2L ute med ny plate

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Hybrid SACD + Pure Audio Blu-ray, Produsert i DXD (Digital eXtreme Definition 352kHz/24bit) i ekte HD 7.1 surroundlyd.

Mvh. Bjørn

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.409
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ganske kult, Gupta og Kristiansanderne komper et selvspillende piano.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Heftig, heftig. Jeg liker 2L. De gjør det eneste rette. Kan hende det blir Blu-Ray mjusik på meg i høst ja..!

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.483
Torget vurderinger
1
Kan det tenkes at musikk på blu-ray etterhvert ikke kommer i den fæle blå plasteska? Greit at det er et nytt format og at man ønsker å markere det, men jeg håper vi etterhvert får mer tradisjonell innpakning. Synes rett og slett det ser veldig billig ut! Plasskrevende er de også de filmcoverne.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kan si meg enig i det siste innlegget her. Den blåfargen er gyselig, og hadde jeg samlet på BD-musikk så hadde det gått dramatisk utover plassen i skapet.

Kan noen forresten gi oss en beskrivelse av hvordan dette låter? For meg er det jo mest aktuelt med digitalversjonen siden jeg ikke har BD-spiller, men det betyr jo ingenting for beskrivelsen av opptaket. Dette er jo ganske spennende, og ut fra omtalen jeg leste i Fidelity så virker det jo interessant musikalsk.

Kommer dette ut på vanlig cd eller hybrid sacd i fremtiden?

Edit: Sorry, jeg leste visst ikke åpningsposten skikkelig første gang, for der står det jo at den er på hybrid sacd også.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Rolf Gupta ja. Husker ham godt fra NRK-dokusåpen "Orkesterliv". Selvspillende piano er ikke så gale det heller. Så sparer de seg for en dyr og fjollete solist.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.559
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kristiansand Symfoniorkester med en maskin som solist?
Historisk interessant kan det være å høre Percy Grainger spille piano, men jeg må innrømme at jeg er skeptisk her. Etter Fidelity sin anmeldelse (leste den igår) velger jeg å vente på flere anbefalinger fra folk som har hørt den selv.
Det store plastcoveret er heller ikke populært her. Jeg putter 2L raskt i CD-cover, men skulle gjerne hatt ordentlig grafikk på ryggen.
(skeptisk surpomp i November)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Men det er vel normalen at dirigent og orkester retter seg etter solisten på konserter, så om pianoet er en maskin kan det vel likevel ikke ha så my å si for samspillet?

V

vredensgnag

Gjest
Og ikke helt riktig å si at pianisten er en maskin. Player-piano ruller ble meget sofistikerte, og ble brukt av ledende pianister for å fange sin spillestil. Folk kjøpte deretter kopier av rullene, og satte disse inn i sine egne piano, og lyttet dermed til pianisten i egen stue, på instrumentet - og ikke gjennom høyttalere.

Folk brukte formuer på gode player-pianos. Ikke mange som hadde råd til et Steinway Duo Art Player Piano, så teknologien var nok for high-end til å bli mainstream. :)
(Dessverre nådde teknologien et høydepunkt samtidig med at Ragtime ble ekstremt populært, så folk flest forbinder player-piano med rag. Det finnes hundrevis av klassisk-innspillinger med ledende pianister).

Så det er Percy Grainger som spiller sammen med orkesteret - og som Bach_Man skriver er det helt riktig at dette så retter seg inn etter dennes spill. Syns dette er en spennende historisk dokumentasjon, spesielt i lys av at Grieg lyttet til Grainger med begeistring.

(Det finnes hundrevis av slike ruller med topp-pianister ...)

Steinways Duo Art var det dyreste man kunne få. Pianoene registrerte styrken på anslaget, bruk av pedal og selvsagt timingen.
Hadde mikrofoner vært plassert skikkelig her, ville man hatt litt av en opplevelse - så man kan forestille seg hvordan det er å lytte til slikt hjemme, sammenlignet med via ht.

Topp Bunn