4 ohms høytalere.

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1
Skal kjøpe nye høytalere. Lurer på Vienna Acoustics Haydn Grand 2. Dette er 4 ohms høytalere. Har alltid vært skjeptisk til 4 ohm, da dette trekker mere strøm fra forsterkeren.
Det er jo mange høytalere på 4 ohm i dag, så min skjepsis er muligens ubegrunnet. Alikevel,
intressant med andres erfaringer, synspunkter. Min forsterker er en Stello Ai500 på 2x150 w.
På forrhånd takk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.424
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stelloen har ingen problemer med å trekke de høyttalerne.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og nominell impedans har i praksis fint lite relevans til hvor tung last en høyttaler er for en forsterker.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
4 Ohm kan vere ei utfordring for vise forsterkarar (særleg OTL-rørforsterkarar), men akkurat når det gjeld Vienna, trur eg ikkje du treng engste deg særleg mykje. Veldig takknemlege høgtalarar for dei aller fleste forsterkarar, etter mi erfaring.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.437
For en fornuftig skrudd sammen forsterker (som din) bør ikke dette være noe problem. Men det som ofte er tilfellet er at det jukses med disse impedansverdiene. Mine høyttalere er oppgitt til 8 ohm men i praksis vil jeg heller kalle dem 4 - de "stuper faktisk under det" i bassen. Høyttalerne dine (muligens) er vel ikke kjent for å være avhengig av sveisetrafoer for å låte bra. Keep on. Ingen grunn til "hifidelitis nevrosa".

E

Topp Bunn