Juss og økonomi 2 x boliglån til 1...?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har 2 boliger og 2 boliglån. hvert av lånene med pant i hver sin bolig. Så kommer spørsmålet; har det noen hensikt å samle lånene og pantene i en og samme bolig og at den andre boligen da er gjeldfri og pantefri...? Boligen med samlet lån og samlet pant så vil totallånet være innenfor 50% av dagens markedsverdi.

Noen som skjønner hvor jeg vil? Jeg ønsker å fjerne risiko for en bolig. Tenker jeg bare tull nå - "du hefter alltid for din gjeld selv om boligen ikke har pant ved seg"...?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.123
Du hefter for gjelden din uansett, men banken kan ikke kreve tvangssalg av en bolig de ikke har pant i. Sånn sett reduserer du risikoen for å bli husløs.

Belåningsgraden din/deres er uansett så lav at det neppe spiller noen rolle i praksis, men det er vanskelig å se bakdelen med løsningen du skissserer og den har jo en viss fordel, om enn så liten sannsynligheten er for at den noensinne blir relevant.

Den "magiske" grensen for belåningsgrad i Norge er som regel 75%, om den er 70% 50% eller 20% spiller som regel ikke noen rolle siden alt under 75% kvalifiserer til å gå i bankens boligkredittselskap.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Det blir litt på siden og trolig bare småpenger, men det nye lånet må vel tinglyses på nytt og det kommer tinglysingsgebyr?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.123
Det blir litt på siden og trolig bare småpenger, men det nye lånet må vel tinglyses på nytt og det kommer tinglysingsgebyr?
Det er nok riktig, tror det er snakk om en 12-1300 kroner. Enkelte banker dekker dog dette for kundene dersom man flytter lånet sitt fra en annen bank. Sånn sett er det jo et passende tidspunkt å sjekke om andre kan tilby gunstigere betingelser.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det handler vel mest om betingelser og renter. Om lånene er hos forskjellige långivere så har man lite å tape på å forhøre seg om hva man kan tjene på å flytte en av dem.

Det er jo også som oftest liten motstand å møte om man ønsker å øke belåningsgraden på en av lånene om man har god økonomi. Banker lever jo av slikt. Om det har noe for seg kan man så bruke de ekstra rammene til å nedbetale på det lånet som har for lav egenandel til å få de beste betingelser.

Ser ikke noen oppside i å gjøre det hele om til ett lån.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.201
En liten oppside her kan være at en får gebyr og omkostninger på kun ett lån.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Takk for innspill! Det hører med til bildet at lånene ikke blir slått sammen da det ene lånet er husbanklån og det andre er huslån i vanlig bank. Begge lån er fastrente og gebyrer og omkostninger endres ikke. Det kommer noen gebyrer ved panteoverføring og tinglysning på 1000-1500 eller noe sånt.
Banken sier det er ok å ligge etter husbanken i pantekrav.
Hva har jeg å tape? Ingenting. Hva har jeg å vinne? Nesten ingenting, kun bedre nattesøvn...? :rolleyes:

Topp Bunn