2-kanals DAC til EXT-in på receiver - Fri tilgang til effektdelen?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er det noen begrensninger tap i lydkvalitet ved å bruke en receivers effektdel på denne måten kontra et rent effekttrinn?
Vurderer å kjøpe en DAC med volumkontroll også koble denne til receiveren jeg har i dag via EXT inn til jeg får spart opp til et effekttrinn.
Er det noen kretser i receiveren som ødelegger noe, eller skal en slik kobling gå utenfor alle forforsterker-ledd?

Takk for svar!

Denon.jpg

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.349
Torget vurderinger
1
Går ut fra at det er AVR-3808a det er snakk om. Signalet via EXT-in går i hvert fall gjennom volumkontrollen, så da har du to volumkontroller i kjeden. I tillegg er det en innstilling av nivå på LFE-kanalen på denne inngangen, men den berører neppe signalet på frontkanalene.

M.a.o. er det langt fra ideelt - du kan kanskje sjalte ut volumkontrollen på den ekstrene DACen?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for svar.
Selvfølgelig går den innom volumkontrollen ja, det burde jeg tenkt på..
Da tror jeg at jeg går for en rimeligere DAC uten volumkontroll i første omgang - takker :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan du ikke bruke den innebygde dac-en i receiveren? Du har jo båre koax- og toslink-inngenger, som sikkert kan "assignes" til en inngang/valg på inngangsvelgeren som du ikke bruker til noe annet/noe med bilde/hdmi.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kan du ikke bruke den innebygde dac-en i receiveren? Du har jo båre koax- og toslink-inngenger, som sikkert kan "assignes" til en inngang/valg på inngangsvelgeren som du ikke bruker til noe annet/noe med bilde/hdmi.
Har kun analog 3,5mm utgang på pcen skjønner du, ellers kunne det vært lurt

N

nysjerrigper

Gjest
sikker på det ikke er en kombinert toslink og minijack? ikke så uvanlig på en laptop

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ah, selvsagt!

Noen PC-er har kombinert hodetelefonuttak til minijack og toslink-digitalutgang i samme hull. Sjekk om du kanskje kan ha det før du kjøper noe. :)

Ellers kan du jo bruke en hvilken som helst USB-dac, hvis alt du vil oppnå er å få PC-lyden til anlegget.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.618
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
sikker på det ikke er en kombinert toslink og minijack? ikke så uvanlig på en laptop
Nei vet det er vanlig på nyere pcer.
Har en Lenovo T400 liggende i dockingstasjon i tvbenken, og der er det kun analog 3,5mm dessverre

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.520
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Spørsmål om bilde og surround utstyr har en egen avdeling. Denne tråden er flyttet dit.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spørsmål om bilde og surround utstyr har en egen avdeling. Denne tråden er flyttet dit.
Og data som lydkilde har sin, og så videre. ...Denne tråden passer vel like bra i hifi generelt som i disse, IMO, men... samma det! ;)

Topp Bunn