- Ble medlem
- 02.11.2007
- Antall liker
- 3
Er forsåvidt enig i at loudness krigen bør slutte, men jeg har lite håp om det. Det eneste som kan hjelpe oss i den retningen er hvis de billigste musikkavspillerne blir bedre. På endel Denver-anlegg og lignende høres jo en fornuftig mastret CD som om det er noe feil med den. Og lista legges vel ved 13 årige jenter som liker å lytte til Justin Bieber med et kartong-anlegg dekket med blinkende led-er.Asbjørn skrev:Joda, men poenget med hele galskapen er "everything louder than everything else". Hvis vi går ut fra PCM-koding, er det naturlig at alle bits "på", 0 dBFS, er max analogt signal ut fra kilden. Det er lite sannsynlig at en digital avspiller som gir 2 V ut ved 0 dBFS @ 16 bits plutselig vil gi 2^(24-16) x 2 = 512 V ut ved full utstyring på et 24 bits opptak. Derfor må du regne nedover fra full utstyring. De som gir ut digital musikk fristes fortsatt til å klemme seg så tett opptil det som bare mulig. Hvis gærningene insisterer på at ting skal låte "høyest mulig", eller at det musikkjøpende publikum nå har blitt vant til ulyden av kompresjon og digital klipping, skjer nøyaktig det samme igjen, bare med flere påslåtte ett-tall enn sist.FatmanFlump skrev:Det jeg reagerte på var at dette med bits ble fremstilt noe misvisende. 8 ekstra bit tillater at mengden informasjon per datapakke økes. Dette gjøres gjennom at man går fra et 16-talls system til et 24-tallls system. Det er ikke slik at hvis man skrur på alle bitsene untatt de siste eller "øverste" at man får en skive som representerer The Loudness War.
Dersom man "skrur på" alle bitene i en 24bit strøm unntatt de fire siste får man tallet 16777200
Dersom man skrur på alle får man 16777215
Dersom man skrur på annet hvert får man 11184810
Mao, alle tall mellom 0 og 16777200 kan representeres med en 24bit datapakke.
Med 16 bit får man maks tallet 65535.
Dersom hvert tall representerer en eller flere variasjoner ved DA-konvertering får man større informasjonsbredde i hver enkelt datapakke. Men det er kodingen som bestemmer frekvensspenn og dynamisk spenn. Følgelig kan man ha 1bits datapakker og bortimot tilsvarende eller bedre frekvensspenn og dynamisk spenn som ved 24bit, slik man finner det i SACD. Eneste grunnen til at jeg håper på 24bits itunes-nedlastninger er fordi jeg antar båndbredde og samplingrate blir å øke samtidig, hvis ikke er det bortkastet.