39 absorbenter i rommet

O

omholt

Gjest
Artig video og noe å lære. Ethan Winer bruker 39 absorbenter i lytte rommet sitt. Ikke noe for Engelholm ville jeg tro.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
Artig video og noe å lære. Ethan Winer bruker 39 absorbenter i lytte rommet sitt. Ikke noe for Engelholm ville jeg tro.
;D ;D ;D

Jag skall kolla detta klipp nogrant vid ett senare tillfälle och kanske återkommer jag med en kommentar eller två - eller kanske en egen video på "hur man egentligen skall göra"! ;)

Ø

ØivindJ

Gjest
Tror ikke en kan korrigere bort at lyden reflekteres fram og tilbake, fram og tilbake.

Litt demping på veggen imellom ht, gjør UNDERVERKER for realismen på bl.a stemmer.

Litt bør en ha.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det blir neppe bra
kjente en som gjorde noe liknende og når vi målte romresponsen var det en suckout på 10dB fra 500Hz og et godt stykke oppover uten at noen hadde tenkt over hvorfor lyden ble så død og rar
mvh
leif

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
ØivindJ skrev:
Tror ikke en kan korrigere bort at lyden reflekteres fram og tilbake, fram og tilbake.
Litt demping på veggen imellom ht, gjør UNDERVERKER for realismen på bl.a stemmer.
Litt bør en ha.
Självklart - men absorption är inte enda alternativet! :)

T

tangenAVdesign

Gjest
Way to go, Ethan!

Kunne ikke sagt det bedre sjøl.

O

omholt

Gjest
LMC skrev:
det blir neppe bra
kjente en som gjorde noe liknende og når vi målte romresponsen var det en suckout på 10dB fra 500Hz og et godt stykke oppover uten at noen hadde tenkt over hvorfor lyden ble så død og rar
mvh
leif
Tror du rommet til Winer har en lignende suckout? Det er flatt hos han. Han har selvfølgelig målt. Produktene han bruker er laget for å dempe maksimalt i bassen og noe mindre oppover. Man kan ikke uten videre sammenligne DIY absorbenter med disse han bruker.

Om man derimot liker et rom med så lite refleksjoner og som måler så flatt er derimot diskuterbart. Her strides også de som er akustikkere. Vi får starte en tråd senere der vi diskuterer diffusjon vs. absorpsjon. Det er en veldig interessant diskusjon, men det finnes neppe noen fasit svar.

T

tangenAVdesign

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Det sier han da også i videoen - at diffusjon eller absorsjon er måten å kontrollere early reflections på. Jeg er enig med han i at absorbsjon er bedre egnet i veldig små rom.

O

omholt

Gjest
Bare til opplysning: Når Ethan Winer snakker om små rom, så mener han selv store rom i hus. Store rom for han er konsert saler.

T

tangenAVdesign

Gjest
omholt skrev:
Bare til opplysning: Når Ethan Winer snakker om små rom, så mener han selv store rom i hus. Store rom for han er konsert saler.
Det er vel avstanden til nærmeste reflekterende flate som er nøkkelen til hva som er stor og hva som er lite. Stua hans på videoen her er nok ikke så mye mer enn 4 meter bred, og det gir veldig kort avstand til reflekterende flater, så jeg tror kanskje absorbsjon er bedre her.

Uansett - absorbenter har jo en helt annen kostnad enn diffusorer, det er jo verdt å ta med i vurderingen også. Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt med å kle halve rommet mitt med diffusorer. I såfall måtte jeg nok solgt den Porsche 997'en jeg ikke har for å finansiere det.... ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det var definitivt ikke diy absorbenter som ble brukt
mvh

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
tangenAVdesign skrev:
EngelholmAudio skrev:
Det sier han da også i videoen - at diffusjon eller absorsjon er måten å kontrollere early reflections på. Jeg er enig med han i at absorbsjon er bedre egnet i veldig små rom.
Härligt!

Hur har du testat detta för att komma fram till slutsatsen att det är bättre med absorption?

T

tangenAVdesign

Gjest
LMC skrev:
mvh
Selvsagt ikke, men absorbenter er likevel billigere enn diffusorer, all den tid diffusorer er en mer avansert konstruksjon, og vil være dyrere både i materialkostnad og produksjon. Selv simple plast-diffusorer med tvilsom effektivitet koster tusenvis av kroner.

F.eks en stor RPG sak som ofte brukes på bakveggen i lydstudioer koster omtrent som en ny bil. I store studioprosjekter (i USA vel å merke) er det ikke uvanlig å bruke millionbeløp på diffusorer.

T

tangenAVdesign

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Hur har du testat detta för att komma fram till slutsatsen att det är bättre med absorption?
Måling og lytting............ :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har bare 1.
3 når jeg skal illustrere et poeng, men om det ikke er for kaldt setter jeg heller opp skyvedøren. Rommet mitt er 8m bredt, forresten.

O

omholt

Gjest
tangenAVdesign skrev:
omholt skrev:
Det er vel avstanden til nærmeste reflekterende flate som er nøkkelen til hva som er stor og hva som er lite. Stua hans på videoen her er nok ikke så mye mer enn 4 meter bred, og det gir veldig kort avstand til reflekterende flater, så jeg tror kanskje absorbsjon er bedre her.

Uansett - absorbenter har jo en helt annen kostnad enn diffusorer, det er jo verdt å ta med i vurderingen også. Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt med å kle halve rommet mitt med diffusorer. I såfall måtte jeg nok solgt den Porsche 997'en jeg ikke har for å finansiere det.... ;)
Stemmer sikkert det, men jeg bare hentydet hva Ethan tenker angående store/små rom. Det er ikke tatt utgangspunkt i hans eget rom, men hva han sier i annen video. Og da virker det som selv store rom i hus er små for han.

De er ikke så dyre disse diffusorene fra GIK, men de er er ganske små og da blir det et lite beløp. Vurderer selv å bestille noen for å teste. De måler nesten flatt ned til 500Hz. Hadde jo vært spennende om du hadde diffusert bakveggen Tangen. Men du foretrekker kanskje å bygge noe selv?
http://www.gikacoustics.com/gik_d1_diffusor.html

T

tangenAVdesign

Gjest
Her er et meget godt eksempel på hvordan det kan gjøres. Absorbsjon på sidene (der refleksjonene er kraftigst), og diffusjon på andre flater.

Dette rommet låter meget bra!
(Masterdisk, New York)

O

omholt

Gjest
LMC skrev:
mvh
Ok. Uansett var jo problemet at det ble skjev demping. Det er jo en utfordring ved bruk av absorbenter. Mange velger tynne plater som demper lite i bassen. Det beste er jo måle seg fram.

T

tangenAVdesign

Gjest
omholt skrev:
De er ikke så dyre disse diffusorene fra GIK, men de er er ganske små og da blir det et lite beløp. Vurderer selv å bestille noen for å teste. De måler nesten flatt ned til 500Hz. Hadde jo vært spennende om du hadde diffusert bakveggen Tangen. Men du foretrekker kanskje å bygge noe selv?
http://www.gikacoustics.com/gik_d1_diffusor.html
Jeg kunne tenkt meg å dekke taket i bakre del av lytterommet. Disse vil vel koste ca. 1000 kr/stk inn til Norge? I såfall har jeg en kostnad på rundt 50' ... antagelig er det verdt penga! :)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
tangenAVdesign skrev:
EngelholmAudio skrev:
Måling og lytting............ :)
Så bra - jag antar också att du både målt och lyssnat med både absorption respektive diffusion? I så fall - vilka diffusorer har du använt? Jag frågar därför det finns många diffusorer på marknaden som absolut inte bör bära namnet "diffusor".

Vad är det i målningarna som gör att absorptionen ger bättre resultat (än diffusion), enligt dig?

O

omholt

Gjest
Har ikke fått tilbakemelding på frakt enda på D1 fra GIK, men ikke sikkert den er så høy siden vekten på disse er lav. 1000 kr pr. stykk kan nok stemme når man bestiller få, men vil tippe du kan få stykk prisen betraktlig ned ved å bestille mange.

T

tangenAVdesign

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Så bra - jag antar också att du både målt och lyssnat med både absorption respektive diffusion? I så fall - vilka diffusorer har du använt? Jag frågar därför det finns många diffusorer på marknaden som absolut inte bör bära namnet "diffusor".

Vad är det i målningarna som gör att absorptionen ger bättre resultat (än diffusion), enligt dig?
Av hensyn til bransjereglene vil jeg fraholde meg fra å omtale produkter og produsenter, men jeg er enig i at det er mange såkalte diffusor-produkter som har en temmelig tvilsom effektivitet.

Fordelen med en absorbent er at den demper direkterefleksjoner mer, og som regel over et større frekvensområde (spesielt nedover). Det er ganske enkelt å lage en absorbent som har en helt jevn absorbsjon fra 150 til 20 kHz, men å lage en diffusor som dekker et så stort område er mer krevende, men dog ikke umulig.

Hvis man f.eks har en veldig tidlig refleksjon som er så lite som 3 dB lavere enn direktelyden vil en diffusor normalt ikke klare å redusere denne til et ønsket nivå. Med det mener jeg -20 dB eller aller helst mer under direktelyden. Min personlige smak tilsier at jeg ikke vil ha noe rombidrag kraftigere enn -25 dB i forhold til direktelyd. I små rom er det vanskelig å oppnå dette kun med diffusorer.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
tangenAVdesign skrev:
EngelholmAudio skrev:

Av hensyn til bransjereglene vil jeg fraholde meg fra å omtale produkter og produsenter, men jeg er enig i at det er mange såkalte diffusor-produkter som har en temmelig tvilsom effektivitet.

Fordelen med en absorbent er at den demper direkterefleksjoner mer, og som regel over et større frekvensområde (spesielt nedover). Det er ganske enkelt å lage en absorbent som har en helt jevn absorbsjon fra 150 til 20 kHz, men å lage en diffusor som dekker et så stort område er mer krevende, men dog ikke umulig.

Hvis man f.eks har en veldig tidlig refleksjon som er så lite som 3 dB lavere enn direktelyden vil en diffusor normalt ikke klare å redusere denne til et ønsket nivå. Med det mener jeg -20 dB eller aller helst mer under direktelyden. Min personlige smak tilsier at jeg ikke vil ha noe rombidrag kraftigere enn -25 dB i forhold til direktelyd. I små rom er det vanskelig å oppnå dette kun med diffusorer.
Synd du inte vill delge vilka produkter du baserar dina intryck och uppfattning på. Diskussionen blir då tyvärr lidande, i mina ögon, och möjligheten att lära sig något minskar eftersom källkritiken minskar. :(

150 Hz nedre gräns för en absorbent med jämn absorptionskoefficient upp till 20'000 Hz ställer jag min tveksam till om det är "lätt att göra". I smårum har du ju också kommit under Schröderfrekvensen vid 150 Hz.
Smårumsakustik är ju oftast kört från början, bara vid introduktionen av en matta på golvet, eller gardiner! För mer info se "Master handbook of Accoustic". ;)

Mina erfarenheter bygger dels på ett (långt) test med väldämpat rum (mitt enga) med låg och jämn absorption från ca 300 hz och uppåt, RT60 på 0.25 sekunder. Detta gjordes dels med proffisionella produkter men också egenbyggda och avstämda absorbenter. Har mätningarna...

Dagens rum (samma som innan) hos mig är något helt annat! :) Diffusorer med gränsfrekvens nedåt 400 hz används och därifrån och nedåt använder jag HelmHoltz-tekniken för att hantera vågrörelserna.

Med diffusorerna jag anser vara bra, uppnår man lätt en 15 dB's dämpning av första reflexen. Eftersom diffusionskoefficienten är så hög (och jämn) så får man ju bara en bråkdel av det direkt reflex-ljudet till lyssnaren - resten studsar via andra diffusorer och dämpas samt skjuts tidsmässigt.

För personliga preferenser som önskan av "mer torrt studio-liknande-ljud" kan vi introducera höjning av absorbentkoefficienten på ett väldigt kontrollerat sätt. Dom flesta verkar dock välja mindre absorption, mer diffusion - när dom hör skillnaden! :)

T

tangenAVdesign

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Synd du inte vill delge vilka produkter du baserar dina intryck och uppfattning på. Diskussionen blir då tyvärr lidande, i mina ögon, och möjligheten att lära sig något minskar eftersom källkritiken minskar. :(
Jeg skulle gjerne sagt noe om hvilke produkter det gjaldt, men reglene på dette forumet er utformet slik at det kan jeg ikke gjøre. Det er forumet og forumets "Høvding" som har bestemt dette, ikke jeg. Jeg er fullstendig enig med deg at denne (og de fleste andre) diskusjoner på forumet lider pga regelverket som hindrer bransjeaktører som deg og meg å si hva vi egentlig mener.

Hvis vi så vender tilbake til temaet, så blir det forsåvidt en smakssak om man velger diffusjon, absorbsjon, eller en blanding. I mitt eget rom har jeg valgt å kun bruke porøs-absorsjon over ca 100 Hz og resonatorer for å kontrollere de laveste primære stående bølgene ved 34, 49 og 69 Hz, men dog ikke den aller laveste ved 24,5 Hz (lengderetningen av rommet). Det jeg kunne ønske meg i tilegg er diffusjon i den bakre delen av rommet, som jeg føler er litt for livlig akustisk. Imidlertid er bidraget fra rommet relativt lavt i lytteposisjonen, noe som bekreftes av frekvensrespons-målinger jeg har gjort.

Rommet mitt er relativt dødt, men ikke så dødt som ditt eksempel med RT60 på 0,25 sek. Jeg har RT60 på ca. 0,35 sek fra 100 Hz og oppover. RT60 stiger under 100 Hz, til ca. 0,6 sek ved 20 Hz.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
tangenAVdesign skrev:
EngelholmAudio skrev:
Jeg skulle gjerne sagt noe om hvilke produkter det gjaldt, men reglene på dette forumet er utformet slik at det kan jeg ikke gjøre. Det er forumet og forumets "Høvding" som har bestemt dette, ikke jeg. Jeg er fullstendig enig med deg at denne (og de fleste andre) diskusjoner på forumet lider pga regelverket som hindrer bransjeaktører som deg og meg å si hva vi egentlig mener.

Hvis vi så vender tilbake til temaet, så blir det forsåvidt en smakssak om man velger diffusjon, absorbsjon, eller en blanding. I mitt eget rom har jeg valgt å kun bruke porøs-absorsjon over ca 100 Hz og resonatorer for å kontrollere de laveste primære stående bølgene ved 34, 49 og 69 Hz, men dog ikke den aller laveste ved 24,5 Hz (lengderetningen av rommet). Det jeg kunne ønske meg i tilegg er diffusjon i den bakre delen av rommet, som jeg føler er litt for livlig akustisk. Imidlertid er bidraget fra rommet relativt lavt i lytteposisjonen, noe som bekreftes av frekvensrespons-målinger jeg har gjort.

Rommet mitt er relativt dødt, men ikke så dødt som ditt eksempel med RT60 på 0,25 sek. Jeg har RT60 på ca. 0,35 sek fra 100 Hz og oppover. RT60 stiger under 100 Hz, til ca. 0,6 sek ved 20 Hz.
Du får gärna skicka mig en melding ang vilka diffusorer du använt för att komma fram till slutsats och åsikt. Min nyfikenhet vet inga gränser! ;)

O

omholt

Gjest
Sjekk den videon for hva Ethan Winer sier om diffusorer. Han er også klar på hva han foretrekker. Det er vel ikke nødvendigvis noe fasit svar her, Engelholm, på hva som er best. Min opplevelse er at på nærme refleksjoner som f.eks førsterefleksjon på frontvegg fungerer absorbsjon klart best. Derimot så har jeg hatt gode erfaringer med å plassere diffusorer på frontveggen i midten eller på en vegg som er et stykke bak sitteposisjon.

http://www.realtraps.com/video_diffusors.wmv

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Folkens!

Absorbenter eller diffusorer, som nevnt, det er ingen bastant fasit.
Man kan lese så mange bøker man vil, det er mange teorier.

Lyttepreferanser, rom, høyttalere, budsjett, lyttevolum etc... avgjør det hele.
Erfaringsvis: man MÅ sette seg inn i hvert tilfelle`s sitvasjon, mer enn verdens dataer, teorier etc..

Med godt dedikerte produkter, samt god rådgiving - diffusorer og absorbenter FUNGERER.
La derfor temaet ikke bli for BASTANT.

Bruk energien å fortell solskinnshistorier innen temaet ;)

Mvh.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Jag efterfrågar inget facit - bara erfarenheterna knytna till vad, hur och i vilket sammanhang som det testats!

Jag är sugen på att lära mig mer och försöker dra nytta av andras erfarenheter - i synnerhet när deras åsikt/ståndpunkt är omvänd min egna! :)

Jag känner mig lite ledsen över att ett par i tråden drar paralleller till att nån (jag?) söker facit.

O

omholt

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Jag känner mig lite ledsen över att ett par i tråden drar paralleller till att nån (jag?) söker facit.
Det er jo ikke så rart når du alltid anbefaler diffusjon framfor absorpsjon. Du uttrykker deg noe bastant til tross for at rom, høyttalere, elektronikk, hvilke refleksjoner det er snakk om og preferanser spiller mye inn.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
Det er jo ikke så rart når du alltid anbefaler diffusjon framfor absorpsjon. Du uttrykker deg noe bastant til tross for at rom, høyttalere, elektronikk, hvilke refleksjoner det er snakk om og preferanser spiller mye inn.
Tack - det är bra feedback! :)

Jag försöker att nära nog alltid lägga till "enligt mig" eller "anser jag" eller liknande för att understryka att det är just min åsikt.

I vissa lägen är jag hårdare - t.ex. vid basabsorption. Det är mätbart kvantifierbart och där finns det mer av ett "facit" vad som är mest effektivt!

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
diamond73 skrev:
Folkens!

Absorbenter eller diffusorer, som nevnt, det er ingen bastant fasit.
Man kan lese så mange bøker man vil, det er mange teorier.

Lyttepreferanser, rom, høyttalere, budsjett, lyttevolum etc... avgjør det hele.
Erfaringsvis: man MÅ sette seg inn i hvert tilfelle`s sitvasjon, mer enn verdens dataer, teorier etc..

Med godt dedikerte produkter, samt god rådgiving - diffusorer og absorbenter FUNGERER.
La derfor temaet ikke bli for BASTANT.

Bruk energien å fortell solskinnshistorier innen temaet ;)

Mvh.

TOTALT enig !!

og til Engelholm , Svanå har salgs ledd i Norge. ;)

Ø

ØivindJ

Gjest
Handlet sånt stoff som brukes inne i høyttalere i går (30mm "egg-kartong" formet skum).

Vet ikke hvilke frekvenser som dempes, men funker som bare det på stemmer i alle fall :)

T

tangenAVdesign

Gjest
ØivindJ skrev:
Handlet sånt stoff som brukes inne i høyttalere i går (30mm "egg-kartong" formet skum).

Vet ikke hvilke frekvenser som dempes, men funker som bare det på stemmer i alle fall :)
Alt over 1 kHz omtrent... Bruker du for mye av sånt, så risikerer du å få det som feilaktig kalles et "overdempet" rom, dvs et rom som er ulineært dempet - altfor mye ved høye frekvenser, og ingen demping ved lave.

O

omholt

Gjest
Jeg er for forøvrig helt enig at der fult mulig å overdempe et rom slik at det blir for innestengt og musikken mister liv. Spesielt tror jeg det er en fare ved og alene bruke for mye rockwool/glava som demper mye i øvre frekvensområde. Spesielt litt tynne plater.

Jeg håper jeg kan få tatt noen målinger her etter hvert. Bruker i dag 7 panel absorbenter, 4 bass absorbenter i hjørnene og noen diffusorer. Merker at dersom jeg øker med to panel absorbenter til (rockwool), så blir det litt for mye. Skulle gjerne ha hatt målinger for å se hva som skjer. Produktene til f.eks Realtraps er laget slik at de demper mye i bassområde og mindre oppover. Dette har de fått til ved å bruke det de kaller "limp mass membrane". Noen som har oversettelsen? ASC bruker en kombinasjon av absorpsjon og diffusjon i produktene sine. Jeg kunne gått ha tenkt meg og prøvd noen av disse opp mot DIY rockwool, men de er forbaska dyre når man tar med frakt og norsk moms.

Ø

ØivindJ

Gjest
tangenAVdesign skrev:
Alt over 1 kHz omtrent... Bruker du for mye av sånt, så risikerer du å få det som feilaktig kalles et "overdempet" rom, dvs et rom som er ulineært dempet - altfor mye ved høye frekvenser, og ingen demping ved lave.
Hmm, det ble vel faktisk en del "hissigere" oppover. Satt en del Rockwool i hjørnene samtidig(...), og volum knotten lot seg vri et stykke lenger før det ble for høyt(...). Får prøve litt fram og tilbake.

Topp Bunn