5 av 11 biskoper............

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.867
Rune S skrev:
Enig i at det nødvendigvis ikke trenger å vere noen motsetning,men der er ingen skikkelig dokumentasjon av at en art har utviklet seg til en annen art.Bibelen er klar på at Gud SKAPTE hele universet.
Dessuten ser jeg hvor enormt en katt,hund eller menneske har utviklet seg siden mennesket startet å skrive historie,absolutt nada!

Mvh
Rune
Joda, sjefen skapte alt, men det er ikke nødvendigvis han som var håndverkeren. Det kan jo f.eks. tenkes at han ovvervåket en skapelses- og evolusjonsprosess.
Selvfølgelig finnes det ingen dokumentasjon på at mennesker og aper har samme mor, det var ikke så mange til å obsevere det. Derimot har vi mange dokumenterte tilfeller i planteriket.

P

Parelius

Gjest
Rune S skrev:
Enig i at det nødvendigvis ikke trenger å vere noen motsetning,men der er ingen skikkelig dokumentasjon av at en art har utviklet seg til en annen art.Bibelen er klar på at Gud SKAPTE hele universet.
Dessuten ser jeg hvor enormt en katt,hund eller menneske har utviklet seg siden mennesket startet å skrive historie,absolutt nada!
Dawkins platte forståelse for det religiøse, synes (av og til) bare å bli overgått av de religiøse selv. Jeg blir skremt av kjærlighetstanker som fornekter virkeligheten. Det gir uttrykket "blind kjærlighet" en ny betydning. Hvor den tar veien vet ingen...

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Hva med de bifile? Er det ok for en prest å være bifil? Det må jo være fint å kunne "ha seg" med begge kjønn? Hvorfor skal noen fordømme det?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.867
Geir_Bjerkaas skrev:
Hva med de bifile? Er det ok for en prest å være bifil? Det må jo være fint å kunne "ha seg" med begge kjønn? Hvorfor skal noen fordømme det?
Har en legning kun med "å ha seg" ? Det første en konservativ tenker på når han hører "homofil" er sex.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No er vel viktigaste argumentet mot homoseksualitet og onani problemet med at ein ikkje gjer sitt beste for å realisere det totale fertilitetspotensiale hos Guds utvalde (kven ein no meiner dette er), noko som også gjeld bruk av prevensjon og anna syndigt.
Med eit ikkje-3000-årig perspektiv kan ein innvende at det kanskje er nok forbrukarar på denne kloda...?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er vel kanskje på tide å påpeke at hvis 5 av 11 biskoper er imot homofile prester, så gjenstår det 6, et lite flertall, som er for?
mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Rune S skrev:
Parelius skrev:
Rune S skrev:
Viss du mener vi stammer fra dyrene så deler jeg ikke det synspunktet.
Hvor kommer vi fra da? Bibelbeltet borte i USofA?

Eller, tviler du på evolusjonsteorien?

(Jeg trodde du var en kjærlighetskristen, og ikke en mytologisk fundamentalist. Det trenger da ikke være noen motsetning mellom kjærlighetsbudskap og evolusjonsteori? Kanskje evolusjonen er Guds verktøy i skapelsen av mennesket?)
1. Enig i at det nødvendigvis ikke trenger å vere noen motsetning,men der er ingen skikkelig dokumentasjon av at en art har utviklet seg til en annen art.

2. Bibelen er klar på at Gud SKAPTE hele universet.

3. Dessuten ser jeg hvor enormt en katt,hund eller menneske har utviklet seg siden mennesket startet å skrive historie,absolutt nada!

Mvh
Rune
Her er det interessant å registrere i kva grad bibelsynet er "fundamentalistisk" (tergar litt, sjølvsagt :)).
Her går skalaen frå å definere skapingtidspunktet til nokre tusen år før vår tidsrekning, og til å sjå bibelen som meir eller mindre guddommeleg inspirerte allegoriar og dikting.

1. Darwin sine finkar er nok likevel ein god indikator på korleis desse prosessane går føre seg. Ein ser ut frå fossilfunn at einskilde artar utviklar seg ganske sakte, medan andre går svært fort. Utviklinga frå dinosaur til fugl gjekk raskt, medan haiane ikkje har endra seg nemneverdig, ser det ut som.

2. Det er ikkje noko som tyder på at skapingsprosessane er endeleg avslutta vel? Det kristne (og jødiske + muslimske) gudsbildet går på ein aktiv og deltakande gud, som neppe kviler på sine laurbær anna enn 7.dagen (når dette no måtte vere)

3. Setninga di forklarer ikkje kva du meiner.... ???

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Pink_Panther skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Har en legning kun med "å ha seg" ? Det første en konservativ tenker på når han hører "homofil" er sex.
Såvidt jeg vet snakker ikke Bibelen om "homofil legning", men om seksuelle handlinger.
Poenget er at som kristen og heterofil, er det ikke bare fritt frem da heller. Det handler om å sette noe annet og større foran seg selv, å ikke "leve etter sine lyster".
Her et utklipp fra Judas brev som sier litt om hvorfor kristne ikke tar lett på disse tingene.
Husk, at som kristen, ser en på Bibelen som Guds ord, og en autoritet i våre liv.

Vranglærerne og dommen over dem

3 Mine kjære! Jeg har hatt et inderlig ønske om å skrive til dere om frelsen vi har sammen. Men nå ser jeg meg tvunget til å sende dere noen formanende ord om å kjempe for den tro som de hellige én gang for alle har fått overlevert. 4 For det har sneket seg inn visse folk blant dere, ugudelige mennesker som for lengst er oppskrevet til dom. De misbruker vår Guds nåde til et utsvevende liv, og de fornekter vår eneste hersker og Herre, Jesus Kristus.
5 Jeg vil minne dere om noe, enda dere allerede vet alt dette: Herren berget folket ut av Egypt, men senere utryddet han dem som ikke ville tro. 6 Og de englene som ikke tok vare på sitt høye verv, men forlot sin egen bolig, dem holder han bundet i mørket med evige lenker til dommen på den store dagen. 7 På samme måte var det med Sodoma og Gomorra og nabobyene deres, hvor de levde i hor slik som disse englene, og i unaturlige lyster. De ble straffet med evig ild og er blitt et advarende eksempel.
8 Likevel gjør disse menneskene det samme. Drevet av sine syner gjør de kroppen uren, forakter den myndighet som er over dem, og spotter høyere makter. 9 Erkeengelen Mikael våget ikke å spotte og dømme djevelen den gang han lå i strid med ham om kroppen til Moses. Han sa bare: Må Herren straffe deg! 10 Men disse menneskene spotter det de ikke kjenner, og det de forstår ut fra naturen, i likhet med dyr uten fornuft, det tjener til å ødelegge dem.

.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Jeg opplever det som et enormt problem med religionstolkning at det ser ut til å være i orden med straffedom og blodsutgytelse i en eller annen Guds navn, mens det å utføre handlinger basert i kjærlighet og/eller nytelse er problematisk og skal straffes.
Jeg aksepterer kort sagt ikke en gudefortolkning som innebærer en Gud som f.eks. skaper seksuell drift, for så å si at den er syndig, uren og skal straffes. Det blir bare dumt.

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Honkey-Chateau skrev:
Da må du definere "person" for meg. Ingen så noen. I vår tid ville man kalt det et spøkelse. Jeg har selv hatt en tilsvarende opplevelse, og var ikke i tvil om HVEM jeg møtte der og da, men det var ingen person i rommet med meg. Men det til side; Jesus og Saul / Saulus / Paulus har aldri møttes fysisk.

Så til dyrenes nyheter:
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_3/Artikler/homofili_dyr
http://www.fritanke.no/NYHETER/Kristenfolk_raser_mot_homo-dyr_utstilling/

Honkey
Så person er knyttet opp til et fysisk legeme?
Etter vår forståelse er det vel det,men Bibelen forteller en del om at Guds rike er annerledes.At vi er mer enn et fysisk legeme.
Den sier at Gud er ånd.Dette vet ikke et menneske hva betyr,og vi kommer sikkert til å bruke evigheten på å klare å forstå bare noe av det.
Selv om Paulus ikke såg et legeme så var det like fullt Jesus han møtte.
Et møte som forvandlet han radikalt!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Rune S skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Da må du definere "person" for meg. Ingen så noen. I vår tid ville man kalt det et spøkelse. Jeg har selv hatt en tilsvarende opplevelse, og var ikke i tvil om HVEM jeg møtte der og da, men det var ingen person i rommet med meg. Men det til side; Jesus og Saul / Saulus / Paulus har aldri møttes fysisk.

Så til dyrenes nyheter:
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_3/Artikler/homofili_dyr
http://www.fritanke.no/NYHETER/Kristenfolk_raser_mot_homo-dyr_utstilling/

Honkey
Så person er knyttet opp til et fysisk legeme?
Etter vår forståelse er det vel det,men Bibelen forteller en del om at Guds rike er annerledes.At vi er mer enn et fysisk legeme.
Den sier at Gud er ånd.Dette vet ikke et menneske hva betyr,og vi kommer sikkert til å bruke evigheten på å klare å forstå bare noe av det.
Selv om Paulus ikke såg et legeme så var det like fullt Jesus han møtte.
Et møte som forvandlet han radikalt!
Mitt poeng er at de aldri møttes in persona. Virkeligheten er som den er, uansett hvilke krumspring vi benytter for å vri oss unna. Om det finnes en parallell virkelighet som kan kalles "Guds rike" er det selvsagt annnerledes. Men forsøk å holde en viss linje her. Et møte i ånden er ikke et møte i våre velkente dimensjoner.
Og jeg ser ikke at du kommenterer dyrenes nyheter heller... :)

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Audiophile-Arve skrev:
Her er det interessant å registrere i kva grad bibelsynet er "fundamentalistisk" (tergar litt, sjølvsagt :)).
Her går skalaen frå å definere skapingtidspunktet til nokre tusen år før vår tidsrekning, og til å sjå bibelen som meir eller mindre guddommeleg inspirerte allegoriar og dikting.

1. Darwin sine finkar er nok likevel ein god indikator på korleis desse prosessane går føre seg. Ein ser ut frå fossilfunn at einskilde artar utviklar seg ganske sakte, medan andre går svært fort. Utviklinga frå dinosaur til fugl gjekk raskt, medan haiane ikkje har endra seg nemneverdig, ser det ut som.

2. Det er ikkje noko som tyder på at skapingsprosessane er endeleg avslutta vel? Det kristne (og jødiske + muslimske) gudsbildet går på ein aktiv og deltakande gud, som neppe kviler på sine laurbær anna enn 7.dagen (når dette no måtte vere)

3. Setninga di forklarer ikkje kva du meiner.... ???

Ifølge Bibelen så er jorden ikke stort mer enn 6000 år,men om det stemmer eller ikke kan jeg ikke svare på .Jammen er jeg smart,men her blir jeg svar skyldig ;D Dette var ironi. ;)

Darwin var da en fin fyr ::) Var ikke han rasist?

Den siste setninga mi prøvde jeg litt mer ironi i første del,og det jeg mener er at jeg ser absolutt ingen utvikling i menneskets grunnleggende livsførsel så lenge historie er skrevet.

Jeg har linket til denne siden før,men dere må ikke tro at jeg kommer til å slutte av den grunn :)
http://www.drdino.com/downloads.php

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Jeg må si det er rimelig sjokkerende viss du ser på dvergsjimpansers sex-vaner for å finne ut hva som er naturlig eller ikke for et menneske.......

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Rune S skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Jeg må si det er rimelig sjokkerende viss du ser på dvergsjimpansers sex-vaner for å finne ut hva som er naturlig eller ikke for et menneske.......
"Naturleg" er eit morosamt omgrep...

P

Parelius

Gjest
Jeg skulle gjerne tenkt meg å bedrive litt heterofilt dvergsjimpanseri i større skala...

Har Gud noen formening om ertestuing forresten?

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
"Naturlig" er vel det vi gjør, ikke det noen vil eller mener vi skal gjøre.

Litt tilbake til den opprinnelige tanken bak denne tråden. Den var ikke ment som noe angrep på tro eller de åndelige opplevelser noen måtte ha hatt, men det fakta at noen får lov til å stille andre mennesker til side.

Hvis jeg, eller noen av dere hadde satt inn en stillingsannonse lydende "kvinner og homofile kan ikke søke", ville to ting skje; vi ville blitt anmeldt, og vi ville bli sett ned på. Men kirken, en statelig institusjon får lov å holde på, senest med ekstrimisten Kvarme, uten rettsak, uten at kristenfolket som sier "Jesus er til for oss alle, for han er alle like" reagerer, men som her heller forsvarer det. En anmeldelse burde vært på sin plass, jeg vet at hvis det hadde vært meg, så hadde eg fått sparken. Men ingen sparker Kvarme, og kristenfolket lever lykkelig videre i sine åndelige fantasier, som til og med gir seg utslag i at noen tror jorden er 4000-5000 år gammel. Noe er galt når en institusjon kan slippe unna på den måten, og samtidig preike "kjærlighetens evangelium". Hyklersk er vel et mildt ord for sånt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Problemet med religionene er at de gir alt for store rom for tolkning, det er alt for mange som tolker, og det de kommer frem til er så totalt forskjellig. Videre er problemet at alt for mange ikke ser skogen for bare trær, altså de henger seg opp i enkeltsitater, og tenker ikke over at de er totalt motstridende i forhold til hovedbudskapet.

Når det kommer til kristendommen er det etter mitt syn bare et hovedbudskap: Størst av alt er kjærligheten.
Et annet viktig budskap er at ingen mennesker er fri for synd, og derfor kan ingen mennesker dømme andre i sin guds sted, det får man overlate til høyere makter når den tid kommer.

Med dette som bakgrunn kan det da aldri være feil å elske, om det er mellom to av samme eller motsatt kjønn betyr da ingenting så lenge det er kjærlighet.
Selvsagt er homofili et blindspor med tanke på å føre slekten videre, men det er man jo også om man er steril, skal ikke de heller få leve ut sin kjærlighet? Og på samme måte som man kan fødes med andre avvik: blinde, døve og de uten armer eller bein for eksempel er jo heller ikke skapt helt etter normalen, hvem er egentlig det? Men man prøver da ikke å gjøre livet vanskeligere for dem, man prøver å hjelpe dem så de kan leve et mest mulig fullverdig liv. Men ikke de homofile, de skal ikke få leve ut sin kjærlighet, de skal jobbe med seg selv for å endre på det som for dem er normalt. Man kan jo prøve å sette seg i deres situasjon og plutselig skulle vende om på hvem man liker, det er ikke lettere for homofile enn for heterofile det selvsagt.

Om Gud har skapt menneskene så har han også skapt de homofile. Kanskje er det i så fall en mening med det, kanskje er det en glipp, men det er ikke deres feil uansett, og de skal ikke måtte lide for det, de skal ikke måtte ofre all kjærlighet som tross alt er det viktigste for menneskene, bare fordi noen kom til å formulere seg noe klønete i en bok , eller lot sine egne fordommer skinne igjennom.

Når det gjelder fordommer mot homofile tror jeg ikke dette er noe som er typisk kun for de kristne, jeg tror heller dette er typisk for mange menn spesielt, i alle fall når det kommer til andre menn.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Problemet med religionene er at de gir alt for store rom for tolkning, det er alt for mange som tolker, og det de kommer frem til er så totalt forskjellig. Videre er problemet at alt for mange ikke ser skogen for bare trær, altså de henger seg opp i enkeltsitater, og tenker ikke over at de er totalt motstridende i forhold til hovedbudskapet.

Når det kommer til kristendommen er det etter mitt syn bare et hovedbudskap: Størst av alt er kjærligheten.
Et annet viktig budskap er at ingen mennesker er fri for synd, og derfor kan ingen mennesker dømme andre i sin guds sted, det får man overlate til høyere makter når den tid kommer.

Med dette som bakgrunn kan det da aldri være feil å elske, om det er mellom to av samme eller motsatt kjønn betyr da ingenting så lenge det er kjærlighet.
Selvsagt er homofili et blindspor med tanke på å føre slekten videre, men det er man jo også om man er steril, skal ikke de heller få leve ut sin kjærlighet? Og på samme måte som man kan fødes med andre avvik: blinde, døve og de uten armer eller bein for eksempel er jo heller ikke skapt helt etter normalen, hvem er egentlig det? Men man prøver da ikke å gjøre livet vanskeligere for dem, man prøver å hjelpe dem så de kan leve et mest mulig fullverdig liv. Men ikke de homofile, de skal ikke få leve ut sin kjærlighet, de skal jobbe med seg selv for å endre på det som for dem er normalt. Man kan jo prøve å sette seg i deres situasjon og plutselig skulle vende om på hvem man liker, det er ikke lettere for homofile enn for heterofile det selvsagt.

Om Gud har skapt menneskene så har han også skapt de homofile. Kanskje er det i så fall en mening med det, kanskje er det en glipp, men det er ikke deres feil uansett, og de skal ikke måtte lide for det, de skal ikke måtte ofre all kjærlighet som tross alt er det viktigste for menneskene, bare fordi noen kom til å formulere seg noe klønete i en bok , eller lot sine egne fordommer skinne igjennom.

Når det gjelder fordommer mot homofile tror jeg ikke dette er noe som er typisk kun for de kristne, jeg tror heller dette er typisk for mange menn spesielt, i alle fall når det kommer til andre menn.
Amen, Kompo-baby; det er sjelden du og jeg er så enige! :-*

HonkEy if you're hornEy :D

G

Gjestemedlem

Gjest
1,5 millioner kristne i tog mot homofile. Fra Sao Paolo tirsdag denne uken.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at å diskutere religion på dette planet er sin egen straff ;D ;D ;D
mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
tkr skrev:
Jeg synes at å diskutere religion på dette planet er sin egen straff ;D ;D ;D
mvh
Du får utarbeide noen retningslinjer for mer passende innhold i tråder med religiøst innhold eller kommentarer da. Vi kan jo ikke rissikere flere tilfeller av selvstraff, eller annen verbal selvskading. Kansje telefonnummer til en passende støttegruppe?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har absolutt ingen planer om å gjøre noe med denne tråden! Kommenterte egentlig bare nivået... Hva angår tlf nr til støttegrupper, tror jeg at det er for sent for de fleste her! ;D ;D ;D
mvh :D

R

Roysen

Gjest
Parelius skrev:
Dawkins platte forståelse for det religiøse, synes (av og til) bare å bli overgått av de religiøse selv. Jeg blir skremt av kjærlighetstanker som fornekter virkeligheten. Det gir uttrykket "blind kjærlighet" en ny betydning. Hvor den tar veien vet ingen...
Hjernevasking kaller nå jeg det...... ;)

Mvh
Roysen

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
breuer skrev:
er i mot at homofile kan bli ansatt i kirka, i følge TV2 nyhetene i morres. Og dette er altså den offentlige Norske kirke. Igjen ser vi hvordan religion forfølger og plager folk, slik de har gjort i tusener av år. Spesielt kristendom, hvor sneverhet, forfølgelse og fordømming stort sett har vært regelen. Kirkene står i hvert eneste lille samfunn som et symbol på en inntolerant og virkelighetsfjern kult som ennå merkelig nok tiltrekker en eller annen stakkar, som i mangel av annen mening med livet søker seg til en organisasjon, basert på ei bok noen småfulle, kvinnefientlige mannfolk satte sammen ca år 300 .
For å holde tråden på sporet, jeg er faktisk enig i at statskirken er en betenkelig ordning,gjengir jeg en liten artikkel av Jens Bun-Pedersen, pressesjef i Human-Etisk Forbund.

Giskes kirke

Jens Brun- Pedersen Human-Etisk Forbund

Lørdag 02.12.2006, 05:40

STATSKIRKEN: Er det kirkedemokrati når ateister får muligheter til å styre og utnevne viktige organ i Det norske kirke? Et resonnement kirkeminister Trond Giske stadig gjentar i statskirkedebatten, tyder på at det er nettopp det han mener.

Giske påpeker det korrekte faktum at Kirken har et demokratiproblem når bare 3-4 prosent deltar i valgene i menighetsrådene, og trekker frem det han kaller et mer representativt kirkelig organ: Kirkestyret . Hva det er? Kirkestyret er de i regjeringen som er medlemmer av statskirken. Han hevder at dette er mer representativt enn de fleste kirkelige organer, fordi rundt 70 prosent har deltatt i i valget av kirkestyret - ved stortingsvalg!

I SANNHET et halsbrekkende resonnement. For det første: De færreste i Norge har i tankene at de velger et kirkestyre når de deltar ved stortingsvalg. Det gjør de da heller ikke. Det er da ikke velgerne eller Stortinget som utnevner regjeringens medlemmer. Det er det statsministere som gjør. Hva som gjør dette demokratisk for vanlige kirkemedlemmer, er det muligens bare Giske som har visdom til å forstå.

Hva da med det faktum at i løpet av en femtiårsperiode i norsk politikk, så har vi hatt statsministere som Einar Gerhardsen, Trygve Bratteli og Jens Stoltenberg som alle har vært/er ateister eller ikke-troende. Med andre ord, Kirkestyret, som Giske stadig framhever som et demokratisk organ, har vært utnevnt av mennesker som ikke har den ringeste tilknytning til verken Den Norske Kirke eller religionen den utgår fra. Er det slike utnevnelser Giske mener er et gode eksempler på kirkedemokrati?

ET ANNET FAKTUM er at svært mange av de som er medlemmer av Den norske kirke, ikke er troende. Følgelig er det ikke usannsynlig at mange av Giske forgjengere - kirkestatsrådene - heller ikke har vært troende personer til tross for at de har hatt avgjørende innflytelse over Den norske kirke.

Giske påstår også til stadighet at de prinsipielle innvendingene mot statskirkeordningen ikke er vanskelig å forstå. Og så går han ordrikt og kjapt videre i sin mer og mer utilslørte argumentasjon for en fortsettelse av det statlige trossystemet. Denne adferden er det samme som å avvise de prinsipielle betenkelighetene som finnes ved at en stat opptrer partisk over for livssynsmangfoldet i Norge. Det gjør åpenbart heller ikke noe inntrykk på den hastige Giske at menneskerettighetsmiljøet er skeptiske og advarer - og at FN gjentatte ganger har uttrykt bekymring for vårt statlige religionsvesen.

VI ER MANGE som ennå håper at andre i Arbeiderpartiet snart trer fram med et større alvor over for de menneskerettighets-forpliktelsene vi har. Tenk om Jonas Gahr Støre hadde hatt mot til å fortelle hvor pinlig det er for norsk utenrikstjeneste å bli konfrontert med statskirkeordningen i utlandet? I UD er de er klar over at vår kirkeordning legitimerer de mange religiøse statsdannelser som finnes i verden - og som vi misliker sterkt å bli sammenliknet med.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg trudde at det var menneskene som hadde skrevet bibelen? Dersom det er sant så kunne de jo ha skrevet hva de ville i bibelen?

Er selv ikke troendes men det er en god grunn for å beholde statskirka.
Ved å ha en statsKIRKE vil vi ikke bli muslimer!

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
tkr skrev:
Har absolutt ingen planer om å gjøre noe med denne tråden! Kommenterte egentlig bare nivået... Hva angår tlf nr til støttegrupper, tror jeg at det er for sent for de fleste her! ;D ;D ;D
mvh :D
;D ;D Det er vel som det meste her på sentralen, tar voldsomt av, i alle retninger!! Hvis en skal legge ut nummer, tror eg du bør legge ut alle nummer hvor navnet begynner med "Støtteforening for....." ;D

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
1,5 millioner kristne i tog mot homofile. Fra Sao Paolo tirsdag denne uken.

Dette gjør vondt å sjå. Eg blir så matt, så tom, så flau på menneskets vegne, maktlaus osv.... Hvor finner mennesket slikt hat mot andre mennesker som aldri har gjort vondt for nokken andre enn forknytte kristne?! AArrgh! Er det rart det er krig i verden!

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Komponenten skrev:

Vakkert skrevet. Slike haldningar gjær verden ein betre stad å leve.

S

Slubbert

Gjest
Mahmoud Asgari, 16, and Ayaz Marhoni, 18, were hanged publicly July 19 in the city of Mashhad. The Iranian boys were arrested and sentenced to death for having consensual sex with one another - at 14 and 16 years old.

Vedlegg

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
En ting som gjør at eg virkelig ikkje trur på en kristen gud (almighty som sådan) er kvar gorng eg får høyre om nok en prest som har forgrepet seg på unggutter i menigheten. Korleis kan en slik gud la slikt skje i sitt navn?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
TJ skrev:
En ting som gjør at eg virkelig ikkje trur på en kristen gud (almighty som sådan) er kvar gorng eg får høyre om nok en prest som har forgrepet seg på unggutter i menigheten. Korleis kan en slik gud la slikt skje i sitt navn?
God is fucking with you!

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Det var det med den frie viljen da.Det finnes syke mennesker overalt, de kan kalle seg for kristne, hinduer, kommunister, human-etikere, agnostikere, ateister eller ingenting, men de er først og fremst syke mennesker. Det blir for enkelt å bruke de grusomme tingene noen gjør for å slakte et bestemt livssyn.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Geir_Bjerkaas skrev:
Det var det med den frie viljen da.Det finnes syke mennesker overalt, de kan kalle seg for kristne, hinduer, kommunister, human-etikere, agnostikere, ateister eller ingenting, men de er først og fremst syke mennesker. Det blir for enkelt å bruke de grusomme tingene noen gjør for å slakte et bestemt livssyn.
Ikkje for meg, når det er så fundamentalt galt, så alvorlige overtramp som nevnt over.

Det der om "den frie vilje" er bare enda et triks for å bortforklare alt det gale som skjer i guds navn verden over.

Når "undere" skjer snakkes det gjerne om divine intervension - hvorfor i H... kommer det aldri noe guddommelig og rydder opp når disse djævlene utfolder seg....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:

Amen, Kompo-baby; det er sjelden du og jeg er så enige! :-*

HonkEy if you're hornEy :D

:-* peace and love...

Tror nok vi er enige om mye mer enn det som kommer frem i disse debattene, vi er vel begge sterkt i mot undertykking bla., det er bare det å se hvem det er som undertrykker og hvem som utsettes for det vi kanskje har et litt forskjellig syn på. Undertrykking og fordømming i religionens navn er ille uansett retning, men det er store skiller når det kommer til grader her.

Edit: Denne tråden er blitt sirup...tror det er noe galt på side 5...

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
TJ skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Ikkje for meg, når det er så fundamentalt galt, så alvorlige overtramp som nevnt over.

Det der om "den frie vilje" er bare enda et triks for å bortforklare alt det gale som skjer i guds navn verden over.

Når "undere" skjer snakkes det gjerne om divine intervension - hvorfor i H... kommer det aldri noe guddommelig og rydder opp når disse djævlene utfolder seg....
Vel, nå driver ikke jeg i "triksbransjen".
Hadde vi hatt svar på alle spørsmål, hadde vi kanskje vært Guder?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Hadde vi hatt svar på alle spørsmål, hadde vi kanskje vært Guder?
[/quote]

Sant nok, men du kunne jo begynne med å sjekke ut hvor i bibelen det står noe om dinosaurer. Stand-up-komikeren hadde et åpenbart poeng der, ja...

Honkey

P

Parelius

Gjest
Det står ikke noe om Gro Harlem B. i Norges lover heller; så hva beviser det?

Topp Bunn