O
omholt
Gjest
Artig video og noe å lære. Ethan Winer bruker 39 absorbenter i lytte rommet sitt. Ikke noe for Engelholm ville jeg tro.
|
;D ;D ;Domholt skrev:Artig video og noe å lære. Ethan Winer bruker 39 absorbenter i lytte rommet sitt. Ikke noe for Engelholm ville jeg tro.
Självklart - men absorption är inte enda alternativet!ØivindJ skrev:Tror ikke en kan korrigere bort at lyden reflekteres fram og tilbake, fram og tilbake.
Litt demping på veggen imellom ht, gjør UNDERVERKER for realismen på bl.a stemmer.
Litt bør en ha.
Tror du rommet til Winer har en lignende suckout? Det er flatt hos han. Han har selvfølgelig målt. Produktene han bruker er laget for å dempe maksimalt i bassen og noe mindre oppover. Man kan ikke uten videre sammenligne DIY absorbenter med disse han bruker.LMC skrev:det blir neppe bra
kjente en som gjorde noe liknende og når vi målte romresponsen var det en suckout på 10dB fra 500Hz og et godt stykke oppover uten at noen hadde tenkt over hvorfor lyden ble så død og rar
mvh
leif
Det sier han da også i videoen - at diffusjon eller absorsjon er måten å kontrollere early reflections på. Jeg er enig med han i at absorbsjon er bedre egnet i veldig små rom.EngelholmAudio skrev:Självklart - men absorption är inte enda alternativet!![]()
Det er vel avstanden til nærmeste reflekterende flate som er nøkkelen til hva som er stor og hva som er lite. Stua hans på videoen her er nok ikke så mye mer enn 4 meter bred, og det gir veldig kort avstand til reflekterende flater, så jeg tror kanskje absorbsjon er bedre her.omholt skrev:Bare til opplysning: Når Ethan Winer snakker om små rom, så mener han selv store rom i hus. Store rom for han er konsert saler.
Härligt!tangenAVdesign skrev:Det sier han da også i videoen - at diffusjon eller absorsjon er måten å kontrollere early reflections på. Jeg er enig med han i at absorbsjon er bedre egnet i veldig små rom.EngelholmAudio skrev:Självklart - men absorption är inte enda alternativet!![]()
Selvsagt ikke, men absorbenter er likevel billigere enn diffusorer, all den tid diffusorer er en mer avansert konstruksjon, og vil være dyrere både i materialkostnad og produksjon. Selv simple plast-diffusorer med tvilsom effektivitet koster tusenvis av kroner.LMC skrev:det var definitivt ikke diy absorbenter som ble brukt
mvh
Måling og lytting............EngelholmAudio skrev:Hur har du testat detta för att komma fram till slutsatsen att det är bättre med absorption?
Stemmer sikkert det, men jeg bare hentydet hva Ethan tenker angående store/små rom. Det er ikke tatt utgangspunkt i hans eget rom, men hva han sier i annen video. Og da virker det som selv store rom i hus er små for han.tangenAVdesign skrev:Det er vel avstanden til nærmeste reflekterende flate som er nøkkelen til hva som er stor og hva som er lite. Stua hans på videoen her er nok ikke så mye mer enn 4 meter bred, og det gir veldig kort avstand til reflekterende flater, så jeg tror kanskje absorbsjon er bedre her.omholt skrev:Bare til opplysning: Når Ethan Winer snakker om små rom, så mener han selv store rom i hus. Store rom for han er konsert saler.
Uansett - absorbenter har jo en helt annen kostnad enn diffusorer, det er jo verdt å ta med i vurderingen også. Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt med å kle halve rommet mitt med diffusorer. I såfall måtte jeg nok solgt den Porsche 997'en jeg ikke har for å finansiere det....![]()
Ok. Uansett var jo problemet at det ble skjev demping. Det er jo en utfordring ved bruk av absorbenter. Mange velger tynne plater som demper lite i bassen. Det beste er jo måle seg fram.LMC skrev:det var definitivt ikke diy absorbenter som ble brukt
mvh
Jeg kunne tenkt meg å dekke taket i bakre del av lytterommet. Disse vil vel koste ca. 1000 kr/stk inn til Norge? I såfall har jeg en kostnad på rundt 50' ... antagelig er det verdt penga!omholt skrev:De er ikke så dyre disse diffusorene fra GIK, men de er er ganske små og da blir det et lite beløp. Vurderer selv å bestille noen for å teste. De måler nesten flatt ned til 500Hz. Hadde jo vært spennende om du hadde diffusert bakveggen Tangen. Men du foretrekker kanskje å bygge noe selv?
http://www.gikacoustics.com/gik_d1_diffusor.html
Så bra - jag antar också att du både målt och lyssnat med både absorption respektive diffusion? I så fall - vilka diffusorer har du använt? Jag frågar därför det finns många diffusorer på marknaden som absolut inte bör bära namnet "diffusor".tangenAVdesign skrev:Måling og lytting............EngelholmAudio skrev:Hur har du testat detta för att komma fram till slutsatsen att det är bättre med absorption?![]()
Av hensyn til bransjereglene vil jeg fraholde meg fra å omtale produkter og produsenter, men jeg er enig i at det er mange såkalte diffusor-produkter som har en temmelig tvilsom effektivitet.EngelholmAudio skrev:Så bra - jag antar också att du både målt och lyssnat med både absorption respektive diffusion? I så fall - vilka diffusorer har du använt? Jag frågar därför det finns många diffusorer på marknaden som absolut inte bör bära namnet "diffusor".
Vad är det i målningarna som gör att absorptionen ger bättre resultat (än diffusion), enligt dig?
Synd du inte vill delge vilka produkter du baserar dina intryck och uppfattning på. Diskussionen blir då tyvärr lidande, i mina ögon, och möjligheten att lära sig något minskar eftersom källkritiken minskar.tangenAVdesign skrev:Av hensyn til bransjereglene vil jeg fraholde meg fra å omtale produkter og produsenter, men jeg er enig i at det er mange såkalte diffusor-produkter som har en temmelig tvilsom effektivitet.EngelholmAudio skrev:Så bra - jag antar också att du både målt och lyssnat med både absorption respektive diffusion? I så fall - vilka diffusorer har du använt? Jag frågar därför det finns många diffusorer på marknaden som absolut inte bör bära namnet "diffusor".
Vad är det i målningarna som gör att absorptionen ger bättre resultat (än diffusion), enligt dig?
Fordelen med en absorbent er at den demper direkterefleksjoner mer, og som regel over et større frekvensområde (spesielt nedover). Det er ganske enkelt å lage en absorbent som har en helt jevn absorbsjon fra 150 til 20 kHz, men å lage en diffusor som dekker et så stort område er mer krevende, men dog ikke umulig.
Hvis man f.eks har en veldig tidlig refleksjon som er så lite som 3 dB lavere enn direktelyden vil en diffusor normalt ikke klare å redusere denne til et ønsket nivå. Med det mener jeg -20 dB eller aller helst mer under direktelyden. Min personlige smak tilsier at jeg ikke vil ha noe rombidrag kraftigere enn -25 dB i forhold til direktelyd. I små rom er det vanskelig å oppnå dette kun med diffusorer.
Jeg skulle gjerne sagt noe om hvilke produkter det gjaldt, men reglene på dette forumet er utformet slik at det kan jeg ikke gjøre. Det er forumet og forumets "Høvding" som har bestemt dette, ikke jeg. Jeg er fullstendig enig med deg at denne (og de fleste andre) diskusjoner på forumet lider pga regelverket som hindrer bransjeaktører som deg og meg å si hva vi egentlig mener.EngelholmAudio skrev:Synd du inte vill delge vilka produkter du baserar dina intryck och uppfattning på. Diskussionen blir då tyvärr lidande, i mina ögon, och möjligheten att lära sig något minskar eftersom källkritiken minskar.![]()
Du får gärna skicka mig en melding ang vilka diffusorer du använt för att komma fram till slutsats och åsikt. Min nyfikenhet vet inga gränser!tangenAVdesign skrev:Jeg skulle gjerne sagt noe om hvilke produkter det gjaldt, men reglene på dette forumet er utformet slik at det kan jeg ikke gjøre. Det er forumet og forumets "Høvding" som har bestemt dette, ikke jeg. Jeg er fullstendig enig med deg at denne (og de fleste andre) diskusjoner på forumet lider pga regelverket som hindrer bransjeaktører som deg og meg å si hva vi egentlig mener.EngelholmAudio skrev:Synd du inte vill delge vilka produkter du baserar dina intryck och uppfattning på. Diskussionen blir då tyvärr lidande, i mina ögon, och möjligheten att lära sig något minskar eftersom källkritiken minskar.![]()
Hvis vi så vender tilbake til temaet, så blir det forsåvidt en smakssak om man velger diffusjon, absorbsjon, eller en blanding. I mitt eget rom har jeg valgt å kun bruke porøs-absorsjon over ca 100 Hz og resonatorer for å kontrollere de laveste primære stående bølgene ved 34, 49 og 69 Hz, men dog ikke den aller laveste ved 24,5 Hz (lengderetningen av rommet). Det jeg kunne ønske meg i tilegg er diffusjon i den bakre delen av rommet, som jeg føler er litt for livlig akustisk. Imidlertid er bidraget fra rommet relativt lavt i lytteposisjonen, noe som bekreftes av frekvensrespons-målinger jeg har gjort.
Rommet mitt er relativt dødt, men ikke så dødt som ditt eksempel med RT60 på 0,25 sek. Jeg har RT60 på ca. 0,35 sek fra 100 Hz og oppover. RT60 stiger under 100 Hz, til ca. 0,6 sek ved 20 Hz.
Det er jo ikke så rart når du alltid anbefaler diffusjon framfor absorpsjon. Du uttrykker deg noe bastant til tross for at rom, høyttalere, elektronikk, hvilke refleksjoner det er snakk om og preferanser spiller mye inn.EngelholmAudio skrev:Jag känner mig lite ledsen över att ett par i tråden drar paralleller till att nån (jag?) söker facit.
Tack - det är bra feedback!omholt skrev:Det er jo ikke så rart når du alltid anbefaler diffusjon framfor absorpsjon. Du uttrykker deg noe bastant til tross for at rom, høyttalere, elektronikk, hvilke refleksjoner det er snakk om og preferanser spiller mye inn.EngelholmAudio skrev:Jag känner mig lite ledsen över att ett par i tråden drar paralleller till att nån (jag?) söker facit.
diamond73 skrev:Folkens!
Absorbenter eller diffusorer, som nevnt, det er ingen bastant fasit.
Man kan lese så mange bøker man vil, det er mange teorier.
Lyttepreferanser, rom, høyttalere, budsjett, lyttevolum etc... avgjør det hele.
Erfaringsvis: man MÅ sette seg inn i hvert tilfelle`s sitvasjon, mer enn verdens dataer, teorier etc..
Med godt dedikerte produkter, samt god rådgiving - diffusorer og absorbenter FUNGERER.
La derfor temaet ikke bli for BASTANT.
Bruk energien å fortell solskinnshistorier innen temaet
Mvh.
Alt over 1 kHz omtrent... Bruker du for mye av sånt, så risikerer du å få det som feilaktig kalles et "overdempet" rom, dvs et rom som er ulineært dempet - altfor mye ved høye frekvenser, og ingen demping ved lave.ØivindJ skrev:Handlet sånt stoff som brukes inne i høyttalere i går (30mm "egg-kartong" formet skum).
Vet ikke hvilke frekvenser som dempes, men funker som bare det på stemmer i alle fall![]()
Hmm, det ble vel faktisk en del "hissigere" oppover. Satt en del Rockwool i hjørnene samtidig(...), og volum knotten lot seg vri et stykke lenger før det ble for høyt(...). Får prøve litt fram og tilbake.tangenAVdesign skrev:Alt over 1 kHz omtrent... Bruker du for mye av sånt, så risikerer du å få det som feilaktig kalles et "overdempet" rom, dvs et rom som er ulineært dempet - altfor mye ved høye frekvenser, og ingen demping ved lave.