5 av 11 biskoper............

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
er i mot at homofile kan bli ansatt i kirka, i følge TV2 nyhetene i morres. Og dette er altså den offentlige Norske kirke. Igjen ser vi hvordan religion forfølger og plager folk, slik de har gjort i tusener av år. Spesielt kristendom, hvor sneverhet, forfølgelse og fordømming stort sett har vært regelen. Kirkene står i hvert eneste lille samfunn som et symbol på en inntolerant og virkelighetsfjern kult som ennå merkelig nok tiltrekker en eller annen stakkar, som i mangel av annen mening med livet søker seg til en organisasjon, basert på ei bok noen småfulle, kvinnefientlige mannfolk satte sammen ca år 300 .

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo det kirken handler om, så jeg ser ikke problemet her. De kan jo ikke ansette prsoner som bevist bryter med deres egne forskrifter, Det ville jo være et hån av Gud som har redaktøransvar for Bibelen.

Det som derimot forundrer meg er hvorfor homofile ønsker noen med kirken å gjøre i det hele tatt. Det kan vel ses på som en form for femtekolonistvirksomhet, men ellers blir det vel litt som nynasistiske jøder, deres valg .. men likevel litt underlig likevel.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
Gjestemedlem skrev:
Det er jo det kirken handler om, så jeg ser ikke problemet her. De kan jo ikke ansette prsoner som bevist bryter med deres egne forskrifter, Det ville jo være et hån av Gud som har redaktøransvar for Bibelen.

Det som derimot forundrer meg er hvorfor homofile ønsker noen med kirken å gjøre i det hele tatt. Det kan vel ses på som en form for femtekolonistvirksomhet, men ellers blir det vel litt som nynasistiske jøder, deres valg .. men likevel litt underlig likevel.
Enig med deg der Deph. Hvorfor noen søker seg til kirken er uforståelig. Enkleste forklaring på religion er vel at vi er redd for døden, og dermed måtte vi finne opp et alternativ.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Et meget godt poeng Gjestemedlem. Det blir omtrent som om jeg ( innbitt gammel mannsgris , - og stolt av det ! ;D ) skulle søke medlemskap i OTTAR. :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
breuer skrev:
Gjestemedlem skrev:

Enig med deg der Deph. Hvorfor noen søker seg til kirken er uforståelig. Enkleste forklaring på religion er vel at vi er redd for døden, og dermed måtte vi finne opp et alternativ.
Kirken er bygget på frykt og fobier. Men kanskje et oppløsftende sitat er kan kurere de syke masser:

"Death is nothing to us, since when we are, death has not come, and when death has come, we are not.

Epicurus"

K

kbwh

Gjest
Nuvel. I kirken, som andre steder, foregår det kamper mellom mennesker. Noen ganger om makt, og andre ganger om ideologi.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
For de homofile som er med i kirken og fortsetter med det; snakker man om Stockholm-syndromet?

Gjestemedlem skrev:

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Viss dere syns det er så grusomt å bo i vårt land som er oppbygget på Guds lover så finns det sikkert steder rundt om i verden som er fristeder fra sånne fæle ting.Viss det er en trøst for dere så er det mange som mener at det er vår generasjon som får oppleve akkurat den tilstanden at Guds lov forsvinner.
Og så dukker kanskje han her opp http://www.share-international.org/maitreya/Ma_main.htm ...... ;D

Dere burde heller spørre dere spørsmålet hvorfor den sanne kristendom fortsatt tiltrekker seg og forandrer mennesker.Er vi bare patetiske sveklinger som ikke takler realitetene i livet ? ,eller kan dere for et øyeblikk prøve å lytte når vi sier at ved frelsen har vi blitt forandret,født på ny, og fått tilfredstilt all tomhet som et menneske nødvendigvis må ha når man velger å leve livet borte fra og i ulydighet mot sin Skaper.Verden har alltid sett på galne kristne og forventet at de skal "gå det av seg" over tid,eller at man bokstavelig talt kan ta livet av "problemet",men som Jesus sa til Paulus som forfulgte de kristne for 2000 år siden :"Det blir hardt for deg å stampe mot broddene" .
Kanskje en når man gløser mot sola og ser barne-lek og vakker natur,kan prøve tenke litt over om alt dette har blitt til fra en liten dings som smallt i luften for .......år siden,eller om det kan vere så villt at der finnes noe som virkelig har skapt alt det vi ser rundt oss med alle stjerner og universer.Personlig tror jeg at Gud har gjort nettopp det og da blir det rimelig patetisk å begynne å klage på Vår Skapers regler selv om man ikke forstår alt.......

Ha en fin dag! :)

Mvh
Rune

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Rune S skrev:
Viss dere syns det er så grusomt å bo i vårt land som er oppbygget på Guds lover så finns det sikkert steder rundt om i verden som er fristeder fra sånne fæle ting.Viss det er en trøst for dere så er det mange som mener at det er vår generasjon som får oppleve akkurat den tilstanden at Guds lov forsvinner.
Og så dukker kanskje han her opp http://www.share-international.org/maitreya/Ma_main.htm ...... ;D

Dere burde heller spørre dere spørsmålet hvorfor den sanne kristendom fortsatt tiltrekker seg og forandrer mennesker.Er vi bare patetiske sveklinger som ikke takler realitetene i livet ? ,eller kan dere for et øyeblikk prøve å lytte når vi sier at ved frelsen har vi blitt forandret,født på ny, og fått tilfredstilt all tomhet som et menneske nødvendigvis må ha når man velger å leve livet borte fra og i ulydighet mot sin Skaper.Verden har alltid sett på galne kristne og forventet at de skal "gå det av seg" over tid,eller at man bokstavelig talt kan ta livet av "problemet",men som Jesus sa til Paulus som forfulgte de kristne for 2000 år siden :"Det blir hardt for deg å stampe mot broddene" .
Kanskje en når man gløser mot sola og ser barne-lek og vakker natur,kan prøve tenke litt over om alt dette har blitt til fra en liten dings som smallt i luften for .......år siden,eller om det kan vere så villt at der finnes noe som virkelig har skapt alt det vi ser rundt oss med alle stjerner og universer.Personlig tror jeg at Gud har gjort nettopp det og da blir det rimelig patetisk å begynne å klage på Vår Skapers regler selv om man ikke forstår alt.......

Mvh
Rune
jeez

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
Høres flott ut Rune. Taler er jo viktig. Men glemmer dere disse ordene når kirken som organisasjon tråkker på en homofil, nekter han jobb, og dermed sier at han ikke er like mye verdt som "oss", bare nesten. Er ikke lenge siden kvinnene fikk samme behandling!

Den dagen dere kunne leve og handle som dere prater, kunne en kanskje ta det på alvor.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:

Mvh
Rune
Støttes.

Jeg er ikke selv en troende, men er det noe jeg misliker så er det inkonsekvent hykleriskhet. Hvis man tror på Bibelen og dets ord bør man følge denne og ikke bare plukke ut de koselige bitene som passer en selv fordi det er mest bekvemt. Hvis selv begynner å redigere Bibelen eller tilpasse den ens egen situasjon, setter man seg over Gud og da faller hele poenget bort, og man sitter igjen uten mening.

Å være imot prester men for homofile prester er litt for 70-talsk tankegang.

Må Gud være med deg Rune.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
Man setter seg vel ikke over gud ved å redigere bibelen. Men over den gjengen som engang satt og redigerte bibelen, etter prinsippet "dette liker ikke jeg, så det blir ikke med".

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Støttes.

Jeg er ikke selv en troende, men er det noe jeg misliker så er det inkonsekvent hykleriskhet. Hvis man tror på Bibelen og dets ord bør man følge denne og ikke bare plukke ut de koselige bitene som passer en selv fordi det er mest bekvemt. Hvis selv begynner å redigere Bibelen eller tilpasse den ens egen situasjon, setter man seg over Gud og da faller hele poenget bort, og man sitter igjen uten mening.

Å være imot prester men for homofile prester er litt for 70-talsk tankegang.

Må Gud være med deg Rune.
Det var da hyggelig farr! ;) Takk det samme ! :)

Jeg tror Bibelen er Guds ord,og den forteller at viss man forandrer Det så forsvinner kraften.Det er ikke de kristne som har kraft,all kraft og all kjærlighet kommer fra Gud.Det vi kan gjør er å vere "kanaler" for Guds strøm av uforståelig kjærlighet og kraft.
Litt høytflyvende kanskje? Jeg tror ikke jeg forstår en promille av Gud enda,men jeg tror det fungere ca. slik ;D

Motstanden i verden mot det sanne Guds ord er stor,ingen tvil om det! Det har den vert fra de følte at eneste måten å takle det på var å prøve å ta livet av det ved Jesus som er det eneste mennesket som aldri syndet,men likevel verden mente var skyldig til å spikres på et kors.
Der er også nok av eksempler fra det gamle testamentet.

Utvannet kristendom er ikke Guds rene ord eller for den del kristendom.Det har ingen kraft lenger, nettopp fordi det ikke kommer fra Gud men fra mennesker.Det er ikke lenger et tveegget sverd som kan pirke i menneskets indre til forvandling,og det er heller ingen trussel lenger mot menneskets stolthet som bokstavelig talt er roten til alt ondt!
Stoltheten fellte little lucifer,og Adam og Eva,og har fortsatt å felle mennesket til denne dag......

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hvorfor blir alle kristne så veldig svar skyldige når man spør dem om hvordan de ser på kvinner, homofili, abort osv? Undertrykking og diskriminering er det samme, uansett hvem som praktiserer det. Gammeldags og umenneskelig, og noe kirken burde se seg for god for, samme hva.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tviler nå på om kristne er så mye verre enn ateister i så måte.
De kristne er bare lettere å "ta" fordi de er mer åpne på sine standpunkt.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
breuer skrev:
Høres flott ut Rune. Taler er jo viktig. Men glemmer dere disse ordene når kirken som organisasjon tråkker på en homofil, nekter han jobb, og dermed sier at han ikke er like mye verdt som "oss", bare nesten. Er ikke lenge siden kvinnene fikk samme behandling!

Den dagen dere kunne leve og handle som dere prater, kunne en kanskje ta det på alvor.
Du treffer godt! ;) Dette er nettopp oppfordringen fra Jesus også,å leve som en lærer,og jeg prøver så godt jeg kan........

Homofili synes jeg er et ekstremt vanskelig tema.......Vet ikke hvor jeg skal begynne og hva jeg skal skrive ?
Du tror det tydeligvis ikke,men jeg tror at Bibelen er Guds sanne ord og at det er skrevet av mennesker ja,men likevel kommer rent og kraftfullt fra Gud.Muligens vanskelig å tenke seg ,men viss du som meg hadde trodd at Gud har skapt jorden,stjernene og universet,så tror jeg du forstår at det virker som en overkommelig oppgave å kontrolere hva som kommer på trykk i en bok ;)

Så når jeg prøver å finne svar på ting så går jeg til Guds ord gjennom Bibelen eller bønn.Av og til når jeg ber så kan plutselig ord jeg har lest i Bibelen dette ned i tankene mine der og da,og oppleves for meg som et ganske tydelig bønnesvar og en bekreftelse på at Gud eksisterer, og som den aller beste Far Han er så vil Han gjerne hjelpe meg.

Når det gjelder homofili er ting for meg litt uklart i og med at jeg hovedsaklig prøver å søke i det Jesus sa når jeg vil vere sikker på noe.Det står ingenting i Bibelen uttalt av Jesus om homofili såvidt jeg har fått med meg ;) Men jeg tror at Jesus hadde sagt akkurat det samme til en praktiserende homofil som han sa til den kvinnen som han visste levde med flere forskjellige menn.
"Du var ærlig med meg,gå nå bort ,tilgitt, og synd ikke mer" Litt omskrevet,og må lynet slå ned i hodet på meg viss det er vranglære ;D
Derimot står det andre plasser i Bibelen at det å LEVE UT homofilt samliv er noe unaturlig,og nevnt i samme åndedrag som former for synd mot Gud.En plass står det at siden mennesket var ulydig mot Guds lov så overlot han dem til å baske rundt i sin egen syndepøl og deriblant blir homofilt samliv nevnt som en av de syndene.
Jeg tror ikke at det er i samsvar med Guds ord og ordinere mennesker som skal vere et talerør for Gud på jorden,prestene,som man vet bevisst lever i noe som strider imot Guds ord.Men så er det jo det igjen det at der finns jo intet mennesket som er uten synd,så man vet at samme hvem man ordinerer så vet man at vedkommende kommer til å synde...........
Men så tror jeg også det er forskjel på å synde og angre og prøve å forandre seg,og det å synde og ikke angre,viss det ga noen mening.........?
Gud vet at vi er små barn som prøver å reise oss å gå, og at vi før vi lærer det kommer til å falle.Intet gleder da Faren mer enn å få trøste og se at barnet prøver igjen og er lydig mot Hans "instruksjoner" !!! :)

Var sikkert ikke svar på noe som helst,men når det gjelder homofili så prøver jeg i likhet med vilken som helst annen synd å ikke dømme noen mennesker.
Jeg tror at man skal ønske homofile hjertelig velkomne inn i hjemmet og kirken,men samtidig må man aldri glemme å peke på hva Guds ord sier.De bør absolutt møte åpne armer før de eventuellt møter pekefingeren ;)
Det å velsigne og ordinere en prest som bevisst lever i utøvende homofilt samliv tror jeg strider imot Guds ord,og dermed er det noe jeg er motstander mot.
Samtidig så tror jeg at jeg er kallt til å elske en homofil på lik linje med alle andre mennesker.
Ser at de to tingene kan virke selvmotsigende ,men for meg så er det ikke det.

Mvh
Rune

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Synes det er fint at du redegjør såpasss for dine synspunkter, Rune. Dessverre ble jeg ikke noe klokere av det. Du må gjerne være homofil, bare ikke praktiser det? Du må gjerne komme i gudstjeneste, så vi kan fortelle deg at du er unaturlig og har syndet? Jeg ser din side av dette, at det blir feil å ikke gjengi Guds ord, og heller plukke ut det som passer. Da må man på en måte ta standpunkt til budskapet, synes man de store ord veier tyngre enn et ikke-inkluderende menneskesyn, så velger man det. Jeg velger av samme årsaker bort Bibelens budskap. Av samme årsak som jeg synes John Travolta og Tom Cruise er helt syke, til tross for at de er gode på lerretet. Det er dette som er så fint med religionsfrihet ;)

edit: ser nå at teksten kan bli litt misvisende; mener IKKE at du på noen måte er syk, men at scientologien derimot... Har ikek tenkt og trekke dette over i en utrivelig diskusjon ;)

S

Slubbert

Gjest
Nuvel, kirken bør jo kunne organisere sin virksomhet som den vil, det er frivillig å være med. Det eneste meningsløse er at kirken ikke er fristilt fra staten.

Uansett er det langt igjen til scener som dette. Men kanskje om ca 100 år...

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
MaHa skrev:
Hvorfor blir alle kristne så veldig svar skyldige når man spør dem om hvordan de ser på kvinner, homofili, abort osv? Undertrykking og diskriminering er det samme, uansett hvem som praktiserer det. Gammeldags og umenneskelig, og noe kirken burde se seg for god for, samme hva.
Hva vil du vite om kvinner ? Jeg kan vel ikke hjelpe så mye i den samenheng ;D

Min reaksjon på abort blir bare sterkere og sterkere med årene og jeg tror jeg føler litt av det sinnet som Gud føler på.Gud føler helt sikkert også utrolig mye sterkere enn meg,både sorg og sinne.
Abort er overlagt drap spør du meg,om det så skjer 1 dag etter at de 2 cellene har smeltet sammen.

Gud skapte mannen.Så såg Han etterhvert at mannen ikke fant noen som passet til ham,dermed skapte Han kvinnen.En mann og en kvinne er forskjellig,og begge har sine helt unike egenskaper som Gud har skapt for at de to kan bli ett og utfylle hverandre.
Man hører jo allltid om Paulus såkalte kvinnesyn,men jeg føler ikke at han er så veldig klar på det området som enkelte vil ha det til.
Husker Komponenten,som strider en god kamp mot ateistene og kommunistene her på forumet :D ,mente i et innlegg at det kanskje går mer på at kvinnene ikke skulle sitte å plapre om siste strikkemønsteret eller fårikål-opskriften under møtene ;D . Jeg vet ikke ?
Jesus hadde kvinner rundt seg uten at de ser ut som Han gjorde noen forskjel på mann og kvinne.....?
Man ser ivertfall idag helt klart at Gud gir sine beskjeder like bra gjennom kvinner som menn,og jeg tror ikke at den første menighet rundt Jesu disipler var slik at kvinnene ble utelatt eller fekk klask på låret viss de hadde noe de vil dele under møter.....

Homofilt samliv er vanskeligere synst jeg,men Guds ord tror jeg sier at dey blir regnet som en synd for Gud.

Der fekk du vel endel klare svar,eller? ! ;D

Mvh
Rune

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
MaHa skrev:
Synes det er fint at du redegjør såpasss for dine synspunkter, Rune. Dessverre ble jeg ikke noe klokere av det. Du må gjerne være homofil, bare ikke praktiser det? Du må gjerne komme i gudstjeneste, så vi kan fortelle deg at du er unaturlig og har syndet? Jeg ser din side av dette, at det blir feil å ikke gjengi Guds ord, og heller plukke ut det som passer. Da må man på en måte ta standpunkt til budskapet, synes man de store ord veier tyngre enn et ikke-inkluderende menneskesyn, så velger man det. Jeg velger av samme årsaker bort Bibelens budskap. Av samme årsak som jeg synes John Travolta og Tom Cruise er helt syke, til tross for at de er gode på lerretet. Det er dette som er så fint med religionsfrihet ;)

edit: ser nå at teksten kan bli litt misvisende; mener IKKE at du på noen måte er syk, men at scientologien derimot... Har ikek tenkt og trekke dette over i en utrivelig diskusjon ;)
Nei jeg blir ikke fornermet ;)
Jeg regner meg selv som litt syk,da har man litt mer frihet innenfor "verdens rammer" ;D

Å vere homofil uten å praktisere er sikkert mulig........og sikkert utrolig vanskelig!

Gudstjeneste handler om å komme inn i Guds nærver.Jesus lovte at der 2 eller flere er samlet i Hans navn der er Han midt iblant dem.Derfor vil du kunne se enkelte opptak av møter der det er tydelig at Guds kraft operer.Dette blir selvsagt avfeiet som suggesjon og galskap,og det ser helt villt ut viss man ikke er frelst(eller selv da ser det av og til merkelig ut ;) ),men det er den samme Guds kraft og Ånd som momentant kan helbrede folk ifra blindhet,døvhet,lammhet,avhengigheter osv.
Det finns også veldig mange mennesker som har hatt fysisk tiltrekning til det samme kjønn,men som har blitt forvandlet av denne Guds kraft.Dette vet jeg er betent tema,men jeg tror fullt og helt at det har skjedd og vil fortsette å skje.
Jesus sa at "viss du sier til det fjellet løft deg opp og kast deg i havet,og du bare tror det vil skje,så vil det skje" .Dette høres jo helt villt ut ikke sant? Helt uforståelig for meg som menneske for jeg har aldri sett noe som skulle tilsi at det kunne vere mulig,MEN Jesus sa det,og Han sa Han var veien, sannheten og livet,og Guds sønn,og for meg synes det klart at enten så var alt bare tull eller så er ALT SANNHET.Jeg velger å tro at alt er sant.

Når jeg går til gudstjeneste eller søker Guds nærver gjennom bønn og Bibelen,så blir jeg ofte minnet på ting jeg gjør som er unaturlig og at jeg har syndet.Så ja,det er slik det fungerer for alle mennesker.Om jeg går fast på epleslang eller praktiserende homofil vet jeg ikke om utgjør noen forskjel for Gud.
Innfor Gud er vi alle urene og det er derfor Bibelen legger så stor vekt på at der er kun en meget enkel, likevel ekstremt vanskelig ,måte å bli rettferdiggjort innfor Gud.Før Jesus ble de rettferdigjort ved TRO,ved Jesus blir vi frelst ved å TRO på at Han døde for våre synder slik at vi kunne komme rene innfor Gud! ."Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg"

Ikke sikkert det gjorde ting noe klarere heller,eller ?

:)

Mvh
Rune

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg melder meg ut, rett og slett. At voksne mennesker kan stole på og hengi seg til slikt, er for meg uforståelig. Mangler bare late night pastor-frelser show her nå. Du er vel sørlending og? Neida, skal ikke bli så forutinntatt og personlig, det er ikke rettferdig. Å diskutere med noen som tror såpass, det nytter ikke. Abort er feks verre enn å gå til krig for å få retten sin? Du har å tro, ellers...
Men, jeg respekterer ditt syn, til tross for at det kanskje ikke høres sånn ut. Mvh Magnus

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
:). Det er det samme hver gang kristendommen er oppe til diskusjon, diskusjon om bibelen, homfili og kvinner etc. blir besvart med svada. Er kirken en undertrykker eller ikke, Rune? Mange er homfobe og kvinneundertrykker og mr, men det vi snakker om her er en organisasjon som har satt det i system. De har håndsopprekking på kirkemøte for å avgjøre om homofile er likeverdige.

Stemmer det helt med Jesu budskap?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
MaHa skrev:
Jeg melder meg ut, rett og slett. At voksne mennesker kan stole på og hengi seg til slikt, er for meg uforståelig. Mangler bare late night pastor-frelser show her nå. Du er vel sørlending og? Neida, skal ikke bli så forutinntatt og personlig, det er ikke rettferdig. Å diskutere med noen som tror såpass, det nytter ikke. Abort er feks verre enn å gå til krig for å få retten sin? Du har å tro, ellers...
Men, jeg respekterer ditt syn, til tross for at det kanskje ikke høres sånn ut. Mvh Magnus
Sunnmøring ;) ,men har alltid sett på sørlendingene som en fin gjeng som av og til er litt lystigere enn mørke vestlandshistorier med dødstraff for kortspill og dans ;D Så og bli sett på som sørlending tar jeg som en komplimang!

Mvh
Rune

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Du står for det du sier og tar det med et smil, det skal du ha :D Bare synd du har synspunkter fra steinalderen ;)

K

kbwh

Gjest
Steinalderen kom, etter hva jeg mener å ha lært på skolen, før Jesu tid.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Lurte litt på en ting.....Finnes det noen steder i verden som kan kalles for et fristed for dere som syns "religion"(for et fælt ord.Klinger omtrent like bra som "high-end" i mine ører :D ) utgjør et klamt grep om deres frie livsutfoldelse? Der man kan ha så mye sex man vil og med hvem man vil, og ingen KRF politikere som har satt begrensinger til mengde og tilgang på kunstig stimuli,og der folket bestemmer hvem som skal ordinerest til yppersteprester ?
Er fristaden Kristiania eller områdene rundt "Red light district" slike plasser?
Helt seriøst altså.Jeg er litt nyskjerrig om der finnes en slik plass......

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.866
Rune S skrev:
Lurte litt på en ting.....Finnes det noen steder i verden som kan kalles for et fristed for dere som syns "religion"(for et fælt ord.Klinger omtrent like bra som "high-end" i mine ører :D ) utgjør et klamt grep om deres frie livsutfoldelse? Der man kan ha så mye sex man vil og med hvem man vil, og ingen KRF politikere som har satt begrensinger til mengde og tilgang på kunstig stimuli,og der folket bestemmer hvem som skal ordinerest til yppersteprester ?
Er fristaden Kristiania eller områdene rundt "Red light district" slike plasser?
Helt seriøst altså.Jeg er litt nyskjerrig om der finnes en slik plass......
Det som er rart er at slike steder oftest får et sosialistisk, eller endog kommunistisk stempel.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Rune S skrev:
Jesus sa til Paulus som forfulgte de kristne for 2000 år siden :"Det blir hardt for deg å stampe mot broddene" .
Jesus møtte aldri Paulus. Derimot er det nyere forskning som åpner for at Jesus og Paulus er én og samme person. Paulus' historie om at han var en forfølger av de kristne, kan således anses som en dekkhistorie.

"Du var ærlig med meg,gå nå bort ,tilgitt, og synd ikke mer" Litt omskrevet,og må lynet slå ned i hodet på meg viss det er vranglære
Derimot står det andre plasser i Bibelen at det å LEVE UT homofilt samliv er noe unaturlig,og nevnt i samme åndedrag som former for synd mot Gud.En plass står det at siden mennesket var ulydig mot Guds lov så overlot han dem til å baske rundt i sin egen syndepøl og deriblant blir homofilt samliv nevnt som en av de syndene.
Homofili er i høyeste grad naturlig. Dyr lever det ut, mennesker føler kjærlighet til mennesker av samme kjønn, og den dagen Gud begynner å fortelle oss at kjærligheten også er et problem, da slår han siste spiker i kista. Sin egen.

Innfor Gud er vi alle urene og det er derfor Bibelen legger så stor vekt på at der er kun en meget enkel, likevel ekstremt vanskelig ,måte å bli rettferdiggjort innfor Gud.Før Jesus ble de rettferdigjort ved TRO,ved Jesus blir vi frelst ved å TRO på at Han døde for våre synder slik at vi kunne komme rene innfor Gud! ."Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg"
Et interessant tema at Gud produserer så håpløse individer at de ikke er velkommen hjem? Han, som er allmektig, velger altså å lage urenheter, for så å forlange at de setter i gang å vaske seg helt til de er lytefrie. Jeg sliter ALVORLIG med å begripe religion i sin helhet, til tross for at jeg selv har hatt sterke religiøse opplevelser. Jeg kan ikke annet enn å se på disse problemene som menneskeskapte, innenfor Gud tror jeg absolutt vi alle er rene så det holder. Jeg vil ikke være en del av et eksperiment, der Gud kaster oss ut i syndens pøl, for å sjekke hvor mange som ønsker å holde seg borte fra alt det deilige han også har skapt. Så å si alt som har ordet "nytelse" i seg er liksom syndig. Hva vil han med dette, tro?

Honkey

M

maestro

Gjest
Til Rune: Hvordan har det seg at de "kristne" bestandig velger ut det som passer dem (f.eks. om homofili) og hopper elegant over andre ting i "den hellige bok"? Hvis du tror, hvorfor følger du ikke f.eks. Kristi ord om å "selge alt du har og gi til de fattige, kom så og følg meg"?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Pink_Panther skrev:
Det som er rart er at slike steder oftest får et sosialistisk, eller endog kommunistisk stempel.
Kan du nevne eksempler på slike steder? Jeg spør fordi jeg ikke vet det.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Honkey,Jesus møtte Saulus.Apostlenes gjerninger 9.

Viss du mener vi stammer fra dyrene så deler jeg ikke det synspunktet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Rune S skrev:
Honkey,Jesus møtte Saulus.Apostlenes gjerninger 9.

Er det dette....
3 Underveis, da han nærmet seg Damaskus, strålte plutselig et lys fra himmelen omkring ham. 4 Han falt til jorden og hørte en røst som sa: «Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg?» 5 «Hvem er du, Herre?» spurte Saul. Og svaret lød: «Jeg er Jesus, han som du forfølger. 6 Men reis deg nå og gå inn i byen. Der vil noen si deg hva du skal gjøre.» 7 Mennene som fulgte ham, sto målløse; de hørte røsten, men så ingen. 8 Saulus reiste seg og åpnet øynene, men han kunne ikke se. Så de tok ham i hånden og leide ham inn til Damaskus. 9 I tre dager var han uten syn, og han verken spiste eller drakk
...du kaller et MØTE?
Han møtte i høyden stemmen! Ettersom Jesus og Gud på sett og vis er to deler av den samme treenighet, kan man vel gjerne debattere HVA han møtte, men personen JESUS, var det definitivt IKKE!

Uansett HVA eller HVEM vi stammer fra, så er vi dyr i konstruksjon og fysikk. Dyrene (og vi) utgjør naturen. Dyr i fri utfoldelse (ikke i fangenskap eller for sterkt påvirket av sivilisasjonen) kan slik jeg ser det gjøre lite som er unaturlig. Det viser seg at homofile handlingsmønstre er svært vanlig i dyrenes verden, ergo "naturlig" handlingsmønster.

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
maestro skrev:
Til Rune: Hvordan har det seg at de "kristne" bestandig velger ut det som passer dem (f.eks. om homofili) og hopper elegant over andre ting i "den hellige bok"? Hvis du tror, hvorfor følger du ikke f.eks. Kristi ord om å "selge alt du har og gi til de fattige, kom så og følg meg"?
For det gjør kristne bestandig?
Vet du hva jeg har gjort og ikke gjort?
Viss du er så opptatt av hva jeg har gjort for de fattige så kan du vel fortelle hva du har gjort først?

Jeg prøver selv å leve et nøkternt liv fordi jeg har sett at rikdom ikke gir meg noen tilfredstillelse. Med unntak av litt dyr hifi da ;D
Det du nemner over ble sagt til en ung mann som spurte Jesus hva han manglet for å kunne helhjertet følge Han.Og Jesus som allerede visste at mannen var rik og svært glad i sine penger sa nettopp det som du siterer.
Viss Gud kaller meg til å gi vekk alt jeg har så håper jeg at jeg har ryggrad nok til å gjøre akkurat det.

Mvh
Rune

P

Parelius

Gjest
Rune S skrev:
Hvor kommer vi fra da? Bibelbeltet borte i USofA?

Eller, tviler du på evolusjonsteorien?

(Jeg trodde du var en kjærlighetskristen, og ikke en mytologisk fundamentalist. Det trenger da ikke være noen motsetning mellom kjærlighetsbudskap og evolusjonsteori? Kanskje evolusjonen er Guds verktøy i skapelsen av mennesket?)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Det var det jeg mente ja Honkey.Og det kaller jeg et møte med PERSONEN JESUS!

Kanskje dyrene har lært av menneskene.......
Personlig har jeg ikke sett katter,hunder,hester,kuer o.l som har fått til dette.Vil tro at hannen sier ganske tydelig fra når slikt skjer.
Men du må gjerne gi meg en eller annen tvilsom link så jeg kan lese meg litt opp på temaet :D

Mvh
Rune

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:

De er vel oppdratt i den kristne tro og tror på Gud from the bottom of their heart?!

Jeg forstår ikke at kirken dømme noen som helst. Det skal jo skje på dommens dag.

Banaliteter, men likevel - Noe av det viktigste som står i bibelen:

Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg

(men legg for all del et minste minimum av meneskerettigheter i bunn)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Parelius skrev:
Rune S skrev:
Hvor kommer vi fra da? Bibelbeltet borte i USofA?

Eller, tviler du på evolusjonsteorien?

(Jeg trodde du var en kjærlighetskristen, og ikke en mytologisk fundamentalist. Det trenger da ikke være noen motsetning mellom kjærlighetsbudskap og evolusjonsteori? Kanskje evolusjonen er Guds verktøy i skapelsen av mennesket?)
Enig i at det nødvendigvis ikke trenger å vere noen motsetning,men der er ingen skikkelig dokumentasjon av at en art har utviklet seg til en annen art.Bibelen er klar på at Gud SKAPTE hele universet.
Dessuten ser jeg hvor enormt en katt,hund eller menneske har utviklet seg siden mennesket startet å skrive historie,absolutt nada!

Mvh
Rune

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Rune S skrev:
Det var det jeg mente ja Honkey.Og det kaller jeg et møte med PERSONEN JESUS!

Kanskje dyrene har lært av menneskene.......
Personlig har jeg ikke sett katter,hunder,hester,kuer o.l som har fått til dette.Vil tro at hannen sier ganske tydelig fra når slikt skjer.
Men du må gjerne gi meg en eller annen tvilsom link så jeg kan lese meg litt opp på temaet :D

Mvh
Rune
Da må du definere "person" for meg. Ingen så noen. I vår tid ville man kalt det et spøkelse. Jeg har selv hatt en tilsvarende opplevelse, og var ikke i tvil om HVEM jeg møtte der og da, men det var ingen person i rommet med meg. Men det til side; Jesus og Saul / Saulus / Paulus har aldri møttes fysisk.

Så til dyrenes nyheter:
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_3/Artikler/homofili_dyr
http://www.fritanke.no/NYHETER/Kristenfolk_raser_mot_homo-dyr_utstilling/

Honkey

M

maestro

Gjest
Rune S skrev:
maestro skrev:
For det gjør kristne bestandig?
Vet du hva jeg har gjort og ikke gjort?
Viss du er så opptatt av hva jeg har gjort for de fattige så kan du vel fortelle hva du har gjort først?
Det var ikke først og fremst ment til deg personlig, men "kristne" har en lei uvane med å velge ut det fra Bibelen som passer dem og bortforklare eller overse det som ikke passer inn i deres aktuelle situasjon eller samsvarer med deres forutinnfattede meninger. Det er mange leveregler både i GT og NT som er helt uaktuelle idag. Hvorfor ikke det som står om homofili?

Jeg prøver selv å leve et nøkternt liv fordi jeg har sett at rikdom ikke gir meg noen tilfredstillelse. Med unntak av litt dyr hifi da ;D
Det du nemner over ble sagt til en ung mann som spurte Jesus hva han manglet for å kunne helhjertet følge Han.Og Jesus som allerede visste at mannen var rik og svært glad i sine penger sa nettopp det som du siterer.
Viss Gud kaller meg til å gi vekk alt jeg har så håper jeg at jeg har ryggrad nok til å gjøre akkurat det.

Mvh
Rune
Nå tolker du Jesu utsagn innen en bestemt kontekst, hvorfor gjør du ikke det med annet han har sagt? Hva er det som tilsier at noe i Bibelen er tids- og situasjonsbestemt mens annet påstås å være gyldig til alle tider?

Topp Bunn