.
Du kunne ikke tenke deg å dele noe av instruksjonen med oss da? Hvorfor og på hvilken måte.Rudi skrev:I dag fikk jeg tilbake den ene av LP12 ene mine + at jeg ble innstruert i hvordan spilleren skal "bounce" av selveste Alan Williams fra Linn som forøvrig justerte opp hele spilleren min samtidig........ dvs den ene av de, den andre blir justert opp av Simen hos Kontrapunkt i morgen og han (sistnevnte) innrømte at han nå led litt av prestasjonsangst......... er jo litt kinkig og hoppe etter Wirkola som kjent ;D
Alan Williams er forøvrig "den" personen i verden som har best peiling på og justere opp en LP12 pr i dag ble det meg fortalt..... så det skulle jo love godt for kommende lyd fra denne spilleren
Var dog meget unnerholdende og få forklart på hvilken måte OG ikke minst hvorfor ting skulle utføres slik det ble gjort.
Forstår nå på en helt annen måte hvorfor Linn selgere blir sendt på kurs i hvordan man skal justere opp en LP12............. selv for en full-proff som Alan Williams så gikk en time med justering fort........ og det på en nesten ny spiller........ hørte noen i lokalet si at: hvis man selv justerer en LP12 uten spesial verktøy OG på under 2-3 timer, så har man en en u-justert LP12 som er langt i fra og yte sitt optimale uanset hvor nøye man åtte være.
En proff justerer bruker altså 1-1,5 time for og sette opp en LP12 riktig og da bruker han spesial verktøy.
Hokus-pokus er det ikke, men det er absolutt ikke lett, selv med alt verktøy og jig tilgjengelig. Det tar mange timer å sette opp en LP12 korrekt. Det som tar lengst tid er å "dressere" topp-plata riktig og dernest å få en korrekt bounce. Noen ganger kommer bouncen raskt, andre ganger kan det ta timesvis.Rudi skrev:Har fått med meg en del tråder her på HFS om justering av LP12 og at dette ikke er noe hokus-pokus og at dette ikke er noe vanskelig selv med riktig verktøy........... til dere som mener dette har jeg bare en ting og si: a-pfozzzzzz eller........... ;D
Det var jaggu lang tid. I følge Linn sjøl (manualen) så trenger en bare gå et par runder på fjærene før de sitter. Hvilket spesialverktøy trenger man?Rudi skrev:En proff justerer bruker altså 1-1,5 time for og sette opp en LP12 riktig og da bruker han spesial verktøy.
Med en rundetid på 30 til 45 minutter blir det korrekttoriamos skrev:Det var jaggu lang tid. I følge Linn sjøl (manualen) så trenger en bare gå et par runder på fjærene før de sitter. Hvilket spesialverktøy trenger man?Rudi skrev:En proff justerer bruker altså 1-1,5 time for og sette opp en LP12 riktig og da bruker han spesial verktøy.
Tja.. Begge synger - Ittok gir deg teksten, mens ARO fokuserer på melodien - sagt litt filosofisk. ARO er mye mer flytende i gjengivelsen - Ittok mer kantete i gjengivelsen kanskje. ARO kanskje litt diffus, ikke så skarpt skåret. Eh.. eterisk nesten. Ble ikke blåst overende med det samme, men ARO snek seg inn på. Var aldri snakk om å bytte tilbake til Ittok, etter at ARO kom i hus. ARO antyder (sier "antyder" siden ARO "presenterer" uten å slå deg i hodet med noe som helst) detaljer som den naturligste ting i verden.FZ skrev:Med en rundetid på 30 til 45 minutter blir det korrekttoriamos skrev:Det var jaggu lang tid. I følge Linn sjøl (manualen) så trenger en bare gå et par runder på fjærene før de sitter. Hvilket spesialverktøy trenger man?Rudi skrev:En proff justerer bruker altså 1-1,5 time for og sette opp en LP12 riktig og da bruker han spesial verktøy.
Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom din Ittok og Aro, toriamos?
Boltene helt rette ja... Samtidig sender de spilleren verden rundt med subchassiet påmontert slik at man kommer i skade for å få bøyde bolter. Artig. I tillegg til dette så er det kun forhandlere som har tilgang til spesielverktøy som T-bar checker og kinky aligment tool. Jaha, man må altså ha justert 100 spillere før man begynner å få svingen på det? Tror neppe jeg leverer inn spilleren på Kontrapunkt for justering da... ELLER kan det være at Linn liker å fremstille denne egentlig noe enkle konstruksjonen som litt mystisk?Rudi skrev:En ting jeg snappet opp fra Alan var at skruene til fjærene skulle være helt rette uten skjevheter i forhold til topp plata og det var selvfølgelig etter at topp plata var 100% i vater, dette kreves det et litt spesielt verktøy/vater for og måle/justere.
Vedr tid og hvor lang tid det tar og justere en LP12 korrekt så kan jeg vel kanskje sitere Alan (altså mannen som Linn påstår er den med mest peil på justering av en LP12 i verden pr i dag)............ after you have adjusted about 100 players or soo you start to get the hang on it and you will be able to do it correct in about an our or soo......... muligens ikke korrekt ord for ord, men meningen er den samme![]()
Verktøyet er T-bar checker. Denne er et uunværlig verktøy for å få dette til 100%. Ellers er det plinthet som skal være i vater. Topplata skal være bøyd så den er det ikke noe vits i å prøve å vatre opp.Rudi skrev:En ting jeg snappet opp fra Alan var at skruene til fjærene skulle være helt rette uten skjevheter i forhold til topp plata og det var selvfølgelig etter at topp plata var 100% i vater, dette kreves det et litt spesielt verktøy/vater for og måle/justere.
Vedr tid og hvor lang tid det tar og justere en LP12 korrekt så kan jeg vel kanskje sitere Alan (altså mannen som Linn påstår er den med mest peil på justering av en LP12 i verden pr i dag)............ after you have adjusted about 100 players or soo you start to get the hang on it and you will be able to do it correct in about an our or soo......... muligens ikke korrekt ord for ord, men meningen er den samme![]()
Mnja, nå regner jeg meg selv etterhvert mer som Naimist og ikke Linnist - så noe skyting blir det vel ikke. LP12 er myteomspunnet OG en knakende god spiller. OM det er satt opp riktig, eller tilnærmet. På det verste høres den helt middelmådig ut. Den har i alle fall ikke forlatt tegnebordet for tidlig - den har jo vært i produksjon svært lenge også.Ti Kei skrev:Om man for å få fullt utbytte av en platespiller må justere 100 spillere (eller samme spiller 100 ganger), bruke en 3-4 timer på hver gang, og først da begynne å bli en kvalifisert "justerer"... Hvem i all verden kjøper en slik spiller? (Vet, det er jo ganske mange...) I mine ører høres det ut som om dette er et produkt som har forlatt tegnebordet for tidlig... Eller ihvertfall myntet på folk som er mer gira på å ligge under spilleren å justere/fikle/banne enn å spille musikk... Eller på folk som er veldig tålmodige og dermed motivert til å jobbe 4000timer (100 x 4t), dvs. nesten et halvt år med 24 timers arbeidsdag, før potensialet til spilleren begynner å vise seg. Makan! Dette kan da ikke Linn mene? Dette er mer en mystikkbygging rundt et produktm, hvet ikke hva det er... idioti!
Der, værsågod -skyt meg linister! :-X
Hilsen musikknyter![]()
Spilleren har vært på markedet en god stund nå og blitt oppgradert i det lange og det breie, men grunndesignet er der enda så utganspunktet må ha vært riktig.Rudi skrev:break_out skrev:Er ikke vanskelig å sette opp en LP12 dersom en kan det. Skal ikke påberope meg selv som noen ekspert her, men dersom en har sånn passe med fingerferidgheter og følger manualen slavisk så kommer en langt. Men, så klart jeg har blitt mye flinkere etter hvert som jeg har skrudd på disse spillerne. Det å få til spretten i spilleren synes jeg er rimelig enkelt, men dette forutsetter at spilleren er satt opp ordentlig i forkant av denne justeringen. Mange feller å gå i og det er ikke en spiller for hvermansen, så dersom en skal skru på denne spilleren selv så må en ha tolmodighet.
Ser ikke helt problemet med å få en spiller satt opp av Kontrapunkt for så å få denne sendt rundt om i landet dersom en har original emalasje eller kan pakke spilleren godt. Men jeg skulle gjerne sett at Kontrapunkt eller for den saks skyld Alan Williams tok en liten rundtur i Norge for å sette opp spillere i de større byene.
Der er vi helt på bølgelengde.
Kan også nevne at Alan var i Grekenland for ikke lenge siden og pakket opp esken (for første gang) satte opp og justerte Linn LP12 no 30, det var litt gøy sa han........... spilleren var ny i 1973 og hadde altså aldrig engang vært uta av esken.
Det viktigste og vanskeligste å få til er å tilpasse topplata optimalt. Flere spillere jeg har skrudd på har jeg måttet plukke helt fra hverandre og bøyd til topplata for 100% tilpasning. Dette kan ta "halve dagen" å få til skikkelig.toriamos skrev:Mystikkoppbygging? Helt klart! Det er jo nettopp det dette er. At man må justere hundre spillere før man vet hva det dreier seg om er jo vissvass. Man har tre bolter med tilhørende fjærer, samt dressing av armkabel OG at disse boltene bør være i rett vinkel (90 grader), vatring må man jo også tenke på. Men særlig mer komplisert er det altså ikke for oss vanlige Linn-dødelige. Eksperter, som sagt, klarer nok å lirke de siste to prosentene ut av konstruksjonen. Personlig er mer enn fornøyd med de nåværende 98 prosent.
Mnja, nå regner jeg meg selv etterhvert mer som Naimist og ikke Linnist - så noe skyting blir det vel ikke. LP12 er myteomspunnet OG en knakende god spiller. OM det er satt opp riktig, eller tilnærmet. På det verste høres den helt middelmådig ut. Den har i alle fall ikke forlatt tegnebordet for tidlig - den har jo vært i produksjon svært lenge også.Rudi skrev:Hilsen musikknyter![]()