Norsk 3-fas er ikke den samme som 400V uttak på kontinentet, eller?
hvordan kan jeg få 400V maskineri til å gå her i Norge?
takk for hjelpen
hvordan kan jeg få 400V maskineri til å gå her i Norge?
takk for hjelpen
Er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Kjøp en med 2 hastigheter hvis det er det du ønsker deg. 3-fase (asynkron) motorer leveres med standars koblingsbrett med 6 tilkoblinger. Jeg har laget noen fine tegninger som illustrerer dette:slartibartfast skrev:uff, det blir for vanskelig for meg (hvordan skal jeg forklare dette til de i tyskland?)
da tror jeg det blir en eltemaskin med 1 hastighet....![]()
W i 400V tegningen tilsvarer 0-fase, riktig?zuzubolin skrev:Er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Kjøp en med 2 hastigheter hvis det er det du ønsker deg. 3-fase (asynkron) motorer leveres med standars koblingsbrett med 6 tilkoblinger. Jeg har laget noen fine tegninger som illustrerer dette:slartibartfast skrev:uff, det blir for vanskelig for meg (hvordan skal jeg forklare dette til de i tyskland?)
![]()
Det man vanligvis trenger å gjøre er å laske om på klemmebrettet i hht. fordelingsnett.
Det forresten ikke spenningsnivå over viklingene som regulerer hastigheten, men antall viklinger/Hz.
1/2 hastighet => 6 viklinger, 1/1 hastighet => 3.viklinger.
Tror ikke du trenger å forklare annet enn at du ønsker maskinen tilrettelagt for 230V IT. Dette fikser de lett. Det er tross alt Siemens hjemland. Han laga standardene for dette.slartibartfast skrev:ok,
takk for hjelpen!
jeg skal prøve å forklare dette til de i tyskland først, da får jeg en omkoblet maskin med fullt garanti
hvis ikke, skal jeg kjøpe en og prøver å få det omkoblet her i Norge.
W var nok ett litt shabby forsøk på å skrive N=Null lederslartibartfast skrev:W i 400V tegningen tilsvarer 0-fase, riktig?zuzubolin skrev:Er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Kjøp en med 2 hastigheter hvis det er det du ønsker deg. 3-fase (asynkron) motorer leveres med standars koblingsbrett med 6 tilkoblinger. Jeg har laget noen fine tegninger som illustrerer dette:slartibartfast skrev:uff, det blir for vanskelig for meg (hvordan skal jeg forklare dette til de i tyskland?)
![]()
Det man vanligvis trenger å gjøre er å laske om på klemmebrettet i hht. fordelingsnett.
Det forresten ikke spenningsnivå over viklingene som regulerer hastigheten, men antall viklinger/Hz.
1/2 hastighet => 6 viklinger, 1/1 hastighet => 3.viklinger.
Nå skal vel stjernepunktet på ingen måte kobles til nulleder!zuzubolin skrev:W var nok ett litt shabby forsøk på å skrive N=Null lederslartibartfast skrev:W i 400V tegningen tilsvarer 0-fase, riktig?zuzubolin skrev:Er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Kjøp en med 2 hastigheter hvis det er det du ønsker deg. 3-fase (asynkron) motorer leveres med standars koblingsbrett med 6 tilkoblinger. Jeg har laget noen fine tegninger som illustrerer dette:slartibartfast skrev:uff, det blir for vanskelig for meg (hvordan skal jeg forklare dette til de i tyskland?)
![]()
1/2 hastighet => 6 viklinger, 1/1 hastighet => 3.viklinger.![]()
Jo? Det fører til at du får 230V over hver vikling. -Som i 230V delta kobling. Hvor skal den ellers tilkobles?OMF skrev:Nå skal vel stjernepunktet på ingen måte kobles til nulleder!zuzubolin skrev:W var nok ett litt shabby forsøk på å skrive N=Null lederslartibartfast skrev:W i 400V tegningen tilsvarer 0-fase, riktig?zuzubolin skrev:Er ganske sikker på at du ikke trenger å bekymre deg. Kjøp en med 2 hastigheter hvis det er det du ønsker deg. 3-fase (asynkron) motorer leveres med standars koblingsbrett med 6 tilkoblinger. Jeg har laget noen fine tegninger som illustrerer dette:slartibartfast skrev:uff, det blir for vanskelig for meg (hvordan skal jeg forklare dette til de i tyskland?)
![]()
1/2 hastighet => 6 viklinger, 1/1 hastighet => 3.viklinger.![]()
Mvh
OMF