J
Jurassic
Gjest
Noen som har blitt høye på pæra ;D
|
Kun av nysgjerrighet: har du hørt 1812 og kirkeorgel (nevnt tidligere i tråden) på konsert, optimalt plassert i sal, slik at du med sikkerhet kan fastslå at fullrange (=dine høyttalere) gir en korrekt gjengivelse i alle henseende? Med andre ord: vet DU hvordan 1812 skal høres ut?DAChild skrev:..., men "1812" kan ikke låte knall uten fullrange. Men uvitenhet kan være gull: vet du ikke hvordan denne skal låte, så kan det jo godt være at du er fornøyd med det du hører. Og sånn er det forøvrig med alle andre innspillinger også, det du ikke vet, har du ikke vondt av...
Forsåvidt enig i at "skal" var unyansert, jeg lurte bare på hva trådstarter brukte som referanse til sin vurdering av gjengivelse av nevnte verk i sitt anlegg.Valentino skrev:Det blir egentlig mer hvordan 1812 KAN høres ut.
Det har du vel ganske så rett i....................DAChild skrev:Vet at jeg provoserer med mitt innlegg, men "1812" kan ikke låte knall uten fullrange.
ser det av signaturen tror jeg...Gugge skrev:Forsåvidt enig i at "skal" var unyansert, jeg lurte bare på hva trådstarter brukte som referanse til sin vurdering av gjengivelse av nevnte verk i sitt anlegg.Valentino skrev:Det blir egentlig mer hvordan 1812 KAN høres ut.
Hvis det er trådstarters signatur du mener kan jeg ikke se at han har ført opp verken kirkeorgel eller symfoniorkester der. Det jeg stusset på var følgende:HCS skrev:ser det av signaturen tror jeg...Gugge skrev:Forsåvidt enig i at "skal" var unyansert, jeg lurte bare på hva trådstarter brukte som referanse til sin vurdering av gjengivelse av nevnte verk i sitt anlegg.Valentino skrev:Det blir egentlig mer hvordan 1812 KAN høres ut.![]()
Og da ville jeg egentlig bare vite om HAN vet hvordan det skal (her mente Valentino at det burde stå "kan") låte. Derav spørsmål om referanse.vet du ikke hvordan denne skal låte, så kan det jo godt være at du er fornøyd med det du hører. Og sånn er det forøvrig med alle andre innspillinger også, det du ikke vet, har du ikke vondt av![]()
Men ingen av dem låter som et hifi anlegg.Valentino skrev:Hvordan det skal låte lærer man på live uforsterkede konserter. Et godt korps 17.mai. Pianoet i aulaen på skolen til ungene. Et bra kor. Et godt og veltraktert kirkeorgel. I konserthuset, teateret (noen har orkestergrav), operaen. Det er referansene jeg har som utgangspunkt for mitt stereoanlegg.
Er grunnleggende uenig i denne holdningen til hifi.trex skrev:Live er live, opptak er opptak. Kan og bør ikke sammenlignes.
Kan ikke sammenlignes, men bør sammenlignes.trex skrev:Live er live, opptak er opptak. Kan og bør ikke sammenlignes. Selv om målet for opptaket er å nærme seg live-lyden, blir alle stegene mellom f.eks. et akustisk piano og frem til høyttaleren din, alt for mange til at det blir likt nok. Ikke dermed sagt at det ikke høres ut som et piano og at lyden er bra, men hadde du hørt akkurat DET pianoet akustisk og sammenlignet det direkte med opptaket, hadde det ikke vært spesielt likt.
ch skrev:Er grunnleggende uenig i denne holdningen til hifi.trex skrev:Live er live, opptak er opptak. Kan og bør ikke sammenlignes.
Hifi anlegg som i gjennomsnitt gjengir akustiske pianoer mer likt hva de høres ut i virkeligheten enn andre anlegg er både bedre og mer korrekte.
Individuell smak får avgjøre hvilke avvik fra virkeligheten som vektlegges mest.
mvh
Du sa "Kan og bør ikke sammenlignes". Hvis du mente at "opptak og live låter forskjellig", så er jeg enig. Hvis du mente at "opptak og live skal låte forskjellig, og ingen bør mene noe annet" så er jeg uenig.trex skrev:Jeg sitter nok mer foran studiomonitorer enn foran hifi-anlegget og det farger nok min holdning til hifi. Men jeg vet ikke helt om du fikk tak i hva jeg mente.
Hvis du sitter foran et piano og kan A/B sammenligne pianoet akustisk mot opptaket av dette, så skjønner du hva jeg mener. Man får nok tak i hovedklangen og særegenhetene i lyden, sånn grovt sett, men helt likt? NEI! Ikke i nærheten. Og det er dette hifi er, en grov kopi av virkeligheten som i tillegg er farget av teknikeren og masteringstudioet.
Flageborg skrev:ex. mine gamle B&W801 - produsert etter prinsipper stikk i strid med dine erfaringer/kunnskaper - benyttet som referanser flere steder - gjennom mange år.
Hvordan kan Bowers & Wilkins ha produsert i så mange år uten at dette er blitt oppdaget ?
knutinh skrev:Du sa "Kan og bør ikke sammenlignes". Hvis du mente at "opptak og live låter forskjellig", så er jeg enig. Hvis du mente at "opptak og live skal låte forskjellig, og ingen bør mene noe annet" så er jeg uenig.trex skrev:Jeg sitter nok mer foran studiomonitorer enn foran hifi-anlegget og det farger nok min holdning til hifi. Men jeg vet ikke helt om du fikk tak i hva jeg mente.
Hvis du sitter foran et piano og kan A/B sammenligne pianoet akustisk mot opptaket av dette, så skjønner du hva jeg mener. Man får nok tak i hovedklangen og særegenhetene i lyden, sånn grovt sett, men helt likt? NEI! Ikke i nærheten. Og det er dette hifi er, en grov kopi av virkeligheten som i tillegg er farget av teknikeren og masteringstudioet.
At mange produksjoner har helt andre mål enn å gjenskape det akustiske lydbildet i studio, på en scene eller i et konsertlokale er opplagt, og det hører inn under den kunstneriske friheten til lydtekniker og musiker(e).
Men det hadde vært interessant om du (som lydtekniker?) kommenterte hva som sett fra ditt synspunkt hindrer deg i å gjenskape en konsertsal i en ukjent platekjøpers stue, dersom du noengang har prøvd det, eller hvis du er villig til å tenke deg det som et hypotetisk mål. Hva kunne og burde ha vært gjort annerledes?
-k
Hadde vært artig å sett hvilke 100 plater du sikter til.Voff skrev:Flageborg skrev:ex. mine gamle B&W801 - produsert etter prinsipper stikk i strid med dine erfaringer/kunnskaper - benyttet som referanser flere steder - gjennom mange år.
Hvordan kan Bowers & Wilkins ha produsert i så mange år uten at dette er blitt oppdaget ?
Nåja, jeg byttet fra B&W 801 SIII til 805S. Etter at jeg hadde brukt 801 i forskjellige rom av forskjellig størrelse oppdaget jeg at 90% av dypbassen man hørte var romresonans. Dette skjønte jeg etter jeg flyttet høytalerne inn i et virkelig stort rom. Uansett, bare 1 av ca 100 plater har informasjon som mangler på 805 kontra 801....
Svært så nedlatende holdning her. Meningen er vel å provosere? De aller fleste hodetelefoner spillere både dypere bass og mere nøytralbass enn såkalte "high-end full range system". Har du f.eks. hørt et par Stax hodehøytalere så skjønner du hva jeg mener. Så hvem skal egentlig være diskvalifisert til å mene noe her på tråden....DAChild skrev:Lufter her et forsøk:
Lyd skal gjengis i sin originale form!
For å få til dette trenger du et par fullrangehøytt.............Enig?
80% av alle debatter på HFS dreier seg om den totale lydopplevelse.
Men kun ca.12% prosent av debattantene har et high-end full range system.
For meg er det et must med fullrange, og har du først hatt det så er det vanskelig å gå tilbake...........
Hva er din mening om hvordan minimonitor-eierene skal føre sin debatt her på HFS.........
Artig..........
Ørene og mellomrommet dem i mellom er ganske flinke til å ekstrapolere «the missing link» mht. bass (dvs grunntonen), ved hjelp av de harmoniske komponentene. Hvordan «kunstig» forvregning oppfattes i denne sammenhengen er svært avhengig av hvordan øret oppfatter at den kunstige forvregningen føyer seg inn i sekvensen av den «naturlige» forvregningen (den som er en del av musikksignalet), herunder størrelsesforholdet. Enkelt sagt så blir det enten konsonans eller dissonans, muligens avhengig av hvert enkelt tilfelle. Noen hevder at odde harmoniske forvregning ikke er «naturlige», jeg kan ikke erindre å ha lest noe som underbygger dette (men det kan være at hukommelsen min spiller meg et puss her ...). Forøvrig er det forholdsvis «normalt» å spesifisere maks lyddtrykk i bassystemer ved hhv 3% eller 5% forvregning, dvs omkring hhv -30 dB og -26 dB.frans skrev:Du er inne på noe vesentlig mht. harmonisk forvrenging.
Hvordan vil høyere 3. ordens forvrenging enn 2. ordens arte seg og høres ut f.eks. ved 25 hz?
Det kommer vel an på hvor undertrykt 2. og 3. harmoniske forvreningen er. Hvis man ser på munsun-fletcher kurven så innebærer det at 100 db ved 25 hz oppfattes like høyt som 90 db ved 50 hz. Dersom 2. hamoniske ikke er dempet mer enn 10 db ved 25hz, så vil det være 2. harmoniske man hører og ikke 25 hz signalet. Og tredje harmoniske må være dempet mer enn 25 db for at en 25 tone ikke skal bli oppfattet som en 75 hz. tone.
Lav forvregning av høyere orden er mao. alfa og omega for korrekt (sub)bass gjengivelse.