41 minutter - noen bedre?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.945
Følgende bare til info. Var innom Fretex tidligere i dag, og kom over en Decca-utgivelse med balletmusikk. Både cover og vinyl var i særs god stand, men det som fanget oppmerksomheten var at samlet spilletid var på nærmere åtti minutter. Umiddelbart kan jeg ikke minnes at jeg har andre LP'er med tilnærmet spilletid i samlingen (som er stor), og jeg gledet meg til å høre på resultatet da jeg kom hjem. Satte på en vanlig sfærisk MM pickup og ventet på tynn og pistrete lyd med lite bunn. Selv om det er tydelig når vinylen tas ut av coveret at det er tett mellom rillene, ble mine forventninger gjort til skamme. Masser av dynamikk, ingen mangel av kontrabasser, og lite overflatestøy i tillegg. Totalinntrykket var egentlig godt over snittet av mine klassiske utgivelser, og det er ingen grunn IMHO til å avskrive bruktvinyl pga. lang spilletid. Kunne være artig å høre om det er andre og annerledes erfaringer der ute.

Steen

decca.jpg

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.245
Sted
Porsgrunn
47CC2F0F-F878-476A-AB34-BEA5A81CC75A.jpg

Denne her bør vel komme høyt opp på lista. Hvordan den låter aner jeg ingenting om, søkte på nettet og denne dukket opp. Finnes sikkert noe. Som er lengre.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.945
Kunne vært artig å hørt noe fra den utgivelsen. Hvis mine fransk-evner ikke er forsvunnet helt, er jo hele konseptet at platene i denne serien har tre ganger normaltid å tilby. Underlig konsept i grunnen, men hvis det funker, må man jo lure på hvorfor alle andre begrenser seg til tjue minutter pr. side.
Steen

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.245
Sted
Porsgrunn
1B8B2DA7-74A0-4B59-BBB4-819446961BED.jpg

Dette var den lengste av de 23 trimicron platene på discogs. Det stod et sted på nettet at dynamic range ble redusert i forhold til vanlige LPer. Kanskje det var en av grunnene til den labre populariteten.

Topp Bunn