig å prøve å google på.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg og tenkte Lemo, men mener de har fjærbelastet kappe og haker for låsing. De ligner dog av utseende.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.337
Antall liker
2.573
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Du kan jo prøve Opera direkte og høre om de kan selge deg en plugg. Om de driver på enda?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Googlet jac -502. Der står ikke pinnene med 72grader forskyving,det ser ut som alle pinnene står innen vanlig 240grader

JAC-502 er helt vanlig standard 5-pins tonearmkontakt. Det forvirrende er at den kalles DIN av veldig mange produsenter av både kabler og armer, Y. Tomé og Ortofon bl.a, men den er ikke DIN nei. Jeg synes overgangspluggen til Opera likner på den Well Tempered Lab bruker på Simplex Mk2.
 

jakkle

Medlem
Ble medlem
06.12.2023
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Levanger
JAC-502 er helt vanlig standard 5-pins tonearmkontakt. Det forvirrende er at den kalles DIN av veldig mange produsenter av både kabler og armer, Y. Tomé og Ortofon bl.a, men den er ikke DIN nei. Jeg synes overgangspluggen til Opera likner på den Well Tempered Lab bruker på Simplex Mk2.
Sendt en mail til forhandler av simplex så får vi se hva som kommer opp :)
 

jakkle

Medlem
Ble medlem
06.12.2023
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Levanger
Fant navnet etter en god del googling. Klarte å finne den gjennom simplex tipset her. Legger ved navnet her så får dere se, Minsoo-YC8-5P
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette har vært diskutert før, - og det er ikke en LEMO-plugg, selv om den ligner.. jeg brukte en god del Lemo for noen år tilbake...
Jeg tror TAC var det vi kom fram til tidligere.. hvis man googler 5-pin tonearm contact så kommer det opp flere som passer, - bl.s. Cardas... - og i forskjellige prisklasser.... at noen kaller dette for en DIN kotakt er antageligigvis for at det ligner en gammeldags 5-pin DIN - men det er det heller ikke....
 
Sist redigert:
Topp Bunn