400V maskineri

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.868
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Norsk 3-fas er ikke den samme som 400V uttak på kontinentet, eller?

hvordan kan jeg få 400V maskineri til å gå her i Norge?

takk for hjelpen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.939
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Fasen har i grunn ikke noe med spenningen å gjøre....

http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

Har du TN nett inn i huset - så har du 400V linjespenning - 1 eller 3 faset, 230V fasespenning.
Har du IT nett - er det nok vanskelige å få 400V uten å benytte en trafo!

Mvh
OMF

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.868
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
takk for svar-

jeg har fått 3-fas inn i huset når vi byttet ut sikringsskapet noen år tilbake. Men det vil ikke automatisk medføre at jeg har TN - nett ??

hmm, mest sansynlig vil 400V tilkoblingen lagt av elektrikeren koster mer enn maskinen som jeg vil bruke...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.939
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hva slags maskin skal du bruke...?

Mvh
OMF

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
el motor kan du kople i delta for 3 fas 230V, stjerne 3 fas 400V

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.868
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har tenkt å kjøpe meg en deigeltemaskin fra tyskland.
desverre har de med 2 hastigheter som regel 400V tilkobling

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.939
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Da er det ikke utenkelig at den kan kobles om (som KnB beskriver - send en mail til produsenten!)

Mvh
OMF

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.868
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
det er litt vanskelig å få forklart dette på tysk, men jeg vil bare spørre om jeg tenker rett her:

stjernekobling:

delta kobling:

stemmer dette?

bare at det ligger 230V mellom hver fase i delta koblingen hvis jeg bruker motoren i det norske 3-fas nettet?

takk for hjelpen!!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.939
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Litt usikker på hva du tenker på - men i de to ulike oppsettene så har du samme spenning inn - 3 fase, 400V. Her er linjespennignen 400V - altså spennningen mellom 2 av fasene er 400V.

Det som er avgjørende for elektriske motroer er hvor stor spenning som legger seg over viklingene - på din tegning markert med firkanter.

For stjernekobling ser du at det ligger 2 viklinger mellom hver fase - her blir altså spenningen over viklingene redusert (ca 230V - ikke en halvering pga faseforskyvining).

For trekantkoblingen ser du at det kun er en viklingen mellom fasene - her får du altså 400V over viklignene.

Mvh
OMF

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.868
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
uff, det blir for vanskelig for meg (hvordan skal jeg forklare dette til de i tyskland?)

da tror jeg det blir en eltemaskin med 1 hastighet.... ;)

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Riktig det du har satt opp, bare at det er 230V på den nederste tegningen.

Maskin du vurderer å kjøpe i Tyskland har mest sannsynlig motor koplet som stjerne, da må denne koples om til delta før du tar den i bruk på 3fas 230V

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Antall liker
139
slartibartfast skrev:
uff, det blir for vanskelig for meg (hvordan skal jeg forklare dette til de i tyskland?)

Er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Kjøp en med 2 hastigheter hvis det er det du ønsker deg. 3-fase (asynkron) motorer leveres med standars koblingsbrett med 6 tilkoblinger. Jeg har laget noen fine tegninger som illustrerer dette:

Det man vanligvis trenger å gjøre er å laske om på klemmebrettet i hht. fordelingsnett.
Det forresten ikke spenningsnivå over viklingene som regulerer hastigheten, men antall viklinger/Hz.
1/2 hastighet => 6 viklinger, 1/1 hastighet => 3.viklinger.

Vedlegg

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.868
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
ok,

takk for hjelpen!

jeg skal prøve å forklare dette til de i tyskland først, da får jeg en omkoblet maskin med fullt garanti ;)

hvis ikke, skal jeg kjøpe en og prøver å få det omkoblet her i Norge.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.868
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
zuzubolin skrev:
slartibartfast skrev:

Er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Kjøp en med 2 hastigheter hvis det er det du ønsker deg. 3-fase (asynkron) motorer leveres med standars koblingsbrett med 6 tilkoblinger. Jeg har laget noen fine tegninger som illustrerer dette:

Det man vanligvis trenger å gjøre er å laske om på klemmebrettet i hht. fordelingsnett.
Det forresten ikke spenningsnivå over viklingene som regulerer hastigheten, men antall viklinger/Hz.
W i 400V tegningen tilsvarer 0-fase, riktig?

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Antall liker
139
slartibartfast skrev:
ok,

takk for hjelpen!

jeg skal prøve å forklare dette til de i tyskland først, da får jeg en omkoblet maskin med fullt garanti ;)

hvis ikke, skal jeg kjøpe en og prøver å få det omkoblet her i Norge.
Tror ikke du trenger å forklare annet enn at du ønsker maskinen tilrettelagt for 230V IT. Dette fikser de lett. Det er tross alt Siemens hjemland. Han laga standardene for dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Werner_von_Siemens

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Antall liker
139
slartibartfast skrev:
zuzubolin skrev:
slartibartfast skrev:

W var nok ett litt shabby forsøk på å skrive N=Null leder ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.939
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
zuzubolin skrev:
slartibartfast skrev:
zuzubolin skrev:
slartibartfast skrev:

Nå skal vel stjernepunktet på ingen måte kobles til nulleder!

Mvh
OMF

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Antall liker
139
OMF skrev:
zuzubolin skrev:
slartibartfast skrev:
zuzubolin skrev:
slartibartfast skrev:

Nå skal vel stjernepunktet på ingen måte kobles til nulleder!

Mvh
OMF
Jo? Det fører til at du får 230V over hver vikling. -Som i 230V delta kobling. Hvor skal den ellers tilkobles?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.939
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg mener den ikke skal kobles til - det er et "virtuellt nullpunkt".

Hvis det hadde vært slik at spennignen der ikke var null - så vil jo en tilkobling til N leder bli en kortslutning! Og det er også grunnen til at du ikke skal tilkoble det...enhver skjevhet i fasene vil føre til at spenningen beveger seg bort fra nullpunktet.

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Så lenge spenningen mellom fasene er 230V på IT og 400V på TN må trådstarter først finne ut hva slags nett han har.

Har trådstarter TN er det plug and play.

Topp Bunn