26 preamp - noen der ute?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Nå vet jeg ikke hvor mange rør du har på lager, men jeg ser at de som er igang med det røret ofte må gjennom endel for å finne et som er stille. Du må gjerne poste litt etterhvert som prosjektet skrider frem :)

Puma
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.384
Gjerne det, men kommer nok til å ta litt tid.

Oppfordrer forøvrig alle til å lese TRAM 2 testen i Enjoythemusic. Liker en det som står der, så kan det jo være en inspirasjon til å gå i gang med et eget DHT forforsterkerprosjekt.

V
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Er vel ikke det enkleste røret å få til, som de fleste poster på verdens-veven viser. Hvis ikke du trenger noe særlig gain, så må jo 45 være et fint rør å bygge preamp med. En vakrere lydende, og mer lineær triode skal man lete lenge etter. Vil også gi mye lavere utgangsimpedanse enn 26 (eller 10 som mange har forsøkt i en pre, undetegnede inkl.)
Roger
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.384
Kan jeg spørre hvordan det lød med 10 trioden i forforsterkeren din?

V
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
10 kan nok gi en helt fantastisk lydende pre, men den er også vanskelig å få til pga støy og mikrofoni. Mange av de samme problemene som med 26.
Roger
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.384
Ok, så du fikk den altså ikke til å fungere tilfredsstillende. Synd. Nei, DHT forforsterkere er ikke akkurat enkelt. Har du prøvd 45 som du også var inne på?
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
VB skrev:
Ok, så du fikk den altså ikke til å fungere tilfredsstillende. Synd. Nei, DHT forforsterkere er ikke akkurat enkelt. Har du prøvd 45 som du også var inne på?
Har ikke laget noen selv, men har hørt et par. Mye lettere å få tyst nok sammenlignet med 10 eller 26.
Hørte en for et par år siden en med Magnequest-jern, og det låt aldeles nydelig. Ulempen med 45 er prisen på gode rør. Selvfølgelig så må kretsen rundt røret være bra, men det gjelder jo uansett.
Roger
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.384
Hei igjen!

Ny oppdatering av 26 forforsterkerprosjektet mitt (dessverre uten bilder denne gangen også). Har fått forforsterkeren til å fungere støyfritt i begge kanaler med 5:1 trafoer på utgangen.

Men hva med lyden? Må holde litt tilbake, men det er pinadø det mest fantastiske jeg har vært borti. Den er ikke bare litt bedre enn den jeg hadde før - den er sinnsykt mye bedre. Sinnsykt mye bedre! Her er det mulig å bygge en forforsterker for 5-10000 kroner som høres ut som en til 100000 kroner med indirekte oppvarmede trioder. 6SN7, 5687 og 12B4A blir grått, udynamisk og ganske tafatt i forhold. Dette er den ultimate DIY-forsterkeren til en billig pris. Kommer aldri til å ha noe annet. Kjør på - bygg! Dere kommer ikke til å angre.

V

PS! Er den noen som har fått regulatorrør støyfrie? I et øyeblikk av hybris prøvde jeg 0D3 i strømforsyninga og da ble det litt brumming. Lyden var det ingenting å si på. Ikke dårligere og ikke bedre en før - men utseendet, lyset, kryptongassen var bare så inni hampen pent å se på. Har fått med meg at det går an å ha en liten kondenstor over røret, men fjerner dette during eller bare hvit støy?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
0D3 er visstnok det værste av alle regulator-rør...

Arne K
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
VB skrev:
Har fått med meg at det går an å ha en liten kondenstor over røret, men fjerner dette during eller bare hvit støy?
Primært hvit støy.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.384
Ok, en liten kondensator fjerner altså først og fremst den hvite støyen. Da er det neppe noe å hente der.

Men er det f.eks. mulig å sette et regulatorrør midt i en LCLC-kjede i strømforsyninga eller vil røret begynne å oscillere?

Vidar
 
U

Utgatt18322

Gjest
Hei! Her er det et bilde av testinga av strømforsyningen til min nye 26-rør forforsterker som min bror "VB" her på sentralen holder på å skal bygge til meg.Tegningen til PSU'en er hentet fra "Positive Feedback".
Mvh Kjell
 

Vedlegg

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Ok, en liten kondensator fjerner altså først og fremst den hvite støyen. Da er det neppe noe å hente der.

Men er det f.eks. mulig å sette et regulatorrør midt i en LCLC-kjede i strømforsyninga eller vil røret begynne å oscillere?

Vidar
Hm.. er ikke sikker på om det er så lurt. Da måtte du antagelig ha noe mer a la LCR-VR-LC. Har ikke sett det før.
Det som er vanlig, er at man har en CCS som mater VR-røret som du sikkert har sett, og evt. en CCS i stedet for anodechoke.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.384
Ha-ha, skrev spørsmålet for to år siden og hadde ikke ventet å få svar etter så lang tid. Men du har helt rett og jeg har etter hvert kommet til de samme konklusjonene som deg. Men takk uansett.

Vennlig hilsen
Vidar
 
Topp Bunn