2-veis fuglekasse til råtten TV

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk Nicco og Kise! :)
    Jeg har til og med sveiset på hjul og håndtak, selv om jeg ikke kan sveise. Det har holdt i alle disse årene.

    Klarlakk eller ikke - jeg har fortsatt vondt i hodet etter alle kjemiske remedier som er benyttet de siste dagene - derfor vet jeg ikke enda. En annen mulighet er å polere med en teflonpolish som jeg har.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg startet med fugleholk prosjektet så var målet å kunne ikke bare se en konsert på TV, men også høre hva de spilte. Det å ikke bare kunne se en bassist, men faktisk høre hva han spiller. Da er målet nådd, for høyere enn det var ikke kravet.

    Jeg hadde jo glemt at datteren min har beslaglagt forsterkeren slik at det måtte inn en nødløsning for å få testet holkene.

    Jeg hadde også glemt at jeg har lånt bort speilrefleksen - en gammel digital var den eneste måten å ta bilder på.



    Endelig full strekk igjen når man ser på TV. :D


    THE END!

    Sonny

    PS! Hmmmm....... forsterker hva gjør jeg med det mon tro?
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Kule ble de Sonny :) Hva gjelder forsterker finnes det vel noe fra NAD eller Cambridge Audio¨
    Som kan brukes kanskje :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Takk Nicco! :)

    Skremmende dårlige bilder - det ser ut som holkene har flekkfeber, men det har de ikke.
    Skremmende dårlig diskant i holkene. Jeg hadde ikke høye forventninger på forhånd, men her er sulbuvottene foran alt av mikrofoner. Det er faktisk bedre diskant på TV'en. :eek: Dette kan jeg ikke leve med. Holkene er levert med ferdige delefilter. Det fulgte ikke med noe tekniske data slik at jeg har ingen aning om deling osv. Det er en bryter på delefilelteret - 0db/-3db - tror dette gjelder diskanten. Valget står mellom dårlig diskant og elendig diskant. Jeg må ha øret helt inntil diskanten for å høre at de spiller. Og det de spiller er på ingen måte bra.

    Kasse, bass og refleksport lyder ganske bra. Porten er tunet til 60Hz, og det låter riktig. Har stokket om rommet for å gi plass til en ordentlig forsterker - på sikt - før jul. ;D

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Kjedelig med den dårlige diskanten. Men det fikser du vel på sikt tenker jeg :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Fikk det travelt i går. Jeg tenkte at jeg måtte prøve holkene på noe annet enn lissom forsterkeren.

    Midt i arbeidstiden, fordi det var viktig, bar det av gårde til Hifiklubben, måtte bare ha en forsterker. Plutselig hadde jeg den avbildede forsterkeren i bilen. Selvfølgelig kan man ikke jobbe mer den dagen med en så viktig sak å måtte teste. :D


    Jeg husker selvfølgelig ingen tekniske data på kammeraten. Men diskantene låter helt "ræva". Det er ikke bare sulbuvotter foran mikrofonene, men skikkelige polvotter.
    Jeg har et par diskanthorn liggende hjemme som jeg skal teste. Men nå er det det tid for god mat og godt drikke, og jeg skal ikke hjem fra "jobben" før i morgen kveld. 8)

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Så ut som en snerten sak det der :) Og det er jo klart det ikke går ann å jobbe. Når man har slike presserende saker
    liggende på vent. Skulle bare mangle ;D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig at jeg bør skifte nick til "om att og om att", men det gir resultater. Holkene har fått diskanthorn og bassporten bak. Det låter nå bedre enn forventet. Ikke noe ekstra bass, diskant eller loudness er nødvendig. Egentlig ble jeg etter en lang økt med ombygging, ganske fornøyd med meg selv. :)
    Amp'en passer jo ikke i bokhylla, så her må det litt brainstorming til. Bak hylla kommer alt av internett via kabelTV inn med sine bokser og kabler. Det kan bli en utfordring.



    Holkene er helt ferdig. Denon amp'en spiller bedre enn forventet. Den er på 2 x 45W ved 20-20k. Jeg legger merke til at phono inngang er på vei tilbake igjen, så også på denne.

    Hovedanlegget: fra å ha en 50Hz brum å slite med tidligere, har jeg nå en 100Hz brum som er ganske høylytt. Men som Audiomix sier "skyld deg sjæl", det er jo riktig. Nå er det bare å finne kilden til den og gjøre noe med det.

    Armen på vinylsnurra løsnet i går kveld, dermed må jeg sette opp snurra på nytt.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Se her ja Hornhøytalere og greier. De ble riktig så fine nå synes jeg ;)
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Sonny skrev:
    Holkene har fått diskanthorn og bassporten bak. Det låter nå bedre enn forventet. Ikke noe ekstra bass, diskant eller loudness er nødvendig. Egentlig ble jeg etter en lang økt med ombygging, ganske fornøyd med meg selv. :)
    Da har du gode høyttalere til TV’en! Fine er de også!
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Joda Nicco - horndiskant - æ'kke verst det for en som fortsatt har troen på apekister uten pustebesvær. :)
    Takk for kommentar JHolm. :)

    Vinylsnurra er oppe å går igjen. Kilden til brummen er som forrige gang sub amp'en. Det kan muligens tilskrives luntetråden i signallinjen? Det var opprinnelig skjermede kabler der, men noen 8) har byttet de ut under diverse omgjøringer.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden nærmer seg slutten. Neste siste punkt var høylytt brumming sub/bass HT. Kilden var sub amp'en som etter diverse omgjøringer med luntetråd og andre short cuts, ikke satte pris på behandlingen og var ut av humør.


    De nærmere 6 timene jeg i de siste dagene har tilbrakt med trynet i amp'en, har gått med til å sette inn et par ekstra kondensatorer i power modulen. Alle unødvendige, dobbelt opp signalkabler er fjernet. Jeg har byttet ut luntetrådene med skjermet kabel med jordet skjerm. Fjernet noen kontakter og loddet inn kablene i steden. Sørget for skikkelig jording hele veien for å utelukke potensial forskjeller. Strømkabler og signalkabler er nå adskilt i burken.


    Fornøyelig nok er det nå helt tyst i HT. Med et fornøyd smil rundt munnen var det tid for inngående lytting. Hvorvidt man snakker om placebo eller at jeg kun hadde en god dag i går, så virket bassen enda mer tør,stram og presis.

    Dermed er jeg nede i ett punkt igjen. De første fuglholkene på stativ er så ustøe at man ikke må nyse i nærheten for da velter de. Utriggere må til.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Bra at det ikke brummer mer :) Ser ryddig ut i den ampen nå :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk Nicco! :)
    Nå er det på tide å la DIY ligge og bruke tiden til å benytte utstyret til lytting. Jeg har forholdsvis mye ny musikk som ikke har fått den oppmerksomheten de fortjener.

    Utriggere på stativene - det får bli til neste år en gang.

    Jeg takker for de som har fulgt tråden fra plank til fugleholker. Det har vært gøy og en del lærdom har faktisk sivet inn til begge hjernecellene. :)

    En riktig God Jul til alle HFS'ere!

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Med ny lærdom under belte og den akademiske ballast fyllt opp. Skjønner jeg godt at det kulturelle må prioriteres fremover.
    Det har vært gøy og følge med på prosessen Sonny. Skulle ønske jeg hadde din kunnskap og skaperevne når det gjelder
    elektronikk da skulle jeg nok svinga loddebolten mer enn jeg gjør :)
    Du får ha en riktig God Jul og kose deg med musikken :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn