230 til 110V - Merlin BAM

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Har kjøpt meg en BAM til mine Merlin VSM høyttalere:

http://www.merlinmusic.com/vsm_bam.htm

Kjøpte en brukt fra USA og er avhengig av en spenningsomformer. Regner med at dette skal være uproblematisk i og med at denne er basert på batteridrift, men med mulighet for å kjøre på nett.

Noen som har formening om hvor stor trafo jeg bør kjøpe til dette formålet? Ulike kvaliteter? En ferdig oppladet BAM tillater spilling i ca 12 timer før batteriene må lades igjen.

Ser at Clas Ohlson har en del ulike varianter, noen som kjenner til disse? Regner med at kvaliteten på trafoen er mindre viktig dersom jeg i hovedsak bruker denne til opplading av batteri og i mindre grad til direkte drift?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg ble ikke veldig mye klokere av å lese informasjonen om BAM på sidene til Merlin. Du har et par alternativer: Du kan bruke en 230 / 115 volt trafo. Det sto vel ikke noe om effektforbruk? Tipper at 50VA holder i lange baner. Du kan ogsålade batteriene med en egnet lader. Det siste krever at du åpner boksen (no servicable parts inside!) for å se hvordan det hele er laget. Kanskje finner du en mulighet til å kobleom fra 115 til 230 volt.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har en som Vidar vanligvis anbefaler. Skal jeg sjekke fabrikat etc?
Har kjøpt meg en BAM til mine Merlin VSM høyttalere:

http://www.merlinmusic.com/vsm_bam.htm

Kjøpte en brukt fra USA og er avhengig av en spenningsomformer. Regner med at dette skal være uproblematisk i og med at denne er basert på batteridrift, men med mulighet for å kjøre på nett.

Noen som har formening om hvor stor trafo jeg bør kjøpe til dette formålet? Ulike kvaliteter? En ferdig oppladet BAM tillater spilling i ca 12 timer før batteriene må lades igjen.

Ser at Clas Ohlson har en del ulike varianter, noen som kjenner til disse? Regner med at kvaliteten på trafoen er mindre viktig dersom jeg i hovedsak bruker denne til opplading av batteri og i mindre grad til direkte drift?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Sjekk gjerne fabrikat Cable Guy. Ellers sendte jeg mail til Bobby hos Merlin, han hadde kanskje en liggende som han pleide å levere som standard tidligere.

Ellers tenkte jeg at om man bruker trafoen kun når man lader, så skulle vel ikke selve kvaliteten være så vesentlig?

Clas Ohlson har mellomtransformatorer for 110VA og 300VA

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
all you need is a matching transformer from 220v to 115v, that is all. and it does not need to be a really big transformer. the bam works on 15 volts only.

Ja, hva kan man si, Bobby hos Merlin melder kjapt tilbake på mail. (Virker som det er en egenskap mange amerikanske hi-fi-bedrifter har. Hovland er i særklasse når det kommer til service i følge min erfaring).

Clas Ohlsons 230/110 skulle vel da gi 115V koblet til 240V?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du trenger bare et snev av effekt. Kjøp den minste du finner.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Mener du at mindre blir bedre eller tenker du i forhold til å spare penger?

Tenkte at dersom jeg får behov for å drive direkte fra nett så kunne det være greit at den var litt overdimensjonert? (Clas Ohlson har noen rimelige på 100VA som selvsagt er kraftig overdimensjonert, men det skader vel ikke).

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tenkte ikke på pengene denne gang. Ut i fra det jeg har forstått trekker denne BAM'en minimalt med effekt. 50W er mye mer enn minimalt og nok i lange baner. Men mye er verken bedre eller dårligere i dette tilfellet. Spiller altså ingen rolle. Jeg er bare vant med å tenke at ting skal henge på greip. Sånn ca. Pass bare på at dette er en "normal" trafo med primær for 230V og sekundær som gir 115V. Du vil nok oppleve at sekundærspenningen skyter over det nominelle siden belastningen blir så liten. Det finnes råd mot dette også.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
BAMen er kommet 20V, 100mA, skulle vel bli omtrent 2VA.
Da er vi vel enige om at de aller fleste er mer enn store nok.
230/110 burde gå fint når jeg kobler til 240V?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Virker fornuftig. Du finner ingen som er så små at det blir marginalt i dette tilfellet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Takker Cable Guy, skal sjekke ut.

Nå har jeg allerede hadlet en på Clas Ohlson, Thufvassons, skulle vel ikke være for gal tenkte jeg, i og med at Elfa fører samme merke. Men jeg sjekket spenningen på sekundærsiden uten belastning og den er på 135V. Vil dette falle ved belastning eller er det bare å ta den med tilbake?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
240V i stikket.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Med BAM innkoblet måler jeg 130V på sekundærsiden. (Var innom Clas Ohlson og sjekket flere trafoer, de målte likt alle sammen, for høyt).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Noen som har formening om det vil være lydmessige konsekvenser (fordeler) ved å kutte ut trafo og ekstern strømforsyning og kjøpt/fått laget en sak som tok 240V og leverte 20 V direkte, og i tillegg hadde adskillig større strømforsyning enn den som sitter som standard (JPS Labs 100mA)?

Det var noen som fikk bygget om strømforsyningen til Benz-riaaene her på sentralen med godt resultat. Hva koster sånt, og hvor skulle man henvende seg? Siden strømforsyningen er ekstern skulle en eventuell tilbakeføring være enkel og grei.

Topp Bunn