2-veis fuglekasse til råtten TV

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Etter sju strøk med lakk var tålmodigheten oppbrukt og jeg regner meg som ferdig. Her kommer bildene av det ferdige produktet.





    Skruene til terminalene var for lange slik at de nå er midlertidig blanke. Jeg testet et par timer i går kveld. Faktisk ble jeg sittende en time å lytte på en CD. Til tross for at jeg prøver å være så objektiv som mulig, så kan jeg ikke si annet at de overrasker positivt. Bassen er (relativt) dyp og veldig presis. Det ble jo valgt engelsk deling (3000Hz) for å prioritere en god mellomtone - og det har de. Jeg har ikke hørt noen unoter i diskanten.

    Så langt så er jeg så fornøyd at her må det bygges stativer og anvende de til noe helt annet enn en råtten TV. Foreløpig har jeg ikke lyst til å måle noe som helst - kun lytte.

    Bass systemet (som det heter nå), som jeg bygget i forrige prosjekt stiller jeg et spørsmålstegn ved. Når jeg hører hva disse 2-veis kassene kan få til, så må det nok en inngående kontroll av hva bassene egentlig gjør! Bass av eller på ga ikke noen særlig endring.

    Dermed så er jeg tilbake til start. Et nytt prosjekt begynner å ta form i AutoCad med arbeidstittel "2-veis fuglekasse til råtten TV"? Så får jeg håpe på at jeg klarer å holde meg på matta denne gangen..................

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nevnte i forrige innlegg at jeg ikke visste hva som skjedde med bass systemet. Det vet jeg nå, men det er ikke det som opptar meg akkurat nå.

    Når jeg skal brife litt setter jeg på Holly Cole, Temptation og sporet Train Song. Denne går ekstremt dypt i bassen og egner seg til å imponere med (trodde jeg). I fire passasjer i løpet av sangen slipper David Piltch bassen på kontrabassen i bunnen og lar tonen klinge ut. I første passasje er det en helt ren tone. I de tre andre er den uren.

    Jeg trodde i min enfoldighet at det var fordi høyttalerne jeg hadde ikke gikk så dypt. Dermed så er det å oppnå den rene tonen der jeg har jobbet for med bl. a subwoofer prosjektet.

    På bakgrunn av dette koplet jeg til oscilloskop og mikrofon. Når man stiller inn et oscilloskop for å konsentrere seg om bassen, kan man ikke se den generelle amplityden.

    Både 2-veisene i dette prosjektet og TL subbene viste i første passasje en idetisk ren 50Hz sinuskurve. I de tre øvre vistes det igjen to identiske ikke rene sinuskurver på 41,66Hz. Trolig har bassisten dratt ned tuningen på strengen for å oppnå "effekten"? Uansett, dette er ikke dypt. Ikke dypere enn at alle HT jeg har viser den samme kurven.

    Ved annalyse av en sekvens av sangen var resultatet ut av porten på 2-veisene nede i både 32 og 26Hz. Ikke verst - selv om jeg da ikke vet noe om hvor mye amplityden har droppet.

    Jeg håper at andre også synes det er interesant å se hvor lett man kan lure seg selv til å tro noe som ikke stemmer. Jeg trodde dette gikk langt under 20Hz og at HT la av.


    Sonny
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Takk for en inspirerende og fin tråd; bilder og tekst holder samme høye standard.

    Hvis lyden er noe i nærheten har du fått deg noen fine stærkasser. Gratulerer.

    Mvh
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Sonny aka møbelsnekker'n ;) Jeg er imponert. Meget pene høytalere. Og tyder jeg teksten riktig
    låter det ganske så bra også :) Gratulere med de nye høytalerene dine.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sonny skrev:
    Jeg nevnte i forrige innlegg at jeg ikke visste hva som skjedde med bass systemet. Det vet jeg nå, men det er ikke det som opptar meg akkurat nå.

    Når jeg skal brife litt setter jeg på Holly Cole, Temptation og sporet Train Song. Denne går ekstremt dypt i bassen og egner seg til å imponere med (trodde jeg). I fire passasjer i løpet av sangen slipper David Piltch bassen på kontrabassen i bunnen og lar tonen klinge ut. I første passasje er det en helt ren tone. I de tre andre er den uren.

    Jeg trodde i min enfoldighet at det var fordi høyttalerne jeg hadde ikke gikk så dypt. Dermed så er det å oppnå den rene tonen der jeg har jobbet for med bl. a subwoofer prosjektet.

    På bakgrunn av dette koplet jeg til oscilloskop og mikrofon. Når man stiller inn et oscilloskop for å konsentrere seg om bassen, kan man ikke se den generelle amplityden.

    Både 2-veisene i dette prosjektet og TL subbene viste i første passasje en idetisk ren 50Hz sinuskurve. I de tre øvre vistes det igjen to identiske ikke rene sinuskurver på 41,66Hz. Trolig har bassisten dratt ned tuningen på strengen for å oppnå "effekten"? Uansett, dette er ikke dypt. Ikke dypere enn at alle HT jeg har viser den samme kurven.

    Ved annalyse av en sekvens av sangen var resultatet ut av porten på 2-veisene nede i både 32 og 26Hz. Ikke verst - selv om jeg da ikke vet noe om hvor mye amplityden har droppet.

    Jeg håper at andre også synes det er interesant å se hvor lett man kan lure seg selv til å tro noe som ikke stemmer. Jeg trodde dette gikk langt under 20Hz og at HT la av.


    Sonny
    Det er svært lite i moderne musikk som går noe særlig under 40Hz En 4 firestrengers bass har dypeste tone ved 41 Hz, mens en nedstemt eller femstrengers (kontra)bass går ned til drøye 30.

    Et kirkeorgel går vel under 20, men det er ikke så veldig relevant for min del i alle fall. ;)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Disse ble fine, gratulerer med vel gjennomført prosjekt!
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! :)
    Jeg sitter og gjør noe jeg aldri pleier å gjøre - skrive på IPad'en mens jeg hører på musikk. Jeg hører på Chet Baker White Blues på de nye HT. De spiller så flott og med en slik selvsikkerhet at det er en fryd. Heretter vil de ha seg frabedt å bli sammmenlignet med bosted for våre bevingede venner.

    Trompeten er en fryd å høre på. Ingen skarpe hjørner som skjærer i ørene.
    Vispene på trommesettet er fint med i lydbildet og er krystallklar. Kontrabassen er så selvsikker at man skulle ikke tro at HT'ene bare er babyer med noen skarve timer i tjeneste.

    De er ikke optimalt plassert, men ser ikke ut til å la seg plage med det. Hoved HT er koplet vekk - ikke bare det, men fjernet fra plassen sin. Subbene står avslått og kommer til å forbli det tror jeg.

    Sonny (lykkelig lyttende) :)

    PS! siden Jeg ikke har mulighet til å se hva jeg skriver, vennligst overse skrivefeil.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.686
    Antall liker
    32.774
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sonny skrev:
    Etter sju strøk med lakk var tålmodigheten oppbrukt og jeg regner meg som ferdig. Her kommer bildene av det ferdige produktet.
    Disse ble flotte, dine 7 strøk med lakk tar frem meget flott spill i treverket ;)

    gismo
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Inspirerende tråd. Vurderer å prøve meg med selvbygg jeg også. Sånn utpå høsten når alle påbegynte prosjekter er utsatt til neste sommer. Hvis noen har tips til velspillende og gjerne høytspillende kit er jeg takknemmmelig.

    AD
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Gismo, ArtDeco tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger. :)

    ArtDeco, Dynabel har flere flotte kit som du kan vurdere. Om ønsker å lære litt mer om HT bygging så har Dynabel en veldig lærerik bok du kan laste ned her. http://www.dynabel.no/subdet227.htm

    Jeg har tenkt litt på Dazed sitt innlegg her og må vel si meg helt enig i det han sier. Jeg har egentlig målt det samme. Tidligere nevnte jeg at ikke var riktig sikker på hva subbene jeg har gjorde! Siden det sitter aktivt filter i subforsterkeren så var det egentlig veldig enkelt. En 2011mod. CD i spilleren - målte spenningen ut av hovedforsterkeren - sammenlignet den med spenningen ut av subforsterkeren, som var rundt 100mV. Det skjer rett og slett svært lite under 72Hz som er grensen på subfilteret.

    Jeg har vel ikke tenkt å ikle meg målemafiaens hvite frakk for å forfekte målinger som det eneste riktige. Men for egen del har jeg lo lært at hva jeg tror jeg hører, og hva som er riktig, kan være to helt forskjellige ting. Jeg kommer til å ta konsekvensen av det jeg lærer gjennom målinger, at det er ingen grunn til å legge en masse energi i noe hvor man får veldig lite tilbake. Dersom man som meg er ute etter dybde, ikke mer bass.

    En ny signalgenerator ankommer om få dager. Da skal jeg ta en full gjennomgang av HT og se hva resultatet blir.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    En stemingsrapport.

    Som bildet under viser er plasseringen veldig temporær, men de synes ikke å bry seg om det. Jeg har spilt på de hver dag og de har åpnet seg mer. De har rett og slett ikke forstått at de er små og spiller med en autoritet så man kan ikke annet enn å smile og lytte mer. De har tydligvis ingen planer om å flytte på seg og gi tilbake plassen til hoved HT. :)


    Signalgeneratoren har kommet. Jeg vet ikke hva målemafia er? Men barbeint, ikledd shorts, en vid t-shirt (for å skjule valkene, de fleste) og hørselvern knelte jeg ned foran det provisoriske målemafia husalteret. Skrublyant og A4 ark ble lagt fram i generøse mengder. Mikrofon koplet til den ene kanalen på skopet. Den andre kanalen koplet til signalgeneratoren for kontroll. Multimeter på HT inngang for kontroll av spenning.



    Etter å ha drevet kona til vannvidd med pipelyder i flere dager, svetten silende i strie strømmer, måtte jeg innse at dette hadde gått til helvete. Condenser mic og op-amp til et følsomt skop er en elendig kombinasjon. All verdens resonanser og tredje harmonics føk forbi på skjermen. A4 arkene ble fylt opp med data så hårreisende at et eventuelt medlemskap i Målemafiaen kunne jeg se langt etter. Man kan rett og slett ikke måle frekvensrespons på denne måten.

    Jeg måtte bare se meg slått av teknikkens irrganger og har gjennopptatt aktiv lytting istedenfor målinger - og stuet bort alter og apparater.

    I går fredag hadde jeg ingen anelse om at før dagen endte skulle jeg sitte med en ny CD-spiller. Ayon spilleren har inntatt sin plass i racket med største selvfølgelighet. Med sine rør har den økt den fra før generøse varmen som blir tilført rommet.


    Siden to-veisene har deling for å framheve en god mellomtone, ble de fort venner Ayon og har befestet sin stilling enda mer. Patricia Barber, Companion - jeg hørte nyanser i stemmen jeg aldri har hørt før. Den lune humoren i denne konsert CD'en kom enda bedre fram. Diskanten er helt uten skarpe kanter. Bassen viser ingen tegn til å legge av før kontrabassen når sin laveste 41Hz.

    På akustisk musikk spiller de mye bedre enn jeg hadde noen som helst forhåpninger om. Programmert musikk som f. eks Electra av Arild Andersen går dypere enn de håndterer. Men da er det bare å slå på sub-forsterkeren som står i bunn av racket, så er alt i vater igjen.

    Hva nå?
    1: Jeg må akseptere at de ikke har lyst til å flytte på seg, og må derfor bygge et heltre stativ til de. Begge hjernecellene mine har begynt å se en løsning.
    2: Sub forsterkeren brummer som en trafokiosk. Den må vekk. I den sitter det et aktivt filter som jeg tenkte å plukke ut og sette i egen kasse med egen strømforsyning. Endre slik at jeg med en velger kan velge frekvensområdet. Samtidig må jeg lage en justerbar gain forsterker i den. Skaffe en annen sub amp.
    3: Bakgrunnen for hele tråden var å lage HT til en råtten TV. TV'en er like råtten i lyden. Derfor må jeg bygge HT igjen. Hjernecellene er opptatt av en konstruksjon som jeg har lyst til å prøve - for å se om løsningen fungerer på noe som er enda bedre.

    Sonny :)

    PS! Siden jeg over flere dager har foretatt en ufrivillig hørselstest, må jeg vel innrømme at drømmen om å være evig ung, ser ut til å falme bort i den reduserte responsen på lyd over 17kHz. :-\
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøver å holde meg til en kjøreplan i prosjektet her. Men med en subforskerker som tror den er en trafoskiosk, så måtte jeg bare avvike fra kjøreplanen og prøve noe som jeg ikke hadde forsøkt.....................



    ::) hikk..................... det fungerte ikke det heller.

    Tilbake til kjøreplanen. Jeg har de siste årene kjøpt noen par stativer hvor ingen av dem har latt seg sette sammen uten problemer. Manglende skruer og dårlige gjenger. Det er iallefall helt sikkert at jeg ikke kommer til himmelen etter å satt dem sammen. Til det har språkbruken under montering vært svært lite fremmende for en søknad til himmelen når den tid kommer.

    Ja, ja jeg fant fram noen av syndene fra HT byggingen og begynte å lime litt. HT stativer - jeg mener, hvor vanskelig kan det være å lage stativene selv? Ikke no' fancy, enkelt og bruksvennlig og ikke ruvende.



    Ingen tegning, kun en idé og se hvor det bærer hen.



    Jeg ble like overrasket jeg også når jeg så sykkelsetene begynte å framstå mellom tennene på stikksaga. :eek:
    Men det skal se noe ut som bildet under her - løslig sammensatt for å få et inntrykk. En masse boring og pussing gjenstår.



    Jeg venter på nok en gave fra Dynabel med spikes til stativene og noen deler til neste projekt.

    Sonny

    PS! Det er noen øl igjen i minibaren etter forsøket mitt. Jeg er litt redd for at de skal bli for gamle så jeg må gjøre noe med det. Ha en trivelig lørdagskveld. Tid for å gjøre ord til handling.
     

    Vedlegg

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Spenende med stativ, hvordan fester du røret til topp- og bunnplaten?
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Rørene er massive aluminiumsprofiler fra et spider rack, som jeg har satt sammen to og to. De er gjenget M8 i begge ender. Dermed så er bare å skru fast med 8mm bolter. På toppen har jeg tenkt å plugge igjen hullene med eikeplugger, om jeg klarer å lage dem. Jeg har ikke noe å lage plugger med, men håper på at jeg finner en løsning når jeg kommer dit. Det pleier alltid å løse seg. :)

    Sonny
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.911
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kult prosjekt, og jeg synes de ble meget pene! Masse liv og "spill" i treverket.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk RoDa! Bare vent til tiden har fått gjort sitt med fargen. Da vil de få en dyp tone som iallefall jeg synes er lekkert.

    Bilde en av profilen.


    Bilde av feste av bunnen.


    Nicco - jeg kjenner til det fresesettet, men jeg liker å ha det litt "vondt" når jeg holder på. Uansett så må jeg vel til min venn Clas og kjøpe ett sett. Søylebormaskin har jeg veit du. Gammel, men fungerer helt utmerket. Jeg har til og med brukt den som dreiebenk.



    Sonny
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skulle likt åha ei søyleboremaskin, men helst like gammel som din.
    Da er det kvalitet ;)

    Håvard
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Håvard!
    Den søylebormaskinen har vært med på mye. Den gaper over ca. 40cm dermed så er den uunnværlig.

    Stativene er satt sammen. Foretok en liten plasseringstest. Da gjenstår det å bore ut for spikes, men det tør jeg ikke før jeg får se hvordan de ser ut. De ble sendt fra Oslo på fredag - og skal nesten 6 mil - det kan jo være uendelig langt i postverden.

    Så er det å demontere - pusse - sette sammen igjen - lage plugger til toppene - to lag beis - og lakklag inntil jeg mister tålmodigheten.



    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har mottatt en velformulert, velbegrunnet anmodning om å endre toppene på stativene. En slik anmodning kan man jo ikke overse. Siden jeg i går hadde 30-års bryllupsdag, føltes det riktigere å kom hjem med en favn med roser og en dertil passende utemiddag istedenfor en kveld i snekkerbua. Uansett så ser det ut til at begge hjernecellene har arbeidet overtid, mot min vitende, og kommet opp med en ny løsning. :) Snekkerbua i kveld!

    Ole Brum og subforsterker - påkoplet signalgenerator og med multimeter i lanken har jeg krabbet gulvet rundt i lytterommet og målt spenninger. Jeg forstår egentlig ikke hva som kommer ut av den variable utgangen på forsterkeren. Signalet er så lavt at resultatet er ikke entydig. Jeg koplet derfor inn en ekstra forsterkning mellom amp og subamp, som bare gjorde ting verre. Da var det bare en ting å gjøre - kople subampen på fast utgang. Ole Brum forlot åstedet - virkningen på subbene kunne sikkert måles på Richters skala. Veldig tøft, men feil. Selvfølgelig åpnet deg seg en helt ny verden av utfordringer som vi får komme tilbake til.

    Sonny

    PS! Nicco03 - fresesettet er innkjøpt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Da blir det enkelt å lage plugger :) kjekke saker det der
    Blir artig å se stativene ferdig ja :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har laget alle delene ferdig i går. Kvelden i dag starter med å rydde vekk maskiner og pusse alle delene før siste gangs sammensetting. De siste delene kom i går. Bl. a spikes med egne gjengestykker. Det fungerte utrolig bra - enkle å montere - greie å justere i etterkant. Bilder kommer.


    Sonny
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Dette ble go'saker! Hvis du vil kan du jo ta med fuglekassene opp på kontoret mitt så kan vi ta en litt uformell måling av dem (?).

    Vidar
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Low Q!
    Det hadde vært spennende å få testet de. I mine ører låter de utrolig bra når man tar i betrakning størrelse osv.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det har regnet grønnjævlig i hele sommer. Man kan jo ta svømmeknappen i grøftekanten og gressklipperne leveres nå standard med off road snorkel. Istedenfor å hoppe i dusjen i stad vurderte jeg å ta med med meg dusjsåpa ut, men det ville være et stygt syn i tillegg til et slag i trynet for bluferdigheten. ::)
    På grunn av været så har det blitt mange herlige timer i snekkerbua i sommer.

    Stativene ja - Jeg har laget nye rektangulære topper som har yttre mål som bunnen. Lagde festene litt anderledes enn ved forrige forsøk. Stativene er klare til montering.



    Satte de sammen før beising og lakkering fordi da kan jeg beise og lakkere alle sider samtidig.



    Lakkering fra i morgen og............

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det to dager siden stativene fikk sitt første lakkstrøk, og de er pokker ikke tørre enda...........
    Derfor et lite mellomprosjekt.

    Morgan gitaren under er reddet fra evig fortapelse fra å ende sitt liv i en søppelcontainer. Den var uten strenger og strengestol og i et begynnende stadie av struma.
    Jeg skal ikke skryte på meg å ha foretatt livredningen. Det ble foratt av en profesjonell gitarmaker. Men Sonny - nå som en barmhjertig samaritan. Pokker at jeg for noen år siden ga bort gitarforsterkeren min.



    Sonny er nå IN også. De som så på Trond Granlund på TV i går, la vel merke til at alle med kassegitar hadde en slik stemmesak festet på gitaren? Så også jeg - endelig er jeg IN i noe. :D



    Når stativene ferdig så skal det formes kuler av tack it (blue tac), som HT skal stå på. Dette er et velment råd som jeg har mottatt og tar til følge.



    Siden jeg ikke kommer lenger akkurat nå, og kjeder meg forferdelig, ser jeg ikke annen løsning enn foreta meg noe fra konas huslige diy liste.

    Sonny (rastløs)
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.857
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Sonny skrev:
    Sonny er nå IN også. De som så på Trond Granlund på TV i går, la vel merke til at alle med kassegitar hadde en slik stemmesak festet på gitaren? Så også jeg - endelig er jeg IN i noe. :D


    ...
    Sonny (rastløs)
    Jeg kjøpte først den samme stemmeren som du har. Den ble dømt nord og ned av ekspertisen. Ble instruert om å kjøpe denne i stedet:

    Hvis du skal bruke den, er den vesentlig bedre. ;)
    I hvert fall for meg med et nokså moderat gehør....

    PS! Trond Granlund rocka!
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjempebra tråd,med flott utført arbeid.

    Høgtalerene og stativene er verkeleg flotte,kjekt å ha noko som ein har forma sjøl.

    Ka er ca følsomheit på høgt,87-88db?

    Mvh.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmm....... ingen la merke til diskret plassert skryt. En signert tekstposter til Patricia Barbers Mythologies som tilfeldigvis ble med i bildet. :) Men nå er det jo ikke diskret lenger.

    Jaja Xerxes, da var jeg ikke IN lenger og må vel grave litt dypere i lommeboka. Konserten med Trond Granlund var virkelig bra. Man kunne se hvordan musikerne trivdes og det smitter jo over på oss lyttere. Rett fram no nonsens musikk.

    Samlanes!
    De er litt mer tungdrevne enn jeg hadde håpet på. Jeg målte de til 86db.

    Sonny
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Sonny skrev:
    Hmmmm....... ingen la merke til diskret plassert skryt. En signert tekstposter til Patricia Barbers Mythologies som tilfeldigvis ble med i bildet. :) Men nå er det jo ikke diskret lenger.

    Jaja Xerxes, da var jeg ikke IN lenger og må vel grave litt dypere i lommeboka. Konserten med Trond Granlund var virkelig bra. Man kunne se hvordan musikerne trivdes og det smitter jo over på oss lyttere. Rett fram no nonsens musikk.

    Samlanes!
    De er litt mer tungdrevne enn jeg hadde håpet på. Jeg målte de til 86db.

    Sonny
    86 dB er faktisk litt over snittet på små toveiser som skal kunne spille litt bass. Normalen ligger et sted rundt 83dB (I praksis). Du mister jo fort 6-7dB bare pga. baffelstepkorreksjon. Syns du kom godt ut av det jeg - faktisk litt i overkant bra :)

    Vidar
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Low Q!
    I forbindelse med jobben har jeg db måler som har et område på 50-8000Hz. Jeg koplet på signalgenerator på forsterkerinngangen - signal 1000Hz. Justerte volum til 2,83V på HT inngangen - plasserte db-meter på stativ 1m i fra HT, mellom elementene i høyde. Testet både med rask og treg db respons og tallet ble 86db.
    De er betydlig tyngre å dra enn mine Avalon HT, men ikke verre enn at jeg fint kan leve med det. Jeg vet ikke hvilken frekvens hvor de begynner å dippe i bassen, men med mikrofon i bassporten, koplet til oscilloskop tok jeg opp sekvenser som jeg analyserte i ettertid. Jeg fant frekvenser ned på 26Hz - hva amplityden var, er det ikke mulig å vite i denne målingen.

    Jeg har en lengre sekvens med en kontrabass på 41Hz på fri E-streng. Det var iallefall ikke noe hørbar dipp der - subjektivt selvfølgelig.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært snekker igjen, nok et forsøk på fuglekasser til råtten TV.

    Men...... hva..... hva, men..... hva i helvete - disse går jo ikke opp på bokhylla til TV'en. Nå har jeg gjort bort meg igjen. To 12 tommere i ei fuglekasse var kanskje å overdrive en anelse.



    Hmmm..... jeg må se om AutoCad er satt opp på mm eller tommer.

    Sonny ;)
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Dette blir høyttalere for bokhyller beregnet på veldig store bøker.

     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da Low Q regner jeg med at du sender meg den boken slik at iallefall propsjonene mellom HT og bok stemmer! Adressen min har du jo. En annen sak er hvor man skal plassere boken. ;D

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Først - bildet er tatt med vidvinkellinse i portrettformat slik at bildet virker litt topptungt.
    Stativene er ferdig, HT er plassert og lyttet på en tre Lp'ers tid. Det er bevisst at en av mine to kjære transmissonslinje subber er med i bildet.


    Subjektivt referat:
    HT på stativ er plassert noe lengre fram enn de var før. Mellomtonen er eventyrlig bra - diskanten er veldig god - bassen er veldig kontant og ekstremt presis, som vel er en omskrivning og betyr på godt norsk at bassen ikke er spesielt fyldig og er uten baller. Dette er vel det man nå kaller et RoDA syndrom....hehe..... ;D
    Jeg kan selvfølgelig sette de lenger bakover for å få mer hjelp av rommet. Jeg hadde også mer fylde når de sto lavere.

    Sammen med subbene låter det ubeskrivelig rått.

    Jeg har forsøkt å selge mine Avalon HT (men ingen vil ha dem). Fornuften tilsier at jeg beholder disse inntil videre. Jeg bruker litt tid til å eksperimentere med plasseringer osv. Får de ikke store nok baller så blir de fuglekasser til råtten TV!

    Sonny (midlertidig kastrert)
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Veldig stilig Sonny :) Hadde vært morro med ett oversiktsbilde av oppsettet nå :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Under en lyttesceanse er det etter min mening kun tre grunner som forsvarer det å lette på ræva (sorry) - tom ølboks - bytte CD - snu LP. Nå må jeg lette på ræva for å justere volumet, og slik kan jeg ikke ha det. Jolidaen brukes som effektforsterker på fugleholkene. Skytec PA forsterkeren driver subbene. Over Skytec'en står det en gammel Rotel forforsterker (uten fjernkontroll :'( )som justerer det generelle volumet.

    I går koplet jeg til signalgeneratoren, 50 Hz, på Jolidaen, målte 1,5V på inngangen og den faste utgangen. Den variable utgangen var kun 50mV med volum justert til normalt lyttevolum. Dvs. at jeg må ha en forsterkning på den variable utgangen på ca. 15. Det er da Ole Brum kommer fykende.

    Jeg må kjøpe meg en forforsterker med fjernkontroll. Skytec'en er som nevnt en PA forsterker med vifte. Selv om jeg styrer vifta slik at den bare går etter behov, fikser jeg ikke lyden av den. Ergo jeg må en ny effektforsterker også. Jeg må også mekke et nytt aktivt lav pass filter som må stå i egen boks.

    Bildet under er satt sammen av 5 ulike eksponeringer. 45Mb ned til 220kb, det gjør noe med kvaliteten. Så ta bildet for det det er. Kun et oversiktsbilde.



    Sonny (nå med voksne baller og voksen lyd)
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Der kom oversikten ja. Veldig kult synes jeg det er :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Målet jeg hadde for ett år siden, ser ut til å bli kun et veiskille. Når jeg holdt på med TL-sub prosjektet, hadde fødselen av et aktivt filter en trang start. Brant noen op amper og ett par høyttalere gikk opp i røyk. Jeg skrev noe husker jeg - om selvoscillasjon som jeg slet med. Nå vet jeg hvorfor en op amp oscillerer og kan gjøre noe med det - hurra! :)

    Det aktive filteret jeg benytter har fungert helt stabilt. Men det er jo en prototype og mangler noen komponenter for å hindre oscillasjon og DC sperre.



    Jeg har sikkert passert 1000 sider om filter på nettet og har falt ned på det som skjemaet viser. Med noen modifikasjoner har jeg tro på dette.

    Om noen gidder......................
    Jeg tror det fungerer slik at kretsen øverst til venstre fungerer som et subsonisk filter.

    Potmeter og krets øverst til høyre er en gain krets (boost) med pot. meter i midtstilling er nøytral. Man kan senke eller øke 12-14db.
    Kretsen nederst til høyre må vekk.
    Kretsen nederst til venstre er et justerbart lav pass filter i "peak" (parametric) stilling som simulerer en induktiv justerbar krets. Det samme gjør midtre krets.

    Dersom setter den shelving mode vil kretsen opptre som en slags tonekontroll med frekvensjustering og justerbar boost. Ved å beholde den midtre kretsen har man muligheten til justerbart dempe området over lav pass filteret enda mer.

    To av disse modifisert er det jeg trenger.

    Sonny
     

    Vedlegg

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Sonny skrev:
    Om noen gidder......................
    Nå står det vel en hel del om kretsen der du fant den?

    Her er min tolkning av kretsen:


    Omr.1:
    Inngangsbuffer.
    Omr.2:
    Regulering og utgangstrinn. Kretsene i “Omr.3” til “Omr.6” bestemmer hva det enkelte potmeter regulerer. Disse potmetrene, i “Omr.2”, skal være linjere.
    Omr.3 (i “Shelving”-mode):
    Regulerer bass under innstilt frekvens, lavere frekvens påvirkes mere.
    Dette ser ut som et lovende utgangspunkt for et subsonisk filter.
    Omr.4 og Omr.5:
    Kondensatoren “nærmest” potmeteret i Omr.2 er “bare” en kondensator. Resten ev kretsen simulerer en spole. Dette blir en resonanskrets som gir senterfrekvensen for reguleringen med potmeteret i Omr.2.
    Dette gjelder også for Omr.3 i “Peaking”-mode.
    Omr.6:
    Regulerer diskant over valgt frekvens, høyere frekvens påvirkes mere.
    Omr.7:
    Utgangsimpedansen er valgt til 100?.

    Er det moe konkret du lurer på, prøver jeg å finne svar på det.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn